REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 103

Ämne: Välja elbil

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Hmm de är väl inte mycket dyrare? Svag motor, kort räckvidd (typ max 15-20mil) men absolut fungerande hantverkarbil inom tätorten.
    Kangoo ZE 260km NEDC när dom är ny, nypris på 388 tusen och 12tusen om år i batterihyra.

Jag har en bekant som köpte en, antingen är hans batteri sopslut eller så är räckvidden grovt överdriven från början.

Då det är batterihyra på hans så lämnade han in den för att kolla skicket på batteriet och eventuellt få det utbytt, men Renault byter inte hyrda batterier förän det är totalkasst, dom sa åt honom att hans batteri var "normal åldrat"
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Renault har inte tempererat batteri, laddar genom att köra strömmen baklänges genom motorn, halvkass värme osv. Kanske inte sista skriket på något sätt men flyttar arslet från A till B på ett hyfsat billigt vis. Nu kommer ju massvis av modernare konkurrenter (åtminstone på papperet) så det skall bli intressant att se vad Renault svarar med.
    Buy quality, cry once.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Nissan E-NV, liknande bil, fast mycket bättre, ingen batterihyra och liknande pris ny.

Tyvärr är dom sällsynta som begagnade, man hittar nog inte en 5 år gammal med 500 mil på mätaren som med Renaulten ovan.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    På mitt förra jobb köptes det in ett helt gäng Renault Zoe för enklare omsorgsresor och taxi inom Stockholms stad. Var en jävla massa problem med värmen i dem. Antingen dålig värme, eller att värmen lade av helt när det var kallt. Verkstadsbesöken var ofta, men det kanske är löst vid det här laget?
    Det är hursomhelst ingen bil jag hade satsat på.
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Jag har kommit fram till att jag måste gå OT i min egen tråd för enligt givna premisser verkar det vettigaste alternativet vara en fabriksny e-up/CITIGOe iV.

Begagnade bilar är helt enkelt på tok för dyra för räckvidden de erbjuder. Det kommer säkert ändras nu när det kommer ett gäng billiga bilar med +200km räckvidd men vi är inte där än.

Problemet är att jag verkligen inte vill ha ännu en VAG.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Kolla Peugeot e-208 annars.

”Ur askan i elden”?

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kolla Peugeot e-208 annars.

”Ur askan i elden”?
    Den kostar ju 100k mer också. Det är en större bil med bra räckvidd så det kanske är rimligt men det är onödigt i mitt fall.

Och jag tror jag hoppar en fransk biltillverkares första massproducerade elbil. Känns risky.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Skodan annonseras ju för 250 kkr och det är ett svårslaget pris.

Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Skodan annonseras ju för 250 kkr och det är ett svårslaget pris.
    Ja, det bör bli 190k efter bonus/malus och för 190k får man inte mycket till begagnad elbil.

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Om man inte vill köra franskt så kanske Opels Corsa-e kan vara något? https://www.blocket.se/annonser/hela...cbl1=5&cg=1020
    Enligt annonserna så ska de komma igång med leveranserna till våren om allt går som det ska.
    Improvise, adapt, overcome.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Om man inte vill köra franskt så kanske Opels Corsa-e kan vara något? https://www.blocket.se/annonser/hela...cbl1=5&cg=1020
    Enligt annonserna så ska de komma igång med leveranserna till våren om allt går som det ska.
    Hur menar du att den inte är fransk? Det är väl egentligen bara en 208 med tråkigt utseende?

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Hur menar du att den inte är fransk? Det är väl egentligen bara en 208 med tråkigt utseende?
    Drivlinorna är nog inköpta från samma underleverantör (exakt samma specar på Hk och kWh), men resten av bilen verkar vara olika. Opel är väl inte franskt? Eller?
    Har dålig koll på vem som äger vad nuförtiden i övriga bilvärlden.
    Improvise, adapt, overcome.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Peugeot äger Opel.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    PSA har köpt Opel. Det betyder inte att bilen plötsligt blir "fransk"... Lika lite som Jaguar är en indisk bil.
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    PSA har köpt Opel. Det betyder inte att bilen plötsligt blir "fransk"... Lika lite som Jaguar är en indisk bil.
    Om man vill undvika franska bilar pga deras stundtals rödvinsfärgade konstruktioner tror jag att en badge engineerad Pegga/Opel wannabe kan vara fel val.

Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    En ny bil för 300k är inte på något sätt aktuellt, här ska det åkas ekonomiskt. För att vara eldrivet.

Socio #5052 J_Parks avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Hoj
    Ducati MTS 1000DS
    Nån som kör Ioniq (28kWh)? Har en Zoe nu men den börjar bli lite liten.
    Tilltalas av Hyudaien map utseende (ser ut som en bil(!)), utrymmen (till synes, aldrig testat själv), laddeffekt (läst rapporter om upp mot 70kW kortvarigt) och räckvidd trots relativt litet batteri.

Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Har inte testat Ioniq. En annan prisvärd elbil med ganska mycket plats är MG ZS EV. WLTP är 26 mil vill jag minnas. På youtube körde Björn Nyland 30 mil med vanlig körning och 50 mil vid hypermiling, utan att ladda. Laddhastighet upp till 85 kw. En sån kunde jag tänkt mig som familjebil. Tyvärr har den inte möjlighet till dragkrok.

Den är för övrigt byggd av Kinas största biltillverkare.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	mg_zs_ev_600x400.jpg
Visningar:	17
Storlek:	40,9 KB
Id:	452344

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Mabe Visa inlägg
    Har inte testat Ioniq. En annan prisvärd elbil med ganska mycket plats är MG ZS EV.
    Den är för övrigt byggd av Kinas största biltillverkare.
    Hur är återförsäljar/servicenätet i Sverige för MG?

Det är ju nästa grej med många nya elbilsmärken, köper man en bil av en biltillverkare som har funnits länge och har utbyggt nätverk så finns det en verkstad.

Köper man något udda som en Tesla så får man frakta bilen till Stockholm för att få den lagad på garanti.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...esla-mot-audi/

När tror ni att Sonos Sion har en verkstad i norrland? 2050?

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Du behöver inte frakta den till Tesla Servicecenter om den pajar under garantitiden, det sköter Tesla.

Angående MG-n där så verkar den helt OK. Det finns ett antal biltillverkare i Kina som gör elbilar och det säljs väl en miljon sådana årligen i Kina. Även om det också säljs fossilbilar så kommer deras omställning att gå fortare än vår.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, i [...]

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här