Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Folk får såklart göra som de vill med sina kedjor då det förhoppningsvis är de själva som får ta ev negativa konsekvenser vare sej det handlar om lite tappad effekt eller att få torka av bakfälgen då och då
    App, app, app, detta är SportHoj, så kan du inte resonera!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Citat Ursprungligen postat av Killawife Visa inlägg
    Jag byter alltid kedjan när jag köper en hoj. Det går liksom inte att veta på nåt sätt om den som haft hojen innan har skött den eller bytt den.
    Man skulle ju annars kunna kolla på dreven hur de ser ut och kanske snurra runt och känna på kedjan lite för att se om den går trögt. Sådär som man brukar göra när man köper hoj.
    Fast nytt drivpaket kanske är enklare
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    R1200GSA
    Jag är glad att jag har kardan...

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    App, app, app, detta är SportHoj, så kan du inte resonera!
    Hahaha, du har rätt, det finns folk som lägger ut x antal kr på filter, avgas, powercommander med en generisk map som kanske ger ett par hästar eller kanske rent av tar några så jag gör mej inga illusioner att logiskt tänkande alltid skulle gälla något så trivialt som en en kedja
    Senast redigerat av Ozzian den 2019-10-10 klockan 09:43.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av Mr Woland Visa inlägg
    Jag är glad att jag har kardan...
    Antalet kardanhojar som står hemma med transmissionshaveri = 2

Dito kedjehojar = 0

Antal haverier som krävt bärgning:

Kardan 1 - Kedja 1

Antal ägda kardanhojar: färre än 10
    Antal ägda kedjehojar: fler än 20

Jag är inte jätteimponerad, om man säger...
    IBA #40701

6. 2019-10-09, 18:02
    Anledning
    dubbelpost.

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg

Dito kedjehojar = 0

Kardan 1 - Kedja 1

Du kanske skulle köra lite lugnare med kardanhojarna

Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg

Men vår vän ser slankare ut än jag kommer ihåg!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Man skulle ju annars kunna kolla på dreven hur de ser ut och kanske snurra runt och känna på kedjan lite för att se om den går trögt. Sådär som man brukar göra när man köper hoj.
    Fast nytt drivpaket kanske är enklare
    Ja, mycket enklare.

Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Da Buzz
    Drivpaket är ju jämfört med ca 15 år sedan snorbilligt idag. För att inte tala om att dom är också bättre. Smörja och rengöra för effektens skull vet jag inte. Många liter sporthojar har ju feta tunga dyra 530 kedjor. Idag kan man med säkerhet gå ner till lätta 520 kedjor och drev. Finns nog en hel del effekt att hämta ut där. Betydligt billigare också om man håller sig till typ JT ståldrev. Vill man snäppa upp det lite mer(utan att gå på aludrev) så finns ju lättviktsdrev från typ Dreven.

Jag personligen brukar se till att hojen är i skick när jag åker iväg på långresor.(typ +1000 mil) Det gäller då däck, bromsar, olja osv.
    Drivpaket kollar jag bara att det ser okej ut. Byter när det är kaputt. När en länk skär ihop så brukar det innebära att den skurna länken är den tajta länken och rycker i hela kedjan vid varje varv. Plötsligt har man fått fel spel och med det så börjar man spänna den. Felet blir att man då också stramar åt vid den skurna länken och med det så rycker det i kedjan ännu hårdare.
    När jag märker att en länk har skurit så byter jag givetvis drivpaketet så fort som möjligt. Men.....är man långt borta i sydeuropa så...…...(jag bor ju en bra bit bort också, Norrbotten)…….så gör jag tvärtom, jag slakar istället kedjan ännu mer. Min senaste kedja skar ihop 300 mil hemifrån.

Kompisens kedja skar ihop strax före Karlskrona. Vi höll den slak hela vägen ner till bl a Turkiet och tillbaka hem till Norrbotten :-)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	140915-16b5.jpg
Visningar:	55
Storlek:	62,6 KB
Id:	450966
    Senast redigerat av VS den 2019-10-10 klockan 05:18.

new ride pws avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Hoj
    1.3 0.75 0.45
    Om det vore så, att kraftöverföring med kedja/drev var helt friktionsfritt skulle smörjning vara onödigt.
    Jag har då svårt att se att så är fallet, och smörjer glatt vidare.

GIMME SUNSHINE, BLUE SKIES AND GREEN
    GIMME UNLEADED GASOLINE
    GIMME FRIENDS WHO NEVER DECIEVE
    JUST GIVE IT TO ME

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Kört på någon PFTE baserad torrsmörja, funkar fint utan att skita ner och min "race only" kedja har hållt sålänge den ska och ett tag till så jag fortsätter nog med det som funkat.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj

Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Men vår vän ser slankare ut än jag kommer ihåg!

Ja jädrar vilken liten fågelunge. Han behöver säkert använda traktor för att få in sina hösilagebalar i stallet...

Stiligt uthopp, flykt och landning.

Nätet är fö fullt av bilder på brustna... ...ja, Paralevers är det ju.

Nå, det måste ju inte vara kopplat till just kardandrift.

Bilder från www.ukgser.com

Det kan ju vara märkesrelaterat också...

Mitt transmissionsstrul på BMW har dock hållit sig invärtes.
    IBA #40701

Flyter fram Pebls avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    -06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
    Träffade på en spanjor som tagit smörjning av o-ringskedja till en högre nivå,
    Han ansåg att alla hade missuppfattat o-ringskedjor fullständigt som smorde kedjan utanpå o-ringarna, oljan måste ju in innanför o-ringen tyckte han. Så Han satt med en spruta med nål och tryckte in olja innanför varje o-ring, en i taget. på en coop-parkering.
    Idén om att o-ringskedjor är engångssmorda från fabrik hade han nog inte uppfattat.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Hojkul! Visa inlägg
    -

Hmm... Att hjulet snurrar bättre (mindre friktion) efter att kedjan är smord kan jag bekräfta med mina erfarenheter. Beror dock kanske på vilken smörja man använder.

(Ser framför mig att du sitter på en pall iklädd mekoverall, med en BETA oljekanna i ena handen och ett löst bakdäck i den andra handen.
    Förstår dock inte hur du lyckas snurra på hjulet som är monterad i svingen på hojen? Sparkar du med fötterna på däcket så att hjulet snurrar?
    )

/H
    -
    Knepet är depåstöd först, nollan i, sedan klarar jag snurra på däcket .
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Jag byter alltid kedjan när jag köper en hoj. Det går liksom inte att veta på nåt sätt om den som haft hojen innan har skött den eller bytt den.
    Det är inte så svårt kolla kedjan innan köp. Ställ upp bakhjulet på depåstöd (hade med i bilen vid sista hojen jag kollade på)
    Sedan är det bara att långsamt dra runt bakhjulet baklänges och kolla på kedjan mellan bakre kedjedrev och fram mot framre kedjedrev.
    Är kedjan inte helt rak utan har små knickar, ja då är kedjan skuren och drivpaketet måste bytas.

Är kedjan helt rak, inget misstänkt, ja då är det bara och och lägga M8 skruv överlindad med tejp på undre delen av kedjan baktill vid bakre kedjedrevet och dra hjulet framåt. Då sträcks kedjan.
    Sedan fram med stållinjalen och mät mellan två nitar.
    Och kolla i bifogad tabel hur sträckt kedjan är. Lite mer noga gör man mätningen på 3 eller 6 ställen av kedjan.
    Bifogade filer Bifogade filer

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    R1200GSA
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg

Dito kedjehojar = 0

Kardan 1 - Kedja 1

Antal mil körda med hoj med kardan, ca 16000, antal problem under dom milen, 0.

Visst, oljan i slutväxeln ska bytas enl. intervall så helt underhållsfritt är det inte, men för mig har det funkat

Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Citat Ursprungligen postat av Pebl Visa inlägg
    Träffade på en spanjor som tagit smörjning av o-ringskedja till en högre nivå,
    Han ansåg att alla hade missuppfattat o-ringskedjor fullständigt som smorde kedjan utanpå o-ringarna, oljan måste ju in innanför o-ringen tyckte han. Så Han satt med en spruta med nål och tryckte in olja innanför varje o-ring, en i taget. på en coop-parkering.
    Idén om att o-ringskedjor är engångssmorda från fabrik hade han nog inte uppfattat.
    Jag ser inget fel i det. Har du läst VS inlägg ovan om den skurna länken? Jag har varit med om att länkar kärvar men inte haft tillgång till sprutor då. Nu har jag inga kärvande länkar. Varför dömma ut det utan att ha testat?

Visst, man kan byta kedja, lämna in hela hojen eller köpa ny hoj. Att mecka är för fattiglappar.

Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det är inte så svårt kolla kedjan innan köp. Ställ upp bakhjulet på depåstöd (hade med i bilen vid sista hojen jag kollade på)
    Sedan är det bara att långsamt dra runt bakhjulet baklänges och kolla på kedjan mellan bakre kedjedrev och fram mot framre kedjedrev.
    Är kedjan inte helt rak utan har små knickar, ja då är kedjan skuren och drivpaketet måste bytas.

Är kedjan helt rak, inget misstänkt, ja då är det bara och och lägga M8 skruv överlindad med tejp på undre delen av kedjan baktill vid bakre kedjedrevet och dra hjulet framåt. Då sträcks kedjan.
    Sedan fram med stållinjalen och mät mellan två nitar.
    Och kolla i bifogad tabel hur sträckt kedjan är. Lite mer noga gör man mätningen på 3 eller 6 ställen av kedjan.
    Jag byter den som regel inte för att den är sliten utan för att jag vill ha en annan. När jag köpte min r1:a så satt det en relativt ny guldfärgad X-ring kedja på den. Inget fel med den men det var en Biltema kedja. Jag vill inte chansa på en sån så jag bytte till en RK. När jag köpte min R6:a så ville jag göra en 520 conversion så jag köpte nytt pga det. När jag hade min YZf så la jag märkte till att hojen inte var så välskött som jag trodde från början så jag bytte en drös saker inklusive kedjan pga detta.
    Så jag vet hur man kollar om den är sliten men bryr mig egentligen inte om det då de inte är dyra och det finns idag väldigt mycket att välja på i kedja och drev-väg som många verkar missa när de köper drivpkt.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Jag byter den som regel inte för att den är sliten utan för att jag vill ha en annan. När jag köpte min r1:a så satt det en relativt ny guldfärgad X-ring kedja på den. Inget fel med den men det var en Biltema kedja. Jag vill inte chansa på en sån så jag bytte till en RK. När jag köpte min R6:a så ville jag göra en 520 conversion så jag köpte nytt pga det. När jag hade min YZf så la jag märkte till att hojen inte var så välskött som jag trodde från början så jag bytte en drös saker inklusive kedjan pga detta.
    Så jag vet hur man kollar om den är sliten men bryr mig egentligen inte om det då de inte är dyra och det finns idag väldigt mycket att välja på i kedja och drev-väg som många verkar missa när de köper drivpkt.
    Är det så det är knickar på kedjan vid kontroll, ja då är ju hojen inte skött.
    Som jag ser det.
    Vad mer har det slarvats med ?

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj

Förstår dig fullt ut. Speciellt nu när det dyker upp så mycket kinaskit man inte vet något om.

Mitt enda kedjehaveri hittills var på en nyköpt hoj.
    Ny kedja, såg bra ut - pang iväg nästa helg.
    Big mistake…

Much drama:

Ovärt, på det hela taget.

Nu är jag mycket mer skeptisk till grejerna som sitter på hojar jag köper.
    IBA #40701

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är ju en korvätarhjälm!? Den kan väl aldrig bli cool/kewl eller vad det nu heter på modärn svenska? Bara för att någon gör det på youtube så innebär d [...]

RymdBörje
Vill du annonsera ovan? Klicka här