Växellådan på min Suzuki RG 125

Linus Hultman

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125
Tjena! har precis öppnat upp växellådan på min suzuki RG 125 då 6an's växel slutat fungera. Det visar sig att båda dreven för den växeln är extremt skadade. Min fråga är då ifall man bara kan byta ut dem kuggarna eller måste man byta ut hela?? ifall man kan köpa en ny är det någon som vet vart man ska vända sig??

all hjälp uppskattas!!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Drev beställer du hos din suzuki handlare.

När du beställer drev.. räkna kuggarna på bägge dreven. Det kan skilja mellan årsmodeller.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror dreven kommer att kosta en bit över tusen spänn styck nya, så kolla efter en beg låda från tex en Brittisk mc skrot via eBay
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kapar tråden med en annan växellådsfråga.

Jag har precis delat en motor vars växlar gick lite trögt att få i, åtminstone med motorn lös på arbetsbänken. Har inte kunnat provköra motorn. Vidare så skorrar den på ettans växel.

Väl med lådan isärmonterad hittar jag inget direkt trasigt.
Funderar på att byta alla lager i lådan, men vill tvekar att slänga ut pengar och sedan kanske symtomen kvartstår.

Inga lager är direkt märkbart glapp vilket var min första förväntning när jag rev, dock är dom nog inte 100 % rena för några av dom hackar en aning. Och oljan i motorn var grå från vatten.

Någon som har lite input? tror ni den kan bli bra med nya lager och fräsch olja? Eller är det bara att skrota den?

Det är en gammal DT200 37F, från 80-talet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kapar tråden med en annan växellådsfråga.

Jag har precis delat en motor vars växlar gick lite trögt att få i, åtminstone med motorn lös på arbetsbänken. Har inte kunnat provköra motorn. Vidare så skorrar den på ettans växel.

Väl med lådan isärmonterad hittar jag inget direkt trasigt.
Funderar på att byta alla lager i lådan, men vill tvekar att slänga ut pengar och sedan kanske symtomen kvartstår.

Inga lager är direkt märkbart glapp vilket var min första förväntning när jag rev, dock är dom nog inte 100 % rena för några av dom hackar en aning. Och oljan i motorn var grå från vatten.

Någon som har lite input? tror ni den kan bli bra med nya lager och fräsch olja? Eller är det bara att skrota den?

Det är en gammal DT200 37F, från 80-talet.
Det där är den tåkiga sortens fel, man vill ju gärna hitta konkreta saker :)
Skorret, känns det över hela varvet eller bara på samma ställe?
Beror det på ett lager borde det låta på fler växlar kan tyckas.
Nu är det väl troligt att det är lagerfel (också) med tanke på hur oljan såg ut.
Prova tvätta lagren o smörj med tunn olja, rulla sedan axlarna en och en i blocket och se om du uppfattar skorr då med.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har du haft vatten i oljan en tid bör du byta lager även om de verkar ok. Kullager stål är känsligt för vätesprödhet. Börjar oftast med pitting in innerringen. Tyvärr tar det typ minst 100 ggr längre tid att driva ur vätet än den omvända processen.
Även kuggarna tar väl upp en del väte, men jag tror inte de stålkvaliteerna är så känsliga och yttrycken är lägre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är den tåkiga sortens fel, man vill ju gärna hitta konkreta saker :)
Skorret, känns det över hela varvet eller bara på samma ställe?
Beror det på ett lager borde det låta på fler växlar kan tyckas.
Nu är det väl troligt att det är lagerfel (också) med tanke på hur oljan såg ut.
Prova tvätta lagren o smörj med tunn olja, rulla sedan axlarna en och en i blocket och se om du uppfattar skorr då med.


Ja, det är hela varvet runt, ungefär samma frekvens som kuggarna på dreven när man roterar. Så antingen tror jag kuggarna tar i någonstans där det inte ska eller så tänker jag all dreven pga de dåliga lagren har en aning fel avstånd mot varandra och därför skorrar.

Tror inte jag behöver rengöra lagren för felsökningen, det är inte dom som står för ljudet men ska testa axlarna en och en imorgon, det kan ju hända att det inte är emot varandra dom skapar ljudet. Fast och andra sidan är det ju bara när man lägger i ettan som ljudet uppstår...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du haft vatten i oljan en tid bör du byta lager även om de verkar ok. Kullager stål är känsligt för vätesprödhet. Börjar oftast med pitting in innerringen. Tyvärr tar det typ minst 100 ggr längre tid att driva ur vätet än den omvända processen.
Även kuggarna tar väl upp en del väte, men jag tror inte de stålkvaliteerna är så känsliga och yttrycken är lägre.

Ingen aning hur länge den stått eller körts med vatten i oljan, jag bytte nyligen till mig den mot en överbliven framgaffel och det gick kanske lite för fort. Tog bara lös svänghjulskåpan och tryckte fast kolven med fingrarna genom avgasporten och testade så att det jag inte kände glapp i vevstake och ramlager och glömde liksom bort att kolla växellådan också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte mellan drevet till kicken det ligger o snurrar med kopplingskorgens. Det är lagrat i en teleavlyssning. Är den glapp skottar det.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man kan ju alltid chansa. Vad som händer är ju att lagren får kortare livslängd, vilket ju är hanterbart. Inspektera innerringen i alla fall. Pitting behöver inte kännas när man roterar lagret och yttra sig inte heller i ökat glapp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte kickdrevet som låter, ljudet finns endast med bägge axlarna monterade och endast på ettans växel.
Iofs lite märkligt också med tanke på att alla drev ju egentligen alltid är i ingrepp.

Ingen skillnad om jag har lådan monterad i bara en kåphalvan, och ljudet kvarstår både om jag trycker ihop axlarna lite samt trycker isär dom. Inte heller gör det någon skillnad om jag trycker in någon axel eller drar någon axel utåt.

Ettans primärdrev är ju fast i axeln, och man kan se slitage på det drevet. Eftersom motorn ska monteras i en crosshoj uppstår ju dock det angenäma situationen att ettans växel ju ändå aldrig används. Så jag kommer byta lager i lådan och låta det vara. Tror att växlarna går lättare redan när jag fick ur den vattenskadade oljan.

Så ska jag hålla uppe ögonen efter en till motor. Verkar som att lådan passar även från gamla RD125 och den har nog lite mer tätstegad låda dessutom. Så nu söker jag en gammal RD125 YPVS att slakta.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Intressant om växellådor :tummenupp

Jag kapar (också) tråden.
Har en annan fundering; Hur i helskotta håller växellådorna i dragracingmotorer?! Alltså dreven. Måste ju vara en fruktansvärd belastning med all den där kraften som trycker på.
Vilket material är det i växellådsdrev i hojmotorer (och kanske bilmotorer), rent generellt?

/H
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top