MC i tyskland - Hur är det?

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Vi var nere ett gäng och körde nere vid black forest. Jag hade då helsystem (akra) på min hoj och satte i db-killer just för den resan. Visserligen så bilade vi ner med hojarna på släp, sen väl nere i black forest så pangade vi på en del. Speciellt på B500 som är känd för att vara en snabb MC-väg. Där kom polisen med blåljus en gång men de som bodde där sa att de inte var något att oroa sig för, dom hämtar oftast folk som kanske kanat eller dylikt :rolleyes:

Men som sagt, i samhällen osv ska man väl alltid ta det lugnt, det gäller ju till viss del även här hemma :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vi var nere ett gäng och körde nere vid black forest. Jag hade då helsystem (akra) på min hoj och satte i db-killer just för den resan. Visserligen så bilade vi ner med hojarna på släp, sen väl nere i black forest så pangade vi på en del. Speciellt på B500 som är känd för att vara en snabb MC-väg. Där kom polisen med blåljus en gång men de som bodde där sa att de inte var något att oroa sig för, dom hämtar oftast folk som kanske kanat eller dylikt :rolleyes:

Men som sagt, i samhällen osv ska man väl alltid ta det lugnt, det gäller ju till viss del även här hemma :D

Man kan förstå att befolkningen kan bli lite småputt när högljudda hojar dundrar igenom deras småorter sommartid.

Inte helt förvånande och tackvare hojförare som inte har vett att bete sej råder genomfartsförbud på vissa ställen.

Orsak och konsekvens, får se när det kommer i Sverige :näsblod
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Det här med e märkta bromsgrepp m.m är det att dom skulle hålla bättre kvalitet? Vad är tyskarna rädda för? Gör inte alla delar i kina.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det här med e märkta bromsgrepp m.m är det att dom skulle hålla bättre kvalitet? Vad är tyskarna rädda för? Gör inte alla delar i kina.

Det är ju skillnad på Kina och Kina. I Kina tillverkas Iphone, som räknas som en telefon i översta kvalitetsnivån. I Kina tillverkas också kopior på hjälmar som är direkt livsfarliga. Det är inte så enkelt. Men när det gäller broms och kopplingsgrepp, där ett av dem är ungefär det viktigaste reglaget på hela hojen, tycker inte jag det är värt att chansa.

Detta klipp förklarar det hela rätt väl (om än väldigt amerikanskt):

 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Ska ta ett titt på klippet :tummenupp
Men om jag formulera om min fråga. Finns det nån som testar handtagen innan dom sätter ett "e-märke" på dom?
Vad säger att det skulle vara säkrare?
Vad jag vet händer det att mc märken ibland sätter på "Oem" saker som dom sedan får reklamera/återkalla.Trots
e-märkning.

Nu har jag kollat klippet och man kan säga då att det är viktigt att kontrollera att delen rör sig fritt och är in-fettad. och med så litet sidoglapp som möjligt.
sedan ristar jag in ett E och går 1000kr med vinst.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska ta ett titt på klippet :tummenupp
Men om jag formulera om min fråga. Finns det nån som testar handtagen innan dom sätter ett "e-märke" på dom?
Vad säger att det skulle vara säkrare?
Vad jag vet händer det att mc märken ibland sätter på "Oem" saker som dom sedan får reklamera/återkalla.Trots
e-märkning.

Nu har jag kollat klippet och man kan säga då att det är viktigt att kontrollera att delen rör sig fritt och är in-fettad. och med så litet sidoglapp som möjligt.
sedan ristar jag in ett E och går 1000kr med vinst.


Att bli stannad för kontroll i Tyskland kan leda åt två håll:

Du har grejer på hojen som inte skall vara där, eller plockat bort något som verkligen skall vara där.

Det brukar gå bra till slut. Några hundra euro i böter, kanske krav på att ordna hojen innan du får köra vidare.
Det kan dock innebära att du tvingas leta reda på ett beggat originalavgassystem för ytterligare några hundra euro.
Kanske åka taxi några 10-tals mil för att hämta grejer om du inte kör med kompisar som kan skjutsa.
Säg så här: sätt av 15,000 SEK i reserv för nöjet att köra med grejer som inte är original.
Här du tur blir du inte kollad, har du ännu mer tur blir du kollad, men får köra vidare eftersom polisen tyckte du var söt.
Men, se till att ha stålarna redo för att inte semestern skall ta slut redan på tredje dagen.


Vad du INTE skall göra är att försöka knacka in ett eget e-nummer, köra med ljuddämpare som har ett förvisso helt legit e-nummer- men som hör till en annan hojmodell eller försöka trixa med ABE-dokumentation som inte hör till just den produkt du hävdar är okay på hojen.

Då smäller det jävlar i det! Plötsligt blir det "vorsatz" av det hela, alltså ett överlagt brott, och i värsta fall riktas misstanke om urkundsförfalskning mot dig - och då tar semestern slut där och då.

Man tar inte längre den misstänkta delen i beslag, utan tar hela hojen - och det sker på din bekostnad; bärgning, uppställning, lagring, hantering och expeditionsumma. Räkneverket tickar fortare än du hinner blinka, och hojen släpps sällan innan rättegång har varit.

Urkundsförfalskning är sedan något som Tyskland ser mycket allvarligt på. Finns det misstanke om det kan du räkna med att få åka ner på station för förhör direCkt. Det är också troligt att du som turist kommer att bli anhållen och få övernatta minst ett dygn i häkte.
Ja, för ett sketet Kina-grepp. Om du blir påkommen med att fuskat med dokumentationen vill säga.

Nej, jag skojar inte.
Spela efter reglerna och Tyskland är världens bästa land att semestra i.
Hitta på egna regler och det tyska rättsväsendet kommer att landa tungt på dig. Testify!

En dag skall jag skriva en handbok.
Men inte idag. Nu måste jag sova ikapp.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha ord och inga visor. Tyskland ÄR verkligen ett av de bästa länderna att färdas och vistas i, men ge fasen i att jönsa med ordningsmakten.


Buy quality, cry once
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ska ta ett titt på klippet :tummenupp
Men om jag formulera om min fråga. Finns det nån som testar handtagen innan dom sätter ett "e-märke" på dom?
Vad säger att det skulle vara säkrare?
Vad jag vet händer det att mc märken ibland sätter på "Oem" saker som dom sedan får reklamera/återkalla.Trots
e-märkning.

Nu har jag kollat klippet och man kan säga då att det är viktigt att kontrollera att delen rör sig fritt och är in-fettad. och med så litet sidoglapp som möjligt.
sedan ristar jag in ett E och går 1000kr med vinst.

Absolut! Det funkar. Men gällande tyska polisen och att köra i Tyskland (som denna tråden handlar om) är på eget bevåg som bäste notrightrider skriver ovan.

Hur kontrollen av E-märkning görs har jag ingen aning om. Men en E-märkt produkt som satt på hojen från början är alltid ok. Kontrollerad eller ej. I Tyskland spelar E-märkningen mindre roll. Är hojen helfordonsgodkänd så är det så den ska vara på vägen.

Eftermarknadstillbehör måste det finnas papper på och de måste vara godkända för hojen i fråga. (ABE?) Så som med all annan byråkrati innebär det i praktiken att ett dåligt konstruerat bromsgrepp som är helfordonsgodkänt är bättre i lagens ögon än ett CNC-fräst eftermarknadsdito av allra högsta kvalitet, men som inte har rätt papper.

Willkommen bis uns! Men med rätt grejer på hojen. :)

Själv tänker jag tokchansa med mitt USA slipon, med baffel i, när jag ska till Tyskland förhoppningsvis i sommar om Coronan blir tillräckligt avslagen. Det är en risk, ja. Men som tur är är jag söt, så jag hänvisar till denna tråden vid eventuella frågor. :D
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Absolut! Det funkar. Men gällande tyska polisen och att köra i Tyskland (som denna tråden handlar om) är på eget bevåg som bäste notrightrider skriver ovan.

Hur kontrollen av E-märkning görs har jag ingen aning om. Men en E-märkt produkt som satt på hojen från början är alltid ok. Kontrollerad eller ej. I Tyskland spelar E-märkningen mindre roll. Är hojen helfordonsgodkänd så är det så den ska vara på vägen.

Eftermarknadstillbehör måste det finnas papper på och de måste vara godkända för hojen i fråga. (ABE?) Så som med all annan byråkrati innebär det i praktiken att ett dåligt konstruerat bromsgrepp som är helfordonsgodkänt är bättre i lagens ögon än ett CNC-fräst eftermarknadsdito av allra högsta kvalitet, men som inte har rätt papper.

Willkommen bis uns! Men med rätt grejer på hojen. :)

Själv tänker jag tokchansa med mitt USA slipon, med baffel i, när jag ska till Tyskland förhoppningsvis i sommar om Coronan blir tillräckligt avslagen. Det är en risk, ja. Men som tur är är jag söt, så jag hänvisar till denna tråden vid eventuella frågor. :D



Det sitter ett Yushimura slipon på min cykel och den låter knappt högre än originalet.
Men jag byter när jag åker neråt Europa känns som dom 5 minuter det tar att byta är värt att slippa tänka på problem när man kör igenom en poliskontroll.

Jag har fått för mig att om jag är trevlig och har alla papper med mig och en mc som är riktig så är det lättare att komma ifrån någon mindre förseelse. Blir man stoppad för tex liten fortkörning och sen försöker vara messersmitt på att snacka bort det och med en modifierad cykel. Då är jag övertygad om att det tar lång tid och blir dyrt innan man kommer vidare.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det sitter ett Yushimura slipon på min cykel och den låter knappt högre än originalet.
Men jag byter när jag åker neråt Europa känns som dom 5 minuter det tar att byta är värt att slippa tänka på problem när man kör igenom en poliskontroll.

Jag har fått för mig att om jag är trevlig och har alla papper med mig och en mc som är riktig så är det lättare att komma ifrån någon mindre förseelse. Blir man stoppad för tex liten fortkörning och sen försöker vara messersmitt på att snacka bort det och med en modifierad cykel. Då är jag övertygad om att det tar lång tid och blir dyrt innan man kommer vidare.

Japps, håller med dig. Mitt system är ett Arrow som såldes som tillbehör från Triumph (även i Tyskland) och är godkänt att ha på. Min enda förseelse är att jag har USA-modellen som ser identisk ut, men givetvis vid en närmare inspektion inte är korrekt.

Det är en risk, och jag kommer nog att ta en funderare till om jag ska byta, som du säger går det fort att montera dig standardpipan. Skulle ju vara fan att åka dit på det för lite välljud.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi skall ju vara glada åt att Tyskland tar trafiksäkerhets- och miljöarbetet på allvar, istället för att som Tragikverket enbart fokusera på hastighet och sedan tillåta vad skit som helst på vägarna.

För er som eventuellt missat det, så är en hel del vägar avstängda nattetid för motorcyklar i Tyskland. Vissa även dagtid. Delar av Autobahn är avstängt för lastbilar nattetid. Osv.

Att som turist komma med kina-slipon med "fränt ljud" retar inte bara gallfeber på polisen, utan även på de tyskar (tex motorcyklister) som får SIN frihet beskuren på grund av att det låter djävulen.

Ett originaltillbehör inkl intyg garanterar ju att hojen uppfyller gällande lagstiftning, dvs grönt ljus.

Ungefär som att vi i Sverige kanske hade sluppit vajerräckade 2+1-vägar om folk lät bli att köra i fyllan, drogade eller med sommardäck när det är halt.
 

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Dalby
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Durchslängeln, glida mellan köerna, är förbjudet i Tyskland men många gör det ändå. Det pratas om att det ska bli tillåtet vid Stau på Autobahn men än är det inte det.
Jag pratade med en polis för något år sedan, nä blev inte påkörd eller stoppad, på en mack om detta. Han tyckte man kunde göra det om man inte körde vårdslöst. Men det ska man ju aldrig göra ändå tyckte han och log. 9 av 10 gör det och vi brukar inte bry oss.

Kör snyggt och håller under radarn så brukar det gå bra.

Nu har jag inte kört så mycket i Tyskland, men enligt min erfarenhet brukar övriga trafikanter vara bra på att lämna plats och släppa fram om det blir stopp och kö på Autobahn till skillnad mot här hemma. Kör man bara snyggt och med lite omdöme ska det nog mycket till för att bli bötfälld för det, men låt för allt i världen bli att ta till vägrenen då den ska vara fri för utryckningsfordon.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har jag inte kört så mycket i Tyskland, men enligt min erfarenhet brukar övriga trafikanter vara bra på att lämna plats och släppa fram om det blir stopp och kö på Autobahn till skillnad mot här hemma. Kör man bara snyggt och med lite omdöme ska det nog mycket till för att bli bötfälld för det, men låt för allt i världen bli att ta till vägrenen då den ska vara fri för utryckningsfordon.

Du riskerar bli bötfälld oavsett hur du tar dig förbi köerna. :fakta
Men, som sagt, gör man det snyggt och har koll även bakåt så utryckningsfordon kan ta sig förbi är risken liten. :)


Vägrenar (2).JPG

Vägrenar undviker jag men inte bara för risken att bli bötfälld. :crash

Nu sopar man visserligen oftare i Tyskland men där ligger inte bara grus och skräp utan också skruvar och spikar. Ökar risken för punka.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu har jag inte kört så mycket i Tyskland, men enligt min erfarenhet brukar övriga trafikanter vara bra på att lämna plats och släppa fram om det blir stopp och kö på Autobahn till skillnad mot här hemma. Kör man bara snyggt och med lite omdöme ska det nog mycket till för att bli bötfälld för det, men låt för allt i världen bli att ta till vägrenen då den ska vara fri för utryckningsfordon.



Nej, njae, nej.
Mycket som behöver korrigeras där.

Det är alltid jävligt förbjudet att lanesplitta/filtra eller som tysken säger: Hindurchschlängeln.
Det där är ett ord med i detta fallet negativ klang inom Tyska språket.
Riktigt jäkla förbjudet.

Att övriga trafikanter är "bra på att lämna plats och släppa fram" beror på att somliga trafikanter bilar "rettungsgasse".

Räddningsgata är A & O i Tyskland, och är aabbssoolluutt förbjudet att utnyttja för andra trafikanter.

Här är 7 minuter viktig information. På tyska, men bilderna talar för sig själv.



Räddningsgata skapas ALLTID näst längs till vänster. Fordon i vänster körfält drar sig ut mot mitträcket, ALLA andra drar sig så mycket till höger som möjligt.

Problemet är "vägrenen" till höger. Den har i många fall försvunnit när man lagt ut fler körfält, eller minskat i storlek. Dessutom är den förbjuden att köra på - även för räddningsfordon, faktiskt.
Detta gör att många trafikanter inte vågar köra ut på vägrenen, utan packar sig så gott det går inom de existerande körfälten - med påföljd att räddningsgatan blir för smal för de större räddningsfordonen.
Att det dessutom finns turister och gästarbetare som inte har tysk trafikkultur inom sig gör problemen ändå större.
Det diskuteras hur man skall kunna öppna upp vägrenen för att kunna användas när räddningsgata skall bildas, men tröskeln är att man bara får stå där, inte köra - och räddningsgata måste bildas medans fordonen fortfarande rullar. Försöker man hasa bilar i sidled stillastående så, ja - ni fattar: det blir bara skit av det, där rumpor sticker ut lika mycket som man fick in framdelen.

Så, INTE köra i räddningsgatan!

Dürfen Sie den Standstreifen befahren?

NEIN. Der Standstreifen darf nur in Notfällen, z. B. bei einer Panne, genutzt werden und ist ansonsten freizuhalten. Befahren Sie den Standstreifen, um sich an dem Stau vorbeizumogeln, drohen 75 Euro Bußgeld und ein Punkt in Flensburg.

Dürfen Sie sich als Motorradfahrer durch den Stau schlängeln?
NEIN. Auch wenn für Motorradfahrer in ihrer dicken Lederkluft und in Ermangelung einer Klimaanlage ein Stau bei Hitze eine besondere Strapaze darstellt, gibt ihnen das nicht das Recht, sich zwischen den wartenden Fahrzeugen durchzuschlängeln. Hierfür fallen ein Bußgeld von 100 Euro und ein Punkt an. Auch das Befahren der Rettungsgasse und des Standstreifens sind absolut tabu. Lediglich das Links-Überholen auf der äußeren linken Fahrspur ist erlaubt, häufig fehlt es hier jedoch an Platz, um den vorgeschriebenen Seitenabstand einzuhalten.
https://www.bussgeldkatalog.org/new...en-kopf-und-vermeiden-sie-bussgelder-1444420/

Böter om 75 - 100 €


Förutom att man skapar jäkligt dålig stämning gentemot motorcyklister, så är det uttalat förbjudet och poliserna är snabba att lagföra alla som försöker tränga sig. Eller fotografera olycksplatser. Eller pissar i köerna.

Småsint och grinigt? "Det är ju varmt i kön, jue!"
Visst, men det är bara att acceptera. Tyskland är ett stort land, och en kö växer snart till att hålla 100 motorcyklister eller fler. Kan inte dom få köra fram längs vägren och räddningsgata?
...fram till Vollsperrungen och själva olycksplatsen då, eller? Vad skall dom göra där när det inte går att komma vidare? Kaosa till olycksplatsen ytterligare, och hindra efterföljande räddningsfordon efter att blåljusen dragit förbi?
Bärgare tar plats, mobilkranar som kan behövas för att lyfta undan lastade trailers ligger på eller över 3 meters bredd - och många motorcyklister är kacklande kalkoner som inte kan hantera sina hojar när dom står stilla.



Så, hur gör jag själv?
Självklart kör jag förbi köer när det är lämpligt.
Det krävs en jädra fingertoppskänsla och mycket tysk trafikerfarenhet för att veta när det går eller inte går.
Är det rusningstrafikköer, vägarbetesköer eller en olycka där framme?

Är det olycka, då är det stopp. Stopp och poliser. Stopp och döda eller svårt skadade.
Inget man skall fram och stöka i.

Är det vägarbetesköer så är det irritation, avsmalnade eller sammansmältande körfält.
Stor risk för olyckor, eller att någon bara tappar det och klämmer dig mellan lastbilen bredvid med ett SMIDSY på läpparna. Även om tysken kallar det för något annat.

Vardagsköer däremot, som uppstår kring städer för att vägnätet inte räcker till, där finns det chans att ta sig förbi någorlunda helskinnad. Färre människor får utbrott på dig, färre försöker döda dig - eller markerar att dom är redo att försöka.

Lagligt?
Ja, faktiskt! I teorin:


Som i Sverige så är passage på vänster sida faktiskt laglig i lägre hastighet.
I Sverige säger lagen "om det kan ske på ett säkert sätt" vilket betyder att när det smäller så är det självmarkerande att "det kunde det inte".

I Tyskland finns det - så klart, ett exakt mått angivet: 1 meter fritt åt varje sida.
Hittar du det, mellan bilarna längst till vänster och mitträcket, ja, då är det faktiskt lagligt att tuffa förbi.
Få vet om det, så kontroverser uppstår ändå, men ibland - just i normala kösituationer så kan man se att någon bjuder in genom att öppna upp längs mitträcket.


Links am Stau vorbei
Wer mit dem Motorrad die Autos zwischen Mittelleitplanke und linker Fahrspur überholt, hält sich zwar an das Gesetz, denn links zu überholen ist erlaubt. Doch wahrscheinlich wird eine andere gesetzliche Vorgabe verletzt: Beim Überholen auf der Autobahn muss auf jeder Seite mindestens ein Meter Sicherheitsabstand gelassen werden. Dies ist bei einer vollen Autobahn im Stau meist auch für Motorradfahrer nicht möglich. Außerdem bringt das Überholen neben der Mittelleitplanke große Gefahren mit sich. Denn hier rechnet kein Autofahrer mit einem durchfahrenden Motorradfahrer – und schert eventuell nach links aus oder öffnet die Türe. Kommt es bei einem solchen Überholmanöver zu einem Unfall, ist der Motorradfahrer mitschuldig.
Neben der Mittelleitplanke überholen: in seltenen Fällen möglich, aber nicht zu empfehlen.

https://www.acv.de/ratgeber/motorrad/sicherheit-motorrad/motorrad-stau


Jag har blivit skrikt åt, jag har sett nävar åka ut genom sidorutor, jag har fått vatten slängt på mig när jag passerat (tack!) och en liten ettrig jycke var på väg att dras ut ur bilen när han försökte hugga tag i armbågen genom en öppen sidoruta.

Det är ingen bra grej att ägna sig åt durchschlängeln men ibland känns det som att man är tvungen.
Det har ett pris, dock.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, njae, nej.
Mycket som behöver korrigeras där.

Det är alltid jävligt förbjudet att lanesplitta/filtra eller som tysken säger: Hindurchschlängeln.
Det där är ett ord med i detta fallet negativ klang inom Tyska språket.
Riktigt jäkla förbjudet.

Att övriga trafikanter är "bra på att lämna plats och släppa fram" beror på att somliga trafikanter bilar "rettungsgasse".

Räddningsgata är A & O i Tyskland, och är aabbssoolluutt förbjudet att utnyttja för andra trafikanter.

Här är 7 minuter viktig information. På tyska, men bilderna talar för sig själv.



Räddningsgata skapas ALLTID näst längs till vänster. Fordon i vänster körfält drar sig ut mot mitträcket, ALLA andra drar sig så mycket till höger som möjligt.

Problemet är "vägrenen" till höger. Den har i många fall försvunnit när man lagt ut fler körfält, eller minskat i storlek. Dessutom är den förbjuden att köra på - även för räddningsfordon, faktiskt.
Detta gör att många trafikanter inte vågar köra ut på vägrenen, utan packar sig så gott det går inom de existerande körfälten - med påföljd att räddningsgatan blir för smal för de större räddningsfordonen.
Att det dessutom finns turister och gästarbetare som inte har tysk trafikkultur inom sig gör problemen ändå större.
Det diskuteras hur man skall kunna öppna upp vägrenen för att kunna användas när räddningsgata skall bildas, men tröskeln är att man bara får stå där, inte köra - och räddningsgata måste bildas medans fordonen fortfarande rullar. Försöker man hasa bilar i sidled stillastående så, ja - ni fattar: det blir bara skit av det, där rumpor sticker ut lika mycket som man fick in framdelen.

Så, INTE köra i räddningsgatan!


https://www.bussgeldkatalog.org/new...en-kopf-und-vermeiden-sie-bussgelder-1444420/

Böter om 75 - 100 €


Förutom att man skapar jäkligt dålig stämning gentemot motorcyklister, så är det uttalat förbjudet och poliserna är snabba att lagföra alla som försöker tränga sig. Eller fotografera olycksplatser. Eller pissar i köerna.

Småsint och grinigt? "Det är ju varmt i kön, jue!"
Visst, men det är bara att acceptera. Tyskland är ett stort land, och en kö växer snart till att hålla 100 motorcyklister eller fler. Kan inte dom få köra fram längs vägren och räddningsgata?
...fram till Vollsperrungen och själva olycksplatsen då, eller? Vad skall dom göra där när det inte går att komma vidare? Kaosa till olycksplatsen ytterligare, och hindra efterföljande räddningsfordon efter att blåljusen dragit förbi?
Bärgare tar plats, mobilkranar som kan behövas för att lyfta undan lastade trailers ligger på eller över 3 meters bredd - och många motorcyklister är kacklande kalkoner som inte kan hantera sina hojar när dom står stilla.



Så, hur gör jag själv?
Självklart kör jag förbi köer när det är lämpligt.
Det krävs en jädra fingertoppskänsla och mycket tysk trafikerfarenhet för att veta när det går eller inte går.
Är det rusningstrafikköer, vägarbetesköer eller en olycka där framme?

Är det olycka, då är det stopp. Stopp och poliser. Stopp och döda eller svårt skadade.
Inget man skall fram och stöka i.

Är det vägarbetesköer så är det irritation, avsmalnade eller sammansmältande körfält.
Stor risk för olyckor, eller att någon bara tappar det och klämmer dig mellan lastbilen bredvid med ett SMIDSY på läpparna. Även om tysken kallar det för något annat.

Vardagsköer däremot, som uppstår kring städer för att vägnätet inte räcker till, där finns det chans att ta sig förbi någorlunda helskinnad. Färre människor får utbrott på dig, färre försöker döda dig - eller markerar att dom är redo att försöka.

Lagligt?
Ja, faktiskt! I teorin:


Som i Sverige så är passage på vänster sida faktiskt laglig i lägre hastighet.
I Sverige säger lagen "om det kan ske på ett säkert sätt" vilket betyder att när det smäller så är det självmarkerande att "det kunde det inte".

I Tyskland finns det - så klart, ett exakt mått angivet: 1 meter fritt åt varje sida.
Hittar du det, mellan bilarna längst till vänster och mitträcket, ja, då är det faktiskt lagligt att tuffa förbi.
Få vet om det, så kontroverser uppstår ändå, men ibland - just i normala kösituationer så kan man se att någon bjuder in genom att öppna upp längs mitträcket.




https://www.acv.de/ratgeber/motorrad/sicherheit-motorrad/motorrad-stau


Jag har blivit skrikt åt, jag har sett nävar åka ut genom sidorutor, jag har fått vatten slängt på mig när jag passerat (tack!) och en liten ettrig jycke var på väg att dras ut ur bilen när han försökte hugga tag i armbågen genom en öppen sidoruta.

Det är ingen bra grej att ägna sig åt durchschlängeln men ibland känns det som att man är tvungen.
Det har ett pris, dock.

Jag hoppas innerligen att jag tillslut får uppleva en bråkdel av vad notrightrider har upplevt. Måste vara underbart med alla minnen både positiva och negativa:yoparty
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hoppas innerligen att jag tillslut får uppleva en bråkdel av vad notrightrider har upplevt. Måste vara underbart med alla minnen både positiva och negativa:yoparty

Äsch, jag är bara bra på att berätta om det.

Jag gillar Tyskland, tyskar och det tyska - i lagom portioner.
Dom är över 80 miljoner invånare på mindre yta än Sverige, och dessutom största transitlandet i Europa - med både Nord-Sydlig och Öst-Västlig trafik.

Dom vill ha ordning, så enkelt är det.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tycker det är bra att bli informerad om vad som gäller och hur saker hanteras i verkligheten, då är det mycket lättare att förbereda sej..

Har kört moddad R1 ett antal ggr i Tyskland och aldrig haft några problem.
Har å andra sidan inte kört in i någon uppsatt fordonskontroll heller, då kunde det kanske slutat annorlunda :)

Kör man inte som en idiot och utmärker sej så har man rätt lite att frukta av den Tyska polisen :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske Tyskland är ett land man inte längre behöver stöda, med semester, eller genom att köpa produkter med ursprung däri.
Såna där nasse-fasoner skall inte stödjas.

Kanske bra att det inte blev någon tysk bil senast.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske Tyskland är ett land man inte längre behöver stöda, med semester, eller genom att köpa produkter med ursprung däri.
Såna där nasse-fasoner skall inte stödjas.

Kanske bra att det inte blev någon tysk bil senast.


Det är svårt att komma runt Tyskland. :tungan
...som land, som producent, som ekonomisk motor för hela vår världsdel.

Vad det handlar om är egentligen inget annat än att Tyskland effektuerar de EU-lagar kring helfordonsgodkännandet som vi har röstat ja till för en evighet sedan.

Tyskar är autister när det gäller lagar. Det finns inte mycket till gråzon där nere.
På gott och ont.

Men, tyskarna är helt anala när det gäller privatlivets helgd.
Man har inte något svenskt personnummersystem, och Googlestreetbilen får fan inte åka runt och filma folks adresser.

Tyskland baserar sig i mycket större utsträckning än Sverige på att medborgaren vet, antingen som lagkunnig eller rent intuitivt, vad som är rätt och vad som är fel - och rättar sig efter det, för att få samhällsmaskineriet att fungera.

Det är ett annat land. Eller egentligen mer korrekt 16 olika förbundsländer, som binds tillsammans till en Förbundsrepublik. Bland de mest tydligt framträdande och förenande dragen inom förbundsrepubliken finner man respekten för rättsstaten.

Så visst, det är väl okay att hata på Tyskland, bojkotta och vad man vill - men det är ju bra om man fattar varför man hatar.

Varför var vi här i Sverige så angelägna att rösta igenom helfordonsgodkännandet…?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är svårt att komma runt Tyskland. :tungan
...som land, som producent, som ekonomisk motor för hela vår världsdel.

Vad det handlar om är egentligen inget annat än att Tyskland effektuerar de EU-lagar kring helfordonsgodkännandet som vi har röstat ja till för en evighet sedan.

Tyskar är autister när det gäller lagar. Det finns inte mycket till gråzon där nere.
På gott och ont.

Men, tyskarna är helt anala när det gäller privatlivets helgd.
Man har inte något svenskt personnummersystem, och Googlestreetbilen får fan inte åka runt och filma folks adresser.

Tyskland baserar sig i mycket större utsträckning än Sverige på att medborgaren vet, antingen som lagkunnig eller rent intuitivt, vad som är rätt och vad som är fel - och rättar sig efter det, för att få samhällsmaskineriet att fungera.

Det är ett annat land. Eller egentligen mer korrekt 16 olika förbundsländer, som binds tillsammans till en Förbundsrepublik. Bland de mest tydligt framträdande och förenande dragen inom förbundsrepubliken finner man respekten för rättsstaten.

Så visst, det är väl okay att hata på Tyskland, bojkotta och vad man vill - men det är ju bra om man fattar varför man hatar.

Varför var vi här i Sverige så angelägna att rösta igenom helfordonsgodkännandet…?

Jag har en del av tantens förlängda familj som bott större delen av sitt liv i Tyskland och genom dem umgås vi även med flertalet tyskar till och från. Så ja, jag är medveten om att det är en annan kultur än i Sverige, och synnerligen annorlunda till den jag växt upp i.
Att vara medveten om att det verkar en annan kultur där betyder inte att det är en kultur eller framförallt därigenom ett tanke- & beteendesätt som jag håller med om, eller vill stödja, politiskt som ekonomiskt talar vi genom våra plånböcker.

Sen är jag på det klara om att tyskarna skiter blanka fan i om jag bojkottar dem eller ej. Men jag ser det som med allehanda idioter, det är lönlöst att försöka förändra dem, lyckas man mot förmodan så finns det miljoner till, men det hindrar inte att det känns bättre för mig att inte associera mig med packet.

Angående helfordonsgodkännandet...? Vettefan det var före min tid. Iofs är jag inte svensk heller.
Själv tycker jag att om man kan visa att det fungerar, så kan andra se sig i att ha åsikter.

Men jag är ganska libertarisk av mig också.

/slut kapat tråd.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top