REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    Triumph Street Triple 2016

Däckval Triumph Street triple R 2016

Hallåj, har dålig koll på det här med däck och däckval.
    Pendlar till jobbet och kör minst 6 mil per dag, allt från köer till motorväg. Mitt bakdäck börjar bli platt på mitten (flat spot tror jag det kallas) och jag skall byta, men är vilsen i däckdjungeln.

Tips på bra däck för min typ av körning?

Tack på förhand!

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Specifikt däck vet jag inte, men kolla på sporttouringdäcken från valfri kvalitetstillverkare. Välj efter bäst pris av dem.

Däck är överlag skitbra idag, det går att vara rätt snabb på en bandag med ett touringdäck. Eftersom du pendlar, så vill du ha bra våtegenskaper och ett däck som fort kommer upp i temp även i låga hastigheter. Och slitstyrka så klart!
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Medlem Whiskeys avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
    Jag kör Michelin pilot road 5 på min Street triple. Kört tidigare versioner av det däcket på andra cyklar innan och alltid varit nöjd. Minns ingen riktig siffra på hur långt de brukar gå, men nuvarande har jag haft i 700 mil (allt från roliga lördagskörningar till långtripp i Norge) och lär köra minst lika långt till innan byte. Funkar dessutom bra de gånger jag kört bankurser med SMC.
    Get a LIFE, get a BIKE
    2008-2010 Yamaha YBR 125 -07
    2010-2017 Honda cbr600f2 (25kW) -91
    2013-2014 Kawasaki zx10r -04
    2015-2015 Kawasaki zx10r -08
    2016-2017 Aprilia RSV4 -10
    2018-> Triumph Street Triple RS -17
    2019-> KTM Super Adventure R -17

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Pilot Road är riktigt bra, dessutom håller de länge vilket är viktigt. Hittills genom historien verkar det genomgående så att Michelin fått till livslängden betydligt bättre än konkurrenterna. Med undantag från bildäcket XZX på 70-talet sker det inte på bekostnad av väggreppet. Tvärtom - med några hundra mil in på säsongen har Michelin betydligt mer kvar än övriga.

Detrta empiriskt-anekdotiskt men stött av generationer av yrkesförare som faktiskt räknar däckkostnad per mil...

Buy quality, cry once.
    Buy quality, cry once.

Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Hoj
    Ducati Hypermotard 939
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1, Ducati Hyperstrada

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av H_____P Visa inlägg
    Lite halvt oväntat att AngelGT fick högst betyg i vått, alla tidigare reviews jag läst av däck har placerat det straxt efter pilot road i vått, men straxt före pilot road i torrt.
    Aaaanyway, samtliga sporttouringdäck från de namnkunniga tillverkarna är utmärkta att köra mycket motorväg och långpendling. Personligen har jag kört pendling på 6-10 mil enkel resa på Roadsmart 2, Pilot Road 3, Angel GT ooooch... SuperCorsa SP

Min personliga upplevelse av de däcken har varit att Pilot Road var lite tråkigare, men hade bra fäste oavsett väder och temperatur. AngelGT var lite känsligare för temperatur och väder, men fortfarande inget konstigt, och mycket roligare att köra på, samt att de gör sig bättre på bana än Pilot Road.
    Road Smart gillade inte alls låga temperaturer, och innan de fick upp arbetstempen så var de lite hala, men annars helt ok däck.
    SuperCorsa SP, weeeeeell. Inte ett pendlingsdäck.

Pilot Road räckte längst, tvåa var Roadsmart, trea AngelGT med 100-200 mil i skillnad. SuperCorsa SP eldar man upp på ett par veckor med min pendling. :

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Det förnuftiga valet är Roadtec.
    01 är nyast, dyrast och bäst. Z6, är äldst och billigast men duger gott till att gasa rejält. För din typ av körning är valet beroende på utseendet på däcket och hur mycket du vill betala.

Nu sitter det ett 06 bak som börjar bli platt så nästa blir troligen ett 01. Mest för att jag är nyfiken på hur mycket bättre det är. För Z6 duger gott eftersom den inte körs hårt på bana.

https://www.metzeler.com/en-ww/produ...res/roadtec-01

https://www.metzeler.com/en-ww/produ...ec-z8-interact

https://www.metzeler.com/en-ww/produ...res/roadtec-z6

Här kan man köpa dem.

http://www.wheeler-dealer.se/

Följ inte denna vägvisning om du inte vill köra lite extra!

Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Metzeler har dock den mycket otrevliga egenskapen att gå från lite halvslitet till cordan framme på 20 mil...
    Buy quality, cry once.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Metzeler har dock den mycket otrevliga egenskapen att gå från lite halvslitet till cordan framme på 20 mil...
    Nja, det ser ut så men om det är 20 mil från halvslitet så håller den första halvan inte mycket mer än 20 mil eller?

Jag har kört betydligt längre än 40 mil på mina Metzeler.

Däremot bör man alltid hålla lite koll på hur långt man kört och kolla slitmarkeringarna. Och då menar jag inte de på sidorna. Annars kan stålkorden titta fram. Har hänt en gång för mig och då var det mitt eget fel.
    Jag visste att jag borde bytt tidigare men sköt på det av olika anledningar. Nu använder jag även sidorna på däcket, snålhet för att få ut fler mil, så det var inte platt men saknade mönster i mitten. Nu var det bara fläckvis som stålkorden tittade fram men lite pinsamt när jag borde veta bättre...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    Triumph Street Triple 2016
    Tack för alla svar! gött att det finns så mycket kunskap/erfarenhet här

Beställde Michelin road 5

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja, just detta är skitviktigt! Lär känna DIN hoj, det är ju den du kör... En bra start är RTFM... (Read the f-cking manual...)

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här