REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 486
    Blogginlägg
    1

    Hästkrafter vs toppfart

    Med tanke på de extrema prestanda som motorcyklar idag besitter, kollade jag lite på hur utvecklingen sett ut för standardproducerade hojar över tid. Mest slående är hur antalet hk i relation till topphastigheten ser ut.

    På 50-talet nådde BSA Gold Star 180 km/h med enbart 42 hk. Inte illa.

    Sen gjorde Laverda Jota sådär 235 km/h med 90 hk i slutet på 70-talet, medan Honda VF1000R behövde 122 hk för att nå 240 km/h 1984.

    BMW S1000RR (2009) behöver ca 200 hk för att nå 303 km/h, medan Kawasaki ZX-14 (2006) når ungefär samma hastighet med enbart 163 hk.

    Panigale R 1198 har 202 hk och når 325 km/h.
    Ninja H2 998 har 200 hk och når 337 km/h.

    Ja, jag har jobbat ikapp här så jag ägnar någon minut åt sånt här med kaffemuggen inom räckhåll
    Senast redigerat av MickeZX7R den 2020-03-20 klockan 09:44.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 740
    Aerodynamiken på både hojar och förare har ju tagit ganska rejäla kliv sen 50-talet, och det behövs ju 4 gånger mer effekt för att dubbla hastigheten, vid samma motstånd.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 302
    Min sura gamla bandit hänger iaf lätt på en BSR'ad v70, 250 räcker för mig - kanske även i år också - om man får leva. Min aerodynamik suger våldsamt.

    Hemma & fjärrar Enics Slovakien åt AC i Sickla - men ingen java, däremot "NY SNABBARE VPN" (sura 60/20 Mbit/s på min egna 500/500 lina). Så blire när företag köper tjänster av Tele2 och AWS.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  4. #4
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 740
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Min sura gamla bandit hänger iaf lätt på en BSR'ad v70, 250 räcker för mig - kanske även i år också - om man får leva. Min aerodynamik suger våldsamt.

    Hemma & fjärrar Enics Slovakien åt AC i Sickla - men ingen java, däremot "NY SNABBARE VPN" (sura 60/20 Mbit/s på min egna 500/500 lina). Så blire när företag köper tjänster av Tele2 och AWS.
    Du kanske skulle sälja in ett förgasarmodem åt dom?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #5
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    959
    Som vanligt ska man ta effektsiffror med en stor nypa salt.
    Historielektion:
    Vincent Black Shadow hade 55 hästar och garanterades 200+.
    Men det var när fabriken fått låna en bromsbänk av Air Ministry, för utvecklingen av en motor till en radiostyrd drönare.
    Racing is the process of turning money into noise.

  6. #6
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Du har inte tittat på topphastigheten på 50cc/125cc/250cc hojar med flera cylindrar och 18 växlar

    Det om något är imponerande. vad som är ännu mer imponerande är att man vågar köra så fort på dom spinkiga hjulen
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  7. #7
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 257
    Alla på sporthoj vet ju att det är skillnad på förgasrhästar och insprutningshästar... .
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  8. #8
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    Alla på sporthoj vet ju att det är skillnad på förgasrhästar och insprutningshästar... .
    Jag är gammal nog att minnas USA bils trimmare som absolut hävdade att skulle man ha mycket hästkrafter så var det bara förgasare som gällde, insprutningar var bara till för att möta avgasregler.

    "Tro mig, vi kommer aldrig att se en tävlingsbil med insprutning"

    IOFS så sa samma snubbe att "Turbo fungerar bara på i grunden klena motorer, på riktiga motorer över 300hk begränsar dom bara avgasflödet"
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  9. #9
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    4 674
    Har för mig att jag hade en uppgift att skriva ett program om detta på gymnasiet.
    Man skulle kunna mata in div parametrar (rullmotstånd, luftmotstånd, hästar, lufttryck, temperatur osv osv) sedan fick vi en formell att krunsha datat i och ut poppade en topphastighet.

    Ju högre hastighet ju större påverkat hade aerodynamiken.

    Alatalo har säkert en formell som är 1000ggr komplexare och 10000ggr mer korrekt.

    Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

  10. #10
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Har för mig att jag hade en uppgift att skriva ett program om detta på gymnasiet.
    Man skulle kunna mata in div parametrar (rullmotstånd, luftmotstånd, hästar, lufttryck, temperatur osv osv) sedan fick vi en formell att krunsha datat i och ut poppade en topphastighet.

    Ju högre hastighet ju större påverkat hade aerodynamiken.

    Alatalo har säkert en formell som är 1000ggr komplexare och 10000ggr mer korrekt.

    Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.
    Luftmotstånd på en motorcykel är så mycket mer komplext än så.

    Mäter man motorcykel utan förare så får man ett värde, sätter man Rossi på får man ett annat, sätter man mig på får man ett tredje. (jag vill inte skryta, men jag har bättre värde som luftbroms än Rossi)

    Den motorcykel som ser bäst ut utan förare kan bli sämst när man sätter på en förare.
    En motorcykel som inte ser bra ut utan förare kan påverkas mindre av att sätta en stor klump på.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  11. #11
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 486
    Blogginlägg
    1
    Gissningsvis har hojarna som mätts upp fått sina resultat under liknande förutsättningar, eftersom uppgifterna inte kommer enbart från tillverkarna själva, utan främst etablerade motorcykeltidningar.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  12. #12
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 340
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Som vanligt ska man ta effektsiffror med en stor nypa salt.
    Historielektion:
    Vincent Black Shadow hade 55 hästar och garanterades 200+.
    Men det var när fabriken fått låna en bromsbänk av Air Ministry, för utvecklingen av en motor till en radiostyrd drönare.
    Men ibland är den nypan ganska liten. Det fanns ingenting ens i närheten av en tusenkubiks Vincent på 50-talet. BHP-hästar är också mer än DIN-hästar även om tyskarna är duktiga...


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Rollie_Free,_record_run.jpg
Visningar:	30
Storlek:	74,2 KB
Id:	453032
    On the morning of September 13, 1948, Free raised the American motorcycle speed record by riding the very first Vincent HRD (it is debated as to whether it was a Black Lightning or Black Shadow), owned by the California sportsman John Edgar and sponsored by Mobil Oil, to a speed of 150.313 mph (241.905 km/h).
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rollie_Free
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #13
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 486
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Rollie_Free,_record_run.jpg
Visningar:	30
Storlek:	74,2 KB
Id:	453032 [/url]
    - Skönt att se att man redan då insåg vikten av bra skyddsbeklädnad i 240 km/h. Det är väl kevlarbadbyxor?
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  14. #14
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    4 674
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Luftmotstånd på en motorcykel är så mycket mer komplext än så.

    Mäter man motorcykel utan förare så får man ett värde, sätter man Rossi på får man ett annat, sätter man mig på får man ett tredje. (jag vill inte skryta, men jag har bättre värde som luftbroms än Rossi)

    Den motorcykel som ser bäst ut utan förare kan bli sämst när man sätter på en förare.
    En motorcykel som inte ser bra ut utan förare kan påverkas mindre av att sätta en stor klump på.
    Så är det förstås.
    Så det värde jag var ute efter var på bara hojen.
    Och tar man just MotoGP vore det kul att veta vad varje ekipage har för värde.
    Det är gör kanske inte någon jätteskillnad men uppåt 350km/h+ borde göra någon km eller två.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

  15. #15
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 340
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Skönt att se att man redan då insåg vikten av bra skyddsbeklädnad i 240 km/h. Det är väl kevlarbadbyxor?

    Banlon!

    En tid då säkerheten såg annorlunda ut... Men Roland slog rekord utan att vurpa!

    När Guy Martin slog rekord med en cykelbil hade han betydligt högre säkerhet. Vilket var bra när han välte...
    Guy vet också hur det känns att vurpa i 240+

    100mph med trampcykel...

    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  16. #16
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 711
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Så är det förstås.
    Så det värde jag var ute efter var på bara hojen.
    Och tar man just MotoGP vore det kul att veta vad varje ekipage har för värde.
    Det är gör kanske inte någon jätteskillnad men uppåt 350km/h+ borde göra någon km eller två.
    Det går att bygga en jävligt slank hoj utan förare, men då har föraren inget vindskydd sen och luftmotståndet blir katastrofalt dåligt, man måste nog mäta med en standard docka på hojen för att siffrorna ska betyda något.

    Även då kan ju en hoj vara bra med en långsmal förare och dålig med en kort-tjockis, eller tvärtom
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  17. #17
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerbotten
    Hoj
    Yamaha SR500 -92 // BMW R100 -83 // Honda CB500 K1 -75 // Yamaha XG250 Tricker // Yamaha R1 -98 polkaretta // Yamaha SR500 -78 // Yamaha TW200 -87 // Whizzer Pacemaker 2 -02 // Yamaha RD350 YPVS -83 // Honda XL500s -81
    Inlägg
    310
    För 13-14år sedan då man var ung (yngre) och utan konsekvenstänk så hade jag en -98 GSXr 750 med MX express turbokit på, bromsad till 245hk på bakhjulet, så kanske runt 255hk i motorn , den orkade med 316km/h på GPSn, sen vågade jag inte hålla längre, började att fladdra bra i hjälmen och visiret.

  18. #18
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    SUV country
    Hoj
    RD07A
    Inlägg
    5 397
    Den där senaste Köningsvoneggsbilen, som skulle va den sista med målet att steka 330... .. ., räkna Engineering Explained ut en topphastighet på 533km/h om jag minns rätt. Detta innebar en o annan uppskattad parameter men kontentan var att tillverkarens egna beräkning blev 532km/h eller så var det vice versa. Han sa själv att man fick tro vad man ville om han räknat efter vetskap om deras beräkning, dom uppskattade siffrorna vidhöll han dock använda sig oavsett övrig input som jag förstod det.

    Vad jag vet har dom inte testat plattan i mattan som förmodligen inte finns, ännu.
    The show must go on

    "-Nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger...'We shall overcome' "

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 970
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Har för mig att jag hade en uppgift att skriva ett program om detta på gymnasiet.
    Man skulle kunna mata in div parametrar (rullmotstånd, luftmotstånd, hästar, lufttryck, temperatur osv osv) sedan fick vi en formell att krunsha datat i och ut poppade en topphastighet.

    Ju högre hastighet ju större påverkat hade aerodynamiken.

    Alatalo har säkert en formell som är 1000ggr komplexare och 10000ggr mer korrekt.

    Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.
    Inte så väldigt komplex formel, jag och andra har lagt upp den här på sporthoj många gånger. Googla så hittar du nog den. Skriver jag den ur minnet blir den säkert fel någonstans.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 898
    Caracciola reached a speed of 397 km/h on one kilometer from a flying start on October 28. But AutoUnion had meanwhile attained a speed of 406 km/h,

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nja dom var lite för fula Ska ha dom att hålla fast bakskärmen istället för pakethållaren så dom får gärna vara nya. Det verkar lösa sig via en annan forum [...]

bosse-l
Vill du annonsera ovan? Klicka här