Varför vill folk diskutera pris på plats?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det är väl förmodligen för att slippa alla telefonprutare som inte skulle våga pruta ansikte mot ansikte. Det finns ju gott om folk som inte vågar för det är obekvämt.
För min del tycker det är väldigt konstigt att inte pruta på något man köper begagnat. lägger man ut något så ska man iaf sänka 10%, det är väldigt rimligt.
I vissa fall ser man ju hutlösa prissättningar från privatpersoner som av någon anledning tror att just deras grej är värd pengar.
Så är såklart inte fallet. Men jag skulle aldrig köpa något från en sådan person eftersom det förmodligen är en helt orimlig människa.
Kollade som exempel på en Bandit 1200 från typ 01. Alla ligger mellan 18-28 isch. En däremot vill ha 38, eftersom han betalade 50 för en massa år sedan. Not cool.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag slipper helst ha med privatpersoner att göra och låter hellre en handlare göra några kronor på en försäljning.

Det beror kanske lite på ens ekonomiska situation. I yngre dagar var det enbart privathandel, med hojar insläpade från Tyskland, som gällde för att hålla kostnaden nere. Idag är hyfs och etikett viktigare än pengar, så om det kommer någon ouppfostrad spoling i valfri ålder och moppsigt prutar på något i utsatt skick så kan han - för det är väl alltid en han - vända på bron och fara hem igen. Även om det innebär att samma objekt säljs till en handlare för 10k mindre nästa dag.

Däremot kan jag sympatisera med personers individuella situation. När jag sålde en Ducce i Japan så hade grabben sparat i över ett år och hade nätt och jämt fått ihop till överenskommet pris. Då servade jag hojen och tankade fullt innan han hämtade den. Dessutom fick han med sig massa tillbehör som jag hade liggande.

Numera säljer jag endast till folk jag känner. De vet att jag sköter om mina hojar, att de körts friskt på bana, att jag är pålitlig, att jag inte förväntar mig oskäligt betalt, och att jag föredrar enkla affärer över långdragna förhandlingar.


Det kommer väl ta tid, men det är tydligt att man ska behöva lägga både pengar och tid på att sträcka upp hela befolkningen - en efter en...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker att det vore bäst, trevligast och mest reko om man kunde komma bort från den här prutningskulturen. Det låter väldigt influerat av marknader i Mellanöstern o d, där det är kultur att pruta. Varför detta oskick här? Sätt ut det pris man vill ha istället, alltfler bilhandlare i Sverige kör med "fast pris", och då vet man vad som gäller. Om sen en bil står osåld i månader är det ev dags att förhandla om priset, men då brukar handlaren ofta redan insett detta och sänker priset i annonsen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att det vore bäst, trevligast och mest reko om man kunde komma bort från den här prutningskulturen. Det låter väldigt influerat av marknader i Mellanöstern o d, där det är kultur att pruta. Varför detta oskick här? Sätt ut det pris man vill ha istället, alltfler bilhandlare i Sverige kör med "fast pris", och då vet man vad som gäller. Om sen en bil står osåld i månader är det ev dags att förhandla om priset, men då brukar handlaren ofta redan insett detta och sänker priset i annonsen.

Alla affärer är en fråga om att komma överens...

Det är bara att läsa de isländska sagorna så förstår man att prutning tillhört den urnordiska kulturen sedan Hedenhös.
Känner man sig så kissnödig över normal affärsmetodik hos människan åtminstone de sista 40.000 åren så kanske man skall låta någon annan köpa/sälja saker åt en. :hihi
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag slipper helst ha med privatpersoner att göra och låter hellre en handlare göra några kronor på en försäljning.

Numera säljer jag endast till folk jag känner. De vet att jag sköter om mina hojar, att de körts friskt på bana, att jag är pålitlig, att jag inte förväntar mig oskäligt betalt, och att jag föredrar enkla affärer över långdragna förhandlingar.


Det kommer väl ta tid, men det är tydligt att man ska behöva lägga både pengar och tid på att sträcka upp hela befolkningen - en efter en...

Deala med beg-hojar har jag mest positiva erfarenheter av. På nåt sätt så sållas typ 90 % av allt patrask bort när nåt som kräver A-kort är till salu. Även om man fått många puckade bytesförslag och sånt men det är bara att ignorera, tycker jag. Sätt ett tillräckligt billigt pris och använd Truecaller så brukar det vara snabb och smidig affär.

Begagnade gamla bilar går ju fan inte att sälja till allmänheten längre. Brukar alltid vara nån i bekantskapskretsen som behöver en pendlarhäck eller övningskörningsbil eller liknande, då kan man lika gärna ge ett p.o.k.-pris med extra rabatt till vederbörande och få lite sociala poäng tillbaka.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Alla affärer är en fråga om att komma överens...
Ok. Jag trodde i min enfald att det handlade om att köpa och sälja saker.

Det är bara att läsa de isländska sagorna så förstår man att prutning tillhört den urnordiska kulturen sedan Hedenhös.
De flesta som handlar på Blocket kanske inte har studerat "de isländska sagorna", utan vill bara köpa eller sälja en vara till schysst pris.

Känner man sig så kissnödig över normal affärsmetodik hos människan åtminstone de sista 40.000 åren så kanske man skall låta någon annan köpa/sälja saker åt en. :hihi
Vad som är "normal affärsmetodik" kanske man ska överlåta till respektive säljare att avgöra. Om man som "BrooklynS" anser att det är normal affärsmetodik att betala mer än vad säljaren begär ska man nog avstå från att uttala sig ö h t i ämnet.
Alltfler bilhandlare har slutat med prutmån, och använder helt enkelt "fast pris" i sina annonser. Jag hoppas och tror att det är en affärsmetod som kommer få fäste även i affärer mellan privatpersoner.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok. Jag trodde i min enfald att det handlade om att köpa och sälja saker.


De flesta som handlar på Blocket kanske inte har studerat "de isländska sagorna", utan vill bara köpa eller sälja en vara till schysst pris.


Vad som är "normal affärsmetodik" kanske man ska överlåta till respektive säljare att avgöra. Om man som "BrooklynS" anser att det är normal affärsmetodik att betala mer än vad säljaren begär ska man nog avstå från att uttala sig ö h t i ämnet.
Alltfler bilhandlare har slutat med prutmån, och använder helt enkelt "fast pris" i sina annonser. Jag hoppas och tror att det är en affärsmetod som kommer få fäste även i affärer mellan privatpersoner.

Tyvärr kommer inte det att hända. Bilhandlare vill också sälja sina bilar och det där med ”fast pris” existerar inte på en fri marknad, det vet precis alla som studerat basal ekonomi.

Köpa eller sälja varan till ”schysst” pris, ja priset sätts på marknaden och marknaden är vad folk är villiga att betala, inte vad säljaren vill ha... Marknaden har alltid gällt, och om någon trodde att prutandet var något slags ”invandrarbeteende” så behöver denne någon inte tro det längre. Det är helt enkelt fel. QED med hjälp av exempelvis isländska sagor...

Jag vet inte vilka bilhandlare du umgås med men de jag känner försöker sälja sina objekt så dyrt som möjligt men om någon kund vill inleda en diskussion så är ingen dum nog att avvisa kunden med hänvisning till ”fast pris”. Då blir det konken...


Buy quality, cry once.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
...text...Jag vet inte vilka bilhandlare du umgås med men de jag känner försöker sälja sina objekt så dyrt som möjligt men om någon kund vill inleda en diskussion så är ingen dum nog att avvisa kunden med hänvisning till ”fast pris”. Då blir det konken..

Buy quality, cry once.
Nja, beror väl på vad prisnivån är. Kan ju i slutändan vara samma summa.
Senaste bilen köpte jag av handlare med fast pris. Innan den kikade jag på en XC60 med fast pris som jag tackade nej till. När jag lämnade tillbaks bilen efter provkörning stod näste köpare på kö och han köpte den.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nja, beror väl på vad prisnivån är. Kan ju i slutändan vara samma summa.
Senaste bilen köpte jag av handlare med fast pris. Innan den kikade jag på en XC60 med fast pris som jag tackade nej till. När jag lämnade tillbaks bilen efter provkörning stod näste köpare på kö och han köpte den.
Som sagt, alltfler bilhandlare har gått över till detta mer sympatiska och rejäla sätt att prissätta sina bilar. Lika lite som ICA har prutmån på mjölk eller HM på kläder så ska ska bilhandeln bygga in en prutmån i sina priser. Bättre att vara ärlig och sätta ett pris som motiverar bilens värde.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köpa eller sälja varan till ”schysst” pris, ja priset sätts på marknaden och marknaden är vad folk är villiga att betala, inte vad säljaren vill ha... Marknaden har alltid gällt, och om någon trodde att prutandet var något slags ”invandrarbeteende” så behöver denne någon inte tro det längre. Det är helt enkelt fel. QED med hjälp av exempelvis isländska sagor...
Buy quality, cry once.

Ja jävlar du målar med bred pensel....

Du kan fråga de nästa hundra personerna du träffar om "prutning är ett svenskt beteende" och exakt alla skulle säga nej.

Komma dragandes med gamla Isländska sagor.....

Sanningen är jätteenkel, och det är att prutning är ett importerat beteende, och jag menar då dessa vansinniga halva priset kompis som till skillnad från det svenska jag är uppvuxen med, ett förstulet mumlande " kan du dra av några hundringar"

Vad är det som skaver så mycket med sanningen hos dig egentligen:7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja jävlar du målar med bred pensel....

Du kan fråga de nästa hundra personerna du träffar om "prutning är ett svenskt beteende" och exakt alla skulle säga nej.

Komma dragandes med gamla Isländska sagor.....

Sanningen är jätteenkel, och det är att prutning är ett importerat beteende, och jag menar då dessa vansinniga halva priset kompis som till skillnad från det svenska jag är uppvuxen med, ett förstulet mumlande " kan du dra av några hundringar"

Vad är det som skaver så mycket med sanningen hos dig egentligen:7peta

Att ditt påstående är bullshit? Du fattar ju inte ens referensen till isländska sagor.

”Halva priset kompis” är ett otyg men det är inte prutning och jag gissar att de har 0% framgång så det är ju bara att skita i...


Buy quality, cry once.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
En islänning som befinner sig i Sverige och prutar på ngt, denne är väl också invandrare?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top