Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 088

    Nostalgipriser över tid

    Hur mycket av prislappen på RD350/RD500/RG500 är att de som inte hade råd när de var färska numera är stadda vid kassa?
    Kommer de dyka i pris i takt med att "vi äldre" blir maskföda?
    Självklart kommer det finnas samlarexemplar som knappt har nyttjats, men nu är det snudd på larviga priser på de normalslitna också. Det finns en 350 på Blocket som inte ens är kvar i registret och den begär de 40 för. I mina ögon är väl fem-tio närmre det egentliga värdet.

    Hur är det med tidigare års hypade cyklar?

  2. #2
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 897
    De är väl olika för olika generationer å de kan finns en sanning i att vart efter folk droppar av å nya generationer inte tar över å ser värdet i olika typer av hojar..

    Typ för mig är RD 350 å 500 inget värt, men kan tänka mig betala för typ Kawa 500/750 h2.. Andra tycker säkert att de är inge å ha då..

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 088
    Jag skulle förstås gärna ha en gammal Kawa också, men inte så gärna som en gammal kompis som höll på att göra nya cylindrar till såna för några år sen. Sprang på honom nyligen och då höll han på att montera dit fler växlar i en moppemotor...

    Ursäkta sidospåret.

  4. #4
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 401
    Så är det väl med alla hojar. De peaksr i pris när de som var unga då de var nya numera är grånande och stadda vid kassa. Sedan dalar priserna när kundkretsen blir gammal och dör av.

    Jag hoppas på priskrasch i snygga 60-talshojar de närmsta 15 åren.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  5. #5
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 185
    Helt klart är det till stor del nostalgifaktorn som sätter priser. Men det beror också på att de typer av hojar och moppar som uppfattades vara bättre än andra får större efterfrågan än sina dussinbröder. Ett exempel på det är Zundapp från 70-talet. Som lätt säljs för flera gånger högre pris än sporthojar från 90-talet som t.ex. ZX9R.

    Ett annat exempel är RD 350 som TS tar upp. De som hade eller kände någon på den tiden som hade en sådan vet att de presterar mycket bra. Inte så att de kan mäta sig med en modern sporthoj men på en 70-väg med inslag av kurvor i farter upp till 200 km/h kommer en medioker sporthojspilot inte att ha en chans mot en RD 350 som körs som de är byggda för.

    Annat som påverkar är också att äldre hojar kan köpas och försäkras av dem som inte klarar att betala försäkring för en nyare hoj. Priset för en helförsäkring kan vara runt 500 kr per år helförsäkrad mot t.ex. 20 tusen för sporthojen och den gamla hojen kan ge precis lika mycket körglädje.

  6. #6
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 494
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Så är det väl med alla hojar. De peaksr i pris när de som var unga då de var nya numera är grånande och stadda vid kassa. Sedan dalar priserna när kundkretsen blir gammal och dör av.

    Jag hoppas på priskrasch i snygga 60-talshojar de närmsta 15 åren.
    Precis!

    Drömbåge, Guldpil, Silverpil, Blue Arrow har haft sin prisstegring genom män som antingen vill återskapa sin ungdom, eller äga något nu som förvägrades dem dem då.

    Men sedan?
    Vem skall ta över dem till det pris dödsboet inbillar sig att de är värda?
    Hur fint renoverade de än är, så dör just nu hela den generationen bort som hade en personlig relation till dessa hojar.

    Kvar blir ett stycke industrihistoria, och kanske lite av en blixtbild från en av våra allra första subkulturer.
    Dock ryckt ur sitt sammanhang, och snart ingen kvar som kan beskriva och animera hur det livet tedde sig.

    ...och, vem vill ha hojarna då?

    Jo, jag, såklart.

    Vill jag betala dagens priser?

    Nope.
    IBA #40701

  7. #7
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    08
    Hoj
    70-kort
    Inlägg
    4 883
    Fighting keyboard warriors since 2005

  8. #8
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 401
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Utmärkt exempel. Jag som född på 80-talet tycker att det där ser ut som en jäkla järngrind ungefär som alla andra 80-tals muskelhojar jag skulle bjuda max 10000 för. Men jag antar att de som var unga när Lawson baxade runt kawor tycker den är ashäftig.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  9. #9
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    08
    Hoj
    70-kort
    Inlägg
    4 883
    Namn:  2011-07-16 22.43.27.jpg
Visningar: 820
Storlek:  17,7 KB

    Jag har haft en, den var inte ens kul när den var ny.
    Fighting keyboard warriors since 2005

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 088
    Sådär ser en motorcykel ut när jag bara tänker "motorcykel", förutom kåpan runt lyset. Jag är ju född 1970 och början och mitten av 80-talet är nog det jag ser som "normalt" i design. Slutet av 80-talet fram till nyligen är mest en massa fula plastkåpor.

  11. #11
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 168
    Varför stiger somliga hojar i pris och inte andra?

    Gemensamt för de modeller TS nämner är att dom var heta också när dom var nya.
    Jämför prisutvecklingen med tex CB400 som är från samma tid.
    Att 2t med tiden slutade tillverkas för gata lär också spela in.

  12. #12
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    722
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Sådär ser en motorcykel ut när jag bara tänker "motorcykel", förutom kåpan runt lyset. Jag är ju född 1970 och början och mitten av 80-talet är nog det jag ser som "normalt" i design. Slutet av 80-talet fram till nyligen är mest en massa fula plastkåpor.
    Jag är född i mitten av 80-talet, när jag var barn stod det ofta en knallgrön sporthoj utanför där jag bodde, ganska säker på att det var en sån här ZXR-750.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kawasaki1-730x410.jpg
Visningar:	48
Storlek:	57,5 KB
Id:	450670
    Så för mig är det normalt med massa underbara plastkåpor

  13. #13
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 815
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Utmärkt exempel. Jag som född på 80-talet tycker att det där ser ut som en jäkla järngrind ungefär som alla andra 80-tals muskelhojar jag skulle bjuda max 10000 för. Men jag antar att de som var unga när Lawson baxade runt kawor tycker den är ashäftig.
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Namn:  2011-07-16 22.43.27.jpg
Visningar: 820
Storlek:  17,7 KB

    Jag har haft en, den var inte ens kul när den var ny.
    Den kom när jag var nybörjare på hoj men trots att den heter 1000R så var den inget man blev imponerad av på krokiga vägar. Tung och svårstyrd men brölade gott. Helt otroligt om det var samma som Eddie tävlade med. Som jag minns var grön.



    Oavsett vad man tycker så är det en bit historia. Och priset hindrar väl att den sågas sönder i alla fall!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 883
    Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

    Frågan är ju vad som händer då generationen som vuxit upp med dessa hojar försvinner om priserna sjunker eller om det fortfarande finns intressenter som håller priserna uppe. Jag har ju några gamla bilar och är nog lite samma med dom de yngre raggarna är ju runt 40 idag och merparten av raggarbilsägarna är väl snarare 60 idag. Kanske kan man om 20 år köpa en 60:a Eldorado och en 58:a Buick Limetid till vettiga pengar?

  15. #15
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 401
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

    Frågan är ju vad som händer då generationen som vuxit upp med dessa hojar försvinner om priserna sjunker eller om det fortfarande finns intressenter som håller priserna uppe. Jag har ju några gamla bilar och är nog lite samma med dom de yngre raggarna är ju runt 40 idag och merparten av raggarbilsägarna är väl snarare 60 idag. Kanske kan man om 20 år köpa en 60:a Eldorado och en 58:a Buick Limetid till vettiga pengar?
    Jag tänker mig att en original matching numbers Manx kommer fortsätta vara dyr. Det finns tillräckligt med samlare som har för mycket pengar. Men alla nyproducerade Molnar Manx som idag går för 300kkr kommer att bli betydligt billigare förutspår jag. Jag väntar också på en.....

    Köra Manx runt the mountain course är något jag vill göra. Hanns inte med innan det kom barn så nu får det vänta
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 088
    Ett tecken på min ålder är att en RD350 inte är samma sak som en RD350LC. En kompis hade den förstnämnda som inte alls var lika upphetsande.
    -----------------



    Tvåtaktare är ju bättre än fyrtaktare eftersom de går rent och tänder varje varv.

  17. #17
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 494
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.
    Japp, jag med.
    Bygga scrambler på Vincent, och kapa ner en Egli till bobber torde kunna generera nya bekantskaper på veteranträffar.


    Hojarna som du listar kommer inte bli billigare. Jag är helt enig med Boris här.
    Hojar som nått ikonstatus kommer fortsätta hålla sitt värde.
    IBA #40701

  18. #18
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 020
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Sådär ser en motorcykel ut när jag bara tänker "motorcykel", förutom kåpan runt lyset.
    Då hade jag bara råd med en sprillans -81 Ltd750. Polaren köpte en sprillans GPz1100b1 -81 och jag avundades. Förhoppningsvis blir min b1'a, köpt för 5000, klar till våren - så polaren kan avundas - fast han kör ju numera aphängd HD.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  19. #19
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    868
    Man kör inte en matchning number Manx som den ska köras. 60 år gamla magnesiumvevhus är inte att lita på. Men med ett nytt vevhus är dom ok att leka med. En Vincent är en jättetrevlig touringcykel att åka på rally med runt i Europa. Träffade en kille i går som just kommit tillbaks till UK efter en tur till Finland med sin -28 års fyrcylindriga Henderson. Dom gamla hojarna ska användas, inte stå hos samlare eller på museum.
    Racing is the process of turning money into noise.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

    Frågan är ju vad som händer då generationen som vuxit upp med dessa hojar försvinner om priserna sjunker eller om det fortfarande finns intressenter som håller priserna uppe. Jag har ju några gamla bilar och är nog lite samma med dom de yngre raggarna är ju runt 40 idag och merparten av raggarbilsägarna är väl snarare 60 idag. Kanske kan man om 20 år köpa en 60:a Eldorado och en 58:a Buick Limetid till vettiga pengar?
    Polare till mig har en Vincent Blackshadow -51. Han köpte den 1961 för 300 spänn! Vansinniga priser på dom och i USA helt sjuka priser. Han kallar den sin pensionsförsäkring men den står i vardagsrummet nu och lär väl stå där till han nyser i säcken...

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Servern är troligen ved-eldad. Tack för att ni är snabba med att rapportera, vi jobbar så fort vi hinner.

sportbike
Vill du annonsera ovan? Klicka här