Export till Norge

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Antar att dessa regler gäller även vid sälj även till Nordiska länder (?):
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/export-och-tillfallig-registrering/

Känns spontant som att följande formulering är omöjlig att uppfylla: "Transportstyrelsen behöver en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige.". Om köparen kommit och hämtat hojen så har jag ju ingen möjlighet att se/påverka vad som händer med den sen. Eller missar jag något här?
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Har sålt 1 bil och 2 hojjar till norge utan problem. När bilen såldes så skickade norska tullen papper direkt till transportstyrelsen och jag skickade bara in reg-pappret att den var exporterad samt skyltarna. När bägge hojjarna såldes förra sommaren så mailade bara köparna en kopia på tullpappret till mig som jag bifogade med reg-papper och skylt till transportstyrelsen, busenkelt !!.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Antar att dessa regler gäller även vid sälj även till Nordiska länder (?):
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/export-och-tillfallig-registrering/

Känns spontant som att följande formulering är omöjlig att uppfylla: "Transportstyrelsen behöver en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige.". Om köparen kommit och hämtat hojen så har jag ju ingen möjlighet att se/påverka vad som händer med den sen. Eller missar jag något här?

Om du ska sälja så antar jag att du också blivit nedringd av en massa norrmän?

Man kan i så fall undra varför - är det billigare, är det för att vi har äldre och roligare hojar, eller är det bara att Sverige har ett större utbud? Har Norge enklare importprocedur som vi har?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om du ska sälja så antar jag att du också blivit nedringd av en massa norrmän?

Man kan i så fall undra varför - är det billigare, är det för att vi har äldre och roligare hojar, eller är det bara att Sverige har ett större utbud? Har Norge enklare importprocedur som vi har?

Inte nedringd. Anger aldrig tfnnr på Blocket. Är en Honda CB500F 2014. Men har egentligen inte lust att strula det minsta lilla med export. Verkar trots allt innebära att man inte har full kontroll hela vägen, då man måste lita på att köparen löser dokumentationen gällande utförseln. Efter att man faktiskt inte äger hojen längre...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Villkora affären till att du skall ha en kopia av köparens tulldokument.
(Exportanmälan ut ur Sverige/införtullad i Norge)

Korrekt stämplad exportanmälan räcker, inörtullningen i Norge är grädde på moset.
Kvitterad fraktsedel kan räcka om du gör ett paket av hojen och skickar den som frakt, men jag skulle inte satsa på endast detta.

Transportstyrelsen behöver en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige. Det kan till exempel vara något av följande:

En kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där

En skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet på att fordonet är registrerat där

En kopia på tullhandling som klart visar att fordonet har förtullats

Ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

Känner du dig inte trygg med köparen så häng med till gränsen och gör upp affären i samband med att han tullar på gränsen.
Värmland är vackert nu!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Villkora affären till att du skall ha en kopia av köparens tulldokument.
(Exportanmälan ut ur Sverige/införtullad i Norge)

Korrekt stämplad exportanmälan räcker, inörtullningen i Norge är grädde på moset.
Kvitterad fraktsedel kan räcka om du gör ett paket av hojen och skickar den som frakt, men jag skulle inte satsa på endast detta.



Känner du dig inte trygg med köparen så häng med till gränsen och gör upp affären i samband med att han tullar på gränsen.
Värmland är vackert nu!

Tack för tips. Köparen hade för avsikt att komma till Stockholm och hämta. Men jag säljer nog hellre lokalt här i stället. Går nog iväg snart, när A2-uppkörningarna kommer igång :) .
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tjör inte deM helLre strypt R1a? :glömdet

:rofl

CB:n är faktiskt en riktigt kul liten sak till och från jobbet. Pigg och rapp, samtidigt som den inte hade några som helst problem med förra sommarens Norge-tur heller.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Om inte köparen skickar tulldeklarationen så kan du kontakta norska tullen för en kopia, just sayin :)
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Just saying, det är inte ovanligt att köparen helt enkelt skiter i tullen och bara drar över gränsen.

Om du inte till 100% vet att köparen har ärligt uppsåt är det som notrightrider säger bäst att följa med och göra förtullningen så du inte riskerar att stå som ägare till en cykel du inte har i besittning.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Funderar på att sälja en hoj till en norrman, så jag bumpar denna tråd med en fråga. Förstår att jag skall skicka skylt + denna blankett + bevis på utförsel eller registrering i Norge till transportstyrelsen för avregistrering:

Men det verkar som om man även skall skicka en uber-byråkratisk exportdeklaration till tullverket när hojen skall tas utanför EU?
Är den blanketten verkligen nödvändig? Kanske bara gäller bilar? Nån här som gjort detta?
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Funderar på att sälja en hoj till en norrman, så jag bumpar denna tråd med en fråga. Förstår att jag skall skicka skylt + denna blankett + bevis på utförsel eller registrering i Norge till transportstyrelsen för avregistrering:

Men det verkar som om man även skall skicka en uber-byråkratisk exportdeklaration till tullverket när hojen skall tas utanför EU?
Är den blanketten verkligen nödvändig? Kanske bara gäller bilar? Nån här som gjort detta?

Jo den behöver du, tullverket är skyldiga att bistå dig vid en privatexport om du vill pula med det där själv eller så anlitar du ett klareringsombud, dom brukar ta mellan 700-1500 för besväret.


0771 520 520 kan du ringa så bör du få svar kring din specifika situation
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag var medhjälpare till att sälja en veteranbil till finland. (ägaren var bortrest, jag tog bara emot kontanterna och lämnade över nycklar och övervakade namnteckning på ägarbytespapperet som ägaren sedan skickade in)
Den köparen sket i att uppfylla sin del i avtalet och det blev strul med ägarbytet.
(vilket alltså inte drabbade mig) i ett års tid.

När jag frågade om han ville betala 100kkr SEK eller motsvarande summa i € så vek han upp båda kavajslagen och sa, "du får välja, jag tog ut båda"
Powermove...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ringde tullverket och dom sa att dom hjälper till att fylla i blanketten vid gränsövergången i Svinesund. Om köparen skall sköta det, behöver han en fullmakt från mig.
Syftet med blanketten verkar mest vara att svenska tullen skall kunna förvarna norska tullen.
Som intyg till trafikverket för avreg. kan man ju använda något annat.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Och om köparen gormar, så kan du alltid beställa hem nya ägarhandlingar, eftersom du äger fordonet.
Där kan du kryssa i rutan "skrotning utan intyg", så slipper du äga farkosten.
Enda baksidan med det är att den aldrig kan importeras tillbaka till Sverige igen, men det är ju inte ditt problem.
Det var rådet jag fick från Transportstyrelsen när jag exporterade hojen till Finland.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och om köparen gormar, så kan du alltid beställa hem nya ägarhandlingar, eftersom du äger fordonet.
Där kan du kryssa i rutan "skrotning utan intyg", så slipper du äga farkosten.
Enda baksidan med det är att den aldrig kan importeras tillbaka till Sverige igen, men det är ju inte ditt problem.
Det var rådet jag fick från Transportstyrelsen när jag exporterade hojen till Finland.
Jag tror ägaren till veteranbilen fick det förslaget också, och kontaktade då köparen och påpekade att det skulle bli väldigt svårt för honom att registrera en bil som var skrotad i Sverige (vet inte om det är sant), det fick fart på honom att fixa importen och skicka tillbaka skyltarna till Sverige.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top