Köra trehjulig Mc utan åldern inne, konsekvenser?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Begreppsförvirring här? Eller?

Är det bara jag som likställer ordet "trike" med en trehjuling med två hjul bak? Sådana som ofta byggdes på 70-talet med en VW-motor längst bak. Eller som de Goldwing-trikarna som man ser ibland.

Till skillnad från scootrar och mc med med två hjul fram? Som tex Piaggios MP3 och Yamahas Niken. Dessa skulle jag kalla trehjulig mc. De lutar ju och svänger som en mc, till skillnad från en trike (enligt min defintion ovan) som är "styv" i svängarna och inte lutar.

Har jag rätt eller har jag rätt? ;)

De två konstruktionerna ställer ju (delvis) olika krav på föraren.

Det finns ju trehjuliga åbäken med framänden från en bil och bakänden från en hoj med, och de brukar ju kallas för trike med.
Yamaha Niken är ju dessutom ännu värre än de där pendlingspulkorna vad gäller trikedefinitionen. Och som sagt, de gamla trehjuliga bilarna. En faslig röra i begreppen hela den här soppan!

Har för mig att tramsportstyrelsen definierar de där pendlingspulkorna som tvåhjuliga motorcyklar med tre hjul, men kommer inte ihåg vad deras bedömningsregler var.
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Niken är dessutom klassad som (tvåhjulig?)motorcykel och kräver A-behörighet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Två hjul räknas som ett om det är mindre än 460 mm spårvidd (tror jag).
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, satan i gatan! Letar man tillräckligt länge så finner man tillslut i alla fall NÅGOT gott som faktiskt parkeringsavgifterna för mc i Stockholm fört med sig. Att MP3:eek:rna i stort sett försvunnit från mc-platserna. Ja, tillsammans med de som mc-platserna faktiskt var ämnade för då, förstås...
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Ja, satan i gatan! Letar man tillräckligt länge så finner man tillslut i alla fall NÅGOT gott som faktiskt parkeringsavgifterna för mc i Stockholm fört med sig. Att MP3:eek:rna i stort sett försvunnit från mc-platserna. Ja, tillsammans med de som mc-platserna faktiskt var ämnade för då, förstås...

Pendlade till sthlm för några år sedan, tyckte att det inte var ett så stor problem med MP3:eek:rna då de inte tog större plats än en glidare. Skulle aldrig sätta mig i en trike, men ju fler såna finns desto färre cagers är det ute i trafiken.

Värre var det med mopedbilar, men de förbjöds tack och lov att parkera i rutorna. Vilket tycks vara ett onödigt beslut de ändå skulle parkera där p.g.a avgifterna. Dags för gula västarna uppror inom MC-kollektivet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om! :D

:rofl
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Dags för gula västarna uppror inom MC-kollektivet?


Ja, känns förbaskat avlägset nu, tiden-före-Helldén, då Trafikkontoret i Stockholm fortfarande verkade ha en ganska generös attityd till hojfolket. Vad vet jag, en gång i tiden kanske vi rent av sågs som en del av lösningen, inte en del av problemet? Framkomlighetsproblemet, alltså. Några pennstreck senare är det förstås inte oss man klappar på axeln och hyllar när man säger sig sträva efter ökad framkomlighet. Världsrekord i hyckleri? Ingalunda. Men Stella Fares cykelbanor mitt i vägbanan får något lätt romantiskt, godtroget skimmer över sig i jämförelse med dagens miljöbastarder som inte längre ens bemödar sig med att hänvisa till vetenskap, siffror eller statistik: Greta Thunberg-grejen gäller. DE har rätt. Vi andra ska bara hålla käft...


Och vi har väl knappt sett början, än!
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top