Visa resultat för omröstning: Vilken däck hade du valt?

Antal röster
7. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Conti TKC80 med dubb (eller liknande)

2 28,57%
  • Pirelli Diablo Rain (eller liknande)

0 0%
  • Michelin Pilot Road 4 Trail (eller liknande

5 71,43%
Resultat 1 till 20 av 20
    Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    MTS1200s

Bästa däckval för året runt pendling??

Jag och några amerikanska polare satt och dividerade om vinterpendling..

Inte "vi kör genom snö och is", utan mer pendling när tempen ligger runt nollan, det är blött och grått och kallt. Viss morgonfrost och risk för snöfall, men inget som frusit fast. Mycket slask och vått.

Hojen skulle ha vanliga 17" däck, alltså inget 21" enduro däck eller så. Tänk sporthoj eller upprätt gathoj med vanliga 120/70-17 samt 180/60-17 gummin.

Vi kom fram till tre val.. Men vilken röstar den samlade sporthojs eliten för?!!?
    1. Conti TKC80 med "bildubb" för frosten.

2. Race regndäck från valfri leverantör (Ganska smart val tror jag.. mycket sajpning och mjukt gummi)

3. Vanliga gatdäck för touring, typ Michelin Road 5 Trail med extra sajpning för regn.
    Varning för militant Ducatist. Spontana utrop som själ, känsla och personlighet kan förekomma

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    På motard kör jag Michelin pure power o åker utan vidare med bra fäste ned till -7/8 grader har kört så i flera år.

På yzf1000r. Blev det ju M7RR o dessa har jag kört hittills i -3 grader o i min blygsamma vetskap om dessa sport däck så går det fint att pendla uppåt ~~200 utan att det känns minsta lilla obehagligt.
    Ett mycket bra fäste på iskalla våta saltade asfalt vägar. O 90km på grusväg går alldeles utmärkt och så eftersom jag kör ex km varje dag utan bekymmer.

Mina 50 cent.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Jag tror absolut på Road5 men att undvika att köra om det är ishalka. Jag har själv använt Road3 och Road4 i minusgrader (men torra vägar) och det kändes pålitligt. Road5 fick högsta betyg i våtgrepp i Motorrads senaste test, så helt säkert bland de bästa valen i låga temperaturer. Livslängden är också bra. Enda skillnaden på vanliga Road och Road Trail är att Trail-däcken har styvare stomme för att funka med tunga adventure-hojar. Mönstret är identiskt vad jag vet.

Regndäck för race: jag undrar hur bra de funkar i kallare väder? De kräver väl oftast däckvärmare och att man kör relativt hårt för att de ska hålla temperaturen och greppet på en rimlig nivå

Vet du med dig att det är ofta du kommer köra i ishalka, ja, då ska du helt klart ha de dubbade däcken, men de vill du inte ha sommartid så du måste ändå byta.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Lattepappa SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Har kört roadtec z6'or på min kawa, blev mycket imponerad över hur mycket grepp där fanns i 2 grader och smutsiga vägar, gick ju att uuuiila för bövelen! Men jag vet inte om jag skulle vara så modig på frost, eller framförallt i slask.
    Senast redigerat av SJP den 2018-11-23 klockan 12:58.
    //Stefan

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Förutsatt "vinter" så pratar vi låga temperaturer, då vill man ha mjuka däck och/eller dubb. Beroende på körförhållanden så vanliga typ Michelin PR5 och om det är risk för frost/is/snö givetvis dubbade däck typ TKC80.

Och sedan beror det förstås på vad man menar med "körning" - jobbpendling på motorväg eller finåkning på nyplogade vintervägar så går det ju bra med vanliga MC-däck whatsoever eftersom man som vanligt anpassar körningen till underlaget.
    Buy quality, cry once.

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Har testat regndäck på motard vintertid och de var helkassa när tempen närmade sig nollan. Sladdriga i stommen men backelithårda med obefintligt fäste.
    TKC80 har fördelen att de går att dubba men de blir relativt hårda i kyla.
    Road och liknande klarar kyla hyggligt men är usla på frost/is/snö.

Lösningen är att gå ner till 160 bak och köra Heidenau K73 M+S Silica (SiO2). Mönstrade som (lätt omoderna) regndäck men med riktigt vintergummi. Oklart om det finns gummi nog att dubba men de är hur som helst riktigt bra som dubbfria.

edit: Vinterdäck i 180 med okänd kvalitet finns numera https://anlas.com/product/sheet/Endu...20GRIP%20PLUS/
    Senast redigerat av Josef den 2018-11-23 klockan 16:14.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Odubbade TKC80 funkar fint på en DR600. Har kört så tre vintrar oavsett väder. I år funderar jag på att dra i några skruvdubb men bara om det blir någon vinter att tala om. Förförra vintern körde jag med min 750 LTD på vanliga däck. Tror bakdäcket var 10+ år. Min TDM ställde jag av i början av januari i år. Fram till dess gick det fint att åka.

Så åk vidare på de däck du har och byt om det verkligen behövs. Det går ju att dra i dubb med skruvdragaren. Nackdelen är livslängden som ska vara sämre än bildubb.
    Frågan är väl hur vädret blir runt Solna i vinter. Det finns det säkert någon här som vet.

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20
    det beror väl på var du bor eller jobbar ....

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    Voine! Åretrunt-pendling är väl ett spann på, plättlätt, 35-40 graders temperaturskillnad, i södra sverige? Nå, jag skulle förordat en bra landsvägssula, ändå. Mest för att jag tycker TKC80 är rätt kasst och för att dubb kan ge sin alldeles egen osköna halka... dubbhalka, är inte att leka med, någonstans...
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
    När jag var ung åkte jag året runt, med dubbat på vintern. Det var inget roligt med dubb i rondeller (bar asfalt). Antagligen för att mc är för lätt för att trycka in dubben i gummit i samma utsträckning som en bil gör. Den red för mycket på dubbarna helt enkelt. Däremot på is o snövägar så var det roligt.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

Gasa klokt.

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Har testat regndäck på motard vintertid och de var helkassa när tempen närmade sig nollan. Sladdriga i stommen men backelithårda med obefintligt fäste.

Lösningen är att gå ner till 160 bak och köra Heidenau K73 M+S Silica (SiO2). Mönstrade som (lätt omoderna) regndäck men med riktigt vintergummi. Oklart om det finns gummi nog att dubba men de är hur som helst riktigt bra som dubbfria.

edit: Vinterdäck i 180 med okänd kvalitet finns numera https://anlas.com/product/sheet/Endu...20GRIP%20PLUS/
    Ja exakt gummi blandingar av Silica skall man ha i året runt däck - finns en del så goggla

Tkc80 är inget vinterdäck då det hårt , det är ett mönstrat slicks.
    Kul på såväl asfalt och gegga men inte vinterdäck
    Rattar hyllan

Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Da Buzz
    Valet är ju tyvärr enkelt, Finns inte så mycket att välja på mer än tkc80 om man ska ha 180 däck.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Det går speciellt som en dubb bärare men skall man köra odubbat så är det fel.

En grej man kan göra med Silicadäck eller andra för den delen med är att sajpa klackarna.
    Tar ju tid och sitta med rakbladskniv , 90grader mot rörelseriktkningen - hyfsat tätt.

Då ökar värmeutvecklingen i däcket med även att man får en lite vindrutetorkar effekt på is.
    Den hala blöta hinnan torkas av och ger däcket lite bättre prestanda
    Rattar hyllan

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av DampKid Visa inlägg
    Voine! Åretrunt-pendling är väl ett spann på, plättlätt, 35-40 graders temperaturskillnad, i södra sverige? Nå, jag skulle förordat en bra landsvägssula, ändå. Mest för att jag tycker TKC80 är rätt kasst och för att dubb kan ge sin alldeles egen osköna halka... dubbhalka, är inte att leka med, någonstans...
    Precis! Frågan är fel ställd.
    Ett däck som funkar bra på vintern är okörbart på sommaren.
    Ett däck som funkar någorlunda på vintern är fortfarande vidrigt på sommaren och äter bort glädjen med att köra hoj.

Riktar vi in oss på vinterpendling så mår man bra av däck med hög inblandning av kiseldioxid redan från 10 grader och ner. Går vi ner under 5 grader och har väta dessutom bör det vara däck på som är avpassat för låga temperaturer med rätt gummiblandning och rikligt med mikrosajpningar.
    Det är egentligen bara Hedidenu som satsar på denna typ av däck.

Michelin Pilot i TS illustration funkar fint ner till 5-gränsen och nästan acceptabelt ner till nollan.
    Det är en mycket bra kompromiss eftersom det även funkar kalas i +20.
    Har dock bara kört det fram.

Skall det köras kring nollan eller under = risk för is, så är det BARA dubbat som ger dig en känsla av säkerhet.
    Det går att ta sig fram på odubbat också, men inte med en acceptabel säkerhetsmarginal.
    Visst, man kan tuffa omkring några mil på landet, men det blir tufft att pendla varje dag, med stressade, hänsynslösa bilister runt om, fientlig trafikmiljö, stängsel och stolpar överallt.

Dubbat är nyckelordet, och där finns det mmaassssoorr att välja på.

TS däck i dubbillustrationen är fö inte ett TKC 80 utan något som mer liknar ett Karoo.

Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Ja exakt gummi blandingar av Silica skall man ha i året runt däck - finns en del så goggla

Tkc80 är inget vinterdäck då det hårt , det är ett mönstrat slicks.
    Kul på såväl asfalt och gegga men inte vinterdäck
    Jag har aldrig förstått TKC 80-hypen. Det är ett skitdäck på alla underlag, i alla dimensioner och på alla hojar.
    Total besvikelse varje gång jag kört hoj med just det däcket.
    Visst, det går att dubba det med små grunda bildubb, och just där och då har väl däcket något slags berättiganden - men det finns andra däck som är bättre. På allt.

Nej fan! Det finns en fördel till med TKC 80!
    Inte ens de som håller på med dom där plågsamma scramblerförsöken klarar av att vända TKC 80 fel.
    Alltid något.

@TS.
    Dina jänkekompisar kan gärna besöka Year Round Riders.
    Namn:  9C97D885-E30C-49DA-BC28-8883810F9BC4.gif
Visningar: 649
Storlek:  8,7 KB
    www.yearroundriders.com

Stendött numer, som de flesta MC-forum på nätet, men där finns massa nyttig information för just amerikanska förhållanden.
    (Jag reggade om mig för snart två år sedan för att jag trillade bort pga inaktivitet
    Står fortfarande som senast reggade medlem...)
    Senast redigerat av notrightrider den 2018-11-24 klockan 10:13.
    IBA #40701

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Precis! Frågan är fel ställd.
    Ett däck som funkar bra på vintern är okörbart på sommaren.
    Ett däck som funkar någorlunda på vintern är fortfarande vidrigt på sommaren och äter bort glädjen med att köra hoj.

Riktar vi in oss på vinterpendling så mår man bra av däck med hög inblandning av kiseldioxid redan från 10 grader och ner. Går vi ner under 5 grader och har väta dessutom bör det vara däck på som är avpassat för låga temperaturer med rätt gummiblandning och rikligt med mikrosajpningar.
    Det är egentligen bara Hedidenu som satsar på denna typ av däck.

Michelin Pilot i TS illustration funkar fint ner till 5-gränsen och nästan acceptabelt ner till nollan.
    Det är en mycket bra kompromiss eftersom det även funkar kalas i +20.
    Har dock bara kört det fram.

Skall det köras kring nollan eller under = risk för is, så är det BARA dubbat som ger dig en känsla av säkerhet.
    Det går att ta sig fram på odubbat också, men inte med en acceptabel säkerhetsmarginal.
    Visst, man kan tuffa omkring några mil på landet, men det blir tufft att pendla varje dag, med stressade, hänsynslösa bilister runt om, fientlig trafikmiljö, stängsel och stolpar överallt.

Dubbat är nyckelordet, och där finns det mmaassssoorr att välja på.

TS däck i dubbillustrationen är fö inte ett TKC 80 utan något som mer liknar ett Karoo.

Jag har aldrig förstått TKC 80-hypen. Det är ett skitdäck på alla underlag, i alla dimensioner och på alla hojar.
    Total besvikelse varje gång jag kört hoj med just det däcket.
    Visst, det går att dubba det med små grunda bildubb, och just där och då har väl däcket något slags berättiganden - men det finns andra däck som är bättre. På allt.

Nej fan! Det finns en fördel till med TKC 80!
    Inte ens de som håller på med dom där plågsamma scramblerförsöken klarar av att vända TKC 80 fel.
    Alltid något.

@TS.
    Dina jänkekompisar kan gärna besöka Year Round Riders.
    Namn:  9C97D885-E30C-49DA-BC28-8883810F9BC4.gif
Visningar: 649
Storlek:  8,7 KB
    www.yearroundriders.com

Stendött numer, som de flesta MC-forum på nätet, men där finns massa nyttig information för just amerikanska förhållanden.
    (Jag reggade om mig för snart två år sedan för att jag trillade bort pga inaktivitet
    Står fortfarande som senast reggade medlem...)
    Håller med om vad du skriver, men allt går ju om man vill. Här är en snubbe som laddar på duktigt i snö, med enligt uppgift helt vanliga Michelin Pilot Activ. Australiensisk snö förvisso, men ändå.

Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Alla som kört vinter vet att det underlaget i videon ger väldigt bra grepp.

Det är runt nollan,ingen tjäle och saltad snömodd som däckerna trycke igenom lätt.
    ungefär som att brassa i regn med lite grövre mönster.
    Rattar hyllan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Hoj
    Z1000SX -18
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Håller med om vad du skriver, men allt går ju om man vill. Här är en snubbe som laddar på duktigt i snö, med enligt uppgift helt vanliga Michelin Pilot Activ. Australiensisk snö förvisso, men ändå.

Visst gick det att köra men det såg inte så kul ut. Kan gasa på rakan men får krypa genom kurvorna.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Allt går om man vill och inte är rädd att slå sig.
    Problemen kommer om man skall samsas med andra trafikanter och på ett säkert sätt kunna parera deras nycker och infall. Då är det bara dubb som gäller, när man är nere under nollan på snö och is.

Nyckelord: pendling.
    IBA #40701

Just for the fun of it..... Catmans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    CBR600RR och VFR750F
    Blogginlägg
    32
    Pendlade höst/vinter/vår på en VFR750-93 mellan Karlskoga och Örebro under en tid.
    Stora vägar som var plogade och saltade.
    Körde ner till ca -6 -8 grader. Inte under det för då var det garanterat is.
    Använde mig av Michelins Pilot Road 3 och 4(på den tiden) och även Metzeler Roadtec 01.
    Dessa däcken fungerade bra till detta och gav fäste och ingav förtroende åt mig som förare.

Ville inte köra dubbat, då det var bar asfalt(blöt eller torr) och det blev halkigare än gatdäck.

Regndäck skall du inte använda då de inte är gjorda för kall temp. De blir stenhårda!

Mina 50 öre
    Vad jag skriver här, är MINA åsikter. Ingen annans!

Vad vi bäst behöver i livet, är nån som visar oss vad vi kan

2018: Comeback och fetrevansch! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Yamaha R1M Superbike
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg

Intressant. Jag körde med mina inkörda race-regndäck i -3 (men torrt) på min gamla 1290 Superduke en vinter och jag hade tillräckligt med fäste för att busa runt utan att det släppte alltför mycket. Jag hade nog hellre valt det förhållandet än Pirelli Supercorsa SP, +20 grader och blött underlag.
    Jag finns på Winblad Racing på Facebook!

2018: Revansch & comeback till Superbike!

2017: Winblad tar steget till SM!

2016: Rookie!

2015: Speedster Cup med en KTM 1290 Superduke!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Förgasarrengörning, löser problemet i 99 fall av 100, typ.

andersbrink
Vill du annonsera ovan? Klicka här