Uppkörning MC kläder?

molna

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2018
Ort
Växjö
Hoj
2015 Honda CB650F , 2015 Husqvarna FE450 SM
Ska köra upp på fredag och undrar vad för kläder dom godkänner så man inte blir hemskickad.. då jag blir tvungen köra upp i annan ort o hyra släp oså:p Har godkända handskar och stövlar garanterat, båda märke alpinestar

undrar dock om dom godkänner jackan jag har? Har en icon merch deployed. Finns ingen dragkedja att sammankoppla byxor med, är det krav på det? Sitter annars CE godkända skydd på axlar o armbåge, har tagit ut ryggskydd då jag har ett separat

https://www.motoaction.se/icon-mc-jacka-merc-deployed-gra-p786400


byxor har jag dock valt köpa kevlarjeans, sitter knäskydd och höftskydd men vad jag hört så är inte dessa godkända så lär köpa biltemas/julas mc byxor antar jag?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/

Som säger:

"Vilken skyddsutrustning ska du använda?

Du som gör provet ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador."
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du ska ha för ändamålet avsedd skyddsutrustning.

Dvs hjälm, ryggskydd, MC stövlar eller skor samt ett MC ställ.
Det finns inget krav på dragkedja att sammankoppla med. Har du kevlarjeans avsedda för MC körning så ska det vara OK såvitt jag förstår. Din jacka ska absolut inte vara något problem.

Jag skulle säga att så länge som du har kläder som ser ut som MC kläder så ska det inte vara några problem. Det är inget som dom direkt kollar på om du inte har kläder som uppenbarligen inte är avsedda för MC.
 

molna

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2018
Ort
Växjö
Hoj
2015 Honda CB650F , 2015 Husqvarna FE450 SM
Gött då har jag allt färdigt :) tack för hjälpen alla! Hoppas man klarar kortet imorgon då :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top