Rookieräser

vtx-gubben

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Tollarp
Hoj
vtx 1800
Hallo!
Närmar mig 50 bast så tog äntligen tag i mc-kortet ifjol. :) Övningskörde och körde upp på Intruder 1400. Kände jag ville ha något maffigare med mer power så köpte mig en VTX1800 i våras. Trimmade sedan Intrudern lite så den största skillnaden på dem just nu är att VTX:en alltsom oftast spinner loss när man ska iväg.. Så den ska trimmas i vinter, 1800cc måste kunna köra ifrån 1400cc.
Körde VTX på smc BKK-kurs på Knutstorp. Älskar både att glida och ösa på vad det går med både Hondan och Intrudern men är nu också sugen på en mer sportbetonad hoj som man verkligen kan lägga ner i kurvorna.
Får gärna ha bättre prestanda än mina nuvarande men framförallt ska den gilla att läggas ner i kurvorna. Testat några 6-750cc, kändes ju först helt galet men ganska fort önskade jag att de ville axa ännu lite bättre..
Ska jag kanske gå direkt på 900-1000cc om jag nu ska köpa mig en sporthoj? Hur mycket sämre är det att köra bana med sport-touring eller streetfighter jämfört med riktig racer?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hej och välkommen till forumet.
Allt under tusen kubik är moped :fakta

Det går lika bra att köra bana med alla sorter, det hänger endast på vilka preferenser man har, allt är kul på olika sätt.
Har du möjlighet så testa lite olika kategorier.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hallo!
Närmar mig 50 bast så tog äntligen tag i mc-kortet ifjol. :) Övningskörde och körde upp på Intruder 1400. Kände jag ville ha något maffigare med mer power så köpte mig en VTX1800 i våras. Trimmade sedan Intrudern lite så den största skillnaden på dem just nu är att VTX:en alltsom oftast spinner loss när man ska iväg.. Så den ska trimmas i vinter, 1800cc måste kunna köra ifrån 1400cc.
Körde VTX på smc BKK-kurs på Knutstorp. Älskar både att glida och ösa på vad det går med både Hondan och Intrudern men är nu också sugen på en mer sportbetonad hoj som man verkligen kan lägga ner i kurvorna.
Får gärna ha bättre prestanda än mina nuvarande men framförallt ska den gilla att läggas ner i kurvorna. Testat några 6-750cc, kändes ju först helt galet men ganska fort önskade jag att de ville axa ännu lite bättre..
Ska jag kanske gå direkt på 900-1000cc om jag nu ska köpa mig en sporthoj? Hur mycket sämre är det att köra bana med sport-touring eller streetfighter jämfört med riktig racer?
Köp nåt med abs och traction control så slipper du den största risken att du slår sönder den där gamla kroppen, för gör du det är det lång väg tillbaka, om det nu går att komma tillbaka hela vägen. Kanske en snällare literklubba, typ fireblade. De andra är nog för extrema för en newbie

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

vtx-gubben

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Tollarp
Hoj
vtx 1800
Javisst var det kul med VTX:en så helt klart funkar vilken hoj som helst, helt rätt där Sporthoj! :)
@Javaguru Med ålder kommer förstånd, ganska säker på att jag inte kommer fördärva mig vad jag än kör.. Men tack för omtanken! :)
Blir en Honda X11, hämtas imorgon. :D
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Javisst var det kul med VTX:en så helt klart funkar vilken hoj som helst, helt rätt där Sporthoj! :)
@Javaguru Med ålder kommer förstånd, ganska säker på att jag inte kommer fördärva mig vad jag än kör.. Men tack för omtanken! :)
Blir en Honda X11, hämtas imorgon. :D

X11 har jag varit sugen på i många år... lägg gärna upp en bild när den är hemma i stallet:tummenupp
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top