Vill ha en hjälm på nätet. Hur välja storlek utan att testa just den?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag blev sugen på en Icon Airmada nu, skitsnygga ju. Nån som vet om Carlbarks säljer dessa? Eller nån butik i närheten? Hittar inte nån bra länk på återförsäljare, vill ju prova i butik. Har Shoei nu, undrar huvudformen är liknande?
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Normalt sett hade jag sagt prova-prova-prova. Men har du använt Neotec XL - och den passade - så låter det ganska tryggt att köpa en Neotec XL på nätet. Priset är bra. Men vad skiljer en Neotec från en Neotec 2?

Alrajt! Ja vad jag minns från körskolan så satt den bra, dvs att efter flera timmar knappt tänkte att den satt på. Min Biltemahjälm börjar trycka på en viss punkt på mitt huvud efter ca en timme.

Nu är den beställd iaf!
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag blev sugen på en Icon Airmada nu, skitsnygga ju. Nån som vet om Carlbarks säljer dessa? Eller nån butik i närheten? Hittar inte nån bra länk på återförsäljare, vill ju prova i butik. Har Shoei nu, undrar huvudformen är liknande?

Shoei är ett snäpp vassare än Icon. Bara så du vet, märks med en gång. Vart jäkligt tydligt när man skulle installera intercom bland annat. Kan du leva med det så håller jag med, Icon är nog snyggaste hjälmarna på marknaden.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Shoei är ett snäpp vassare än Icon. Bara så du vet, märks med en gång. Vart jäkligt tydligt när man skulle installera intercom bland annat. Kan du leva med det så håller jag med, Icon är nog snyggaste hjälmarna på marknaden.

Jo, men Shoei är ju ett snäpp dyrare med. Får väl åka och prova hur den känns. Hittade en handlare i Eskilstuna som är ÅF.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Snåla inte på hjälmköpet!
Jag har en schubert som kostade 7000:- och en LS2 adventurehjälm som kostade 2000:-
LS2 hjälmen beställde jag online och när jag fick den så satt den inte som jag hade önskat. Schubert hjälmen börjar bli till åren den också och passformen börjar bli sämre och sämre.
Min nästa hjälm ska jag prova ut ordentligt. Beställa online kommer jag aldrig mer göra.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Snåla inte på hjälmköpet!
Jag har en schubert som kostade 7000:- och en LS2 adventurehjälm som kostade 2000:-
LS2 hjälmen beställde jag online och när jag fick den så satt den inte som jag hade önskat. Schubert hjälmen börjar bli till åren den också och passformen börjar bli sämre och sämre.
Min nästa hjälm ska jag prova ut ordentligt. Beställa online kommer jag aldrig mer göra.

Man kan ju faktiskt skicka tillbaka. Jag skickade efter två storlekar av samma hjälm o jag vart jäkligt nöjd med en storlek och andra skickades tillbaka.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jo, men Shoei är ju ett snäpp dyrare med. Får väl åka och prova hur den känns. Hittade en handlare i Eskilstuna som är ÅF.

Tänkte mest att du kör ju med Shoei till vardags. Kan tänka mej att sånna lyxlirare kan nog bli aningen oimponerade av Icon. :D
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Man kan ju faktiskt skicka tillbaka. Jag skickade efter två storlekar av samma hjälm o jag vart jäkligt nöjd med en storlek och andra skickades tillbaka.

Utan problem! Riktigt behändigt det också. Jag beställde dock genom min lokala handlare så den var betald och klar redan när jag fick den. Gick inte skicka tillbaka till återförsäljaren :(
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För mig har hjälmarna kostat en förmögenhet innan jag hittade dom rätta hjälmarna.

Hjälmar vet man aldrig om dom är perfekta. Det enda man kan göra är att testa om den passar och sitter rätt. För en McDonaldåkare spelar det sen ingen roll. För en som matar mil(typ jag) så kanske man märker efter ca 50 mils körning, eller efter några dagars matande med mil.....så har man då fått "avpolletera" en del märken, bl a svindyr Shoeihjälm som börjat trycka. Värre än träsmak i arslet :)

Idag har jag hittat mina två märken som funkar för mig och mina långturer.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Schubert hjälmen börjar bli till åren den också och passformen börjar bli sämre och sämre.
Har du prövat att handtvätta inredningen med tvättmedel? Efter att jag gjorde det på min Shoei återfick den passformen och blev som ny igen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu känns det som att jag kommer in sent i matchen, men jag vill slå ett slag för att handla i butik. Hos seriösa handlare har de personal som faktiskt fått någon form av utbildning på det de säljer och kan hjälpa till att visa hur hjälm (och resten) ska sitta för att fungera. Min första hjälm köpte jag av en som lagt ner sin butik och hade prylar över hemma. Han kom fram till att en hjälm med innanmäte från en annan storlek passade mitt huvud bäst. Jag tror jag provade sju eller åtta hjälmar innan han var nöjd med hur fast den satt på skallen.

Jag har gjort likadant med enduroprylar. Visst kan man beställa det mesta hos XL-moto eller gå in i deras kiosk söder om Stockholm, men när jag hamnade i en butik där ägarna själva kör och kunde låta mig prova olika prylar på och av med assistans kändes det bättre. Visst kostar det mer, men jag gillar bra service.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Har du prövat att handtvätta inredningen med tvättmedel? Efter att jag gjorde det på min Shoei återfick den passformen och blev som ny igen.

Ska absolut provas!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top