Verkstan repade/bucklade ljuddämparen

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Man blir ju nästan mörkrädd när man läser sådana trådar, ska definitivt tänka på vart jag lämnar in min metallhäst. Dessutom ska jag plåta den runt om innan jag lämnar in den, har gjort det när man lämnat in bilen ibland...
Ja, så här i efterhand känns det som jag borde tagit ett varv med videokameran medan den stod ute på deras parkering. Men det känns väldigt tråkigt att det ska behöva vara så.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Taskigt läge!

Det kan nog bli svårt att få verkstan att erkänna detta.
Rent objektivt utan att lägga någon värdering i hur vida du talar sanning eller ej så kan man ju tänka sig att det finns rätt många filurer som försöker få verkstäder att stå för skador som de själva har orsakat.

Även om det är en mekaniker på verkstan som har orsakat skadan så är det ju inte säkert att denne berättat det för sin chef osv.
Så om man ska få ersättning så krävs det nog rätt starka bevis.

Sen kan jag tycka att det är rätt lågt av en verkstad att inte berätta för kunden om en olycka har skett, för så länge det är människor som jobbar så kommer det ju gå fel ibland.

Lycka till iaf.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Många stillbildskameror har en finfin finess som kallas datummärkning. Då ser man när kortet har tagits.

Hoppas du får ersättning av de "seriösa" mäckarna..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lugn. Det finns nya Akrapovic att köpa på Blocket. Billigt.
Universal, dessutom. :brynad


Mellan raderna har jag förstått vilken verkstad det handlar om, och då menar jag inte att det märks på vad du råkat ut för.
Tvärtom, det förvånar mig mycket.

Verkstaden har alltid varit en fast punkt av korrekt bemötande och stabilitet över tid i en omvärld som då och då guppat rätt rejält.
Men alla kan göra fel. Inte alla är redo att erkänna det, dock.

Du skall absolut tala med ägaren. Det skulle du gjort från start.
Han kan upplevas som en rätt stram kille, han ställer höga krav på sin personal och han är jävligt medveten om firmans rykte.
Jag är övertygad om att han inte skulle mörka en sådan här grej, om han hade kännedom kring vad som hänt.
Men, att komma i efterhand och visa upp repor och försöka lista ut vart dom uppstod...?
Ingen enkel grej...

Rent allmänt kan sägas att man reducerar sina chanser att reda ut något sådant här med en zillion procent om man tar med sig hojen därifrån efter att man upptäckt en sådan här sak. Jag skulle låtit hojen stå och kört ärendet i botten där och då.

Hade jag inte upptäckt skadan förrän jag kom hem så hade jag nog inte ens försökt reklamera det.
Det känns som chansen att bli trodd på en random verkstad är så liten i förhållande till vad det "kostar" att gå igenom processen.





Han skulle testat de tjeckiska däck jag hadde på 80-talet .Outslitliga med absolut noll grepp

Tjeckiska Barum? Ha! Fukking regndäck jue, jämfört med Östtyska Pneumant!
Med Pneumant fick man den distinkta känslan av obelyst regnvåt gatsten med en touch av dieselspill var man än körde.
...och då tänker jag inte bara på själva greppet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är bra att den här tråden skapades. Utan att veta om skadorna fanns innan eller blev på verkstaden inses att man bör kolla hojen noga innan den lämnas och gärna ta några bra bilder. Det gäller även verkstan. Ser de att en i övrigt fin inlämnad hoj har skador så gör de klokt i att påtala det direkt eller ta bilder.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Genom alla år jag kört hoj är det två verkstäder jag litat på. Resten har jag lagt lika mycket tid efter servicen på att rätta till deras misstag, och sedan vill folk ha stämpel i serviceboken... Jag köper mycket hellre en hoj av någon som kan skruva än en med full servicebok.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hör med ägaren och se om han inte har kamera inne i verkstan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag är övertygad om att han inte skulle mörka en sådan här grej, om han hade kännedom kring vad som hänt.
Men, att komma i efterhand och visa upp repor och försöka lista ut vart dom uppstod...?
Ingen enkel grej...
Hojen blev kvar, men avgassystemet följde med hem. Förhoppningen var att personen jag påtalade repor och bucklor för skulle minnas det, så det inte verkade som jag tog med mig något helt nytt.

Men jag kommer ta med mig avgassystemet dit vid utlämning, är det så att det skulle finnas vältmärken på högersidan som jag blev tipsad om att kolla, är det bra.

Rent allmänt kan sägas att man reducerar sina chanser att reda ut något sådant här med en zillion procent om man tar med sig hojen därifrån efter att man upptäckt en sådan här sak. Jag skulle låtit hojen stå och kört ärendet i botten där och då.
Ja, det är helt riktigt, jag agerade fel i min brådska.

Hade jag inte upptäckt skadan förrän jag kom hem så hade jag nog inte ens försökt reklamera det.
Det känns som chansen att bli trodd på en random verkstad är så liten i förhållande till vad det "kostar" att gå igenom processen.
Jag påtalade det på plats, men gav mig kanske för snabbt då jag inte kom någon vart.
Precis som du skriver är det sista jag vill att skapa drama och en olustig situation om det inte leder någonstans. Därför jag rådfrågar er här inne, jag har inte behövt agera runt sånt här innan.

Även om det kanske inte leder någonstans att påpeka, känns det också olustigt att sitta tyst och låtsas som inget.

Hör med ägaren och se om han inte har kamera inne i verkstan.
Den har varit hos dem i en månad, så det blir mycket video att plocka ut, även om de har en kamera.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan uppdatera med att jag pratade med verkstaden. Samtal med chef och mekaniker.
Mekanikern kändes inte vid skadorna, men agerade ändå något osäkert tyckte jag.
Chefen förklarade deras rutiner runt hur det fungerar när misstag sker. Framförallt att det inte ska vara några konstigheter för mekaniker att säga till när saker skadas och att de givetvis tar ansvar mot kund.

Eftersom vi inte kunde komma fram till det ena eller andra kom vi överens om att jag skulle gå hem och fundera på saken och prata med honom igen i fall jag tyckte det kändes för dåligt.

Det känns absolut bättre att det gick att prata om det, sen vet jag inte om jag borde kräva någon ersättning. Framförallt vet jag inte ens vad som hade varit skäligt.

Hur som helst upplever jag en vilja av att göra rätt för sig, vilket jag uppskattar.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den där burken kostar ju många tusen och andrahandsvärdet på en sådan sänks ju med flera tusen när de är repig och bulig. Vill de inte hosta upp riktiga pengar så är nästa service gratis eller något liknande det minsta de kan bjuda på.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Den där burken kostar ju många tusen och andrahandsvärdet på en sådan sänks ju med flera tusen när de är repig och bulig. Vill de inte hosta upp riktiga pengar så är nästa service gratis eller något liknande det minsta de kan bjuda på.
Tack, det är bra att veta.

Den är märkt med BMW och jag fick inte med någon originalpipa till hojen, så jag gissar på att det är ett tillval vid nyköp. Någon gissning på vad den är värd? Jag försökte söka efter numrena som stod på, men kom ingenstans.

BMW
7711-7723814
10/14

Akrapovic
M-HAS1Z001
e1 0753 9
E24 92R-000053

Uppdatering, lyckades hitta nu. Den kostar ny 800€ + frakt.

Då är ju frågan vad en repad är värd. För egen del känner jag så här, i det utseendet åker den inte på min hoj igen. Vilket är tråkigt.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Akrapovic for BMW säljs bara via BMW handlare och är svindyra. Men även ett tillbehörsakrapovic till en S1000 kostar ju 8-10kkr.

Jag tänker att utgångspunkten är att de skall stå för en ny burk. Allt annat är att du är snäll och kompromissvillig. Så i pengar skulle jag vilja ha 5000kr för att de bulat mitt system. Det är väl typ en service och en uppsättning däck som de gott kan bjuda på....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Akrapovic for BMW säljs bara via BMW handlare och är svindyra. Men även ett tillbehörsakrapovic till en S1000 kostar ju 8-10kkr.

Jag tänker att utgångspunkten är att de skall stå för en ny burk. Allt annat är att du är snäll och kompromissvillig. Så i pengar skulle jag vilja ha 5000kr för att de bulat mitt system. Det är väl typ en service och en uppsättning däck som de gott kan bjuda på....
Tack. Jag är tyvärr konflikträdd och har svårt att bedöma vad som är skäligt att be om.

Men att ett sånt system i fint skick skulle kunna vara värt 5000 begagnat känns inte orimligt.
När jag kollar ebay är det runt 5000 man får punga ut för ett med repor. Sen om det blir sålt till det priset är en annan femma givetvis.

Nu är båda motorcyklarna nyservade hos dem, men nya däck till någon av dem är en bra fallback. För mig kostar det runt 4000 att få på en uppsättning däck, så det är i närheten.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Som jag ser de är de två varianter på varför dämpare är repig....
Ena är att meken har varit ute å provkört å kommit åt någonstans eller vurpat me hojen ..
Den andra är att meken har haft en gammal repig dämpare liggande I gömmorna efter ett byte när någon varit inne å byt till ny å ser nu changsen att byta för att kunna sälja en fräch dämpare...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Som jag ser de är de två varianter på varför dämpare är repig....
Ena är att meken har varit ute å provkört å kommit åt någonstans eller vurpat me hojen ..
Den andra är att meken har haft en gammal repig dämpare liggande I gömmorna efter ett byte när någon varit inne å byt till ny å ser nu changsen att byta för att kunna sälja en fräch dämpare...

Jag kollade högersidan idag. Kunde inte se några märken i kåpor, kraschpuckar, styrände eller bromshandtag. Har det vurpats har det inte varit någon ordentlig vurpa åtminstone.

Mekanikern själv pratade just om att det ser ut som att någon vält på avgassystemet.
Jag vet att det inte såg ut så här när jag köpte hojen i höstas. Och jag vet att jag inte har vält den. Om jag ändå hade några bättre bilder.

Vad gäller att byta till sitt egna är det så klart möjligt, men då hade det systemet en smutsnivå motsvarande mitt. :brynad
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Boris är inne på helt rätt väg vad gäller eventuell kompensation för pipan. Om en ny kostar 8000sek och du inte vill sätta tillbaka den repade och buckliga (hade inte jag gjort heller), så återstår egentligen bara ett val. Att handla en ny pipa.
Tänk på att firman pröjsar ju inga 8000 kronor själv för varan. För dem kanske det gäller 4500 max skulle jag tro. Sen lägger de på till slutpris mot kund.
En fråga dock. Du säger att den står i en låst bur. Är detta i ett stort gemensamt garage? Där obehöriga kommer åt den? Kan ju vara någon klåfingrig jäkel som kört en kofot genom gallret för att förstöra enbart? Svinigt men det händer säkert.

Lycka till iallafall. Hoppas verkligen det löser sig. Är man säker på sin sak så ska man inte ge sig! :tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Boris är inne på helt rätt väg vad gäller eventuell kompensation för pipan. Om en ny kostar 8000sek och du inte vill sätta tillbaka den repade och buckliga (hade inte jag gjort heller), så återstår egentligen bara ett val. Att handla en ny pipa.
Tänk på att firman pröjsar ju inga 8000 kronor själv för varan. För dem kanske det gäller 4500 max skulle jag tro. Sen lägger de på till slutpris mot kund.
Jag fick tag på Akrapovic kundtjänst. De sa att det går att få tag på nya höljen till dämparen och bygga om den. Men att min mc-butik får kontakta BMW, eftersom min dämpare är ett BMW-tillval av Akrapovic och inte eftermarknadsprodukt från Akrapovic.

Jag försökte maila BMWs kundtjänst för att höra om det fanns några reservdelar alls, men fick inte ens något svar.

Att be verkstaden att kolla reservdelar och priser tycker jag känns som en lagom väg att öppna upp diskussionen. Jag försökte lösa det själv, men det kan jag inte och det är för mycket pengar att köpa ett nytt.

Trist allting. Men du har väl två val. 1) Gå vidare och skriv upp detta på läropengskontot. 2) Agera. Och här kan ju bara du avgöra hur mycket tid/arbete du vill lägga ner på att få det du anser vara rätt. Förhandlingar/smutskastning/ARN/domstol. You name it. Allt kostar tid och det är bara frågan om det är värt det. det kan ju bara du avgöra.
Hoppas på att det kan bli en mellanväg. Att verkstan kan köpa in ett nytt hölje från Akrapovic till skäliga pengar. Att gå vidare till ARN och domstol vill jag faktiskt inte göra. I så fall får det vara läropengar istället.

En fråga dock. Du säger att den står i en låst bur. Är detta i ett stort gemensamt garage? Där obehöriga kommer åt den? Kan ju vara någon klåfingrig jäkel som kört en kofot genom gallret för att förstöra enbart? Svinigt men det händer säkert.
Det är ett gemensamt garage med bur, men det är en ganska djup och bred bur där ena sidoväggen och bakre väggen är i betong. Ska de komma åt hojens högersida skulle de behövt använda ett flera meter långt spett och göra det framifrån.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag tog jag mig förbi verkstaden. Så här långt har ägaren visat ett lugnt, sakligt och hjälpsamt humör mot mig. Det uppskattar jag.

Fick frågan om jag kunde gå med på någon annan tjänst, exempelvis få ett nytt bakdäck och i samband med detta så påpekades det också att dämparen var begagnad.

Då jag helst vill få dämparen fin bad jag dem att börja kolla med BMW/Akropovic om något går att lösa där. De hade inte för höga förhoppningar, men tog in dämparen och skulle återkomma.

Går det inte att göra något med dämparen får jag gå med på något annat.
Men känns inte ett ensamt bakdäck lite i underkant?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett däck är på tok för lite. Det handlar ju om max 1000kr i inköpspris för dem.
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Nytt hölje får dom väl för f-n fixa? Den ser ju för jävlig ut.. Allt annat är skandal. Kan dom inte ta hand om sådan enkel sak undrar man ju hur det står till.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top