REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    719

    Wössnerkolv till TTR600

    Köpte ett kolvkit på ebay till min offe som jag fått hem nu. Skulle ut och skruva idag och tyckte kolvringarna var lite väl stora. Det här kan väl ändå inte vara rätt. Ska jag slipa bort så mycket av ändarna för att få rätt gap så blir ju ringarna ovala.

    Kolv 94,95mm
    Ringar 97,5mm

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]


    Tips på var man kan skaffa nya ringar?
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  2. #2
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 272
    Ja, det verkar som ringar och kolv har ingen samverkan. Ringarna är till en kolv 8501D250 och kolven säger att det ska vara 950XSY.

    Du kan bläddra på Vössners katalog också. Bläddra ner till sidan 161.
    https://www.woessner-kolben.de/filea...18%20print.pdf

  3. #3
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 272
    Kollade hos min lev och....får tag på ringar(950XSY) till kolven 8501DC i allafall. Löser det sig inte så skicka ett pm.

  4. #4
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 172
    Stämmer att det är fel ringar levererade. 950 XSY står där på förpackningen. Man brukar behöva slipa bort någon tiondels mm på sin höjd.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  5. #5
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    719
    Har meddelat säljaren på ebay. Nu när jag kollar så finns där en bild på påsen med kolvringar så jag har fått exakt det jag beställt men rubriken säger komplett kolvkit med ringar.
    Det är ju klart ingen lögn heller för det är ett komplett kit fast med för stora ringar . Jaja får invänta svar och se hur det går.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  6. #6
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 310
    Fan vad segt att stöta på motstånd när man väl ska fixa i garaget

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Vem var säljaren? Jag har liknande erfarenheter från en säljare i usa. Men i mitt fall var det en JE kolv med foder Som var fel..

  8. #8
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Vem var säljaren? Jag har liknande erfarenheter från en säljare i usa. Men i mitt fall var det en JE kolv med foder Som var fel..
    Isåfall har han fått emigrera till Italien för därifrån beställde jag mitt udda kolvkit.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  9. #9
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    719
    Har en annan historia att berätta också om denna motorfix som säkert kan glädja någon.

    När jag letade efter kolv fick jag syn på en nyborrad cylinder och högkompskolv i Canada som med frakt ändå skulle bli någon hundring billigare än att bara köpa en ny kolv. Hade fått för mig att cylindern skulle vara samma på alla xt/tt modeller. Denna cylinder och kolv hämtade jag ut för två veckor sedan.

    [IMG][/IMG]

    Passade ju såklart inte men nu har jag iaf en bra anledning att köpa på mig en gammal åttiotals xt också.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av Sukkaha Visa inlägg
    Har en annan historia att berätta också om denna motorfix som säkert kan glädja någon.

    När jag letade efter kolv fick jag syn på en nyborrad cylinder och högkompskolv i Canada som med frakt ändå skulle bli någon hundring billigare än att bara köpa en ny kolv. Hade fått för mig att cylindern skulle vara samma på alla xt/tt modeller. Denna cylinder och kolv hämtade jag ut för två veckor sedan.

    [IMG][/IMG]

    Passade ju såklart inte men nu har jag iaf en bra anledning att köpa på mig en gammal åttiotals xt också.
    Det skiljer väll bara en skruv i framkant där Kamkedja går.

  11. #11
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Det skiljer väll bara en skruv i framkant där Kamkedja går.
    Jo och lite mer än så. Större cc mellan ett par skruvar till toppen. Var ute och fotade gamla toppackningen på den "nya" cylindern. Syns nog hyggligt tydligt att TTR toppen inte gillar XT cylindern. Vet inte när men någon gång under processens gång har Yamaha fått för sig att förändra toppen eller kanske det bara är ttr modellen som ändrats.

    [IMG][/IMG]
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Aha. TTR. Generation 5 block.

    Det är samma motor som 660.

    Bara kopplingskåpan som skiljer vattenkylda 660 motorn mot din luftkyld.

    TTR har en smalare vev än alla andra 600 och så o väger ca 5kg mindre än TT600E motorn..

    En hemlighet..

    Raptor 700 cylindern passar rakt på dom blocken jag har en sådan hybrid.

    Dom blocken är väldigt eftertraktade i usa till dragracing med raptor 700++++ tror dom är uppe i drygt 1000Cc o 10-11,000 rpm ca 140 hp utan turbo.
    Senast redigerat av moddlaren den 2019-01-13 klockan 16:08.

  13. #13
    Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Aha. TTR. Generation 5 block.

    Det är samma motor som 660.

    Bara kopplingskåpan som skiljer vattenkylda 660 motorn mot din luftkyld.

    TTR har en smalare vev än alla andra 600 och så o väger ca 5kg mindre än TT600E motorn..

    En hemlighet..

    Raptor 700 cylindern passar rakt på dom blocken jag har en sådan hybrid.

    Dom blocken är väldigt eftertraktade i usa till dragracing med raptor 700++++ tror dom är uppe i drygt 1000Cc o 10-11,000 rpm ca 140 hp utan turbo.
    Wuuut? Det var som faeen. Tur att jag inte visste det innan.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Sedan går det meka in R6 kopplingen utan större bekymmer men det är också en hemlighet sälj inget om detta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter si [...]

CFr
Vill du annonsera ovan? Klicka här