Mc-olyckor skadegrad vs. skyddsutrustning

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Min erfarenhet är att skydd hjälper. Inte så att man kanske blir helt skadefri, men de lindrar eller minska skadorna så man slipper värre eller livshotande skador.

Alla olyckor går inte att förutse, men efter att ha suttit på en akutmottagning iförd skinnstället (med skydd i), väntande på en sköterska som arbetade där, för att lämna lite privata saker så kom en av akutläkarna och frågade om jag hade bröstskydd?
-"Skaffa det! De som kommer in utan bröstskydd och har krachat brukar vi dra ner dragkedjan på skinnstället och konstatera att det bara skvalpar runt inne i bröstet och zippa igen, eftersom det inte går att göra något åt dom"

Det är ju upp till var och en att tycka vad man vill om att det skulle ge en falsk trygghet, men med skydd så kör iaf jag med avslappnat och kan fokusera mer på körningen eftersom jag har miskat riskerna för värre skador, än om jag inga skydd hade.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har klotat med och utan skydd, jag väljer skydd alla dagar i veckan och alla med lite vett innanför pannbenet säger samma sak.
Min farsa började ta mc-kort i år, han visade stolt upp sin nya hjälm han hade köpt och var skitnöjd med, bild bifogad.
Han förstod inte att avsaknaden av ordentligt skydd för hakan kan vara viktigt när man råkar ut för en olycka och faceplantar rakt ner i asfalten, trots att min gamla hjälm som är HELT uppriven över just hakpartiet efter en olycka ligger i deras hus.
Är nog många som resonerar att "jag kör ju lugnt så det kommer inte hända mig något", den dagen de stöter på ett fyllo på vägen eller rullgrus i en kurva så hoppas jag att det inte slutar illa och att de får sig en ordentlig tankeställare.
Riktiga skydd räddar liv, så är det bara.
Exakt hur många liv som räddas vet jag inte, men det finns ingen som på fullaste allvar kan hävda motsatsen.
:tummenupp



NL0660N40-5SolidSil.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har klotat med och utan skydd, jag väljer skydd alla dagar i veckan och alla med lite vett innanför pannbenet säger samma sak.
Min farsa började ta mc-kort i år, han visade stolt upp sin nya hjälm han hade köpt och var skitnöjd med, bild bifogad.
Han förstod inte att avsaknaden av ordentligt skydd för hakan kan vara viktigt när man råkar ut för en olycka och faceplantar rakt ner i asfalten, trots att min gamla hjälm som är HELT uppriven över just hakpartiet efter en olycka ligger i deras hus.
Är nog många som resonerar att "jag kör ju lugnt så det kommer inte hända mig något", den dagen de stöter på ett fyllo på vägen eller rullgrus i en kurva så hoppas jag att det inte slutar illa och att de får sig en ordentlig tankeställare.
Riktiga skydd räddar liv, så är det bara.
Exakt hur många liv som räddas vet jag inte, men det finns ingen som på fullaste allvar kan hävda motsatsen.
:tummenupp



NL0660N40-5SolidSil.jpg

Min erfarenhet också. Det sista jag såg innan jag träffade botten på krondiket, efter ett möte med bilist som var på fel sida vägen, var gräs. Trots att gräs är mjukare än asfalt, är det hårt i 80 km/h. Hakpartiet var helt uppskrapat, visiret också.

Jag kör alltid fullfacekruka, och kommer alltid att göra! Varje gång jag ser en jethjälm eller liknande tänker jag på just den krashen och hur repig min haka hade varit i en sån.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tycker den här tråden är jättekonstig. Är TS ute efter att få medhåll i att det går lika bra att köra i T-shirt, shorts och gympadojor för man dör ändå om man frontar i 180? Nivån är så låg att man skäms:arsele
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tycker den här tråden är jättekonstig.

Det tycker jag också. Konsensus verkar vara att fålla in allas åsikter på den gyllene medelvägen där även ett bröstskydd ingår men inte varselväst eller självlysade reflexer på framgaffeln. Hade det varit twitter hade tråden hetat #mctoo

Det är lag på hjälm. Punkt. Själv kör jag vidare mot solnedgången med integral, bomber, arbetsbyxor och gympadojor/boots. Jo, även jag har skinnställ & lindstrands, liggandes i skuffen på firebirden.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Min personliga gissning är att rejäla skyddsutrustningar bidrar till ökad självkänsla och ökad hastighet och ökad skaderisk och ökade allvarliga skador.

Kan hålla med . När jag finkör i kevlarjeans o jacka för att glida in till stan o äta glass så kör jag betydligt mer riskmedvetet. Med full utstyrsel så växer hornen fram mer. Sån är jag .
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min erfarenhet också. Det sista jag såg innan jag träffade botten på krondiket, efter ett möte med bilist som var på fel sida vägen, var gräs. Trots att gräs är mjukare än asfalt, är det hårt i 80 km/h. Hakpartiet var helt uppskrapat, visiret också.

Jag kör alltid fullfacekruka, och kommer alltid att göra! Varje gång jag ser en jethjälm eller liknande tänker jag på just den krashen och hur repig min haka hade varit i en sån.
Att gå på vatten har ju ganska få lyckats med dom senaste 2000 åren, det är lite som att gå i luften, man sjunker helt enkelt ganska omedelbart. Däremot gör det förbannat ont att magplaska från tians trampolin. Från 10m höjd kommer du upp i ca 14m/s, dvs lite drygt 50kmh. 72kmh, dvs 20m/s, motsvarar ett fall från 20,37m. 90kmh motsvarar ett fall från 31,8m.

Nu blir det ju sällan man slås rakt ner i marken, normalt sett så glider man ju på den, men min poäng är att olika materials egenskaper förändras väsentligt vid högre hastigheter. En gräsmatta som är mjuk och gosig att sitta och picknicka på är som en vinkelslip i 100 knyck, så det är ju inte så svårt att lista ut hur asfalt beter sig. Dels är det inte så snyggt att ha ärr och transplanterad hud över hela kroppen, och dels har kroppen en ovana att sluta fungera om man häller ut allt blod, tex genom att ta bort huden...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tänk på att en del här på forumet bara finns för att deras föräldrar inte trodde de behövde skydd .
Använd kondom så minskar risken ...:fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har klotat med och utan skydd, jag väljer skydd alla dagar i veckan och alla med lite vett innanför pannbenet säger samma sak.
Min farsa började ta mc-kort i år, han visade stolt upp sin nya hjälm han hade köpt och var skitnöjd med, bild bifogad.
Han förstod inte att avsaknaden av ordentligt skydd för hakan kan vara viktigt när man råkar ut för en olycka och faceplantar rakt ner i asfalten, trots att min gamla hjälm som är HELT uppriven över just hakpartiet efter en olycka ligger i deras hus.
Är nog många som resonerar att "jag kör ju lugnt så det kommer inte hända mig något", den dagen de stöter på ett fyllo på vägen eller rullgrus i en kurva så hoppas jag att det inte slutar illa och att de får sig en ordentlig tankeställare.
Riktiga skydd räddar liv, så är det bara.
Exakt hur många liv som räddas vet jag inte, men det finns ingen som på fullaste allvar kan hävda motsatsen.
:tummenupp



NL0660N40-5SolidSil.jpg


Dietmar Ottes gamla studie illustrerad
Wb6nW1E.jpg

(Båda sidors siffror adderade och presenterade på en bild)

Finns inte mycket att säga till det...



Ämnet:
Ja, det finns en risk att man kör snäppet hårdare när man har skydd på sig.
Jag gör det.
Eller vänd på det: jag kör otroligt mesigt när jag av någon anledning inte är korrekt klädd.
Så mesigt att jag har tråkigt och det blir meningslöst att köra MC.
...och ändå är jag inte skyddad från bil-ister som bara kör rätt över mig.


Den grad av ”säkerhet” jag kan uppnå genom att köra i jeans och T-shirt kan jag även uppnå genom att helt enkelt låta bli att tanka hojen...

Jag klär mig för kraschen.
Mitt främsta argument är att konvalescensen blir kortare och att jag därför kommer upp i sadeln fortare igen.
En högre snittfart, helt enkelt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För mig ökar olycksrisken när jag har skyddsutrustning.

Risken för att du själv skulle köra som en idiot och klota minskar, men risken för att stöta på någon annan som kör som en idiot, är full eller rattsurfar minskar inte.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ökar risken för napalmbombning om man har brandvarnare?

För mig ökar olycksrisken när jag har skyddsutrustning.

Nej men när jag har brandvarnare vågar jag gå ifrån spisen, lämna ljus tända här och var samt har all möjlig elektronik inkopplad från ebay som jag köpte för 5 kr. :huvet
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Nej men när jag har brandvarnare vågar jag gå ifrån spisen, lämna ljus tända här och var samt har all möjlig elektronik inkopplad från ebay som jag köpte för 5 kr. :huvet

Då är ju frågan om brandvarnaren höjer eller sänker risken för en brand när du t.ex. vågar lämna tända ljus för att du har en brandvarnare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Absolut. Jag är nästan 50 år gammal och det är 20 år sedan som jag slutade vara odödlig och förstod att jag ibland kör som en idiot.

Ha ha, "kör som en idiot"! :D

Stor skillnad på att köra fort och som en idiot. :)

Refuger, parkerade bilar, cirkulationsplatser och liknande Är riktigt idiotiskt att köra fort bland och där kan jag hålla med om att utrustningen mest är "bling" men en öppen, glest trafikerad landsväg där man kanske inte håller hastighetsbegränsningen....där kan utrustningen vara riktigt trevlig att ha när det inte går som man tänkt.

Så, blir du GR när du får på dig utrustningen så kanske du ska skippa den men är det landsvägs-scenariot du råkar passera 70-skyltens hastighet på så är det ju normalt hojåka, då skyddar den ju bara de negativa effekterna av normalt hojåka.. ;)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag känner mig mer odödlig med alla skydd på och kör också mer offensivt då. Rullar jag ner på stan i bara hjälm och sommarkläder är jag jäkligt noga med att inte hamna på den skrovliga asfalten.

För min del - och säkerligen fler - så ökar risktagandet i takt med känslan av ett exoskelett som tar smällarna.

För övrigt är jag helt för att köra skyddat, vilket jag själv oftast gör också. Tråden är ingen propaganda för att köra utan skydd, bara underlag för diskussion. Det är många trådars huvudsakliga syfte här.

Och ni som försöker ta poänger genom att insinuera "roligheter" .. :D
 
Last edited:

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
En sak kan man fort konstatera, det är ett fritt land och vi väljer själv var vi lägger pengarna, att hjälm är lagstadgat är tur, annars hade det varit många som kört utan och hittat ursäkter till att det är säkrare att köra utan, finns en del som hävdar att dom kör säkrare utan skyddskläder, ett påstående som bevisar att intelligens inte är för alla.

Jag tillhör dom som aldrig kör utan skyddskläder, ryggskydd samt reflexväst när det är dålig sikt, förutom detta är jag väldigt riskmedveten då mitt arbete handlar om utbildning inom trafik. Trots detta skrotade jag ordentligt för lite drygt ett år sedan, i 90 km/h sprang ett vildsvin rakt in i vänstersidan på min mc när jag var på väg till jobbet, jag gled nästan etthundra meter på asfalten innan jag stannade, cykeln blev det skrot av, vildsvinet dog på plats, mina skyddskläder såg rent för djävliga ut, förutom ett komplicerat benbrott så hade jag inga blåmärken eller skrapmärken från min glidtur, benbrottet som uppstod vid själva krocken kunde inga skydd hjälpa mot, däremot är jag glad att jag inte körde i vanliga jeans och hoodie.

Om jag sen blir kallad fegis för att jag använder skyddskläder vid mc-körning så är det okay för mig jag lever i alla fall och kan fortsätta att köra mc.

Vi väljer själva hur våra liv ska gestalta sig.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top