Suzuki GSX-S 1000 2018 frikopplar inte!

Chimppen

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Vörå, Finland
Hoj
Suzuki GSX-R 2001
Har endast hunnit provköra den en gång för ett par veckor sedan och då funkade allt fint. I helgen bytte jag olja, filter och laddade batteriet men idag när jag skulle åka på första riktiga turen frikopplar den inte, så fort jag lägger i ettans växel tar den ett litet skutt framåt och stannar. Provade lägga upp den på servicepallen så bakhjulet snurrar fritt och när jag startar och lägger i ettans växel snurrar hjulet direkt och ökar hastighet med motorvarvtalen fastän jag har kopplingen intryckt?! Någon som har haft liknande problem, har själv ingen aning vad detta kan bero på?

Använde Castrol 10w-40 olja enligt vad som står i instruktionsboken.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är ofta så att kopplingen driver lite även med handtaget intryckt, bl.a. pga friktionen mellan olja och lamellerna (någon hydrodynamiskt kunnig kommer säkert tillrättavisa min terminologi här...). På många hojar så kan det också ta ett litet tag innan kopplingen släpper helt, dvs att lamellerna häftar ihop en aning. En kort blipp med gasen med kopplingen intryckt brukar råda bot på det.

Dock ska det ju vara skillnad jämfört med om du släpper ut kopplingen. Det ska vara relativt enkelt att hindra hjulet från att rotera med indragen koppling. Förmodligen inget konstigt alls med din hoj,
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Buntband på kopplingshandtaget och låt motorn stå och puttra tills den kommer upp i arbetstemp.
Sen kan du testa att peta i ettan eller stanna motorn peta i någon högre växel o gunga hojen fram o tillbaka så känner du om den frikopplar som den ska.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Castrol GPS är känd för att limma ihop just Suziki-kopplingar. Starta hojen i friläge, sätt sig på och börja paddla upp lite fart, då lirkar du i ettans växel och gör en bunt dragracestarter, det brukar dra loss den grinigaste koppling.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Precis som Hoztic skrev. Suzukis kopplingar tycker inte om Castrol oljor. Byt till Motul 7100 eller OK/Q8's SBK racing. Jag bytte på min GSX-S i vintras till Motulen och efter ytterligare 2 månders stillastående hade jag inte motsvarande problem när jag drog igång den.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
"lägger i ettans växel tar den ett litet skutt framåt och stannar."

Så blir det om stödet är nere. Det kan inte vara så enkelt att det är ett handhavandefel som spökar eller glapp i stödets strömbrytare?
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
En polare hade samma probs å tröttnade på mupproblem å sålde skiten...

Ursäkta, lite off-topic...

Vet sedan mina första år på Kawa att Motul är det enda oljan som ska vara i Kawa's motorer. Är det likadant på alla japsar? Eller likadant på alla EU-hojar?

Kawamotorer har sedan före hedenhös Z1 900 utvecklats hos Kawas heltägda motorutvecklingscenter i Grand Rapids, Michigan, å så fortsatt med alla motorer därefter). Slut på historielektionen...
 

Chimppen

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Vörå, Finland
Hoj
Suzuki GSX-R 2001
Nej det kan det inte bero på, har provat ställa cykeln på servicepallen med bakhjulet i luften och då stannade inte motorn utan hjulet började snurra. Fastän jag höll inne kopplingen fortsatte den dra för fullt när jag gasade på.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej det kan det inte bero på, har provat ställa cykeln på servicepallen med bakhjulet i luften och då stannade inte motorn utan hjulet började snurra. Fastän jag höll inne kopplingen fortsatte den dra för fullt när jag gasade på.
Det i sig behöver dock inte betyda att kopplingen har klibbat ihop. När hjulet är obelastat så gör i synnerhet kall olja att det överförs tillräckligt med moment bara av att det vispar runt.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top