Portabel winch

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vill bygga en portabel vinsch.. eller jag "byggde" en men gick inte så bra som jag hade bestämt att det skulle, göra. Självklart finns det en uppsjö färdiga men det fiffiga vore att driva den med mutter/skruvdragare som jag redan har en uppsjö batterier till.

Det jag testade var:

Handvinsch utan vev, muttermaskinade istället

027143.jpg


Minsta jordankaret dom hade för jag skulle slå det genom permafrosten, slog i en träbit och drog fast vinschen med franska träskruv och plattjärn (det höll, seriösare om jag får funktion)

340623.jpg


3 mm med pvc har jag för mig

1


Testade att dra en spång som kanske väger 150kg på vintern men det var inte ens i närheten, hur utväxlar man till det kompakt och enkelt?

Tänker mig att det borde finnas någon enkel box som har 6-kant eller 1/2" in/ut och inte kostar tusenlappar. En utväxling räcker bara den är rätt :) Urstark samtidigt som att det inte tar en månad att vinscha 25-50m, typ.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
På vilket sätt var detta kass?
Jag har gjort liknande patent och tyckte det funkade...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Klart det fungerar men den blev inte så stark som jag behöver den till, sen vet jag ännu inte hur många fail jag gjorde längs vägen men även om jag optimerar befintlig tror jag inte det ger tillräckligt.

PVC är möjligen en energitjuv på vintern om det blir stelt o jävligt.

Jag fäste vinschen på jordankaret så att kugghjulen pekar framåt istället för uppåt som på bilden, drog vajern under den blanka axeln så att det blev en +/- 45° vinkel. Tanken var att den således skulle rullas in sträckt och fint även under lätt belastning men de kanske blir tungt och vinschen bromsar sig själv.

Denna speca 3,1:1 och maskin knappt 340Nm, hittat handjagare med ca 12:1 men så vill jag få till en sweet spot i hastighet, också.

Typ där är jag nu.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har inte testat med Jula-vinsch enligt bild men principen borde vara densamma... och en mutterdragare är ju generellt lika stark som handveven så tycker det borde funka.
Just att ha plastad vajer är jag väl dock lite fundersam till, utan belastning funkar det men med press på trumman borde plasten kavlas bort.
Aja, känner inte att jag kan hjälpa till direkt...
Googla "drill winch" om du vill ha uppslag eller köpa färdigt kit för batterimaskinerna.

En annan fräck grej (som jag inte vet dess exakta funktion hos) är de så kallade handvinscharna man ibland ser i främst Australien.
Googla tex "Magnum hand winch"... dessa arbetar utmed en vajer, men utan trumma... i ditt fall är nog denna typ tyvärr för långsam...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du nu inte vill ha en med två utväxlingar, så är det bara att välja mellan långsam och stark eller snabb och klen. När jag vinschar upp bilar på släpkärran är det guld värt att dra fram den till ramperna lite snabbt och sen växla ner då den ska uppför ramperna. När jag vinschar in grövre stockar på griplastarskärran, blir jag ibland tvungen att köra med kastblock. Med dubbel part blir den ju nästan dubbelt så stark, men hälfen så snabb.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Två utväxlingar är nog förnuftigt, lutar åt 5:1 och 12:1 men vet inte riktigt vilken typ av växel som är bättre. Ena skjuter man axeln till ett av 3 spår och den andra har istället två olika axlar vilket kanske är mest robust men snabblåsningen avsedd för veven kräver någon uppfinning för att det ska lira med en maskin.

Bilar slipper jag förhoppningsvis vinscha men om man kunde välta och dra höbalar á 400kg vore kanon, precis som träd och annat bråte. Om en månad ska vi släpa upp husväggar mm över isen och där det ska upp på land är risken att vi inte har någon maskin som tar sig fram. Vore najs att ha en duglig vinsch som backup åtminstone :gnissla
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En annan fräck grej (som jag inte vet dess exakta funktion hos) är de så kallade handvinscharna man ibland ser i främst Australien.
Googla tex "Magnum hand winch"... dessa arbetar utmed en vajer, men utan trumma... i ditt fall är nog denna typ tyvärr för långsam...
Kapstanwinchar är coolt!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Borde gå utmärkt att bygga om en sporthoj med enkelsving till en sån. 6-växlad vinsch vore ascoolt.:smasha
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Klev ut i snöeländet och kollade så gott det gick. Den som sitter på bilsläpet har två axlar. Axeldiameter 16mm. Sen är den nedfräst på båda sidor ner till 12mm. Låsspåret kan man skita i. Kanske skulle https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/hylsor/multihylsa-38-2000038038 funka. Eller så gör man något eget. Beror nog på vad man har för resurser.

Den där kvalitetshylsan har jag fast en fintysk (Lidl) tror jag bestämt ;) Men nja, kanske inget jag vill förlita mig på helt och fullt ändå. På tal om så var det lite kul på Youtube där någon la upp en video om odugliga verktyg som många har ligger o skräpar, denna typ av hylsa var alltså ett exempel. Ja så testade han väl och det bara fungerade och fungerade så han fick kanske tänka om, nu är det förmodligen inget långlivat verktyg om det används mycket men som nödlösning någon gång verkar det kunna duga till.

En ytterligare finess är att ha en kulhandske att fästa vinschen i, gäller bara att klura ut det någorlunda smidigt så att det inte är ett straff varje gång man ska byta förankring så att säga.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top