Första steget mot digital tvångströja?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Högst troligt kommer det att bli som med ABS.

Nu finns det på alla nya hojar, det är lagkrav och "siffrorna" visar att det ökar säkerheten.

Vi som började utan ABS var dåliga på att bromsa men utan ABS var vi tvungna att lära oss om vi skulle fortsätta köra. Med ABS behöver du inte lära bromsa längre för det går inte att bromsa omkull. På pappret... :(

Den som "håller" hastigheten och aldrig kör sportigt kommer väldigt sällan för fort in i en kurva och kommer därmed, i framtiden, varken kunna bromsa eller svänga! :(

Vi har redan datorer i alla hojar så med modärn teknik så laddar polisen ur senaste körkurvan samtidigt som det görs en nykterhetskontroll.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Välmenad idiotism? Man förstår ju att målet är gott och syftet är rädda liv. Men, liksom. Vad är livet om man aldrig får erfara något "farligt" eller pulsökande. Samhället ska skydda en från allt ont och farligt. Nä, mindre restriktioner på människan.

Precis. Om vi nu är naiva nog att tro att vi kan hindra terrorattacker med geofencing, så är det rätt skrämmande. Det enda som händer är att terroristen packar en lådcykel med sprängämnen istället.

Vi har en väldigt låg andel dödade och allvarligt skadade i trafiken redan. Sure - vi vill alltid ha noll. Men vi får ju vara lite realistiska också. Jag vet! Förbjud ALLA transporter. Alla ska jobba på distans från sitt ytterst vadderade hem. Då tror jag trafikdöden upphör helt. Men självmorden ökar istället. :D

Vi kan och ska inte säkra oss mot alla faror, bara ta bort det allra dummaste, som tex:

a-graphic-history-of-child-safety-seats-1476934777407-500x430.jpg
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Välmenad idiotism? Man förstår ju att målet är gott och syftet är rädda liv. Men, liksom. Vad är livet om man aldrig får erfara något "farligt" eller pulsökande. Samhället ska skydda en från allt ont och farligt. Nä, mindre restriktioner på människan.

De som tycker att geofencing är bra lever inte på riktigt, de tror att om vi lyckas utrota alla faror har vi skapat nirvana... det är ju precis tvärt om. Människan måste ha spänning i livet annars dör vi ut, eller snarare torkar bort av tråkighet...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
I Sverige är statistiken så låg att från ena året till andra kan antalet döda öka flera hundra %, men det är ju för ett statistiken ofta är ensiffrig.... så blir det tvåsiffrig eller mer, som kan vara en naturlig variation pga en isfläck som ingen kunnat förhindra mitt i stockholm med den mest avancerade tekniken, ..... så har vi "kaos" och "chockhöjning" som rubriker. Smarta personer blir inte lurade av dagens klickbait-rubriker. Ingen vill liksom att någon ska dö, men rimlighet i vad man lägger tid och skattepengar på vore ju önskvärt ibland.

Tror knappast människan utvecklats till vad vi är idag för att vi INTE tagit risker eller snarare varit medvetna om riskerna och chansat. (måste nu säga att vi såklart inte ska chansa med liv om vi kan rädda liv, men vart ska gränsen gå?)

Jag blir alltid påmind om filmen Idiocrazy när man ser hur samhället ibland väljer att överbeskydda ens invånare, eller gör smärre dumma vägval som må som sagt vara välmenande, men det är fördummande samtidigt. Grejen är ju att de som blir infödda i ett överbeskyddande samhället kommer aldrig förstå eller kämpa för den "frihet" som vi många idag tagit för givet eller som vi ser försvinna.

Det kan påminnas lite om tjatet i USA om 2nd ammendment och rätten att få bära vapen (som om det fortfarande vore vilda västern, ... fast det är det iofs i vissa delar av usa:s samhälle haha).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis. Om vi nu är naiva nog att tro att vi kan hindra terrorattacker med geofencing, så är det rätt skrämmande. Det enda som händer är att terroristen packar en lådcykel med sprängämnen istället.

Vi har en väldigt låg andel dödade och allvarligt skadade i trafiken redan. Sure - vi vill alltid ha noll. Men vi får ju vara lite realistiska också. Jag vet! Förbjud ALLA transporter. Alla ska jobba på distans från sitt ytterst vadderade hem. Då tror jag trafikdöden upphör helt. Men självmorden ökar istället. :D

Vi kan och ska inte säkra oss mot alla faror, bara ta bort det allra dummaste, som tex:

View attachment 446586

Hörde på nyheterna imorse att det var en överdödlighet på 700 personer pga den varma sommaren. Hur de nu kommit fram till det...

Tänk rubrikerna, 700 fler döda i trafiken! :huvet

Men alla som cyklat tillsammans med lådcyklar i trafiken förstår att flertalet av dessa "cyklister" har något fel i huvudet... :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man läser den här tråden samtidigt som tråden om Miljöpartiet så finns bara en rimlig slutsats - MP är vänsterextremt, de planerar ett terrordåd i vår geofencade framtid och de kommer att använda sig av de Christiania-cyklar de själva lobbar för. Enda orsaken till att Frigolit avgår redan nu är att han inte ska kunna kopplas ihop med detta och återintroduktionen av mammuten är bara ett villospår för att vi ska tro att vi hamnat i forntiden, inte framtiden. Kom ihåg var ni hörde det först...

Jag är inte väldigt orolig för geofencingen som sådan eftersom jag äger massor med fordon som har förgasare och total avsaknad av intelligent elektronik. Att få stopp på dessa på elektronisk väg kommer att kräva en EMP som släcker norra halvklotet..Men jag är desto mer oroad över tillgången till högoktanigt i en inte alltför avlägsen framtid. Någon (oklart vem, dock ingen som jag eller någon jag känner röstat på) har ju bestämt att vi tydligen ska vara fossilfria inom några år, så hemcrackad bensin kommer sannolikt att vara framtidens hembränt...
 
Last edited:

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Vi som började utan ABS var dåliga på att bromsa men utan ABS var vi tvungna att lära oss om vi skulle fortsätta köra. Med ABS behöver du inte lära bromsa längre för det går inte att bromsa omkull. På pappret... :(
Exakt, håller med. Jag fick en fråga av min f d trafiklärare när jag visade upp nyförvärvet Streeten för några år sen. Han frågade om det är ABS på den. Jag svarade snabbt:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :)

Det var en hänvisning till alla bromslektioner han envisades med som jag genomled men som jag förstås är tacksam över att ha haft. Vilket nötande det var med inbromsningar, men de behövdes.

Jag råkade komma in i en kurva lite för fort en gång under tiden jag övningskörde. Jag nöp åt bromsarna och hojen reser sig och ska gå rakt fram in i skogen. Så jag släppte bromsarna och la ner hojen samt tittade dit jag skulle. Jag grejade det men jag var bra skakig efteråt.


Åter till topic, jag går också runt med en foliehatt. Det gick väl att lura folket förr men nu är de styrande så genomskinliga att det lyser igenom det de planerar långt innan saker klubbas fast.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Som någon tidigare påpekade: har en teknik eller ide väl slagit rot hos myndigheterna, kommer den successivt växa ut. Se på trängselavgiften i Stockholm. Sedan den infördes har den både höjts, och i ett första skede utökats till att gälla även Essingeleden. Nu har den utökats ytterligare till att gälla tunnlarna Norra och Södra Länken, och ytterligare höjningar av avgiften har nu aviserats av Trafikborgarrådet. Var detta kommer sluta kan ingen veta.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Om anti-diesel lobbyn fortsätter så blir det nog en ordentlig höjning av "trängsel"skatten för dieseldrivna fordon inom några år. Från 10-30 kr till några hundra kronor för de som bryter mot den tilltänkta lagen och kör in med dödsbränslet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Exakt, håller med. Jag fick en fråga av min f d trafiklärare när jag visade upp nyförvärvet Streeten för några år sen. Han frågade om det är ABS på den. Jag svarade snabbt:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :)

Det var en hänvisning till alla bromslektioner han envisades med som jag genomled men som jag förstås är tacksam över att ha haft. Vilket nötande det var med inbromsningar, men de behövdes.

Jag råkade komma in i en kurva lite för fort en gång under tiden jag övningskörde. Jag nöp åt bromsarna och hojen reser sig och ska gå rakt fram in i skogen. Så jag släppte bromsarna och la ner hojen samt tittade dit jag skulle. Jag grejade det men jag var bra skakig efteråt.


Åter till topic, jag går också runt med en foliehatt. Det gick väl att lura folket förr men nu är de styrande så genomskinliga att det lyser igenom det de planerar långt innan saker klubbas fast.

Trevligt att du kan köra och inte bara åka motorcykel! :tummenupp
Det kan ibland kännas jobbigt att behöva lära sig att bli bättre motorcyklist men för att kunna göra mer än bara följa med så är det ett måste. Med erfarenhet och kunskap kommer du i framtiden allt mer sällan komma för fort in i en kurva, och när du gör det, inte ens att bli skakig efteråt! :tummenupp

Men i framtiden kommer det vara negativt att vara duktig. Du får lägre premie med ABS och, snart även på motorcyklar, om du inte gasar eller bromsar hårt i skyltad hastighet eller lägre.

Men korta avstånd, som är en säkerhetsrisk för oss på två hjul, struntar man i. :död
Bilen har ju säkerhetssystem som gör att bilisten inte dör eller blir allvarligt skadad i skyltad hastighet eller lägre... :huvet

Tragikvärket vill inte ha kunniga trafikanter som kan ifrågasätt Noll Vision. :fakta

Utan kunskap måste vi lita på "experterna" :död

Foliehatt?

Det var väl ingen som trodde att Dingvall ogillade motorcyklar när dessa inte passade in i Noll Vision när den presenterades för 20 år sedan?

Nä, inte kan han allvarligt vilja förbjuda motorcyklar?
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Det var bara ett test först med trängselavgifterna som plötsligt blev permanent. Är ju så med allt som de hittar på, man blir pådyvlad allt skit.

Bromsa ska man kunna, har kört en mc med abs men jag bromsar bra ändå utan att den går i. Känner inte ens av den.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var bara ett test först med trängselavgifterna som plötsligt blev permanent. Är ju så med allt som de hittar på, man blir pådyvlad allt skit.

Bromsa ska man kunna, har kört en mc med abs men jag bromsar bra ändå utan att den går i. Känner inte ens av den.

Det största argumentet för att införa, eller pådyvla om man vill, allt nytt skit. Har du bara rent mjöl i påsen... :7peta

Brave new World, jag har läst boken men inte sett filmen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Brave_New_World

Brave New World is a dystopian novel written in 1931 by English author Aldous Huxley, and published in 1932. Largely set in a futuristic World State of genetically modified citizens and an intelligence-based social hierarchy, the novel anticipates huge scientific developments in reproductive technology, sleep-learning, psychological manipulation, and classical conditioning that are combined to make a utopian society that goes challenged only by a single outsider.

https://www.youtube.com/watch?v=ek5vse2_Aq0
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men finns det NÅN med rent mjöl i påsen då..? ;)

Precis! Och det brukar vara en idiot mer i trafiken än de flesta tänker på! :tungan

Jag läste för många år sedan att en majoritet av Sveriges bilister anser att en majoritet av Sveriges bilister använder blinkers för dåligt! :huvet

Det här kan vi införa för det drabbar inte mig! :huvet
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag läste för många år sedan att en majoritet av Sveriges bilister anser att en majoritet av Sveriges bilister använder blinkers för dåligt! :huvet

Och sen har vi alla dom som blinkar mer än nödvändigt, blinkar vänster när de bara kör rakt fram i rondellen… Alltså ut genom 2:a utfarten. :dummer
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och sen har vi alla dom som blinkar mer än nödvändigt, blinkar vänster när de bara kör rakt fram i rondellen… Alltså ut genom 2:a utfarten. :dummer
Man ska aldrig blinka vänster i en rondell, det går ju inte att svänga vänster i såna, om man inte vill köra mot trafiken :fakta Däremot ska man alltid blinka höger när man svänger ut från rondellen, oavsett om man kör ut i första, andra eller tredje utfarten :mattias
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Man ska aldrig blinka vänster i en rondell, det går ju inte att svänga vänster i såna, om man inte vill köra mot trafiken :fakta Däremot ska man alltid blinka höger när man svänger ut från rondellen, oavsett om man kör ut i första, andra eller tredje utfarten :mattias

He he, förstår hur du tänkte här men ska man ut på 3:e utfarten ska man ha vänster blink på. Tidigare skulle man inte ha det men det ändrades tillbaka. Så nu ska man blinka vänster och då om man ska ut på 3:e utfarten eller vända. ;)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top