Resultat 1 till 14 av 14
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14

Oväntat påslag på tecknad försäkring

När försäkringen tecknades skulle den kosta ca 2800kr och då tecknades den på årsbasis.

Nu ändrar försäkringsbolaget premien till ca 6300kr utan vidare förvarning pga att hojen är strypt från fabrik och att vi då inte uppmärksammat fb om ursprungseffekten på runt 100 kusar. Lite märkligt då den Honda CBR 600 som saken gäller faktiskt är stryp hos Honda själva. Är det tillåtet att bete sig på detta vis?

Klicka på bilden för en större version

Namn:	54214998_629503520844783_6433304905632448512_n.jpg
Visningar:	205
Storlek:	188,2 KB
Id:	448137
    Senast redigerat av Thorped den 2019-03-12 klockan 00:06.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Folksam höjde min försäkring med fyra gånger helt utan vidare (Firebirden hade varit avställd ett par år) efter att den besiktats godkänd. Jag stod ut de få månader det var kvar på avtalstiden - men när nya avtalet kom med posten hade de sänkt till den gamla billiga igen. Förmodligen praktikanter som övar sig på att förarga sina kunder. Jag som tänkte jag skulle få en anledning att byta till LF - men deras praktikanter verkar vara än mer fsck'ade än Folksams.

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Det låter ju smått bedrägligt.
    Har hört tidigare att fb utgår från att folk tar bort strypningar och gör det enkelt för sej och går på ursprungseffekt.

Men som de själva säger så är det effektskillnaden som är enda orsaken till att DERAS risk ökar.
    Fast om du bevisligen har den lägre effekten så låter det konstigt att de bara kan bortse från den....
    Det vore ju som att de skulle utgå från att alla kommer trimma sina hojar och sätta premien efter det

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Det vore ju som att de skulle utgå från att alla kommer trimma sina hojar och sätta premien efter det

Jag säger inte att försäkringsbolagen har rätt, men en enkel sökning...

sporthoj.com ta bort strypning site:

...indikerar att typ alla verkligen resonerat så kring strypning.

Sten till börda är de löjeväckande 25 kW-begränsningar av hojar på mångdubbla effekten som satts på pränt av en myndighet utan att ifrågasätta rimligheten i det man gör.

Som vissa sår får alla skörda.

@TS
    Har du tagit dig tid att sitta ner och ta ett lugnt och stillsamt snack med bolaget?
    Min erfarenhet är att försäkringsbolag går att diskutera med bra mycket mer än folk verkar tro.

Har du ytterligare försäkringar att använda som hävstång?
    Senast redigerat av notrightrider den 2019-03-12 klockan 08:04.
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Väx upp !

En av de bästa och vanligaste affärsmetoder som finns är att försämra villkoren för gamla kunder.
    För de flesta är för slöa för att inse att de blir lurade.
    Folksam har kört ovan med mig !
    Jag bytte försäkringsbolag.
    Så ställ av hojen, säg upp försäkringen och kontrollera vilka alternativ som finns.

Eller på annat sätt !
    Erbjuda nyanställda mer i lön än erfarna som har mycket högre kunskaper och praktisk förmåga.
    Mycket skicklig cadritare och konstruktör med på den tiden slutet på 1990-talet unika kunskaper på företaget i 3D-Studio Max
    upptäcker att nyanställd konstruktör fått högre lön än han själv.
    Sökte och fick bättre betalt jobb. På ett annat företag.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-03-13 klockan 08:39.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Nu är ju detta fallet lite speciellt då fb ifrågasätter tillverkarens effektuppgift och dessutom aggerar ensidigt genom att höja premien till en betydligt högre nivå.

Givetvis ska man kolla med andra bolag, har samma erfarenhet att de mjölkar upp premien med tiden.

Dessvärre är försäkringsklimatet för rena sporthojar inte det bästa så det finns inte så många bolag att spela ut mot varandra längre.
    Alla mina övriga försäkringsobjekt (inkl mej själv) vill de jättegärna förhandla om men R1an tycker ALLA fb jag pratat med att jag ska försäkra hos "ett annat" bolag.

Men absolut, i just detta fallet kan det löna sej att fråga runt även om det kanske vore bättre att lösa problemet med effekttolkningen först

Äldre än gatan du kör på RR:Bennys avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    CBR1000 plastraket från det glada 80talet
    Det där låter konstigt..!! Men vilken cbr600 är det du har?
    CBR600RR hade runt 115 original när den kom -03 och CBR600F3/4 låg väl ganska exakt på 100hk.

Men ingen av dem var strypt från tillverkaren, vad jag känner till..
    Vad står det för hk i regbeviset och vad hävdar FB originaleffekten är??

Mig veterligen är väl ingen modern (ca -00 & framåt) hoj strypt till 100hk..
    R1 -98 hade 100hk i regbeviset och var därav riktigt billig att försäkring.
    Jag fick värsta chocken och 4x högre premie när jag bytte R1:an till en gixxer K4. Tror dock effekten ändrades redan till -99.

Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Citat Ursprungligen postat av RR:Benny Visa inlägg
    Det där låter konstigt..!! Men vilken cbr600 är det du har?
    CBR600RR hade runt 115 original när den kom -03 och CBR600F3/4 låg väl ganska exakt på 100hk.

Men ingen av dem var strypt från tillverkaren, vad jag känner till..
    Vad står det för hk i regbeviset och vad hävdar FB originaleffekten är??

Mig veterligen är väl ingen modern (ca -00 & framåt) hoj strypt till 100hk..
    R1 -98 hade 100hk i regbeviset och var därav riktigt billig att försäkring.
    Jag fick värsta chocken och 4x högre premie när jag bytte R1:an till en gixxer K4. Tror dock effekten ändrades redan till -99.
    F2 alltså en 93a
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Hoj
    R1
    Lösningen står ju i brevet: använd din ångerrätt!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Octa Visa inlägg
    Lösningen står ju i brevet: använd din ångerrätt!
    Precis, ställ av hojen och säg upp försäkringen.

Vad jag gjorde när inbetalningskortet kom från Folksam i oktober(?) med nästan fördubbling av försäkringspremien för GSX1300R var att ställa av hojen.
    Sedan framåt våren började jag kolla efter andra försäkringsbolag.
    Det blev Trygg Hansa.
    Och när GSX1300R var försäkrad ställde jag på den.

Beslutar mig för Folksam till Sprint RS, tecknar försäkringen på internet. När inbetalningskortet kommer är premien höjd med ca 15%. Jag skriver ett brev till Folksam om att jag inte accepterar detta.
    Och tecknar försäkring hos Bilsport & MC. På MC-mässan. Lite dyrare än Folksams internetpris. Men klart lägre än Folksams inbetalningskort.
    Då kommer ett nytt Inbetalningskort från Folksam med internetpriset.
    Det får gå i papperskorgen. Vill inte ha med Folksam att göra.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-03-14 klockan 10:23.

feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    En sån där grön.
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Precis, ställ av hojen och säg upp försäkringen.

Vad jag gjorde när inbetalningskortet kom från Folksam i oktober(?) med nästan fördubbling av försäkringspremien för GSX1300R var att ställa av hojen.
    Sedan framåt våren började jag kolla efter andra försäkringsbolag.
    Det blev Trygg Hansa.
    Och när GSX1300R var försäkrad ställde jag på den.

Beslutar mig för Folksam till Sprint RS, tecknar försäkringen på internet. När inbetalningskortet kommer är premien höjd med ca 15%. Jag skriver ett brev till Folksam om att jag inte accepterar detta.
    Och tecknar försäkring hos Bilsport & MC. På MC-mässan. Lite dyrare än Folksams internetpris. Men klart lägre än Folksams inbetalningskort.
    Då kommer ett nytt Inbetalningskort från Folksam med internetpriset.
    Det får gå i papperskorgen. Vill inte ha med Folksam att göra.
    Behöver inte ställa av hojen. Bara att teckna på annat bolag och ringa LF och säga att du säger upp den pga det inträffade (alt pga ångerrätt). Se bara till att det inte blir luckor i försäkringstiden för då kommer som alltid din kompis TFF och klämmer dig på deg.

LF höll på så här redan för åtta-tio år sedan då dom drabbade mig. Dom hänvisar till någon paragraf att du är skyldig att ange om den registrerade effekten skiljer sig från ursprungseffekten. Bara att flytta till något annat bolag.
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av Donald J Trump
    ‘You know what uranium is, right? It’s this thing called nuclear weapons. And other things. Like lots of things are done with uranium. Including some bad things.’

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    Behöver inte ställa av hojen. Bara att teckna på annat bolag och ringa LF och säga att du säger upp den pga det inträffade (alt pga ångerrätt). Se bara till att det inte blir luckor i försäkringstiden för då kommer som alltid din kompis TFF och klämmer dig på deg.

LF höll på så här redan för åtta-tio år sedan då dom drabbade mig. Dom hänvisar till någon paragraf att du är skyldig att ange om den registrerade effekten skiljer sig från ursprungseffekten. Bara att flytta till något annat bolag.
    Det är just för att slippa TFF som jag förslår att ställa av hojen.
    Det är ju så lätt att ställa av och ställa på. Tar ju inte 5 minuter på internet.
    Och så slipper man pressen att hitta ett annat bolag snabbt som ögat.
    För om man inte direkt protesterar mot Premieökningen så kan det tolkas som att man godtagit Premieökningen.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-03-14 klockan 16:49.

Medlem Lea93s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Hoj
    Honda CBR 600F2
    Det hjälper ju inte att säga upp försäkringen och välja annat bolag om andra bolag är dyrare. I så fall måste man alltså böja sig pga ekonomiska skäl och ger då försäkringsbolaget bekräftelsen att de kan hålla på så här utan att tappa kunder. Om det är praxis hos dem att utgå från originaleffekt är ju detta något de borde informerat om vid samtalet då man tecknade försäkringen.

Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Lite konstigt är det allt då det var länge sen man tecknade några försäkringar baserat på den strypta effekten. Ring och hör vad de håller på med. Ibland går det att lösa. Din hoj tillhör inte direkt de som brukar kosta mycket att försäkra direkt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med

Ryddarn
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här