Norrbotten- och Dalarna-tips

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
”Shit, jag hade behövt den där t-shirten som ligger 80 mil ifrån mig nu…” Det skulle vara jag det. :hihi

:)
frun blev irriterad på mig när jag var på Tour, fan du kan ju inte lägga upp bilder från varenda land och ha samma kläder.
(Jag tvättade upp varje kväll på hotellrummet och poserade på bild i 14 länder med tre olika T-shirtar) :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
frun blev irriterad på mig när jag var på Tour, fan du kan ju inte lägga upp bilder från varenda land och ha samma kläder.
(Jag tvättade upp varje kväll på hotellrummet och poserade på bild i 14 länder med tre olika T-shirtar) :D

Annars är grundtipset:

1. MC-stället
2. Bar överkropp.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Laddning av mobil och klocka löser man lättast genom att ladda på hojen. Antingen sätter man ett cigg-uttag och köper en billaddare. Alternativt sätter man dit USB uttag för laddning. Kopplat från batteriet. Givetvis med säkring mellan.
Sen ser man med fördel till att kunna placera mobilen så att man laddar medan man kör.
Det går ju förvisso att ladda även när man står. Ett friskt MC batteri ska klara det utan problem. Men det kan vara skönt att veta att man har hela batterikapaciteten tillgänglig.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Laddning av mobil och klocka löser man lättast genom att ladda på hojen. Antingen sätter man ett cigg-uttag och köper en billaddare. Alternativt sätter man dit USB uttag för laddning. Kopplat från batteriet. Givetvis med säkring mellan.
Sen ser man med fördel till att kunna placera mobilen så att man laddar medan man kör.
Det går ju förvisso att ladda även när man står.
Tankväska med quick lock och laddkabel är nog det bästa jag köpt till hojen, finns dom med inbyggd laddning men kom billigare undan då jag gjorde hål i väskan för en sån här kabel.
https://www.louis.eu/artikel/12v-so...0032984&list=975c84658db146df3d54b33e39b8b936
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tankväska med quick lock och laddkabel är nog det bästa jag köpt till hojen, finns dom med inbyggd laddning men kom billigare undan då jag gjorde hål i väskan för en sån här kabel.
https://www.louis.eu/artikel/12v-so...0032984&list=975c84658db146df3d54b33e39b8b936

Typ en sådan där kabel har jag tänkt köpa till min hoj också. Jag har både en tankväska och ett powerlet uttag som den där passar i. Men jag har fastnat på att jag har svårt att välja mellan om jag vill ha USB uttag eller cig uttag. Det finns ju med båda varianterna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett dubbelt USB-uttag i tankväskan: Det ena till mobilen och det andra till en 10.000mAh powerbank som nattetid laddar intercom och kanske telefonen om man använt den mycket under en kojdag.

Har funkat väl veckovis på tältturer.


Buy quality, cry once
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Typ en sådan där kabel har jag tänkt köpa till min hoj också. Jag har både en tankväska och ett powerlet uttag som den där passar i. Men jag har fastnat på att jag har svårt att välja mellan om jag vill ha USB uttag eller cig uttag. Det finns ju med båda varianterna.
Fördelen med Cig är att du med en adapter till USB är flexibel, nackdelen är att den runda cig vill åka ur med tiden så jag har fått tejpa ihop för att vara säker på att den alltid laddar.
Jag har cig men USB hade nog varit lika bra för det jag hittills laddat.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett dubbelt USB-uttag i tankväskan: Det ena till mobilen och det andra till en 10.000mAh powerbank som nattetid laddar intercom och kanske telefonen om man använt den mycket under en kojdag.

Har funkat väl veckovis på tältturer.


Buy quality, cry once

This! :tummenupp
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Nu har jag ritat in alla städer som tipsats om här men jag strök Krokom, Föllinge och Laxjö, de blev lite omvägar och sen skulle man tillbaka igen för att komma på rätt spår norrut.

Nu är det bara att rista in alla bensinstationer längs vägen, alla raststugor längs vägen (gärna vid vatten så man kan ta ett dopp och fiska). Även campingplatser kommer jag pilla in. Jag skippar nog vindskydd även om det hade varit mer spännande. Men regn tänker jag. Sverige brukar regna bort. Ibland.

Nordkap har en camping har jag sett, där kan man ju lyxa till det med en schysst stuga ett par nätter och vila samt uppladdning innan man vänder hemåt.

Eftersom jag planerar att köra med Biffen så har jag tänkt ut att om den behöver servas så finns ju Northbike i Umeå och Sundsvall att stanna till vid, men jag har tänkt försöka pricka in en resa emellan servicepunkterna.

Stort tack för alla tips hittills, ni är helt enkelt underbara. :krama
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Upp med en kartlänk :7peta
Ja ja Pet-Frans ;) , Google Maps kunde bara lägga till10 platser (tog alla städer var för sig). Men jag gör om och ser om jag kan få med hela kartan och inte i fyra delar som jag lagt in i mitt dokument.

Återkommer om en stund!
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Går inte spara min inlagda rutt i Furkot. Länken blir en tom sida när jag testar den. Måste man vara medlem..?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top