Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1

Krockad hoj - försäkringsbolaget vill lösa in

Kära sporthojskollegor - finns det något jag kan göra?

Situationen är sådan att skadorna/reparationerna på min nedlagda GSX750R-98 uppgår till >40 000 SEK enligt Lindströms Racing i Södertälje, och mitt försäkringsbolag vill hellre lösa in hojen än reparera den.

Jag vill verkligen ha den kvar, och skulle säkerligen kunna reparera den med begagnade delar för en bråkdel av det priset. (handtag, kåpor, kraschpuckar)

Men har jag något val här? Jag lär ju inte få ut "marknadspriset" på den och sen behålla den för egna reparationer.

Finns det någon väg att få loss hojen o ändå få skälig ersättning att laga den?
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    R1200GSA
    Finns det säkert, men du behöver nog prata med ditt försäkringsbolag för att veta

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Road glide special 2020. Speed triple 1050 07
    Brukar sällan bara problem att få ut marknadsvärde och sen behålla fordonet. Om man väljer att behålla den så får man däremot lite mindre än vid hel inlösen.
    Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

Proud to be a redneck!

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Och kom ihåg det är DU som äger fordonet och inte försäkringsbolaget. Försäkringsbolag formulerar sig så man inte tror att man ha något val annat än att lämna över nycklarna typ. Men begär kontantreglering och fixa upp bågen själv. Jag har fått kontantreglering vid 3 olika tillfällen.

Proud to be a redneck!

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Plast Visa inlägg
    Brukar sällan bara problem att få ut marknadsvärde och sen behålla fordonet. Om man väljer att behålla den så får man däremot lite mindre än vid hel inlösen.
    - Du menar alltså att jag kan få behålla hojen om jag inte kräver så mycket för den? Det låter nästan för bra för att vara sant

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    En mig närstående hade samma bekymmer.
    FB sa att eftersom hojen kunde ha trafikfarliga skador vägrade de att lämna ut den ihop med en liten påse pengar.
    Firman som gjorde kostnadskalkylen fick köpa den, tejpade ihop den och sålde den direkt.

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    En mig närstående hade samma bekymmer.
    FB sa att eftersom hojen kunde ha trafikfarliga skador vägrade de att lämna ut den ihop med en liten påse pengar.
    Firman som gjorde kostnadskalkylen fick köpa den, tejpade ihop den och sålde den direkt.
    Exakt. Därför man ska komma ihåg att det är en själv som har sista ordet vad det gäller sina ägodelar!

Proud to be a redneck!

Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Hoj
    Tvåhjuling
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    FB sa att eftersom hojen kunde ha trafikfarliga skador vägrade de att lämna ut den
    Hade de verkligen framhärdat med denna inställning hade jag polisanmält försäkringsbolaget!

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Ja visst, det hade ju gått att behålla den, men då utan pengar från FB.
    Man måste inte sälja sin hoj.

Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    GSXR 750 -96
    När FB ville lösa in min förra båge lämnade jag in en realistisk offert vad jag bedömde jag kunde renovera för. De skickade en inspektör som godkände och pengarna betalades ut. Bilsport och Mc.

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    När FB ville lösa in min förra båge lämnade jag in en realistisk offert vad jag bedömde jag kunde renovera för. De skickade en inspektör som godkände och pengarna betalades ut. Bilsport och Mc.
    - I mitt fall har försäkringsbolaget bett verkstaden värdera kostnaden för reparationerna. Det innebär då också att de räktnat på att alla delar som byts ut är nya.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Inte riktigt samma sak, men ändå liknande situation. Vi fick en vattenskada i kåken för en massa år sedan, och alternativen var att antingen betala självrisk och få en firma som gjorde allt jobb, eller få ut ersättning för materialet och någon skadeersättning har jag för mig, minus självrisken då. Vi valde det senare, eftersom farsan ville ha det ordentligt gjort, det var ju uttalat att firman bara skulle ha bytt halva väggskivorna på höjden tex.

En stor del av priset är ju jobb, för 8-1200kr/h, och nya delar kostar multum. Kan du göra jobbet själv och få pengar till hyggliga begagnade delar så borde det ju bli betydligt billigare.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Först. Varför kastar du hojen i backen om du vill behålla den. Om man gillar något är man ju rädd om det

Som föregående talare säger. Det är din hoj du bestämmer själv hur du vill ha det med ersättning.

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Först. Varför kastar du hojen i backen om du vill behålla den. Om man gillar något är man ju rädd om det

Som föregående talare säger. Det är din hoj du bestämmer själv hur du vill ha det med ersättning.
    - Först. Jag valde asfalten framför en frontalkrock med en buss. Tänkte att jag hellre skrapar mig än mosar mig : )
    Hojen hade blivit jätteful om den mött en bjässe på flera ton nos mot nos.

Min hoj ja, men jag tänker om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen eller ingen ersättning alls. Brukar det alltså finnas ett förhandlingsläge i såna fall?

Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Triumph Street triple 765RS
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Först. Jag valde asfalten framför en frontalkrock med en buss. Tänkte att jag hellre skrapar mig än mosar mig : )

Min hoj ja, men jag tänker om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen eller ingen ersättning alls. Brukar det alltså finnas ett förhandlingsläge i såna fall?
    Jag fick alternativet till lösen att fixa iordning hojen själv som var en summa till storleken ca 2/3. Då var det inga skador på ramen utan "bara" plast, blinkers fot- och handreglage och styre som blev skadat. Välte från lastramp och fick ett fritt fall ner i asfalten, landade nästintill uppochner innan den tippade över på sidan.

Valde lösen och såg samma hoj tillfixad på annons för lika mycket som lösensumman 14 dagar senare. Verkstaden hade en likadan hoj som min med skador på andra sidan stående visade det sig, så den donerade delar till min.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37

Det går alltid att försöka förhandla.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011, Husaberg FE390 2012, APrilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura 2001
    Om du ger försäkringsbolaget ett erbjudande som de tjänar pengar på så går det i princip alltid att förhandla.

Kan du laga hojen för 75% av inlösenpriset? I så fall kommer försäkringsbolaget sannolikt att ta det budet så länge hojen inte är så skadad att de anser att den inte ska ut i trafik igen.

Mvh,
    Ingvar

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Har du pratat med försäkringsbolaget?
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Har du pratat med försäkringsbolaget?
    - Ja. De inväntar Polisrapport, verkstadens reparationsoffert och även svar från motpartens försäkringsbolag.
    Jag har fått Polisrapporten och skickat den vidare till försäkringsbolaget, och jag har även kontaktat motpartens försäkringsbolag två gånger via mail och bett dem skicka över sitt ärende. De har inte bemödat sig att återkoppla till vare sig mig eller min handläggare.
    Verkstaden meddelade mig att ytterligare en försäkringshandläggare är inblandad i ärendet, som ska ha sagt åt dem att de ska kontakta motpartens försäkringsbolag med offerten. Helt snurrigt hela vägen, o jag har hittills gjort allt jobb själv och informerat parterna hit o dit.

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    - Ja. De inväntar Polisrapport, verkstadens reparationsoffert och även svar från motpartens försäkringsbolag.
    Jag har fått Polisrapporten och skickat den vidare till försäkringsbolaget, och jag har även kontaktat motpartens försäkringsbolag två gånger via mail och bett dem skicka över sitt ärende. De har inte bemödat sig att återkoppla till vare sig mig eller min handläggare.
    Verkstaden meddelade mig att ytterligare en försäkringshandläggare är inblandad i ärendet, som ska ha sagt åt dem att de ska kontakta motpartens försäkringsbolag med offerten. Helt snurrigt hela vägen, o jag har hittills gjort allt jobb själv och informerat parterna hit o dit.

Bra då kan du använda det som argument om dom trilskas.

Proud to be a redneck!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tack för ett mycket klarsynt inlägg. Mitt intresse för vad som händer i Malmö - vårt lands uppenbara rövhål - är också tämligen svagt... Jag kan tycka [...]

Alatalo
Vill du annonsera ovan? Klicka här