Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Definitioner

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 388
    Detta är en Yamaha XS 1100. En superbike på sin tid. Hur länge var den en superbike och när blev den en vanlig standardhoj? När blev den en gammal standardhoj? Vad är det för typ av hoj när man sätter på stänklapp fram och vita däcksidor på en sådan?

    Fotade den på Rosen i lördags. Den var i riktigt fint skick.






    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Senast redigerat av Björn F den 2020-03-23 klockan 20:47.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    392
    En sån XS1100 skulle kunna få flytta in i mitt garage.

  3. #23
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Helmut körde fort runt Ringen med gummistövlar på fötterna. Och körde om de flesta...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  4. #24
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Vi borde även täcka in definitionerna på Café racer, Brat, Bobber, Custom, Glidare, osv.
    Ej att förglömma: Cafébobberscrambler!





    Dvs kinainstrument och kinasadel, inga stänkor, felvända däck, kortad bakram, regskylten vid sidan av bakhjulet (här måste jag undertrycka en kväljning) och som lök på laxen: kinaLEDblinkers...
    Buy quality, cry once.

  5. #25
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 538
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Ej att förglömma: Cafébobberscrambler!





    Dvs kinainstrument och kinasadel, inga stänkor, felvända däck, kortad bakram, regskylten vid sidan av bakhjulet (här måste jag undertrycka en kväljning) och som lök på laxen: kinaLEDblinkers...
    Försök att vara lite vidsynt!
    Tänk om det bara var aktiva motorcyklister som körde SportHoj som fick posta här.
    Då skulle SportHoj dö i takt som Corona dödar i Lombardiet...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  6. #26
    dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlägg
    755
    I en äldre tråd där jag var TS dök denna länk upp:
    https://www.gentlemansride.com/about/style-guide

    Tråden handlade om de olika stilarna vid hemma bygge, och blev en slags lista på vad som finns att bygga....
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...rna&highlight=

  7. #27
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Triumph
    Inlägg
    1 382
    1. En sporthoj behöver inte ha kåpor. Det var väl inte förrän mitten på 80-talet sporthojarna fick kåpor som standard?
    En sporthoj ska ha en attraktiv kombination av effekt, chassi och vikt för att kunna framföras snabbt på asfalterade vägar. Det ska pirra så där härligt i hela kroppen när man kör med den på det sätt den är byggd för.

    2. Streetfighter är väl ett tyskt påfund av dom som inte kunde hantera en sporthoj utan att bygga om den till sämre

    3. Caferacer blir det när man tar en landsvägsregisterad motorcykel och bygger om till sporthoj, alternativt att man förbättrar en befintlig sporthoj. Dvs. man plockar bort all onödig vikt genom att borra massa lätthål överallt, montera styre och fotpinnar för att få en bättre körställning för maximal prestanda vid kurvtagning, bättre fjädring m.m.
    Detta görs så klart lättast på en gammal sporthoj, då det är dyrt att förbättra moderna hojar som är bra från början.

  8. #28
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 546
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    2. Streetfighter är väl ett tyskt påfund av dom som inte kunde hantera en sporthoj utan att bygga om den till sämre
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  9. #29
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 377
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    1. En sporthoj behöver inte ha kåpor. Det var väl inte förrän mitten på 80-talet sporthojarna fick kåpor som standard?
    En sporthoj ska ha en attraktiv kombination av effekt, chassi och vikt för att kunna framföras snabbt på asfalterade vägar. Det ska pirra så där härligt i hela kroppen när man kör med den på det sätt den är byggd för.

    2. Streetfighter är väl ett tyskt påfund av dom som inte kunde hantera en sporthoj utan att bygga om den till sämre

    3. Caferacer blir det när man tar en landsvägsregisterad motorcykel och bygger om till sporthoj, alternativt att man förbättrar en befintlig sporthoj. Dvs. man plockar bort all onödig vikt genom att borra massa lätthål överallt, montera styre och fotpinnar för att få en bättre körställning för maximal prestanda vid kurvtagning, bättre fjädring m.m.
    Detta görs så klart lättast på en gammal sporthoj, då det är dyrt att förbättra moderna hojar som är bra från början.
    1. Så en motard är en sporthoj då..?
    2. Brittisk uppfinning inte tysk. Sen finns det tyskfighters som ser lätt "annorlunda" ut. Min personliga gissning är att skälet till att de ser ut som de gör har någonting med äldre tiders enorma tyska regskyltar.
    3. Så om jag tar en XT660R, sätter på motard däck och lättar den så blir det en sporthoj?

  10. #30
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Triumph
    Inlägg
    1 382
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    1. Så en motard är en sporthoj då..?
    2. Brittisk uppfinning inte tysk. Sen finns det tyskfighters som ser lätt "annorlunda" ut. Min personliga gissning är att skälet till att de ser ut som de gör har någonting med äldre tiders enorma tyska regskyltar.
    3. Så om jag tar en XT660R, sätter på motard däck och lättar den så blir det en sporthoj?
    1. Motard är ju från början en ombyggd cross/grussprätt, så den tycker jag svävar i ett luddigt gränsland

    2. Där ser man, jag som var lite fördomsfull mot tysk design. Finns såklart snygga streetfighters, och förstår dom som bygger att dom vill ha något eget/unikt. Ungefär som folket som bygger långgaffel och aphäng, varför låta sunt förnuft styra när det är roligare att gå på känsla?

    3. Landsvägshoj var kanske fel benämning att använda. Tänkte mig typ asfaltshoj/standardhoj.

    Men nu är detta bara min egen definition på dessa kategorier, så även om jag tycker det är rätt så kommer nån annan alltid att tycka annorlunda.

  11. 2020-03-24, 10:50

  12. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 707
    Efter att ha flyttat runt på min CBR i garaget funderar jag på om inte en sporthoj måste ha stor svängradie för att räknas på allvar. Då sorterar man bort motarderna.
    Därmed inte sagt att alla mc med vändradie som en oljetanker är sportiga.

  13. #32
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 546
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Efter att ha flyttat runt på min CBR i garaget funderar jag på om inte en sporthoj måste ha stor svängradie för att räknas på allvar. Då sorterar man bort motarderna.
    Därmed inte sagt att alla mc med vändradie som en oljetanker är sportiga.
    - Absolut! Och helst en jävligt obekväm körställning. Om man inte har kramp i benen och triceps när man kliver av så är det en hoj, inte en sporthoj.

    Definitionen på en sporthoj är att man kör den, inte åker på den. Det kräver muskler man knappt visste att man hade.
    Senast redigerat av MickeZX7R den 2020-03-24 klockan 11:11.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  14. #33
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 291
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Efter att ha flyttat runt på min CBR i garaget funderar jag på om inte en sporthoj måste ha stor svängradie för att räknas på allvar. Då sorterar man bort motarderna.
    Därmed inte sagt att alla mc med vändradie som en oljetanker är sportiga.
    KTM690 svänger ju tex som en oljetanker, alltså sporthoj!
    Buy quality, cry once.

  15. #34
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    uttran
    Hoj
    yamaha mt-07 -17
    Inlägg
    356
    1. För mig är en sporthoj en hoj som är byggd för att köras sportigt med. naken eller med kåpor. för mig är en gsx-s1000 en naken sporthoj tex. men en supersport har ju såklart clipons och kåpor

    2. samma som ovan fast här är det bara naket. ex mt 09, valfri avklädd supersport med crosstyre. tycker både hem byggda hojar och fabriks byggda kan va streetfighters.

    3. ex triumph thruxton, hemmabyggda bikes i engelsk stil med clipon eller clubman och planksadel


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  16. #35
    Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Kunglig huvudstad
    Hoj
    Många Hyndor
    Inlägg
    366
    ...Yada, som att kicka in redan vidöppna dörrar, men ändå - är det angeläget vilket som är vad? Blir någon lyckligare av att få kalla sin hoj SportHoj, så länge den inte har framflyttade fotpinnar och fler än två hjul, så är det ingen big deal för mig. Liten axelryckning, möjligen. Något som väl däremot inte såna här byggen framkallar i, på och för mig, vad nu det kan ha med saken att göra...?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Honda-CB1000-Café-Racer-8.jpg
Visningar:	39
Storlek:	175,6 KB
Id:	453095  
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

  17. #36
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 968
    Generellt sett brukar det vara smart att definiera saker, alternativet är att varje gång behöva förklara dess egenskaper.

    T,ex:
    -Hej, jag vill ha en sån där grej som sitter i saken jag transporterar mej med.
    -Ok, vad är den gjord av?
    -Sånt där hårt och gråblankt material..
    -Ok, vad gör grejen?
    -Den håller ihop den där avlånga saken uppe på grejen under locket där fram..
    -Hur ser den ut?
    -Den har sex kanter och nån slags spiraler..
    -Är sexkanten in eller utvändig?
    -Utvändig.
    -Är den som en pinne eller har den hål i sej?
    -Den har hål i sej.
    -Hur stort är hålet och hur långt är det mellan varje spiral?
    -Hålet är som mitt lillfinger och jag får i ungefär fyra tummnageltjocklekar mellan spiraltopparna.
    -Bra, då kan du prova den här, funkar den inte får du komma och köpa en annan.
    -Tack för bra service.


  18. #37
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 313
    Caferacer!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Honda CB 750.jpg
Visningar:	30
Storlek:	121,9 KB
Id:	453097  
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  19. #38
    Medlem tobbess avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Roma
    Hoj
    Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
    Inlägg
    103
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Caferacer!
    Eller ratbike?

  20. #39
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 546
    Blogginlägg
    1
    Om vi definierar supersporthoj som ett begrepp istället då?

    På 90-talet såg de ut såhär t.ex.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	liten ninja.JPG
Visningar:	16
Storlek:	18,6 KB
Id:	453099
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  21. #40
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 377
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Om vi definierar supersporthoj som ett begrepp istället då?

    På 90-talet såg de ut såhär t.ex.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	liten ninja.JPG
Visningar:	16
Storlek:	18,6 KB
Id:	453099
    Att bryta ned sporthoj till underkategorier göres väl bäst genom att följa den sport som styrt utvecklingen av dessa?
    Supersport & Superbike, men alla andra hojar som hamnar utanför dessa då?
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

DÄR VAR DET !! Lite som jag trorr hela tiden men inte kunnat återskapa.... och efter filmsnutten ovan var det riktigt svårt att få det att hända igen. Så den ä [...]

Brutale
Vill du annonsera ovan? Klicka här