REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 7 av 7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Hoj
    Ingen ännu

Honda VF 750 Magna oljetank oljud

Hej kära MC kollegor dök upp ett oljud från oljetanken för någon vecka sen så tänkte jag att jag skulle byta oljefilter samt olja men ljudet är kvar.

Här lagt upp ett klipp på Youtube som jag länkar nedan om det finns en vänlig själ som vill lyssna och återkomma med vad ljudet kan bero på.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Låter som att något håller på att vibrera loss.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    De första jag tänker på är att kamkedjespännaren tappat spänningen viket inte har med oljebytet att göra. Kolla in sprängskissen jag länkat till och ta bort skruv nr 13. Tryck in en lite platt skruvmejsel i skruvhålet och vrid sträckaren invändiga skruv åt höger eller vänster för att prova spänna mer. Gör detta med motor igång så hör du om den blir tystare om du spänner akta dig noga för att slaka den mer de är livsfarligt! Vrid skruven sakta åt någ håll och om hjudet ökar skruvar du åt fel håll = slakar. Om nu den blir tystare av denna fuskspänning så måste du köpa ny sträckare. Sträckarna på 90 - 2000 tal vf 750 va notoriskt dåliga och la av på löpande band men jag vet inte om din årg är drabbad. Jag gissade att du har en 2002-2003 baserat på crom på motorkåpor.
    Uppge exakt årg så jag får kolla på den sträckaren i sprängskiss så jag inte lurat dig hur den funkar

https://www.babbittsonline.com/oempa...2500/cam-chain
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Hoj
    Ingen ännu
    Det är en 96a.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Jag kollade in art numren på sträckare ända från 94- 2004 och de har samma art nummer vilket tyder på att de bytt ut alla 90 tals sträckare mot nyaste sorten. De bör va bra sträckare om du köper en sprillans ny sträckare med andra ord. Den kostar 70 dollar i usa men med frakt blir den nog dyr + skatt. Köp ingen från Ebay för då finns risken att någon firma säljer ut nya gamla sorten!!! Köp ny från Svensk handlare eller stor erkänd firma i utland som säljer org delar. Jag kan inte lova att de är de felet men jag skulle byta till ny sträckare även om den skulle ha varit tyst för de blir allvarliga ras om den felar och de är kända för att lägga av.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    Harley, Ducati, Honda, Yamaha
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag kollade in art numren på sträckare ända från 94- 2004 och de har samma art nummer vilket tyder på att de bytt ut alla 90 tals sträckare mot nyaste sorten. De bör va bra sträckare om du köper en sprillans ny sträckare med andra ord. Den kostar 70 dollar i usa men med frakt blir den nog dyr + skatt. Köp ingen från Ebay för då finns risken att någon firma säljer ut nya gamla sorten!!! Köp ny från Svensk handlare eller stor erkänd firma i utland som säljer org delar. Jag kan inte lova att de är de felet men jag skulle byta till ny sträckare även om den skulle ha varit tyst för de blir allvarliga ras om den felar och de är kända för att lägga av.
    Det här, vilken enorm kunskap folk sitter på, även jag tackar och bockar även om jag inte är TS, kunskap är aldrig tungt att bära.
    Sen är det alltid roligt med folk som vet vad dom pratar om och inte bara gissar

//Nighttrain
    Senast redigerat av Nighttrain den 2019-04-14 klockan 21:46.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Obs de är olika sträckare en för bakre cylinder och en annan för främre cylinder! De va en överraskning för mig jag trodde inte de skulle va olika fram vs bak.

Den här videon visar vilket håll man skruvar sträckarna för att sträcka mer (tillfälligt) de är åt vänster man vrider för att de ska sträcka kedjan mer. De är som du ser svinenkelt att testa om motorn blir tyst genom att stoppa in en liten skruvmejsel och vrida vänstervarv för att höra om den blir tyst motorn har man såklart igång o skruvar samtidigt på sträckaren. Men jag ser på videon att de är trångt som F de kan va lika bra att byta dem direkt eller minst tvätta dem som på videon nedan.
    De lär bara vara en sträckare som dummar sig men man byter eller tvättar bägge såklart.

Senast redigerat av Boost 3 den 2019-04-15 klockan 08:02.
    BOOST III

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här