Finns det några säkra lås öht?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tyvärr inte verkar det som :smasha
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Allting går att ha sönder med tillräckligt med kraft. Det är väl känt att lås är till för att avskräcka och fördröja stöld, inte garantera något.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nope!

Vill någon ta hojen så gör dom det.
Det är ytterst sällan jag låser hojen alls.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Säker är ju en definition, tillfället gör ju i många fall tjuven, och är det lätt att ta en hoj är det större risk att den blir snodd, men VILL dom ha just den hojen, då kvittar det nog vad man gör. Men visst, inlåst i bankvalv med bevakning 24/7 så börjar man väl närma sig något som är relativt säkert, ganska otympligt att ta med på stan och semestertouringen dock :hihi
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej.





Alla lås är bara till för att fördröja eller försvåra för tjuven. Vill någon ha din hoj så tar de den.
Det vore väl ifall det fanns ett lås som satte tjuven "ur stridbart skick" som det så fint brukar kallas inom militären.
Fast då får man nog andra problem när det börjar dyka upp döda tjuvar bredvid ens hoj med jämna mellanrum.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Well, då det i själva verket är en mikroskopiskt liten andel av drägget som faktiskt dräller omkring med asfaltssåg, vinkelslip eller motorkap så får din hoj i 98% av fallen stå kvar, OM du låst fast den med ett par feta kättingar, d v s. Men, eftersom den då får stå kvar, har du antagligen heller ingenting märkt och därmed har ingenting hänt. Basic. Simple as that.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Lås med larm är bra om man är inom hörhåll. Dessutom så förhindrar det att man kör iväg med låset monterat.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Lås med larm är bra om man är inom hörhåll. Dessutom så förhindrar det att man kör iväg med låset monterat.

Banhoj.com kommer under våren lansera lås med inbyggt larm som även skickar signal till en hub som ansluts till wifi. Om någon är på ditt lås larmar det 120db från själva låset, larm från huben och genom appen i din telefon. Tänkta jag skulle införskaffa ett sånt eftersom jag kan köra det mot min telefon som hotspot även när jag övernattar på banorna vid träning och tävling.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror lite på vad det är för hoj. Gissar jag.
Hoj med marknadspris 375000kr fodrar nog andra lås / larm / garage än hoj med marknadspris 10000kr .
Eller ?

Men garage + Inferno avskräcker nog många
https://www.youtube.com/watch?v=zvH77-uJO0Q
Vilket är vad vi kör med. Och det har fungerat i skarpt läge. Dom gav upp.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vill bara göra det lite jobbigare för tjuven, så de väljer en annan hoj eller helst av allt ingen alls.

Jag kör Abus Detecto (det som piper) mest för att i vårat flerbilsgarage ekar det jävligt fint, och för att jag inte glömmer skivbromslåset. Sen en Abus kedja runt en stolpe i garaget och igenom bakfälgen. Kedjan lämnar jag runt stolpen när jag är ute och kör, så den slipper jag hantera, skivbromslåset hamnar under kutsen.

Oh glömde - kapell brukar jag köra också, hjälper också mot att grannarnas ungar använder hojen som klätterställning.

Det är långt ifrån omöjligt att knäcka, men är lite jobbigt för tjuven i ett garage med 30 bilar och folk som springer titt som tätt (inte för att jag inbillar mig att mina grannar skulle ha något som helst civilkurage, men tjuvar är ljusskygga överallt utom i London).

Sen gäller det väl att ha en för tjuven så oattraktiv hoj som möjligt - alltså inget "coolt" (KTM etc) eller något man lätt kan sälja i delar för fina pengar (HD). Inte för gammal och sleten heller = pundar-åk för kvällen.

Men vad fan vet jag... Försäkring är väl bra att ha antar jag. Har inte blivit av med någon MC än, men risken ökar väl i vår med flång ny moppe och för att jag jinxat mig själv i denna post. :huvet
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Räknas 'ramset gun' som ett verktyg eller vapen i Sverige?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Räknas 'ramset gun' som ett verktyg eller vapen i Sverige?

Det är licensfritt och har även undantag från lagstiftningen kring användning av explosiva varor. Så går utmärkt att köpa över disk även hemma i Svea. Googla på krutdriven bultpistol
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ah, trodde det var en vanlig 0.22 först.:glömdet
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top