REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    146

    Underligt förgasarefel

    Hej,

    Har nyligen börjat köra för säsongen men tyckte att det luktade bensin efter varje runda. Tänkte skruva in bränslemixskruvarna lite för att se vad som hände och det är nu det underliga sker. Tar ett tag innan varvet går ner efter jag släppt gasen och har för mig att det innebär för mycket soppa så jag skruvar in ett halvt varv, samma... Skruvar ett halv till, samma (möjligtvis något längre tid innan det går tillbaka) Skruvar lite åt gången på alla fyra och till slut tar de i botten men motorn går fortfarande. I mitt huvud borde den tvärdö när skruvarna är helt inne. Hade av förgasaren i höstas när jag precis köpt bågen för att få den att gå överhuvudtaget vilket den gjorde efter rengöring av förgasare. Ser ut som att föregående ägare eller någon innan han bytt munstycke då de inte är original.
    Det läcker bensin också. Tycker det kommer från rören som kopplar samman förgasarna men är inte säker då det är rätt trångt där. Kan man täta dessa anslutningar?
    -

  2. #2
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 532
    Att varvtalet "hänger kvar" tyder på för klen blanding, antingen beroende på oxid i munstycken eller otäta insugsgummin. Att den "snifflar" dvs droppar bensin beror på otäta nålventiler i flottörhuset och/eller stelnade o-ringar.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1200 -96gsf1200 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  3. #3
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    146
    Då ska jag med andra ord öppna bränslemixskruven ytterligare för att feta på blandningen. Ska riva ner förgasarna igen och rengöra allt en gång till. Förra gången var det under allt annat än optimala förhållanden i ett mörkt tält på altanen en snorkall höstkväll. Går det bra att använda bensin som rengöringsvätska till kanalerna om man kompletterar med tunn koppartråd eller liknande som piprensare?
    Någon som hittat denna produkt eller liknande i Sverige eller är den för bra (läs giftig) för att säljas här?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	chem dip.PNG
Visningar:	19
Storlek:	782,5 KB
Id:	453026
    Senast redigerat av Spyke den 2020-03-19 klockan 18:51.
    -

  4. #4
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 532
    Om du kör i denna kylan och den hänger kvar - helt naturligt, däremot droppandet bör du fixa. Vänta med att fixa "hängandet" tills yttertemperaturen närmar sig +15. Förmodligen har du inget "häng" då. En symptom man slipper med EFI.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1200 -96gsf1200 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    392
    Inte koppartråd, ryck några strån från hustruns diskborste istället.
    Alkylatbensin är aningen mer hälsosamt att jobba med.
    Jag brukar köra med bromsrengöring eller liknande.
    Huvudingrediensen i förgasarrengöring är lacknafta.

  6. #6
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 065
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    ...hustruns diskborste...
    Live från Linköping:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	3470379_612_344.jpg
Visningar:	42
Storlek:	79,5 KB
Id:	453028
    IBA #40701

  7. #7
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    146
    Tycker alla förgasarna ligger högt i nivå men det kanske beror på att de hänger i annan vinkel än på bågen?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Carb hanging.jpg
Visningar:	30
Storlek:	286,7 KB
Id:	453089

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	High level.jpg
Visningar:	23
Storlek:	213,6 KB
Id:	453090

    Testade nål och säte med vad jag tycker verkar vara ok resultat. Den stänger vid 7mm vilket Haynes rekomenderar.


    Vad kan få hojen att gå rikt när "allt" verkar ok

    Har lokaliserat läckan till bränsleröret mellan förgasare 1 & 2 så där ska delas och bytas o-ring(ar)
    Senast redigerat av Spyke den 2020-03-24 klockan 16:25.
    -

  8. #8
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 065
    Citat Ursprungligen postat av Spyke Visa inlägg
    Tycker alla förgasarna ligger högt i nivå men det kanske beror på att de hänger i annan vinkel än på bågen?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Carb hanging.jpg
Visningar:	30
Storlek:	286,7 KB
Id:	453089

    Annan vinkel...?



    Flottörer kan läcka - alltså själva flytkroppen kan ta in bränsle, och därmed förlora (del av) sin flytkraft.

    Jäkligt lurigt att felsöka eftersom hojen går bra när den startas, varefter felet blir tydligt först efter ett tag.
    Om man bara ledsnar och vrider av kranen, går in och gör annat och går på felsökningen igen först nästa dag eller till helgen så kommer man kanske inte hitta det lilla skvalpet inne i flottören.

    Jag har upplevt problemet både med mässings- och plastflottörer.
    IBA #40701

  9. #9
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    146
    Tänkte att ytan hamnar annorlunda beroende på hur flottörhuset är vinklat och därmed ändras även beteendet på nålen...
    Har provat att trycka ner flottörerna i en behållare med vatten men det kommer inga luftbubblor så jag tror att de är hela.
    Uppskattar tankarna dock då mina börjar ta slut
    -

  10. #10
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 271
    En helt annan sak angående bränsleläckage och 96'a GSX-R 750,

    Jag hade en sådan och jag kommer ihåg att det var recall på bränslepumpen och dess tätning mot tanken redan då hojen var ny. En hel del 96'or kom in i Sverige som privatimport och det blev nog lite si och så med denna recall på de flesta av dem...Du kan vilja kolla att detta är gjort på din, innan du blir överraskad av en plötslig brand under tanken.
    The Build Quality Police

  11. #11
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    146
    Tackar, värt att kika på när man ändå är i farten.

  12. #12
    Medlem Spykes avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Trelleborg
    Hoj
    GSXR 750 -96
    Inlägg
    146
    Hittade en riktigt kass o-ring mellan förgasarna så nu läcker den inte i alla fall :-) Gjorde en liten film om o-rings bytet för framtida problemförgasare.
    Nu är det bara att invänta lite bättre väder för att se hur den uppför sig då.
    -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Fränt! En R1-motor som dom gjort om till luftkyld och minskat ner till 600cc

Two stroke man
Vill du annonsera ovan? Klicka här