Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37
  1. #21
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    386
    Tack för svaren grabbar. På er så låter det som att det är för stort. Vill också att det ska sitta tajt. Jag har sällan plagg under utan tar i så fall på mig en tjocktröja över och ev. vindjacka vid behov. Då är nog 46 rätt för mig. Brallorna satt bra i 48 så där är det nog rätt men just jackan var inte 100.

    Tack för hjälpen! =)

    Forza Rossi ! =)

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 165
    Rukka är sydda för tjocka gubbar. Jag har själv ett Rukkaställ, och längden är utmärkt (jag beställde byxorna med extra långa ben), men framförallt runt magen i jackan är det mycket tyg. Jag var själv lite lönnfet förr, så då var det inte så farligt. Men nu när jag inte är det längre är det lite väl mycket tyg där. Men jag överlever det, det funkar fint och jag tänker nog byta ut mitt Rukka om fem år - så jag lever med det så länge.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  3. #23
    Niklas Avarages avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
    Inlägg
    2 437
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Ett annat alternativ kan vara att titta på Klim Badlands Pro. Extremt nöjd med detta ställ.
    Flerlagers GoreTex som funkar att köra länge med i regn och det går att öppna upp ventilation på en massa ställen som gör att det funkar även när det är 25-35+. Funkar även när det är riktigt kallt, med rätt kläder under.
    Köpte i höstas (aug. 2019) nytt Badlands Pro (ställ #1) testkörde det i regn efter ett par veckor. Blev blöt efter > 45min körning på båda överarmarna (framsida) samt båda låren (framsida) dvs. där dragkedjorna för ventilationsöppningarna sitter.

    Fick ut ett nytt ställ (ställ #2), ställ #1 skickades på trycktest till Österrike. Testkörde ställ #2 efter någon vecka. Samma sak, läckage på samma ställen fast nu lite mer blöt än tidigare.

    Ställ #1 kom tillbaks efter ett antal veckor, vi var nu inne i november. De hade hittat läckage i grenen (där blev inte jag bklöt). Ställ #2 lämnades in och ställ #1 hämtades ut (igen). Testkörde det efter någon dag. Samma skit, blöt igen.

    Nu hände absolut ingenting på nästan 3 månader, förutom att handlaren hörde av sig (efter jag hade jagat dem) efter 1,5-2månader. KLIMS lösning = "kassera ställ #1".

    Som kund, betalandes nästan 20 000kr hade jag LITE svårt att se att detta var en lösning för mig. Det borde, kan jag tycka, varit med minst en mening till (ex. "du får ut ett nytt ställ" eller liknande) men icke då... Efter 2 månader kommer beskedet "Vi skickar ner ställ #2 på trycktest"

    Ställ #2 lagades i grenen (läckage på det också) samt höger armbåge (gissa om jag hade blivit blöt där??? - NOT).
    Jag bad nu att handlaren skulle testköra ställ #2 så jag slapp påvisa läckage på samma ställen igen eftersom ingen åtgärd för att förhindra detta gjort. Men nej, det gick inte...

    Ställ #2 hämtades ut i slutet av februari 2020 (efter rep.). Mindre tid än en vecka senare utlovades regn på natten men därefter uppehåll i en dryg vecka. Kl. 03:00 efterföljande natt kördes en 2,5 timmars tur norröver (i +4 grader) för att jaga regn.

    Blöt igen... (se bilder)

    I Januari, på mc-mässan snackade jag lite med den svenska generalagenten och fick då höra:

    - Det finns inga vattentäta dragkedjor (märkligt tänkte jag för nog satan var dragkedjan i min torrdräkt jag använde på 80-talet tät och det på >25m djup. Bullsj´hit med andra ord.

    Lite senare i samtalet:

    - Vi tror inte vi kan göra dig nöjd.

    Dvs. han sågar kvalitén på produkterna han är generalagent för alt. påstår att jag har för högt ställda krav. Vilket är att jag skall kunna hålla mig torr när jag kör mc i lite regn.


    Nu började jag lessna på att det tog sådan j...a tid så jag tog direktkontakt med KLIM USA.
    Efter ett par veckor började det hända lite. Jag fick kontakt med deras chef för kundservicen Allee Hughes. Av honom får jag svaret att jag kan få ut ett nytt Badlands Pro MEN om det läcker i dragkedjorna igen (som de övriga 2 ställen gjort) ersätts jag inte igen. Dvs. han friskriver sig nu från garantin.

    Han formulerar sig dock lite finurligare och påstår visst att garantin gäller så till vida att om jag har läckage på stället kommer det skickas på trycktest och åtgärdas likt de första två ställen. Vilket i praktiken innebär, när man jagar lite mer info, att det enda som de kan upptäcka läckage på (och därmed åtgärda) är på GoreTex membranen dvs. tygdelarna p¨stället. Dragkedjorna klarar de inte av att trycktesta och kan således heller därmed inte hitta läckage. Så i praktiken innebär det han svarar att läckage via dragkedjor anser de inte vara en brist. Vilket framgår i annan kommentar från honom när han säger att deras dragkedjor inte är vattentäta utan vattenskyddade.
    Resultatet är i vilket fall som helst att du som kund, om du har läckage via dragkedjorna, står utan garanti efter att ha köpt ett ställ för nästan 20 tusen spänn.

    Just nu är frågan hos den Svenska handlaren som skall utreda hur de skall hantera ärendet. Jag har retoriskt ställt frågan "Hur tror ni ARN kommer reagera?"

    Förutom att ärendet tagit så satans lång tid att handlägga har handlaren än så länge skött sig bra måste jag säga. Fast det skall inte behöva ta 8mån att komma fram till där vi är nu.

    Googlar man runt lite på problemet får man en hel del träffar på andra som rapporterar problem med läckage just från sina dragkedjor på KLIMS produkter (inte bara Badlands ställ). Jag VET att det finns de som lyckats få ställ som faktiskt funkar men jag tror det är rätt många som inte testat ställen ordentligt och som TROR att det funkar bra.

    Min körning var på inget sätt extrem. Körning i medlmåttigt regn i 2-2,5 timmar i en hastighet av 90-110 km/h. Och dragkedjorna VAR korrekt stängda inomhus innan påbörjad färd.

    KLIM går fetbort som leverantör för mig så just nu letar jag nytt bra ställ.

    Bilderna nedan är från sista testturen dvs. ställ #2 efter reparation.

    // Niklas

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8840.JPG
Visningar:	18
Storlek:	129,9 KB
Id:	453386

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8842.JPG
Visningar:	18
Storlek:	121,9 KB
Id:	453387

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8843.JPG
Visningar:	17
Storlek:	123,3 KB
Id:	453388

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8844.JPG
Visningar:	17
Storlek:	140,0 KB
Id:	453389

  4. #24
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 086
    Citat Ursprungligen postat av Avarage Visa inlägg
    Köpte i höstas (aug. 2019) nytt Badlands Pro (ställ #1) testkörde det i regn efter ett par veckor. Blev blöt efter > 45min körning på båda överarmarna (framsida) samt båda låren (framsida) dvs. där dragkedjorna för ventilationsöppningarna sitter.

    Fick ut ett nytt ställ (ställ #2), ställ #1 skickades på trycktest till Österrike. Testkörde ställ #2 efter någon vecka. Samma sak, läckage på samma ställen fast nu lite mer blöt än tidigare.

    Ställ #1 kom tillbaks efter ett antal veckor, vi var nu inne i november. De hade hittat läckage i grenen (där blev inte jag bklöt). Ställ #2 lämnades in och ställ #1 hämtades ut (igen). Testkörde det efter någon dag. Samma skit, blöt igen.

    Nu hände absolut ingenting på nästan 3 månader, förutom att handlaren hörde av sig (efter jag hade jagat dem) efter 1,5-2månader. KLIMS lösning = "kassera ställ #1".

    Som kund, betalandes nästan 20 000kr hade jag LITE svårt att se att detta var en lösning för mig. Det borde, kan jag tycka, varit med minst en mening till (ex. "du får ut ett nytt ställ" eller liknande) men icke då... Efter 2 månader kommer beskedet "Vi skickar ner ställ #2 på trycktest"

    Ställ #2 lagades i grenen (läckage på det också) samt höger armbåge (gissa om jag hade blivit blöt där??? - NOT).
    Jag bad nu att handlaren skulle testköra ställ #2 så jag slapp påvisa läckage på samma ställen igen eftersom ingen åtgärd för att förhindra detta gjort. Men nej, det gick inte...

    Ställ #2 hämtades ut i slutet av februari 2020 (efter rep.). Mindre tid än en vecka senare utlovades regn på natten men därefter uppehåll i en dryg vecka. Kl. 03:00 efterföljande natt kördes en 2,5 timmars tur norröver (i +4 grader) för att jaga regn.

    Blöt igen... (se bilder)

    I Januari, på mc-mässan snackade jag lite med den svenska generalagenten och fick då höra:

    - Det finns inga vattentäta dragkedjor (märkligt tänkte jag för nog satan var dragkedjan i min torrdräkt jag använde på 80-talet tät och det på >25m djup. Bullsj´hit med andra ord.

    Lite senare i samtalet:

    - Vi tror inte vi kan göra dig nöjd.

    Dvs. han sågar kvalitén på produkterna han är generalagent för alt. påstår att jag har för högt ställda krav. Vilket är att jag skall kunna hålla mig torr när jag kör mc i lite regn.


    Nu började jag lessna på att det tog sådan j...a tid så jag tog direktkontakt med KLIM USA.
    Efter ett par veckor började det hända lite. Jag fick kontakt med deras chef för kundservicen Allee Hughes. Av honom får jag svaret att jag kan få ut ett nytt Badlands Pro MEN om det läcker i dragkedjorna igen (som de övriga 2 ställen gjort) ersätts jag inte igen. Dvs. han friskriver sig nu från garantin.

    Han formulerar sig dock lite finurligare och påstår visst att garantin gäller så till vida att om jag har läckage på stället kommer det skickas på trycktest och åtgärdas likt de första två ställen. Vilket i praktiken innebär, när man jagar lite mer info, att det enda som de kan upptäcka läckage på (och därmed åtgärda) är på GoreTex membranen dvs. tygdelarna p¨stället. Dragkedjorna klarar de inte av att trycktesta och kan således heller därmed inte hitta läckage. Så i praktiken innebär det han svarar att läckage via dragkedjor anser de inte vara en brist. Vilket framgår i annan kommentar från honom när han säger att deras dragkedjor inte är vattentäta utan vattenskyddade.
    Resultatet är i vilket fall som helst att du som kund, om du har läckage via dragkedjorna, står utan garanti efter att ha köpt ett ställ för nästan 20 tusen spänn.

    Just nu är frågan hos den Svenska handlaren som skall utreda hur de skall hantera ärendet. Jag har retoriskt ställt frågan "Hur tror ni ARN kommer reagera?"

    Förutom att ärendet tagit så satans lång tid att handlägga har handlaren än så länge skött sig bra måste jag säga. Fast det skall inte behöva ta 8mån att komma fram till där vi är nu.

    Googlar man runt lite på problemet får man en hel del träffar på andra som rapporterar problem med läckage just från sina dragkedjor på KLIMS produkter (inte bara Badlands ställ). Jag VET att det finns de som lyckats få ställ som faktiskt funkar men jag tror det är rätt många som inte testat ställen ordentligt och som TROR att det funkar bra.

    Min körning var på inget sätt extrem. Körning i medlmåttigt regn i 2-2,5 timmar i en hastighet av 90-110 km/h. Och dragkedjorna VAR korrekt stängda inomhus innan påbörjad färd.

    KLIM går fetbort som leverantör för mig så just nu letar jag nytt bra ställ.

    Bilderna nedan är från sista testturen dvs. ställ #2 efter reparation.

    // Niklas

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8840.JPG
Visningar:	18
Storlek:	129,9 KB
Id:	453386

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8842.JPG
Visningar:	18
Storlek:	121,9 KB
Id:	453387

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8843.JPG
Visningar:	17
Storlek:	123,3 KB
Id:	453388

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8844.JPG
Visningar:	17
Storlek:	140,0 KB
Id:	453389
    Trist att det inte funkat för dig. Jag har ju som sagt inte samma erfarenheter. Har haft stället på längre resor där det varit omväxlande sol och regn, periodvis ungefär de förhållanden som du beskriver.

    Har du hittat något annat ställ som motsvarar dina förväntningar? Själv tänker jag att när man t ex kör i ösregn en hel dag finns det nog inget Goretex-ställ som klarar det. Då gäller det att ha ett regnställ (odelat av typen overall, utan dragkedjor) utanpå.

  5. #25
    Niklas Avarages avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
    Inlägg
    2 437
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Trist att det inte funkat för dig. Jag har ju som sagt inte samma erfarenheter. Har haft stället på längre resor där det varit omväxlande sol och regn, periodvis ungefär de förhållanden som du beskriver.

    Har du hittat något annat ställ som motsvarar dina förväntningar? Själv tänker jag att när man t ex kör i ösregn en hel dag finns det nog inget Goretex-ställ som klarar det. Då gäller det att ha ett regnställ (odelat av typen overall, utan dragkedjor) utanpå.

    Har erfarenhet sedan mitten av 80-talet och kört med de flesta kombinationer av klädesplagg som skydd mot regn. Och kan konstatera att en hel dags regn i motorvägsfart så blir man förr eller senare blöt.

    Men att ett ställ (eller i verkligheten 2 ställ) där KLIM själva inte har så stort förtroende för blixtlåsens täthet i regn att de vågar lämna garanti även på dragkedjorna) för 20 000kr inte hålle dig/mig torr mer än 30-40min är långt under gränsen för dåligt, anser jag.

    Öyckliga äro ni som lyckats få ställ från KLIM som de facto funkar (även i regn) men frågan är om ni är få till antalet?

    Sneglar just nu på STADLER 4 All Pro men kan kanske sluta med ett BMW-ställ eller RUKKA. Får se när jag grottet ner mig i funktionaliteterna och jagat fram spec. på dragkedjorna mm.

  6. #26
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261
    Många i min omgivning kör BMW, Rukka eller Stadler. Har aldrig hört klagomål och jag har kört 85 mil i regn med ett 15 år gammalt BMW-ställ utan att bli fuktig någon annanstans än runt halsen efter några timmar, och då byter man buff.
    Buy quality, cry once.

  7. #27
    Niklas Avarages avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
    Inlägg
    2 437
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Många i min omgivning kör BMW, Rukka eller Stadler. Har aldrig hört klagomål och jag har kört 85 mil i regn med ett 15 år gammalt BMW-ställ utan att bli fuktig någon annanstans än runt halsen efter några timmar, och då byter man buff.
    Har kört senaste 10 åren med RUKKA som 2010 betalades ca. 11 000kr för. Höll tätt i ca. 3 års tid sedan läckage i grenen och senaste 2 åren har det mer eller mindre fallit i bitar. Mestadels pga. dåliga dragkedjor. Kommer lägga en del krut på att utvärdera komponentvalet av just dragkedjor denna gången.

    Gjorde så inför köp av nytt 2-delat skinnställ på 90-talet varpå valet föll på specialbeställning av ett Halvarsons sytt i Malung. Där kunde man speca dragkedjor själv varpå jag valde den grövsta ståldragkedjan som fanns utom på fickor. Det blev samma dragkedjor som Halvarsons hade på sina ställ sydda i Sverige på 80-talet. De håller än idag. Tyvärr håller de inte vatten ute.

    Vad heter BMW-modellen du haft i 15 år och som fortfarande håller tätt?
    Senast redigerat av Avarage den 2020-04-10 klockan 10:31.

  8. #28
    Medlem Hixmans avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW R1250GS-19
    Inlägg
    616
    Trist att höra Själv är jag inne på mitt andra Klim Badlands efter en klotning och är supernöjd. Många timmar i rejält regn på autobahn, utan problem. Man måste "trycka" upp dragkedjorna under deras skyddande "huvor", men det har du förstås koll på. Hoppas att du hittar något som funkar för dig

  9. #29
    Niklas Avarages avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
    Inlägg
    2 437
    Citat Ursprungligen postat av Hixman Visa inlägg
    Trist att höra Själv är jag inne på mitt andra Klim Badlands efter en klotning och är supernöjd. Många timmar i rejält regn på autobahn, utan problem. Man måste "trycka" upp dragkedjorna under deras skyddande "huvor", men det har du förstås koll på. Hoppas att du hittar något som funkar för dig
    Japp, det har jag koll på. Det var första frågan jag fick så för att påvisa för dem att jag efter +50 års leverne fattar hur en dragkedja skall stängas filmade jag och ställde frågan "Räcker detta?" Svaret var "Japp".

    Vad som förvånar mig mest är att KLIM USA inte har större tilltro till sina egna produkter och dess kvalité än att de vågar ge full garanti mer än för plagg #1 & plagg #2. Om så varit fallet finns väl ingen begränsning för antal plagg de vågat byta ut tills de hittar ett som funkar.

    Hade de däremot haft bra koll på sin tillverkningsprocess och felsökningsprocess hade väldigt få fått ett felande plagg. Jag fick 4st felande plagg i rad (2 jackor + 2 byxor). Enl. min erfarenhet av KLIM har de helt enkelt skitkass koll på sin tillverkningsprocess. Därav deras reaktion och svar.

  10. #30
    Medlem Hixmans avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW R1250GS-19
    Inlägg
    616
    Citat Ursprungligen postat av Avarage Visa inlägg
    Japp, det har jag koll på. Det var första frågan jag fick så för att påvisa för dem att jag efter +50 års leverne fattar hur en dragkedja skall stängas filmade jag och ställde frågan "Räcker detta?" Svaret var "Japp".

    Vad som förvånar mig mest är att KLIM USA inte har större tilltro till sina egna produkter och dess kvalité än att de vågar ge full garanti mer än för plagg #1 & plagg #2. Om så varit fallet finns väl ingen begränsning för antal plagg de vågat byta ut tills de hittar ett som funkar.

    Hade de däremot haft bra koll på sin tillverkningsprocess och felsökningsprocess hade väldigt få fått ett felande plagg. Jag fick 4st felande plagg i rad (2 jackor + 2 byxor). Enl. min erfarenhet av KLIM har de helt enkelt skitkass koll på sin tillverkningsprocess. Därav deras reaktion och svar.
    Återigen tråkigt att höra Jag måste haft tur som fått 2 ställ i rad som varit helt täta i timmar i hällregn. Känns som om KLIM tror att du jävlas med dem av någon anledning, något som jag absolut inte insinuerar att du gör
    Hoppas som sagt att du hittar något annat märke, som gör dig lika nöjd som jag är hittills

  11. #31
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261
    Citat Ursprungligen postat av Avarage Visa inlägg
    Har kört senaste 10 åren med RUKKA som 2010 betalades ca. 11 000kr för. Höll tätt i ca. 3 års tid sedan läckage i grenen och senaste 2 åren har det mer eller mindre fallit i bitar. Mestadels pga. dåliga dragkedjor. Kommer lägga en del krut på att utvärdera komponentvalet av just dragkedjor denna gången.

    Gjorde så inför köp av nytt 2-delat skinnställ på 90-talet varpå valet föll på specialbeställning av ett Halvarsons sytt i Malung. Där kunde man speca dragkedjor själv varpå jag valde den grövsta ståldragkedjan som fanns utom på fickor. Det blev samma dragkedjor som Halvarsons hade på sina ställ sydda i Sverige på 80-talet. De håller än idag. Tyvärr håller de inte vatten ute.

    Vad heter BMW-modellen du haft i 15 år och som fortfarande håller tätt?
    BMW Streetguard tätt under veckoturer
    BMW Atlantis tätt under veckoturer
    BMW Savannah 2 tätt (har dock inte långa dagar i regn med detta ställ, bara korta grusturer i närområdet).

    Jag har bytt några dragkedjor däremot, YKK-s bättre/tätare kedjor som används på tex tält funkar jättebra. Ståldragkedjor skulle jag undvika.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  12. #32
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Många i min omgivning kör BMW, Rukka eller Stadler. Har aldrig hört klagomål och jag har kört 85 mil i regn med ett 15 år gammalt BMW-ställ utan att bli fuktig någon annanstans än runt halsen efter några timmar, och då byter man buff.
    Jag har kört ungefär samma sträcka i fruktansvärt ös regn och stormvind genom Tyskland. Hade mitt Alpinestar tech-touring ställ. Var endast lite blöt i nacken och vid handlederna. Så det finns vissa ställ från alpinestar som håller kvalitén. Köptes 2011 kostade ca 10-12 tusen

  13. #33
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261
    Citat Ursprungligen postat av fleece Visa inlägg
    Jag har kört ungefär samma sträcka i fruktansvärt ös regn och stormvind genom Tyskland. Hade mitt Alpinestar tech-touring ställ. Var endast lite blöt i nacken och vid handlederna. Så det finns vissa ställ från alpinestar som håller kvalitén. Köptes 2011 kostade ca 10-12 tusen
    Precis, man måste upp i de högre prisklasserna (Stadler kostar ca 25') men det är tyvärr ingen garanti ens då...

    Då är det bra med renommé. Köper man kinagrejor på Handelsboden för 1500 spänn blir man inte förvånad över att man blir blöt trots att det stod "Bore-Tex" på jackan... Men köper man ett snordyrt KLIM och samma sak händer förstår jag besvikelsen.

    Går man på toppserierna hos resp märke blir man oftast nöjd, även om plånboken svider. Men det glömmer man fort, och köper man kvalitet, gråter man bara en gång.
    Buy quality, cry once.

  14. #34
    Niklas Avarages avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
    Inlägg
    2 437
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Precis, man måste upp i de högre prisklasserna (Stadler kostar ca 25') men det är tyvärr ingen garanti ens då...

    Då är det bra med renommé. Köper man kinagrejor på Handelsboden för 1500 spänn blir man inte förvånad över att man blir blöt trots att det stod "Bore-Tex" på jackan... Men köper man ett snordyrt KLIM och samma sak händer förstår jag besvikelsen.

    Går man på toppserierna hos resp märke blir man oftast nöjd, även om plånboken svider. Men det glömmer man fort, och köper man kvalitet, gråter man bara en gång.
    Det du också får betala för är garanti (nu vad den är värd). Stadler ger 10 års garanti.

    Ett företag som har dålig koll på sin tillverkningsprocess och som förringar kunderna tappar snabbt mark. Budskapet sipprar sakta men säkert ut. KLIM känner sig, uppenbarligen, fn. så stora att den lilla kunden inte värderas längre. Kanske får Corona även större företag att börja reflektera. Den som lever får se.

  15. #35
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 261
    Om jag skulle köpa nytt skulle jag absolut överväga något av de tre nämnda märkena. Helt enkelt för att track record är ganska övertygande.

    Men jag köper lika bra kläder begagnade för en spottstyver och det är ju där man fyndar.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  16. #36
    Medlem perperubs avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Kolmården
    Hoj
    BMW S1000XR 2019 Triple Black
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Tack för svaren grabbar. På er så låter det som att det är för stort. Vill också att det ska sitta tajt. Jag har sällan plagg under utan tar i så fall på mig en tjocktröja över och ev. vindjacka vid behov. Då är nog 46 rätt för mig. Brallorna satt bra i 48 så där är det nog rätt men just jackan var inte 100.

    Tack för hjälpen! =)

    Hej! Vilket Rukkaställ köpte du? Är du nöjd? Går själv i köptankar och BMWs Streetguard, Rukka Armarone & Realer står alla på prospect-listan.
    ATGATT - All the gear all the time!

  17. #37
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    386
    Tjenare.

    Jag fick mycket god hjälp i BMW-butiken när jag skulle välja ställ och valet landade till slut på Rukkas R-ex ställ. Blev rekommenderad Rukka framför BMW.s egna ställ och Klims mm.

    Tyvärr har jag inte fått mina byxor. De är försenade pga. Corona.

    Skulle klart ha återkopplat i tråden hur det gick med problemet med storlek som jag upplevde. Pratade med butiken och valde att behålla storlek 48 och jag är mer än glad att jag gjorde det. Jackan sitter som den ska. Jag var van vid hur en läderjacka satt och tänkte att en av goretex ska sitta likadant. Så är det ju dock inte tänkt och personalen hjälpte mig att hitta rätt så de gjorde ett toppenjobb från början.

    Stället är nytt för 2020 och har god ventilation på sidor, axlar och rygg. Den är 2-lagers laminerad så inte så styv. Ryggskydd följer inte med i priset som jag tror är ca. 10-13 beroende på butik. Byxorna har ventilation på låren.


    Jag testade Streetguard men det var inte för mig. Lägre antal ventilationsöppningar och ganska styvt.

    Vilket Rukka-ställ du bör köpa beror på hur du ska använda det och vilka säsonger. Där kan handlaren hjälpa dig. Jag köpte ett utan något medföljande värmefoder och med god ventilation sen köpte jag till en av Rukkas värmetröjor.


    Långt inlägg men kan säga att jag är väldigt nöjd med Rukka. Så pass att jag inte använder skinnstället längre. Så gött att bara slänga på sig jackan och kevlarjeans och köra. Goretex är svalt när det är varmt och varmt när det är kallt. Observera att byxorna finns i olika längder. Kort, normal, lång.

    Lycka till.

    https://claessonsmotor.se/allvader/1...cka-svart.html

    https://claessonsmotor.se/allvader/1...yxa-svart.html

    http://www.rukka.com/
    Forza Rossi ! =)

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jodå...

Busaberg
Vill du annonsera ovan? Klicka här