Uppkörning i Västerås 14:e Maj. Tips?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Skit också! På't igen bara!

Har du nåt körtkort sen tidigare?

Jajamen, haft B körkort i 10 år. Letar förjäves men hittar inget i närheten, västerås, nyköping, stockholm, uppsala. Bara i linköping och det är en bit. Då kommer jag få ta upp hojen på släp och köra dit den, blir ett projekt. Speciellt om man kuggar igen hehe.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
På uppkörningen kommer jag alltså att placera mig mer till vänster vid en vänstersväng, detsamma gäller höger.

På en 60-landsväg, som inte är huvudled och massa mindre vägar svänger in, hur exakt ska jag göra då?
1. Sakta ner lite och inta bromsberedskap
2. Kika och se om det kommer någon bil
3. Fortsätta köra om ingen bil kommer

0m bil kommer så är det ju högerregel och då ska jag alltså stanna mitt i vägen, även om bilar befinner sig bakom mig?


En till fråga.
Om det är en 70 väg och vi svänger in på en väg utan hastighetsskylt, då är det väll 70 där med? D.v.s. om inte villaområde.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Du behöver inte sakta in om det inte är skymd sikt (personlig tanke; kan jag se ca 10-15meter in på vägen i förväg och där kommer ingen?). Om det är skymd sikt så ska du ha bromsberedskap dvs fingrar och fot. Gå inte ut för mkt åt vänster OM du behöver stanna ska bilen från höger kunna komma ut smidigt. Samma regel gäller i villaområde, ligg till höger där högerregeln gäller (kan låta konstigt för oss som är vana att leta sikt). Samma gäller 50,60,70 där det inte är huvudled.

Extrafrågan: Precis, 70 även på grusväg, skogsvägar om inget annat anges mm. Men kör bara i 70 om du har fri sikt och det inte finns några infarter/utfarter.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Du behöver inte sakta in om det inte är skymd sikt (personlig tanke; kan jag se ca 10-15meter in på vägen i förväg och där kommer ingen?). Om det är skymd sikt så ska du ha bromsberedskap dvs fingrar och fot. Gå inte ut för mkt åt vänster OM du behöver stanna ska bilen från höger kunna komma ut smidigt. Samma regel gäller i villaområde, ligg till höger där högerregeln gäller (kan låta konstigt för oss som är vana att leta sikt). Samma gäller 50,60,70 där det inte är huvudled.

Extrafrågan: Precis, 70 även på grusväg, skogsvägar om inget annat anges mm. Men kör bara i 70 om du har fri sikt och det inte finns några infarter/utfarter.

Stort tack ska försöka göra detta imorgon! :)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
https://www.google.se/maps/@59.6016...3m4!1soXNtF8XxzwpDY4rbG2CNQg!2e0!7i13312!8i66

Här har många kuggat på uppkörningen, inspektören vill att du svänger vänster, är det mycket trafik vill han att du kör in på bussfickan innan vänstersvängen.

https://www.google.se/maps/@59.6252...d_OPV8mCxuWig!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i37

Här har en del idioter torskat, inspektören vill att du tar till vänster i rondellen. Många har svängt vänster efter rödljuset där vänstersväng är förbjuden.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
https://www.google.se/maps/@59.6016...3m4!1soXNtF8XxzwpDY4rbG2CNQg!2e0!7i13312!8i66

Här har många kuggat på uppkörningen, inspektören vill att du svänger vänster, är det mycket trafik vill han att du kör in på bussfickan innan vänstersvängen.

https://www.google.se/maps/@59.6252...d_OPV8mCxuWig!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i37

Här har en del idioter torskat, inspektören vill att du tar till vänster i rondellen. Många har svängt vänster efter rödljuset där vänstersväng är förbjuden.

Guld. Stort tack!!!
 

Mjorich

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-
Körde nyss upp i Västerås, med trafikskola från Stockholm. Klarade - en enorm lycka!! Västerås var perfekt att köra upp i. Jättefin manöverbana. Stan är tydligt skyltad, breda fina vägar, spelade ingen roll att jag aldrig hade kört innan. Klart lättare än Stockholmstrafiken.
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Körde nyss upp i Västerås, med trafikskola från Stockholm. Klarade - en enorm lycka!! Västerås var perfekt att köra upp i. Jättefin manöverbana. Stan är tydligt skyltad, breda fina vägar, spelade ingen roll att jag aldrig hade kört innan. Klart lättare än Stockholmstrafiken.
Vad kul att du klarade det! Grattis ? jag har uppkörning i Västerås i slutet på juni och man vill ju verkligen klara det..? har du några tips som du gjorde som du vill dela med dig av? Vilken rutt? Hur gick lågfart och högfart? Vad fick du göra för säkerhetskontroll? Återigen grattis! Längtar tills det är en annans tur hehe ??
 

Mjorich

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad kul att du klarade det! Grattis ? jag har uppkörning i Västerås i slutet på juni och man vill ju verkligen klara det..? har du några tips som du gjorde som du vill dela med dig av? Vilken rutt? Hur gick lågfart och högfart? Vad fick du göra för säkerhetskontroll? Återigen grattis! Längtar tills det är en annans tur hehe ??
Tackar! Grundtipset är nog att köra så mycket att det inte känns som att man kommer med hjärtat i halsgropen för en "spray and pray" på uppkörningen. Jag gick från helt OK körning till att jag kände mig vass sista veckan. Satte manövrnarna om och om på övning. Om manövern känns trygg, så kan resten bara rulla på.

Lågfart: djupt andetag, tog mig igenom bra, men lite spänd såklart. Högfart: har jobbat upp en bra känsla hur jag ska ta den: snabbt upp i fart, sedan när jag kommer in i undanmanöver distinkt motstyr i två snabba manövrar, liksom tänker att jag ska dyka in, och sedan går resten av bara farten. Fick en säkkontroll på lager. Flygplatsrakelång accelerationssträcka mot högfart/bromsprov.

Trafiken var clean i Vässan strax efter lunch. Lite trafik, mycket tydligt skyltat, fina vägar. Har ju aldrig varit där innan men åkte lite vanlig landsväg, lite smal landsväg utan mittlinjer, järnvägskorsning, in i någon miljö som en stockholmsk förort med hyreshus, mycket breda 60-vägar runt stan och mycket rondeller. Totalt sett inga konstigheter.

Nu har jag köpt full kit wanker outfit, provkört KTM Duke 890R och Ducati Monster 2021. Båda de hojarna kändes både roligare, lenare och distinktare än MT07 man är van vid... drömmen har börjat. Nu är det bara att hålla upp respekten och fortsätta nöta det man fått lära så man inte börjar skarva för tidigt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top