Nån grej som visar om det går ström genom en kabel

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har en pumpbrunn till garaget och skulle gärna velat veta om det finns nån grej som man kan koppla in på en elkabeln som går till pumpen som visar då det går ström genom kabeln. Egentligen är jag ju ute efter en form av amperemätare att koppla in på kabeln men som bara tänder en lampa eller har nån utgång som kan dra ett relä som i sin tur tänder en lampa då det går ström genom kabeln då pumpen i brunnen går.

Vill ha detta som en säkerhet vintertid om tryckledningen skulle frysa eller vippan skulle haka upp sig så att pumpen står och går hela tiden utan att man märker det, brunnen kommer att hamna under snö på vintern men tryckledningen går under en infart och är isolerad med markisolering men risken finns ju ändå att den kan frysa.

Hade jag bara tänkt på detta innan jag la ner elkabeln i marken hade jag tagit en 5-ledare för då hade jag haft två kablar över till en larmvippa och då hade man kunnat ha två lampor en som visar normalnivå och en på högnivå, men nu gjorde jag inte det så det enklaste vore då att få driftindikering på pumpen inne vid elcentralen i garaget.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kommer du åt ledarna innan de går in i ett gemensamt hölje till pumpen? Borde väl inte vara konstigare än att man tar en ringtrafo runt en av ledarna och drar ett relä med.

En krångligare lösning är att montera en mikrofon i brunnen som triggar reläet när den får ljud över en viss nivå. Då behöver man lite signalomvandlare och krafs.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt en stolpe vid brunnen och en blixtlampa på den. Koppla in en nivåvakt på samma nivå som pumpen ska slå till på som slår till blixtlampan. Då ser du ju pumpdriften utan att behöva gå in i garaget.
Jag förutsätter att du har en dosa/eluttag vid pumpgropen.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det finns ju strömvakter. Och det finns ju ett gäng olika.
Exempelvis: https://www.phoenixcontact.com/onli...sv&pcck=P-14-08-03&tab=1&selectedCategory=ALL

Man bör ju dock höra sig för med tillverkar/försäljare så man får en som övervakar strömbortfall. Så man får dne funktion man vill ha.
Värmekabelanläggningar kan ha liknande lösningar.

Att sätta något över kabeln går ju dock inte då strömmarna tar ut varandra. Som mäkninen är inne på måste du komma åt parterna ön om du bara ska ström mäta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderade faktiskt på en stolpe med lampan på men tror inte det är så uppskattat av de övriga boende i hushållet, skulle faktiskt se fördjävligt ut med en 1.5-2 stolpe vid brunnenmed tanke på brunnens placering, annars skulle det vara hyfsat enkelt att lösa.

Strömvakt verkar ju vara det jag söker då ser jag ju om pumpen går eller inte, vippan på punpmpen kan ju faktiskt haka upp sig så att den går torr. Får väl kolla vidare om det finns nån måttligt dyr variant.

Annars s¨å hittade jag denna vid googling och till billiga pengar https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/111-elmatare-1-fas-din-2-moduler.html den verkar ju ha en led som blinkar och en pulsutgång och kostar ju i princip ingenting och sen en kapsling till den så den monteras så den syns.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta fick bli lösningen, en vippa i brunnen som styr ett uttag på utsidan av brunnen och nu en biltema arbetslampa upphängd i en reflexstolpe, inte världens snyggast montage men det får duga just nu ;)

Tanken är att ta ett profilrör och göra ett fäste för en väggarmatur med en röd ledlampa i den. Tänker göra ett fäste på brunnen så man ta bort larmfyren alternativt byta till ett kortare rör på sommaren då den inte behöver sticka upp 1.5m ovanför marken

Tänkte köpa dessa och hasom larmlampa https://www.jula.se/catalog/el-och-...omhusbelysning/vagglyktor/vaggarmatur-006149/ https://www.jula.se/catalog/el-och-...d-lampor/normallampor/normallampa-led-420697/

Så här ser det ut nu
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top