Hur märkesfanatisk är du?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag är såld på Yamaha av nån anledning, kanske för att jag började med Yamaha snöskotrar långt innan jag började att köra hoj och upptäckte att finishen och kvaliten var rätt så hög.
Men helt trogen skulle jag väl inte påstå att man är, står ju tre BMW i garaget nu och så några random japanska hojar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gillar verkligen Yamaha av många anledningar.

Kör BMW. :va


Buy quality, cry once
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja, jag känner inget behov av att ignorera och försvara, det är min övertygelse att man kan tycka om något trots att där finns fel.

Men sen finns det ju dom som hävdar in i det jäkligaste att ktm inte har några kvalitetsproblem... :glömdet

Märkesfanatiker? Njaa, har en liten extra förkärlek till de flesta italienska märken, vilket är varför jag har två japaner, och en av polarnas sucka inneboende, självklart. :näsblod
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Inte alls märkesfanatiker. Förstår dock inte varför folk kör andra märken än Ducati.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ingen märkes fanatiker men har en sweet spot för kawas gamla 2-taktare :banana
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Märkesfanatiker? Kanske. Men bara lite. Har bara fyra av samma märke. Resten är blandad kompott. Olika hojar är bra till olika saker. Nån är bäst till touring. Några andra bra till racing. En eller annan till bandagar. Ett par till grus och småvägar. En giftig en som bara är så jäkla vacker.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nä liten förkärlek för Triumph de senaste åren vilket beror på motorkaraktären i deras treor, körglädjen, prisvärdheten och kvaliteten för pengen, men jag provar och kan tänka mig det mesta. Just nu kan jag tänka mig en S1000XR, S1000RR, Royal Enfield Himalayan, Guzzi V85, Tiger Sport tex.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Började med en Yamaha, därefter haft Honda, Triumph, Suzuki, BMW, Husqvarna, KTM..
Mellan dessa byten fanns även Aprilia, som jag nu är inne på min 9e utav. Trogen? Kanske. Eller så hittar jag inget som passar mig bättre. :musik

De småländska Högländarna har jag kvar mest för att.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Började med en Yamaha, därefter haft Honda, Triumph, Suzuki, BMW, Husqvarna, KTM..
Mellan dessa byten fanns även Aprilia, som jag nu är inne på min 9e utav. Trogen? Kanske. Eller så hittar jag inget som passar mig bättre. :musik

De småländska Högländarna har jag kvar mest för att.

Det är skillnad på att vara fanatiker och att hitta något som passar.

När man har strumpor, t-shirt, keps, kaffemugg, klocka och ölglas med märket på är man fanatisk
(tänk gensomsnittlig Goldwing/Harley Davidsson-ägare)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är skillnad på att vara fanatiker och att hitta något som passar.

När man har strumpor, t-shirt, keps, kaffemugg, klocka och ölglas med märket på är man fanatisk
(tänk gensomsnittlig Goldwing/Harley Davidsson-ägare)

Har slitit ut kepsen, så den har jag inte kvar. En och annan tröja finns dock
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
MC - bara Yamaha. :kär

Bil - bara BMW :krama

OK, några missfall har det blivit. Men de har jag kommit över nu, efter lite terapi.....:gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är inte så värst trogen...
Det har passerat en osalig samling märken i garaget, och för tillfället står där suzuki, kawasaki och aprilia. Funderar på att byta den där suzukin mot något annat, men fan vet vad.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Dom som har både bil, mc, kepa och tischa av samma märke är fanatiker. Typ BMW, Honda och Suzuki.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dom som har både bil, mc, kepa och tischa av samma märke är fanatiker. Typ BMW, Honda och Suzuki.

Verkligen. Eller alla GS-åkare i BMW-klubben som sitter på Facebook och ser ner på alla som inte använder klubbförsäkringen.

Jag förstår de som är märkestrogna pga bra erfarenheter med märket, tillgång till bra service lokalt, osv. Fanboys är något helt annat - lite som överåriga fotbollshuliganer som tror man måste ha en GS med 50L väskor och extraljus för lastbilsbruk för att köra 20 minuter grusväg per år...

Snacka om att de ser ned på en när man kör en av BMW’s sportiga hojar. Hade på mig en Kawa-buff från -00 när jag rullade in på en s1000rr förra sommaren. Givetvis skulle det kommenteras...

Bara BMW’s skinn, textil, stövlar, hjälmar, underkläder, och tillbehör som passar dessa innerstadspendlare. Schuberth har på något vis lyckats nästla sig in som godkänt märke. Troligen pga högt pris och tyska rötter...
De har lyckats bygga upp den profilen globalt - var likadant i Japan, USA.

Varför köper man då en BMW kan man undra...? Tja, en av landets absolut bästa handlare (Alternativ1 MC i Kalmar) säljer BMW och KTM. Hade de sålt Ducati hade jag köpt en 939:a istället.

Så, rådet till tillverkare; håll er med bra handlare (inkl service) så finns det marknad att plocka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Schuberth har på något vis lyckats nästla sig in som godkänt märke. Troligen pga högt pris och tyska rötter...

Jag tror att BMW och Schubert har haft något samarbete, det var väl dom som levererade korvätarhjälmar till Polisen när dom körde BMW (från 70talet och framåt), och sedan dess har dom gått hand i hand...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tror att BMW och Schubert har haft något samarbete, det var väl dom som levererade korvätarhjälmar till Polisen när dom körde BMW (från 70talet och framåt), och sedan dess har dom gått hand i hand...

Kan vara så. Någon anledning finns det att dessa snobbar fastnat för märket (och nej, det är inte för att de är ”så tysta och komfortabla”).
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag kan drömma mig bort om alla möjliga hojar. KTMs dakarhojar eller nån trevlig Ducati från 90-talet. Men när det väl kommer till kritan kör jag helst Honda eller Yamaha (Beroende av trygghet kanske ?) :D Nu har jag även börjat snöat in på en trevlig HD som omväxling :brinnerup typ denna..

MZfi16J.jpg

Bara för att vara lika cool som Mickey Rourke :Rockbanan
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
BMW krängde till polisen redan på sextiotalet. Med medvind och hemlängtan kunde dom i bästa fall komma upp i 155.
Anledningen till att vi även i Sverige ville ha hojar som gjorde "the ton". 100Mph=160km/t. Gärna mer.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top