Sy egna MC-kläder

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag är så förbaskat irriterad på att dagens MC-kläder inte tål en gnutta regn, eller ja, det brukar läcka som fan i gylfen. Plus att jag är en bit över 2 meter utan att vara smällfet :hihi

Funderar på att köpa lite kevlartyg och sy mina egna skyddande innerplagg för att sedan ha olika överdrag eller ytterjackor beroende på väderlek och säsong. Då kan man ha något Gore-Tex liknande tyg på mc-semestern, riktigt varma torra somrar som den senaste kan man ha något som vinden blåser rakt igenom osv...

Varför har ingen tillverkare kommit med idén om olika ytterjackor beroende på väderlek?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Finns inte allt detta redan?

Fukt i trumpetöppningen - Använd regnställ.
Olika väderlekar - Allväderställ med lager ( skaljacka ) du kan ta ut eller sätta i.
Skyddande innerplagg - Kevlarunderställ.
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Själv kör jag med kevlarskjorta under allvädersstället tillsammans med heltäckande kevlarjeans med regnöverdrag från biltema när det är dåligt väder.
Har anpassat dragkedja på skjortan och sytt om ärmen för bättre passning så det håller bättre vid en marksyning.
Mycket enklare än att hitta rätt kevlartyg och sedan så hafsa ihop något i hopp att det håller vid en krasch.

Edit: Men heltäckande kevlartyg andas inte i allmänhet särskilt bra när det är varmt ute, så det gäller att väga mellan komfort och säkerhet.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sy du dina kläder själv. Lägg upp bilder sen så får vi se hur det blev.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
det brukar läcka som fan i gylfen
Provat med ett vaxduksförkläde över byxorna under jackan ?
Eller helt enkelt en gummitygslapp framtill från livremmen ?
Nått i den här stilen. Mindre förkläde borde räcka för dig....
https://en.wikipedia.org/wiki/Hakuhō_Shō

En annan möjlighet är inkontinensskydd utanpå kalsingarna.
Borde hålla tätt mot läckande gylf.

För jag har inte upplevt problemet med läckande gylf, kanske för jag inte kör i sånt väder som du, kanske för att rund som en ost så blir en MC-jacka jag kan dra igen blixtlåset på väldigt lång och går ner över gylfen.

Beslutar du dig för att sy rekommenderar jag för styrkans skull nylontråd.
Eftersom nylon är elastiskt så fördelas belastningen på flera trådar / stygn. Och det håller.
Den vanliga polyester tråden är oelastisk vilket innebär att stygn efter stygn brister.
 
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
om gylfen läcker så kan du trä på en sockiplast på apparaten:hihi:banana
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har du några ideer om hur dräkten skall ut:)

Detta koncept med mössa till så man kan dölja hjälmfrillan när
du skall in och tjacka käk på Ica och kolla in kexet i kassan:brynad
 

Bifogat

  • images-2.jpg
    images-2.jpg
    12 KB · Visningar: 81

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Till cykel exempel finns det ju sådana lätta överdrags regn jackor/byxor och när du packar ihop dom tar dom ingen plats alls. Får typ plats i fickan. Köp bara storlek större så kan du dra på dig dom över befintligt ställ.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns inte allt detta redan?

Fukt i trumpetöppningen - Använd regnställ.
Olika väderlekar - Allväderställ med lager ( skaljacka ) du kan ta ut eller sätta i.
Skyddande innerplagg - Kevlarunderställ.

Ibland kan de regna utan förvarning och ibland kan det vara mörka moln utan att komma regn, då är det väldigt bra att ha något som alltid tål regn. Allväderställ är bara försäljningsbedrägeri för inte klarar det av några längre mer ihållande regnoväder och 3 i 1 jackor som du nog tänker på är ingen smart lösning om du inte vill vara väldigt blöt i ändarna av jackan /byxorna. Vattnet rinner nämligen igenom ytterväven för att sedan söka sig till en öppning som oftast blir längst ner eller i handskarna. :tummenner

Själv kör jag med kevlarskjorta under allvädersstället tillsammans med heltäckande kevlarjeans med regnöverdrag från biltema när det är dåligt väder.
Har anpassat dragkedja på skjortan och sytt om ärmen för bättre passning så det håller bättre vid en marksyning.
Mycket enklare än att hitta rätt kevlartyg och sedan så hafsa ihop något i hopp att det håller vid en krasch.

Edit: Men heltäckande kevlartyg andas inte i allmänhet särskilt bra när det är varmt ute, så det gäller att väga mellan komfort och säkerhet.
Är det coated så andas det nog inte alls med kör man med uncoated så lär det andas plus att man inte behöver ha kevlar på alla ställen, insidan av benen t ex. https://www.extremtextil.de/en/fabrics/heat-and-cutting-protection/kevlar.html

Sy du dina kläder själv. Lägg upp bilder sen så får vi se hur det blev.

Antyder en viss ironi :7peta


:rofl

TS skriver

Provat med ett vaxduksförkläde över byxorna under jackan ?
Eller helt enkelt en gummitygslapp framtill från livremmen ?
Nått i den här stilen. Mindre förkläde borde räcka för dig....
https://en.wikipedia.org/wiki/Hakuhō_Shō

En annan möjlighet är inkontinensskydd utanpå kalsingarna.
Borde hålla tätt mot läckande gylf.

För jag har inte upplevt problemet med läckande gylf, kanske för jag inte kör i sånt väder som du, kanske för att rund som en ost så blir en MC-jacka jag kan dra igen blixtlåset på väldigt lång och går ner över gylfen.

Beslutar du dig för att sy rekommenderar jag för styrkans skull nylontråd.
Eftersom nylon är elastiskt så fördelas belastningen på flera trådar / stygn. Och det håller.
Den vanliga polyester tråden är oelastisk vilket innebär att stygn efter stygn brister.

Körde från Stryn i Norge i somras genom hela Vestlandet och slutade dagen i Norheimsund då hade det regnat så mycket genom gylfen att jag hade vatten i dojorna, detta trots regnställ.

Finns Kevlartråd också men jag tackar ändå för tipset.

om gylfen läcker så kan du trä på en sockiplast på apparaten:hihi:banana

Hjälper föga om du läser ovan :(

Har du några ideer om hur dräkten skall ut:)

Detta koncept med mössa till så man kan dölja hjälmfrillan när
du skall in och tjacka käk på Ica och kolla in kexet i kassan:brynad

:slicka

Till cykel exempel finns det ju sådana lätta överdrags regn jackor/byxor och när du packar ihop dom tar dom ingen plats alls. Får typ plats i fickan. Köp bara storlek större så kan du dra på dig dom över befintligt ställ.

Tro mig, behöver man stanna 25 gånger per dag för att ta av och på regnkläder så stör man sig något kopiöst på att det inte kan tillverkas plagg som håller sig vattentäta av sig själva utan behov av regnkläder.

Har gått så långt att jag funderar på att köpa bil istället...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har sagts i många trådar tidigare. Det finns textilställ som uppfyller dina krav, men de kostar. Top of the line modellerna hos premiummärken som Klim, Rukka och Stadler med GoreTex Pro har garanti på vattentäthet från 5 år till livstid.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Detta var vad man använde förr. Kanske man kan göra något eget som man fäster framtill under sadeln. Kan kanske fällas fram så att det ligger under tank väskan när det inte används. Kan göras litet så att det bara täcker grenen och hålls på plats av vindtrycket.

Regnskydd - 08T56KTF800 - Produktvy - Honda MC Svenska AB
http://shop.hondamc.com/Hem/Artikel/MOPED/08T56KTF800/Regnskydd.aspx
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mina tätaste brallor är ett par skinnbyxor(!) från Halvarssons.
Det följde med en bibel av taggar där man kunde läsa om alla fantastiska rymdmaterial dom sytt in i brallorna och dopat skinnet med.

Jag läste aldrig igenom något - jag ville bara ha något att kasa på som inte går sönder direCkt.
Sååå trött på textil som bara blir slamsor så fort man går omkull.
Brallorna är 100 täta, även nu, efter 5 intensiva år.
Dom blir tunga och kalla efter ett helt dygn i regn - kalla för att alla porer fylls med vatten isf luft, men dom är ta mig tusan täta.

Tyvärr är det så att i klassen under 5000 spänn per del så kan man få lite vad som helst - och få vara nöjd med det.
Går man upp några 1000 per del från textilträsket så hamnar man i förstaklassvagnen där det är ständig påfyllning, nöjd kund-garanti och tjafsfria byten av undermåliga produkter lååångt efter det att Konsumentköplagen tappat styrfart.

Eller vad säger Brooklyn ”cry once”...?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har sagts i många trådar tidigare. Det finns textilställ som uppfyller dina krav, men de kostar. Top of the line modellerna hos premiummärken som Klim, Rukka och Stadler med GoreTex Pro har garanti på vattentäthet från 5 år till livstid.

Tyvärr finns väl dessa inte i slim fit? Har t ex en byxstorlek om 32"/36"

Känns som jag får specialbeställa och då kan man ju fråga sig om det kanske inte är värt att försöka själv. Har ändå tillgång till diverse maskiner och en syverkstad.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kör också i skinnbyxor. # Och inte blir det läckage i grenen. Men sadeln på mina hojar lutar framåt.
Så vatten på sadeln dräneras mot / runt tanken ner längs tanksidorna.
TS sitter på lägsta punkten på en sadel (pun intended) dvs där allt vatten samlas . Och det blir ju blött.

#
https://www.handelsboden.com/herr/byxor/skinn/worker-pants
Innanför byxorna har jag stövlarna och knäskydd som sträcker sig från lårets översida ner till stövlarna så jag slipper fuktigt skinn mot bena.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ibland kan de regna utan förvarning och ibland kan det vara mörka moln utan att komma regn, då är det väldigt bra att ha något som alltid tål regn. Allväderställ är bara försäljningsbedrägeri för inte klarar det av några längre mer ihållande regnoväder och 3 i 1 jackor som du nog tänker på är ingen smart lösning om du inte vill vara väldigt blöt i ändarna av jackan /byxorna. Vattnet rinner nämligen igenom ytterväven för att sedan söka sig till en öppning som oftast blir längst ner eller i handskarna. :tummenner


Är det coated så andas det nog inte alls med kör man med uncoated så lär det andas plus att man inte behöver ha kevlar på alla ställen, insidan av benen t ex. https://www.extremtextil.de/en/fabrics/heat-and-cutting-protection/kevlar.html



Antyder en viss ironi :7peta



:rofl



Körde från Stryn i Norge i somras genom hela Vestlandet och slutade dagen i Norheimsund då hade det regnat så mycket genom gylfen att jag hade vatten i dojorna, detta trots regnställ.

Finns Kevlartråd också men jag tackar ändå för tipset.



Hjälper föga om du läser ovan :(



:slicka



Tro mig, behöver man stanna 25 gånger per dag för att ta av och på regnkläder så stör man sig något kopiöst på att det inte kan tillverkas plagg som håller sig vattentäta av sig själva utan behov av regnkläder.

Har gått så långt att jag funderar på att köpa bil istället...

Det tillverkas ypperligt vattentäta kläder. Jag kör med ett Rukka Allvädersställ. Det har jag personligen testat i regnväder där bilarna stannar vid vägkanten eftersom vindrutetorkarna inte klarar av att ge dom sikt nog att ens våga rulla. Jag var snustorr i stort. Endast lite lätt fuktig runt halsen, midjan och handlederna. Dvs där det är öppningar på stället. I övrigt var jag torr och fin.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Köp en dragkedja som är avsedd för torrdräkt och sy dit.
Kostar runt tusenlappen men jag kan lova dig att den inte kommer läcka, jag har testat min ner till 40m djup och den läckte noll, lite regn är en baggis i jämförelse :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr finns väl dessa inte i slim fit? Har t ex en byxstorlek om 32"/36"

Känns som jag får specialbeställa och då kan man ju fråga sig om det kanske inte är värt att försöka själv. Har ändå tillgång till diverse maskiner och en syverkstad.

Hör efter med en välsorterad Rukka-butik! Jag är 185 lång, smal (numera) 70 kg och har långa ben. Mitt problem när jag skulle köpa textilställ var att benen var för korta på varenda byxa som passade mig i midjan. Men Rukka gick att beställa med långa ben så jag provade det och problemet var löst!

Har för övrigt inte blivit blöt i mitt Rukka-ställ, och då har jag inte ens värstingen. Det som kan hända är att det sipprar in lite i nacken då min jacka inte har neoprenkragen. Men det går att stoppa med buff eller liknande, plus att det är lite det läcker in. Att inte köra med tail tidy hade säkert hjälpt också, men hellre cool än torr.

För övrigt är det nog svårt att 100% garantera 100% torr efter många mil i ösregn. Kapilläreffekter tex. Men jag har upptäckt att med Goretexhandskar och stövlar plus mitt Rukka-ställ så är jag i princip helt torr under ösregn. Men man får inte glömma att Goretex andas rätt dåligt, och ännu sämre blir det när yttertyget är genomblött, vilket gör det värre på sommaren - du svettas men kläderna hinner inte göra sig av med fukten. Alltså, impregnera om yttertyget och klä dig inte för varmt.

Köp kvalitet på ett ställ om du vill vara så torr som möjligt. Syr du själv så trumpeten är torr, kommer det att läcka in någon annanstans. Rukka med flera har pysslat med detta i många år och är jävligt bra på att hålla dig så torr som möjligt. Men satsa på ett av tillverkarnas bättre ställ. Hade jag köpt idag hade jag köpt jacka med tätare krage. Men får nog vänta några år, mitt Rukka är bara typ 8 år gammalt. :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ibland kan de regna utan förvarning och ibland kan det vara mörka moln utan att komma regn, då är det väldigt bra att ha något som alltid tål regn. Allväderställ är bara försäljningsbedrägeri för inte klarar det av några längre mer ihållande regnoväder och 3 i 1 jackor som du nog tänker på är ingen smart lösning om du inte vill vara väldigt blöt i ändarna av jackan /byxorna. Vattnet rinner nämligen igenom ytterväven för att sedan söka sig till en öppning som oftast blir längst ner eller i handskarna. :tummenner .

Richa Allväderställ 3 i 1.
Helt regnställ ( one piece ).
Stövelöverdrag.
Handsköverdrag.

Tycker att det gör jobbet för det mesta, visst får du stanna och ta på / av om det börjar / slutar regna men det är Ok. Ihoprullat till små korvar tar det inte mycket plats.
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Klim har också storlekarna i short, normal och long. De har GoreTex membranet ytterst så man behöver inte ta av och på olika lager. 16 ventilationsöppningar för att kyla varma dagar. Inget tjockt värmande foder utan man får själv reglera med baslager. Funkar kanon från +5 och regn till +30 och sol. Nackdelen är priset på drygt 25 000 kr, men det lär hålla i många år.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top