Är strandad... Gäller Yamaha maskinservice i hela Europa?

QWERTY111

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha
Tjena.
Så jobbigt att bli slussad överallt utan att få svar.

Jag har en tysk registrerad hoj, Yamaha R6 2018 och är bara på besök i Sverige. Maskinen beter sig väldigt konstigt och motorn eller olje pumpen läcker. Ringt Yamaha Center i Stockholm som inte vill hjälpa mig för att den inte är svensk registrerad. När jag frågar om garantin gäller över hela Europa så vägrar de svara!

Jag vill ju inte köra hem till Tyskland så här!!

Tipsa eller vägledning uppskattas. Tack!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
https://www.google.com/url?sa=t&rct...eractive.pdf&usg=AOvVaw3cLw4Gc0P1HOsd7iBiOp9k

3.8.B2.EU
Yamaha warranty procedure is to be followed, with warranty tag data filled in and retention parts kept
90 days.
All Yamaha customers entitled to Yamaha Euro warranty should be helped under Yamaha’s warranty
conditions. This also applies to foreign customers and to bikes that have been purchased in another
country.
Every Yamaha that has been sold specifically for the European territory is entitled to the
Yamaha Euro Warranty and a Euro Service Warranty Card will be submitted to the customer.
Before starting repairs, ask the customer to show the Yamaha Euro Service Warranty Card and check
if the motorcycle is under warranty.
NOTE: If the customer cannot show the Yamaha Euro Service Warranty Card, this does not
automatically mean that warranty cannot be given. In this case, your distributor should be consulted.
Warranty claim parts are stored separately in a dedicated storage way and invisible to customers.
Warranty claim parts are clearly identified by using the Yamaha claim tag.
The Yamaha warranty claim tag includes:
• Vehicle Identification Number (VIN)
• Failure date
• Repair date
• Mileage
• Description of the problem
• Work order number / Warranty claim number.
• Retention period: 90 days.
4.2
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Du har möjligen ingen "räddning" inkluderad i försäkringen?
Ring ditt försäkringsbolag och kolla.

Gällande reklamationsrätt, vilket jag tolkar kan bli aktuellt i det här fallet då fordonet är mindre än 24 månader gammalt, kontakta säljaren.
Seriöst: Ring den handlare där du köpte hojen. Fråga om hjälp. Skulle inte bli förvånad om dom ringer Yamaha DE...som ringer Yamaha SE...som ringer den handlare du angett som närmaste.

Det är värt ett försök iallafall!

Ring försäkringsbolaget.
Ring säljaren.

Lycka till!!
 

QWERTY111

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha
I know! Den vägen finns också. Men är helt paff över behandlingen dfrån Yamaha i Stockholm. Har man garanti så har man o då bör det gå smidigt till tycker jag
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nässjö är ju bara 30 mil, en bra tur liksom :)
Ja, i synnerhet med en hoj som inte går som den ska med en ledsen oljepump :tummenupp Apropå att köra en 790 med lysande oljelampa :hihi

Men Yamaha Center ger jag inte mycket för heller. Det är ju just exakt såhär man sågar ett märke hos kunderna. "Köp gärna här, men du kan ju glömma att få någon hjälp när det skiter sig sen" :huvet
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
MC-Varuhuset, Norra Stationsgatan, Stockholm.
Säljer Yamaha. Har hört gott om verkstan. Köper reservdelar till min TDM där.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, i synnerhet med en hoj som inte går som den ska med en ledsen oljepump :tummenupp Apropå att köra en 790 med lysande oljelampa :hihi

Men Yamaha Center ger jag inte mycket för heller. Det är ju just exakt såhär man sågar ett märke hos kunderna. "Köp gärna här, men du kan ju glömma att få någon hjälp när det skiter sig sen" :huvet
Det är ju den lilla detaljen förstås

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hoppas det har löst sej vid det här laget men blir lite fundersam var i problemet ligger?

Vill inte Yamaha Center Sthlm reparera hojen för att den inte är svensksåld/svenskreggad?
Eller är det att hojägaren inte vill lämna in hojen till dem om de inte kan/vill behandla det som ett garantiärende?

Jag kan bara tolka det Josef bifogade i sitt inlägg som att europagaranti gäller, alltså borde det inte vara ett alternativ att neka eller åtminstone försöka hjälpa kunden.

Skulle vara intressant att höra Yamaha centers sida av saken..
 

QWERTY111

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha
Ja precis. De vill inte ens höra från mig för att hojjen inte är svensksåld/svenskreggad. De slog dock chassi numret på sin dator och såg att garanti gällde fram till år 2022 och så avslutade han med: neej nästa ggn får du köpa den i Sverige
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja precis. De vill inte ens höra från mig för att hojjen inte är svensksåld/svenskreggad. De slog dock chassi numret på sin dator och såg att garanti gällde fram till år 2022 och så avslutade han med: neej nästa ggn får du köpa den i Sverige

Men ursäkta, bor du inte i Tyskland?

Kör du en tyskreggad hoj och är på besök i Sverige?

Fråga dem om tyskarna hade gillat att du bor i Tyskland och köper hoj i Sverige! :7peta

Och jag hade gjort det på tyska! :tummenupp

Warum sagt man dumme Schwede? :huvet

Service? Nä, vi jobbar inte på det viset... :huvet

För nu är du i Sverige och handlarna krusar inte så det är bara att låta dem förödmjuka dig! :mad:

Lycka till och hoppas det går att lösa! :)

PS
Har du kollat med Tyskland? Påtryckningar därifrån brukar fungera! DS
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Saknar inlägg från Mr Yamaha i denna tråd, mer känd som cidair här på sporthoj.com.
 
Last edited:

QWERTY111

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha
Resultat hos MC VARUHUSET:
De erkänner själva att det är ett väldigt komplicerat ätende även om garantin gäller inom Europa. De måste först ta in den och ae vad som behöver åtgärdas därefter ansöka hos Yamaha om Garanti ersättning. Inga garantier ges att Yamaha kommer att godkänna reparationen även om den skulle falla inom garantin och då blir jag tvungen att betala Mc Varuhusets felsökning och sen bråka med Yamaha direkt.

Yamaha Stockholm har ju redan visat sig vara ovilliga att ta sitt ansvar..

Är helt lost!!
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top