Sökes mekanisk verkstad för tillverkning av en enstaka detalj.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Hej! Jag har förstått att det är svårt att få någon verkstad att tillverka en enstaka del i metall.
Men har någon här tips på var jag kan vända mig? Gärna Stockholm eller nära.
Jag behöver en "pinne" till bromspedalen se bild. Den jag behöver ska ha större justeringsmån än original alltså längre mellan axlarna.

IMG_20190526_115302.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den där blir inte så billig å göra å de är frågan om de värt pengarna att tillverka de än att hitta någe färdig produkt som funkar...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall den tillverkas i ett stycke blir det dyrt och jobbigt. Då är det CNC maskin och bara uppstartskostnaden där är orimlig för att tillverka denna.

Har du en ritning på vad du tänkt dig?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte som ovan, jag gissar 1-2 timmars jobb och ink moms tar jag 500 kr/h när jag står vid svarven. De flesta tar väl betydligt högre priser per timme men sen finns det ju kompisar som tar betalt i natura också.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Nu är det många år sedan jag stod vid en svarv och då var det bara på hobbynivå, men går inte den att tillverka i en svarv med fyrbackschuck? Först svarva ena halvan med ämnet centrerat och sedan andra halvan med ämnet offset så att CC avståndet mellan axlarna blir det önskade. Det finns många hobbysvarvare som har den utrustningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det många år sedan jag stod vid en svarv och då var det bara på hobbynivå, men går inte den att tillverka i en svarv med fyrbackschuck? Först svarva ena halvan med ämnet centrerat och sedan andra halvan med ämnet offset så att CC avståndet mellan axlarna blir det önskade. Det finns många hobbysvarvare som har den utrustningen.

Ja, absolut. Och eftersom TS inte verkar ha så exakta krav på hur mycket offset det ska vara så går det ju lägga lite mellanlägg i trebackschucken för att förskjuta den. Men minuter rinner snabbt iväg ändå.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sagt själv oxå fel i massor av år angående fyrbackschuck som centrerade madans backskiva är de rätta ordet på chunken där man ställer backarna var för sig...

Finns massa olika sätt att tillverka/göra detaljen.. Lite händig kan man göra allt me en handborrmaskin borr gängtapp några skruvar bågfil bandjärnsbit å fil.. Eller så fixar man allt i en shysst 5-axlig styrd fräs..
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Okej.

Om man försöker att fixa det mesta själv och låter någon tillverka endast den tjockare tappen kanske kan fungera? eller? Jag tänker att det kan vara tre st bitar den smala tappen skruvar jag fast i plattan med en försänkt M5 och Loctite, den tjockare tappen med två st försänkta M4 och Loctite. Plattan kan man väl fila till av en bit aluminium ca 6mm.
Jag har försökt att "painta" fram en måttsättning på hur jag föreställer mig en färdig detalj. Som ni förstår är det här långt ifrån mitt gebit men jag tror att det mesta är med.
Bromspinne 1.png
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Varför inte göra tre bitar i nåt svetsbart stål? Göra den tjockare runda biten med en tapp som passar i ett hål i plattan. Finns massor av andra varianter som går att göra med bondsmide.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Bromsgrejor...vill man ju oftast ska funka...
Hade varit en trivsam utmaning men tyvärr erbjuder jag inte mina tjänster den här gången.
Inte när det gäller bromsgrejor...någon annans bromsgrejor alltså.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Såga ut den grovt ur ett solitt stycke och fila till resten. Det tar några timmar, men det lär det göra att åka runt och få någon annan att göra det också. Roterande fil av bra kvalitet är rekommenderat. Då får du känslan av att ha gjort det själv också som bonus.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top