Sving?

Chewie2128

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2018
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit 1995
Hej,

Är ny MC ägare samt ny på forumet. Jag har nyligen köpt min motorcykel och ska tvätta den och ställa undan den inför sommaren.

Har fått höra att jag ska avfetta sving, drev och baknav innan tvätt. Är det någon som kan vara snäll och ringa in de olika delarna på motorcykeln på en bild?

Tack på förhand
 

Chewie2128

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2018
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit 1995
Jag googlade på "motorcykelns olika delar" samt "sving motorcykel". Fick bara fram delar (men visste inte vart dom satt). Tack så mycket för bilden.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Host, det här är ju kunskaper som man får när man tar MC-kortet, och kan vara ganska viktiga att inte förtränga när man har klarat provet...

Så kanske det är, men nu kan det ju vara så att TS inte tagit kortet ännu och har köpt en hoj att övningsköra på. Eller så kanske han bara är lite ny och osäker och tyckte att det är bättre att fråga en extra gång.

Jag skulle vilja råda TS att vara lite försiktig med avfettningen så att du inte dränker in allt för mycket. Du vill inte ha avfettning som tränger in i hub/nav och du vill heller inte få avfettning på däcket. Kedjan mår heller inte bra av avfettning.

I övrigt är det ingen raketforskning och i normala fall går det bra att ställa nybörjarfrågor här på forumet. Välkommen hit. :hej
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Lycka till med nya hojen! Jag har dock aldrig hört talas om att behöva avfetta de delar du nämner, och har aldrig gjort det inför vintervilan heller.
Däremot kan det finnas några andra saker som kan vara bra att göra. Antingen dränera förgasarna på bensin (kan vara svårt om du inte är bekant med motorcykelns olika delar), eller så har du bränslestabilisator, t ex Sta-bil i tanken. Detta för att bensinen i olyckliga fall kan kristalliseras och täppa till munstyckena i förgasaren (sen finns det otaliga inlägg om det verkligen är en risk här på forumet).
Sedan bör du ha full tank för att hindra rost i tanken. Kan vara bra att fylla däcken med högre tryck än normalt för att förhindra platta på däcken, alt rulla lite på cykeln i bland.
Kedjan kan vara bra att smörja efter tvätt för att förhindra rost under vintern.
Ditt val av hoj gillar jag. Bandit är en trevlig hoj.
 

Chewie2128

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2018
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit 1995
Tack så mycket grabbar, tar till mig informationen. Tack för välkomnandet
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Välkommen!
Jag vill inte förvirra. Använd avfettning om du vill Det viktiga är att hålla grejerna rena.
Mitt tips är att använda lampolja (finns på Biltema och Jula). Ingen del mår dåligt av det. Tvätta gärna kedjan i det också.
Sen när allt är rent så lägg lite fett på friktionsytor om du tagit isär hjul och drivpaket, annars ha åtminstone kedjespray på kedjan (bara lite lite).
Lycka till!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När du ändå är på svingen för att avfetta den - vilket jag aldrig gjort på mina banditer (däremot med en trasa fuktad med lyktolja/fotogen), kontrollera svingens infästning i ramen framtill efter sprickor. B6'ans sving är tillverkad av billigt stål och kan ge upp efter många mil. B12'ans sving av aluminium håller däremot.
 

Chewie2128

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2018
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit 1995
Tack för tipsen. Jag är ute efter att försöka vårda och tvätta av så många delar innan vinterförvaring. Hur brukar ni göra? Jag tänkte varmvatten, bilschampo, svamp. Vad använder ni för att smörja de olika delarna? Kan man använda grisfett t,ex för framgafflarna? Eller är det lampolja som gäller på allt?

Tack

Ps. Har även köpt A9 spray från xlmoto.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Tack för tipsen. Jag är ute efter att försöka vårda och tvätta av så många delar innan vinterförvaring. Hur brukar ni göra? Jag tänkte varmvatten, bilschampo, svamp. Vad använder ni för att smörja de olika delarna? Kan man använda grisfett t,ex för framgafflarna? Eller är det lampolja som gäller på allt?

Tack

Ps. Har även köpt A9 spray från xlmoto.

Jag tycker det bästa fettet=grease? är molybdendisulfid MoS2 till allt det mekaniska och silikonfett till gummi/ plastdetaljer. Återfinnes hos dedikerade varuhus benämnt Biltema. Gaffelrören bara nåt rostskyddande som inte smetar.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top