Rmz250 Värmenyper?

Emanuel_Börjess

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
billdal
Hoj
1978, Yamaha DT125 ; 1991, Honda MT50
Tjena!

Jag har börjat få med min cross. Det känns som att den nyper i cylindern när man kört i ca 2-3min. efter det får man vänta i nån halvtimme och sedan går den att starta igen. kompression känns normal och den går vanligt när man får igång den igen.

problemet uppkom när jag var ute och körde. dum som jag var låg jag på absolut maxvarv och pressade den i ca 10sek. därefter låste sig bakhjulet och det kändes som den skar, kicken var stum osv. lät den stå i ca en halvtimme och sen gick den att kicka igen och hoppade igång utan problem. Hade ny olja i motorn samt bra med kylarvätska.

några dagar senare skulle jag ut å köra igen, startade hojen och puttrade iväg på låga varv och körde lugnt. Ca 3-4min senare händer exakt samma grej igen. vågade inte försöka starta den igen och fick putta hem den. nu känns kicken normal igen.

har inte hunnit riva än å kolla vad som är fel, men vill gärna ha lite alternativ om vad som kan vara fel? nån som haft liknande problem? går snålt? trasig vattenpump eller stopp i kylaren?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, dom skar på löpande band, åtminstone 2004. Enda positiva är väl att alla 2004or har få timmar på chassit så man kan väl sätta någon annan motor i chassit.

Och andra sidan är de flesta skogsåkare lyckligt ovetande om vilken skitmotor det är så begpriset är ju inte nere där det borde vara.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
som dom två andra har skrev sukka/kawa 04-06 var inte bra du får plocka isär å kolla kan vara vev eller ramlager så kör den inte mer innan du kollat på grejerna
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja, dom skar på löpande band, åtminstone 2004. Enda positiva är väl att alla 2004or har få timmar på chassit så man kan väl sätta någon annan motor i chassit.

Och andra sidan är de flesta skogsåkare lyckligt ovetande om vilken skitmotor det är så begpriset är ju inte nere där det borde vara.

Skar dem både med org kolv och piratkolvar? Jag tänker att org kolvar va för stor helt enkelt?
Skulle inte en piratkolv med lite uppbestyckad förgasare hålla?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Topparna rasade oso hejvilt. Har en polare som fick toppen 2 gånger på goodwill o 3,dej fick han betala själv. Rent skräp yamaha.yz400f är rena rama odödligheten trots denna går upp i rök i jämförelsen.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skar dem både med org kolv och piratkolvar? Jag tänker att org kolvar va för stor helt enkelt?
Skulle inte en piratkolv med lite uppbestyckad förgasare hålla?

Ja, dom skar helt original.

Har aldrig funderat över att kolvarna skulle varit för stora. möjligt att lite större kolvspel skulle ha löst problemet. Det såldes överdimensionerade kylare och bättre vattenpumpar då hojarna var aktuella på tävlingsbanan men inte ens med det så var hojarna helt tillförlitliga.

Jag har ju funderat i lite andra banor för att lösa problemet, etanolkonvertera, senare tändning, lägre kompression, vassare kamaxel. Tror iofs inte att bara en vassare kam skulle ha räckt utan det skulle nog krävts nåt mer i kombination.

Men eftersom prisbilden på dessa hojar inte står i relation till modellens brister så är det bättre att avstå just de årsmodellerna RMZ/KXF.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Iofs har jag väl styrt så att vi föregått händelserna här. Vi vet ju inte vad TS har för årsmodell på sin hoj, bara att den skurit och oavsett årsmodell så måste motorn plockas isär för att söka fel.

Är det som befarat en 04 så kasta inte mer pengar på den motorn utan sök hellre upp en annan motor att sätta i chassit. Finns ju många ännu äldre crosshojar billigt att slakta och ta motorn ifrån. Någon 2t KX250/KX125.
 

Emanuel_Börjess

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
billdal
Hoj
1978, Yamaha DT125 ; 1991, Honda MT50
Updatering: hojen är en 2007a, har rivit toppen på den nu och cylinderloppet ser fint ut, kan det vara ramlager tro?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kolla så att inte någon av skruvarna som låser fast ramlagren har släppt också.Det hände en i klubben på en Rmz och dom beter sig lite konstigt när skruvskallen skaver mot vevaxeln...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den motorn har inga direkta bekymmer med cylinder skärning o topp det är en helt annan konstruktion.

Men alla dessa motorer kräver mycket skötsel för att fungera korrekt.
Du Får riva vidare ner i motorn o kontrollera varje del ytterst noggrant.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top