Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 100
    Citat Ursprungligen postat av vernesk Visa inlägg
    Asså..vad händer här..när den är varm funkar blinkers perfekt.
    Du har alltså inte hittat blinkersreläet och postar nya frågor utan att följa upp de förslag som du fått?
    Hur vill du att vi ska hjälpa dig?

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    West Coast
    Hoj
    Hornet 600 -07, Piaggio MP3 Yourban 300 -16(såld), Flera Romet mopeder(sålda)
    Inlägg
    15
    Prata med handlaren om garanti asap. Om du har noll koll på el så bör du inte ge dig på det för mycket. Du kan glömma mitt tidigare tips om multimeter. Om du inte har garanti på hojen så tycker jag du ska följa råden som flera i tråden har gett dig: Kolla kontakterna vid reglage och relä så de är fria från oxid, rengör vid behov. Hjälper inte det så får du betala en verkstad.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1200GSA
    Inlägg
    595
    Sluta mata trollet Dom är hungriga när det är kallt ute, men det gör det inte mer ok att mata dom för det...

  4. #24
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    220
    Förtydligande.

    När hojen är kall så funkar ej blinkersen förens ca 15 sekunders fördröjning.

    När den är varm däremot så funkar de som vanligt.

    Testat att spruta in wd40 utan något märkbart resultat.

    Det är ett nytt yausa batteri i den. Mätt med multimeter går upp till 14.10v vid ca 5000 varv.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    West Coast
    Hoj
    Hornet 600 -07, Piaggio MP3 Yourban 300 -16(såld), Flera Romet mopeder(sålda)
    Inlägg
    15
    Kanon då har du en multimeter och någon som kan använda den. Mät ny i reläsockeln till blinkrelät.

  6. #26
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 013
    Citat Ursprungligen postat av vernesk Visa inlägg
    Förtydligande.

    När hojen är kall så funkar ej blinkersen förens ca 15 sekunders fördröjning.

    När den är varm däremot så funkar de som vanligt.

    Testat att spruta in wd40 utan något märkbart resultat.

    Det är ett nytt yausa batteri i den. Mätt med multimeter går upp till 14.10v vid ca 5000 varv.
    "Hojen är kall", menar du att den stått utomhus eller i kallgarage eller att motorn inte är fullt uppvärmd, likaså när "den" är varm - vad är varmt, varmgarage eller fullt uppvärmd motor?

    14,1 volt är åt det låga hållet men blinkers bör fungera trots det. Laddningsspänningen ligger normalt runt 14,5 volt (plus minus ca 0.3 volt)

    Mjä, I'm out.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  7. #27
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    220
    Hojen står i kall garage.

    När man precis startat den så funkar de knappt, sen när den kommit upp i arbetstemp så funkar de ok.

    Ca 14,06v när man varvar upp den.

  8. #28
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    220
    Står på ca 13.10v på tomgång

  9. #29
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    2 940
    Det är rimligare att felet består i oxid på kontaktytor än på att batteriet är lite klent. Så gör enligt de råd du fått och leta reda på blinkrelät och gör rent kontakterna innan du ger dig på andra delar. Ska du använda någon spray så är det bättre att köpa någon som är avsedd för ändamålet, t.ex. den som länkades tidigare i tråden.

    Tips i all välmening:
    Det är oftast enklare om man börjar i rätt ände och utesluter de enkla och uppenbara källorna innan man krånglar till det för sig.

  10. #30
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Det är rimligare att felet består i oxid på kontaktytor än på att batteriet är lite klent. Så gör enligt de råd du fått och leta reda på blinkrelät och gör rent kontakterna innan du ger dig på andra delar. Ska du använda någon spray så är det bättre att köpa någon som är avsedd för ändamålet, t.ex. den som länkades tidigare i tråden.

    Tips i all välmening:
    Det är oftast enklare om man börjar i rätt ände och utesluter de enkla och uppenbara källorna innan man krånglar till det för sig.

    Den här tråden är bitvis plågsam att läsa.
    Varför är det så omöjligt för svensken i gemen att gå tillbaka till firman man handlade hojen hos och bara prata med dem? Det värsta som kan hända är att dom slår ifrån sig och inte vill ta i problemet.
    Bra, då vet man vad dom går för.

    Ofta får man höra om folk som är missnöjda med firma A eller B för att dom sålde en hoj med Oh! så många fel på och problem med. "Jaha, vad sade firman då?" Nä, jag har inte pratat med dom om det. Det är ingen idé.
    Jag köper aldrig en hoj där igen.
    Nähä...


    Här XL 1000 SD1s kabelmatta.


    Fotocred: www.cmsnl.com

    Du hittar relät på position 14, tillsammans med alla andra reläer bakom instrumentklustret. Man når dem genom att demontera kåpan. Håll reda på vad de olika skruvarna sitter, det är olika längd och ändamål på dem.

    Men...

    ...det är knappast relät det handlar om.

    Hondas elreglage på styret av denna generationen är en sorglig historia.
    Dom tål väder och vind sämre än många konkurrenter.
    De två första kontakterna som brukar ge upp är de små fyrkantiga knapparna: hel/halvljus på vänster sida.
    Här vill inte kontakten stanna kvar i helljusläge efter några år, och ibland blir det inte ens helljus hur mycket man trycker. Då får man nå helljuset genom att hålla inne "pass-knappen" men det kan få konsekvenser i form av att man bränner jordledningen eftersom denna nödlösning tänder upp både hel- och halvljustråden i H4-lampan, och det är mer än vad jordkabeln är dimensionerad för.

    På höger styrhalva är det den fyrkantiga startknappen som ger upp först, och det i kyla.
    Den fastnar gärna i intryckt läge och låter startmotorn gå trots att man släppt knappen - och motorn startat.
    Nå, det behöver inte vara så stort problem - om man gett fan i att mecka bort kopplings- / växellägesbrytaren.
    Är dom grejerna intakta kan man lägga i växel och börja köra, utan att startmotorn jobbar med.
    Sedan gäller det att hålla hjulen rullande...

    "Felet" handlar om att kontaktdonen är isolerade med vaselin - högst troligt icke ledande vaselin, så kallat "di-electric grease".

    Ändamålet är att smörja, så klart, men även att skydda kontaktytorna mot oxid.
    Det äör bara det att det finns ett bästföre-datum på smörjan. Efter typ 10 år har egenskaperna ändrats, och det smidiga vaselinet ser ut som gammalt konsistensfett man hittar i källaren när man röjer ur hos en avliden släkting.

    Det här är ett prima vinterjobb för den som gillar sådant. Av med handtagen, sitt inne i stugan och pilla isär, tvätta bort all gammal goja, smärgla upp alla kontaktytor och återfetta med just ickeledande vaselin.

    Ett jädra pill.
    Somliga gillar sådant. Eller så köper man nytt handtag. Sist jag köpte var väl snart 10 år sedan. Då kostade vänstersidan 500 spänn rakt över disk hos Honda.

    Vad man INTE skall göra är att spraya med kontaktspray rakt in i handtagen.
    Det löser upp geggan därinne, som efter 10 år är mättad med damm och elände, och sprider ut det i alla hörn där det inte skall vara. Kontaktytorna lämnas bara, och när kontaktsprayet dunstat undan så har man dubblat sina problem. Har man en gång sprayat så är det bara att fortsätta, med allt tätare intervaller.

    Så, där har du mina slantar. Jag har haft några XRV 750 som delar reglage med XL 1000, och även just en SD1 Varadero som du har.

    1. Spraya inte
    2. Gå till handlaren, låt denne beställa nytt handtag. Att spraya på rätt ställe med rätt produkt kanske hjälper för stunden, men skapar mer problem till våren.
    3. Pyssla hemma under vintern
    4. Köp nytt reglage själv. Buda hem något begagnat på Ebay är meningslöst.
    IBA #40701

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här