REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    V Frölunda
    Hoj
    Gsx 600F
    Inlägg
    1

    Problem med frambroms GSX600F

    Hejsan,

    Har problem med frambromsen på min cykel..

    Under förra året började ena oket fram läcka lite lätt och det bidrog till rätt kasst tyck i systemet, så jag tog o renoverade båda oken med nya packningar. I samband med detta tömde jag hela systemet på vätska för att på i ny och fräsch sådan, när jag sedan skulle lufta bromsarna gick det inte att få upp något tryck så jag provade att lämna in cykeln för att se ifall det var jag som brast, men de lyckades inte heller. Grabbarna på verkstaden gissade på att det låg något i vägen i bromsslangen så idag äntligen har jag plockat ner skiten igen och kontrollerat alla slangar, men dom är det inget problem med..

    Det som jag är lite fundersam över är ifall bromscylindern har fått sig någon skada under tiden. Om jag kopplar loss slangarna till oken och trycker på bromsen kommer det knappt någon olja alls, även om behållaren är fylld.

    Så min fråga är ifall detta är normalt? Har för mig att det ska komma som en stråle ut när man trycker?

    Hur kan jag fortsätta felsöka?

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 683
    Jag gissar att din hoj är runt 20 år? Då är det högst sannolikt att bromspumpen behöver lite kärlek, den slits precis som allt annat. Ibland bygger dom inte upp tryck, eller har igensatt retur osv, det kan vara lite allt möjligt. Men det är inte raketforskning att byta.

    Hur har du kollat slangarna? Om jag inte missminner mig står det tom att slangarna ska bytas efter en viss tid, även om väldigt få gör det. Men har du minsta flex i dom så kommer du aldrig att kunna bygga upp ett tillräckligt tryck i systemet.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    118
    Du kan prova att fylla systemet nerifrån, ta en spruta modell större och en plastslang som passar på sprutan och luftnippeln sedan trycker du försiktigt upp bromsvätska från oket till behållaren, akta så du inte överfyller.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 603
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Du kan prova att fylla systemet nerifrån, ta en spruta modell större och en plastslang som passar på sprutan och luftnippeln sedan trycker du försiktigt upp bromsvätska från oket till behållaren, akta så du inte överfyller.
    Använder den här.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...kor-2000039991
    Lättare med ca 1m slang så man slipper ligga bredvid oket när slangen är på. #

    Skruva ut nippeln helt på båda bromsoken, torka rent och sätt på gängtätning på de översta gängorna på luftnippeln, så det inte suger lika mycket luft genom gängorna, skruva i båda nipplarna helt.
    https://www.biltema.se/bilvard/bilun...ing-2000031437


    Med sugpump halvfull med bromsvätska på med slangen på luftnippeln på ena bromsoket.
    Lossa nippeln på bromsoket och skruva ut ett varv. Låt luft stiga upp genom slangen in i pumpen.
    Tryck sedan in tills nästan överfull bromsvätskebehållare eller bara lite kvar i sugpumpen.
    Sug ut till nästan tom bromsvätskebehållare. Vill ju inte suga ner luft i bromsledning.
    Vänta till alla luftbubblor i slangen stigit upp i sugpumpen,

    Tryck in tills nästan överfull bromsvätskebehållare eller bara lite kvar i sugpumpen.
    Sug ut till nästan tom bromsvätskebehållare. Vill ju inte suga ner luft i bromsledning.
    Vänta till alla luftbubblor i slangen stigit upp i sugpumpen,
    Upprepa
    osv till det inte kommer några luftbubblor mer i slangen till sugpumpen.
    Tryck in till halvfull bromsvätskebehållare.
    Stäng luftnippeln, ta av slangen och börja med samma på det andra bromsoket.

    Det kan också löna sig att sedan ställa hojen på sidostödet (så bromshandtaget kommer högt upp)
    och dra åt handbromshandtaget och surra bromshandtaget i indraget läge med buntband/snöre/rem
    över natten.

    # TROR det är den här slangen som passar Biltema Artnr 15310.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-02-11 klockan 19:29.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 753
    Det KAN ju räcka med att pilla lite med en nål i botten på bromspumpen/behållaren. Mer än en gång har det varit igensatt där för mig. Varje gång du bromsar samlas ju lite lite skit där.

  6. #6
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 206
    Chronic har samma erfarenheter av det som jag, det är aluminiumet i pumpen som oxiderar och sätter igen det lilla returhålet i botten av behållaren pga av fukt i bromsvätskan. En liten spårmejsel som filats spetsig gör underverk där som krats. Det är två hål där nere, ett lite större som aldrig sätts igen och ett mindre - som ibland knappt syns pga all oxid.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  7. #7
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 753
    Sen står man där och pillar, klämmer på bromsen och får en hårstråtstunn stråle bromsvätska i fejset

  8. #8
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 206
    Trots det svär man inte utan utbrister - YES!
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har en 959 corse. Ställningen är ju ganska extrem precis som på alla hojjar av den här stilen men inte alltför jobbig även för en gammal gubbe som jag. Skil [...]

Duccatista
Vill du annonsera ovan? Klicka här