Råd och tips!

Riesen76

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2019
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha YZF R6 -03
Hej bästa hojälskare!

Nu är jag snart nära ett MC-kort.

Behöver lite hjälp om hur jag ska tänka med mitt första hojköp.

Jag kör just nu med körskolans hoj och räknar vara klar i augusti.

Fråga nr1: Är det värt att köpa en hoj redan nu som jag kan använda på uppkörningen? istället för att hyra körskolans, blir ju dyrt om ja failar.

Fråga nr2: När jag gör mitt första hojköp, vad är det jag betalar mer än bara själva hojen, och en försäkring? vad tillkommer mer för utgifter förutom skinnställ osv?

Fråga nr 3: Kan jag dubbelparkera på min parkeringsplats som jag hyr? dvs ställa hojen framför min bil, är det tillåtet? eller måste jag hyra en till plats?

Och är det värt att köpa på sig en hoj nu i slutet på augusti? eller ska jag vänta till nästa år?

Tack!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Jag hade använt körskolans hoj
2) Lås tillkommer, ska du ha hel eller halvförsäkring för att få ersättning vid stöld är det ofta krav på minst 2 lås.
Styrlåset ingår i hojen så du behöver minst ett extra lås.Mycket knall för pengarna är tex
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/skivbromslas-2000034293
Larm ? Sök på MC-larm
Kapell tillkommer. Att ha hojen stående utomhus utan kapell under säsong
drar bara till sig onödig uppmärksamhet, givetvis skitar du ner kapellet ordentligt på utsidan.
Och köper ett billigt kapell. Inte ett Ducati kapell för ca 2000kr.
Dessutom skyddar kapell mot regn. Det är inte självklart att hojen startar efter 24 timmars ösregn. Utan kapell.
Det gjorde inte min SV650S.
Hur ska du förvara hojen under vintern ? Bara köra på ! Inga problem.
Men tänker du ha hojen stående stilla under vintern, ja då måste du underhålls ladda batteriet.
Dvs du behöver en sk smart MC laddare.
Smart = Avbryter laddningen vid ca 14,3 Volt batterispänning. MC laddare = Laddar med ca 0,5A till högst 2 A.
Som ansluts till batteriet. I varje fall en gång i månaden.
Alternativt, du laddar batteriet på hösten sedan du tagit av batteriet från hojen. Lindar in batteriet i tex gladpack/plastfolie och lägger batteriet i frysen över vintern. På våren tar fram batteriet. Låter det tina 1 dygn i rumstemperatur, tar av gladpacken/plastfolien och kopplar batteriet till smartladdaren för laddning innan du sätter tillbaka batteriet på hojen.
Alternativt: Du lämnar in hojen för vinterförvaring och service hos någon MC-firma.

3) Du får tala med den som äger parkeringen. Lyckas du få till det vare sig på befintlig plats eller ny plats så hade
jag försökt fixa en golvögla och lås med kätting dessutom.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/golvogla-for-katting-2000040311
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/kattinglas-mcmoped-2000023569
 
Last edited:
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top