Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    MiniMoto
    Inlägg
    30

    För lätt mc för A uppkörning ? (690/701 Enduro R)

    Tjenare.

    Tänkte skaffa mig ett mc-kort och även då en ny hoj, en Husqvarna 701 eller KTM 690 Enduro men dessa cyklar har en tom vikt på 145kg och enligt Trafikverket gäller följande regler "Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg", ser dom mellan fingrarna på detta ? Någon som kört upp med egen Enduro på liknande vikt ? Tråkigt att skaffa ny hoj som man då inte får utnyttja till att ta kortet med.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 164
    Fast tjänstevikten lär ju vara över 175 kg med full tank, olja, kylvätska, batteri, bromsvätska och allt annat tillverkaren tar bort innan de ställer hojen på vågen?

    Edit: Nu när jag kollar på en 701:a hos Transportstyrelsen står det tjänstevikt: 150 kg.

    Då blir det nog svårt.
    Senast redigerat av doolar den 2020-05-15 klockan 17:40.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 498
    Vikten står väl i reg-beviset?
    Provaren går väl på det om du kör upp med egen hoj.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Vikten står väl i reg-beviset?
    Provaren går väl på det om du kör upp med egen hoj.
    TS har inte köpt hoj än, då har han inget regbevis.

    Men ett bra tips till TS är att kolla hojar hos Transportstyrelsen - har du bara regnummer kan du kolla vikter och massa annat så klart.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  5. #5
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 843
    Just uppkörningskontrollanterna är nog dom sista du ska försöka ta genvägar med Uppfyller hojen inte reglerna så uppfyller den inte reglerna, och då får du inte köra upp med den. Kör upp med skolans hoj, sen får du köra runt med precis vad du vill, eller köp en uppkörningshoj. Det är ju inte helt ovanligt att folk lägger hojen när dom övningskör, eller är gröna, och då är det ju trevligare att lägga en gammal billig hoj än en ny dyr.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  6. #6
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    690smcr, gsxr750
    Inlägg
    1 330
    Blev fel...
    Senast redigerat av cpkossa den 2020-05-15 klockan 18:47.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    MiniMoto
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Kör upp med skolans hoj, sen får du köra runt med precis vad du vill, eller köp en uppkörningshoj. Det är ju inte helt ovanligt att folk lägger hojen när dom övningskör, eller är gröna, och då är det ju trevligare att lägga en gammal billig hoj än en ny dyr.
    Hade tänkt göra allt privat och vill inte köpa en hoj för enbart uppkörningens skull då jag enbart är intresserad av enduro.
    Alternativet är väl om jag då nöjer mig med A2-kort istället...känns ju dock smått bortkastat då min ålder är 30+ (om man senare i livet önskar sig en tung mc)

  8. #8
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 843
    Citat Ursprungligen postat av robin_nerf Visa inlägg
    Hade tänkt göra allt privat och vill inte köpa en hoj för enbart uppkörningens skull då jag enbart är intresserad av enduro.
    Alternativet är väl om jag då nöjer mig med A2-kort istället...känns ju dock smått bortkastat då min ålder är 30+ (om man senare i livet önskar sig en tung mc)
    Du har ju inte så mycket alternativ, eftersom du inte får köra upp för tungt kort med den hoj du gillar. Köp en billig hoj och sälj när du har kortet i hamn, det du förlorar är ju i princip försäkringskostnaden.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Gävle
    Hoj
    1996 Ducati Monster 900
    Inlägg
    33
    Köp en gammal japs för 10k (ja du får en bra 80-talare för dom pengarna). Du får igen inköpskostnaden när du säljer.

  10. #10
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    2 639
    Har gjort uppkörning med MC två gånger med egen hoj (gamla A beg och senare A), fick hosta fram papper på hojen båda gånger och det granskades noggrant.
    Om din hoj inte uppfyller kraven så kommer du inte undan.

  11. #11
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Fast tjänstevikten lär ju vara över 175 kg med full tank, olja, kylvätska, batteri, bromsvätska och allt annat tillverkaren tar bort innan de ställer hojen på vågen?

    Edit: Nu när jag kollar på en 701:a hos Transportstyrelsen står det tjänstevikt: 150 kg.

    Då blir det nog svårt.
    145 tomvikt då blir det nog svårt att komma under 160-165 iaf med full tank, olja, kylvätska, batteri etc. Räknas sidostödet med? Fortfarande för lätt dock...
    Buy quality, cry once.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    MiniMoto
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    145 tomvikt då blir det nog svårt att komma under 160-165 iaf med full tank, olja, kylvätska, batteri etc. Räknas sidostödet med? Fortfarande för lätt dock...
    Fick ett reggnummer för en Husa 701 2020 och enligt transportstyrelsen så är "Tjänstevikt (faktisk vikt) 157 kg"

  13. #13
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261
    Köp LR-versionen. 155kg torr och 25 liter soppa. Lätt över 175kg våt.

    Dessutom den man skall ha oavsett.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    MiniMoto
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Köp LR-versionen. 155kg torr och 25 liter soppa. Lätt över 175kg våt.

    Dessutom den man skall ha oavsett.
    Smart tänkt
    Men kan inte tänka mig det utseendet och kommer inte köra några större längder så önskar bibehålla vikten och smidigheten från standard versionen, får helt enkelt införskaffa en annan uppkörningshoj alternativt låna en polares.
    Eller kan man själv ordna dom sista kilon som saknar ? Med hjälp av packväskor mm...

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    371
    Det är tjänstevikten som är viktig inte bruttovikten.
    Därför kan du inte göra något åt saken.
    Står det en för låg vikt på registreringsbeviset så är det kört.

  16. #16
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261

    För lätt mc för A uppkörning ? (690/701 Enduro R)

    Citat Ursprungligen postat av robin_nerf Visa inlägg
    Smart tänkt
    Men kan inte tänka mig det utseendet och kommer inte köra några större längder så önskar bibehålla vikten och smidigheten från standard versionen, får helt enkelt införskaffa en annan uppkörningshoj alternativt låna en polares.
    Eller kan man själv ordna dom sista kilon som saknar ? Med hjälp av packväskor mm...
    Om utseendet är det viktiga så är nog det bästa att hyra körskolans hoj.

    Annars enkelt att bara tanka i ena tanken så är vikten inte mycket högre.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    MiniMoto
    Inlägg
    30
    Kan man registreringsbesikta fordonet med modifikationer (som gjort den tyngre) för att klara den här gränsen som 690 Enduro behöver (+20kg) ?

    Försöker hitta en annan tillfällig Enduro på minst 595cc, 50kw och 175kg tjänstevikt men det är svårfunnet, tips mottages gärna.

  18. #18
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 494
    Detta frågas varje vecka på div KTM forum. Och svaret är NEJ du kan inte använda en 690/701 för uppkörning. Sådana är reglerna JA det är korkat men inget att göra.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jodå...

Busaberg
Vill du annonsera ovan? Klicka här