Suzuki Gs 1000 -82 ryker från 1ans cylinder trots renovering

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Som rubriken lyder så rev jag isär motorn för att byta kolvringar, ventiltätningar mm.
När jag sedan skulle starta igen så ryker den lik förbannat.

Har ni rivit allt igen och tycker att oljeringarna tätar väldigt dåligt men vet inte om de kan vara de felet, ringarna är ju nya så,

Vad kan man annars göra för att den inte ska dra olja, toppen är ju alldeles blöt i olja men bara på 1ans cylinder.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Tycker kolven glappar ganska mycket i loppet så, körde hojen riktigt varm och så rykte den betyligt mindre, hojen har rullat 7100 mil så det är ju inte överdrivet långt,

Borde det inte finnas ringar att sätta innanför oljeringarna som gör att trycket blir hårdare mot cylinderväggen ?
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vad jag fick lära mig Stig i Axvall var att cylinderloppen med tiden blir ovala på
Suzuki. Kanske gäller andra jappsar också?
Jag lät hona om cylinder vid 10k mil och med nya ringar så var den tät.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Ok jag ska prova hona cylindrarna imorgon, sitter nya kompringar och oljeringar.
cylinderloppen är så fina och blanka så man kan spegla sig i dom så kanske hjälper med en honing.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, ”blankt och fint” är inte eftersträvansvärt just precis där.
Men, du måste hitta det som är specifikt fel med just ettan eftersom det är där han tycks bränna olja.
Har du renoverat motorn utan att mäta igenom den först...?

Suka GS1000G är fö kända som oljebrännare. Man kan känna hur dom osar långt innan man kommer ikapp och ser dem.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Ja de måste ju vara nått speciellt med just 1ans cylinder, de andra förbränner väldigt fint och är ingen rök från.
Hur är det med oljeringarna, det finns väl ingen sida som måste sitta uppåt på dom ? ser ingen märkning iaf, Har satt öppningarna på skrapringarna kl 4 och 8, vet inte om de är rätt.

Jag mätte inte upp motorn nånting, jag böt ventiltätningar, kolvringar, packningar mm för trodde de var det som var felet att den rykte.
Men tycker tyvärr att kolven är ganska glapp i loppet på 1ans cylinder
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De nedersta små oljeringarna med fjäder i mellan har bara som uppgift att smeta ut oljan inte täta mot olja uppöver på kolv. De är andra grova ringen som ska hålla oljan nere i tråget (oljeskrapring). De brukar i många fall finnas märkning på kompring och skrapring som ska vara vända uppåt. Om ingen märkning finns så känner man på ringen vilken av sidorna som är vassast. Skrapa på en nagel så ser du vilken sida som river bäst vänd då denna sida neråt tråg och de gäller oljeskrapringen den andra uppifrån. Om inte första kompring har märkning gör samma sak men vänd då vassaste sidan uppåt mot topp. På tvåtaktare är de vanligt med fasade kolvringar då vänder man fasningen uppåt på båda ringarna så de trycks ut mot cylinder av komptrycket. Jag har svårt att tro ringarna på denna maskin är fasade men kolla noga för säkerhets skull. Om så skulle va fallet vänder man oljeskrapringens fasning neråt och kompringens fasning uppåt.

Ang honing så går de inte hona en cylinder rund med klosshonare eller bollhonare på borrmaskin den följer bara ovaliteten! Rundhoning görs i stor maskin med cylinder fastspänd och med kraftiga honverktyg som inte sviktar de skär eller slipar cylindern rund. Men de går inte heller göra för då blir cylindern för stor. Sådan honing görs bara efter borrning för att finlira in sista hundringarnan till nästa överdim kolv.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag mätte inte upp motorn nånting, jag böt ventiltätningar, kolvringar, packningar mm för trodde de var det som var felet att den rykte.
Men tycker tyvärr att kolven är ganska glapp i loppet på 1ans cylinder

Om du kan märka bar genom att känna att kolven är klart mer glapp än i de andra cylindrarna så är det säkert alldeles för stort kolvspel. De andra cyl lär ju inte heller vara oslitna. Så enda möjligheten att få det bra är att få cylindrarna borrade och sätta i kolvar i överdimension. En snikvariant är förstås att bara göra det på den dåliga cylindern.

Det hjälper inte att bara hona och byta ringar för cylindern är säkert oval och ska den göras rund blir den ännu mer för stor än den redan är.

En annan sak som behöver tas reda på är varför 1ans cyl är betydligt mer sliten är de andra. Det kan t.ex. bero på att den har gått för magert så att den har gått varmare eller för fett så att oljefilmen tvättas bort. Eller om luften av någon anledning inte filtreras okey mot den cylindern.

Är det stålfoder eller nikasil-lopp?
 
Last edited:

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Har nu tagit bort de 2 översta kolvringarna, men blir fundersam på hur dom ska sitta, står ju en bokstav "R" på dom, hur ska den bokstaven sitta och hur ska gapen på ringarna peka åt för håll?

Kolvringrana är Suzuki orginal.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
R-märken ska vara uppåt. Ringspåren fördelas symmetriskt runt loppet var 120 grad.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
ok den undre kompringen satt med märkningen neråt, vet inte om de ska göra nån skillnad men, ska ner och montera ihop rätt nu då, Tack så länge, återkommer med resultat sen.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Cylindrarna monterade, så bara att vänta på ny topplockspackning, stort tack för hjälpen så länge. återkommer med resultat
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
R-märken ska vara uppåt. Ringspåren fördelas symmetriskt runt loppet var 120 grad.

Spelar det egentligen någon roll det där med att förskjuta ringgapet sinsemellan ringarna? Så fort motorn används så kommer de flytta på sigvi spåret, finns inget som håller dem på plats.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Spelar det egentligen någon roll det där med att förskjuta ringgapet sinsemellan ringarna? Så fort motorn används så kommer de flytta på sigvi spåret, finns inget som håller dem på plats.

Helt rätt de är ingen mening att förskjuta dem men de står i alla verkstadsböcker att man ska förskjuta dem så man gör det bara för att någon smartäs påstår det. Ringarna far dit de trivs bäst de kan bli vart som i cylindern.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har du bytt kolvringar utan att mäta upp slitage i cylinderväggarna eller hona har du bara slösat tid och pengar tyvärr.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top