Svartpilen 401

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Är de någon som vet när MY2020 kommer ut på marknaden? När jag fick se den blev jag rätt såld!

Kollade med Sulas i Strängnäs men enligt dom har den inte satts i produktion ännu :( vore surt då de är första hojen jag skall köpa efter mycket velande med modeller hit och dit - Z400, Ninja 400, MT 07 osv haha.

Hoppas de inte dröjer allt för länge isåntfall, kanske man får nöja sig med en 2018-2019.

Kontaktade Husqvarna direkt och i April ska de nya modellerna finnas tillgängliga hos de flesta.
 

Fredrik Käll

Ny medlem
Gick med
2 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster + 2021 & Triumph Thruxton 1200 r 2019
Jag köpte mig en Svartpilen 401-2020. Supernöjd, stor kontrast till mina andra hojar.
Underbar att susa runt med på 70-80 vägar och lite grus in i mellan.
Är det någon annan här som vet hur mycket vikt man sparar genom att byta ut original ljuddämpare mot Acrapovic slip on?
Den är ju lätt som den är men alltid kul att ”plocka bort lite dödvikt”, enklaste och billigaste sättet att ”trimma”.
Fredrik
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
5847399A-DE34-44B8-AEA2-C42E266B8BCF.jpeg
Lägger detta här utifrån att någon hamnar här via nyfikenhets-googlande vilket jag gjorde.

Har provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten. Jag är 183cm. Det var lätt att lägga ner den och däcken gav ingen konstig känsla alls. Den kändes inte ostabil oavsett hastighet och vibrationerna var minimala.

Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den kändes piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton upp till 100km/h. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Det var däremot verkligen inte så att den spontant ville upp på bakhjulet så rimliga förväntningar är ett måste om man ska gilla hojen. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.

Innan köp bör man göra avvägningen om det är kul att köra under 100km/h eller inte. Som pendlarhoj kortare sträckor och i stan tror jag den är klockren. Om tanken är att ”bränna 70-vägar hela helgen” hade jag velat ha mer motor.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
View attachment 474528
Lägger detta här utifrån att någon hamnar här via nyfikenhets-googlande vilket jag gjorde.

Har provkört i cirka 30min. Mycket positivt överraskad! Bra sitthöjd, grymt avslappnad förarposition och kändes inte för liten. Jag är 183cm. Det var lätt att lägga ner den och däcken gav ingen konstig känsla alls. Den kändes inte ostabil oavsett hastighet och vibrationerna var minimala.

Vad gäller motorn så var det också en positiv överraskning. Tycker den kändes piggare än både min tidigare Ducati Monster 600 och min tidigare Triumph Thruxton upp till 100km/h. Den var mer varv-villig och hade bättre acc. Det var däremot verkligen inte så att den spontant ville upp på bakhjulet så rimliga förväntningar är ett måste om man ska gilla hojen. Vid över 110km/h var det dock inte mycket kraft kvar.

Innan köp bör man göra avvägningen om det är kul att köra under 100km/h eller inte. Som pendlarhoj kortare sträckor och i stan tror jag den är klockren. Om tanken är att ”bränna 70-vägar hela helgen” hade jag velat ha mer motor.
Det är ju en maskad ktm 390 för mera pengar. Byggd i Indien.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och med svensk översättning?
Ursäkta min dyslexid.

Jo det verkar som att husqwarna anser att garanti är garanti. Inte som en hel del upptäckt med nya ktm att garanti endast är något man skriver på ett papper för sakens skull.

Ena motor felet tror jag att jag la länk till i tråden har för mej att den rasade efter 125 mil ich, den andra som jag också tror finns i tråden med rasad topp på väldigt få mil. Är ju samma motor tillverkning som på ktm 125 cc som är sjukt många som rasat motorer tidigt med varierande resultat i garantin.
Har en bekant vars son rasade sin 125cc ktm o missade garantin då 100 mila servicen var gjord på 105,? Mil på Bike i trollhättan.
Kompisen ringde ändå o undrade om dom skulle ha tagit hojen på kärra ned då dom skulle passera 100 mil innan dom nådde bike.

Bike svarade att det är inga bekymmer kör ned den, det blev bekymmer då ktm/husqwarna/gasgas då ansåg garantin utgådd pga över mil.

Bike skall ingen skit ha i detta fall dom gjorde allt dom kunde för att lösa detta utan allt hänger på ktm sweden..

Dock är alla hojar inklusive husqwarna made in india.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ursäkta min dyslexid.

Jo det verkar som att husqwarna anser att garanti är garanti. Inte som en hel del upptäckt med nya ktm att garanti endast är något man skriver på ett papper för sakens skull.

Ena motor felet tror jag att jag la länk till i tråden har för mej att den rasade efter 125 mil ich, den andra som jag också tror finns i tråden med rasad topp på väldigt få mil. Är ju samma motor tillverkning som på ktm 125 cc som är sjukt många som rasat motorer tidigt med varierande resultat i garantin.
Har en bekant vars son rasade sin 125cc ktm o missade garantin då 100 mila servicen var gjord på 105,? Mil på Bike i trollhättan.
Kompisen ringde ändå o undrade om dom skulle ha tagit hojen på kärra ned då dom skulle passera 100 mil innan dom nådde bike.

Bike svarade att det är inga bekymmer kör ned den, det blev bekymmer då ktm/husqwarna/gasgas då ansåg garantin utgådd pga över mil.

Bike skall ingen skit ha i detta fall dom gjorde allt dom kunde för att lösa detta utan allt hänger på ktm sweden..

Dock är alla hojar inklusive husqwarna made in india.
Och i Indien slår man i kolvarna med en sten och shimsar ventiler med sand?
Vore intressant att få bekräftelse från KTM på att garantin upphör vid 5 övermil också.


För övrigt kan väl tråden få handla om det den var ämnad för.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och i Indien slår man i kolvarna med en sten och shimsar ventiler med sand?
Vore intressant att få bekräftelse från KTM på att garantin upphör vid 5 övermil också.


För övrigt kan väl tråden få handla om det den var ämnad för.
Skall se om min bekant har kvar beslutet från ktm angående övermil o ej garanti!

Sedan är ju husqwarna en maskerad ktm oavsett vad vi tycker.

Men visst husqwarna 401 är tråden.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ursäkta min dyslexid.

Jo det verkar som att husqwarna anser att garanti är garanti. Inte som en hel del upptäckt med nya ktm att garanti endast är något man skriver på ett papper för sakens skull.

Ena motor felet tror jag att jag la länk till i tråden har för mej att den rasade efter 125 mil ich, den andra som jag också tror finns i tråden med rasad topp på väldigt få mil. Är ju samma motor tillverkning som på ktm 125 cc som är sjukt många som rasat motorer tidigt med varierande resultat i garantin.
Har en bekant vars son rasade sin 125cc ktm o missade garantin då 100 mila servicen var gjord på 105,? Mil på Bike i trollhättan.
Kompisen ringde ändå o undrade om dom skulle ha tagit hojen på kärra ned då dom skulle passera 100 mil innan dom nådde bike.

Bike svarade att det är inga bekymmer kör ned den, det blev bekymmer då ktm/husqwarna/gasgas då ansåg garantin utgådd pga över mil.

Bike skall ingen skit ha i detta fall dom gjorde allt dom kunde för att lösa detta utan allt hänger på ktm sweden..

Dock är alla hojar inklusive husqwarna made in india.
Vad är det för länk och tråd du refererar till? Motor-ras låter inte bra men det tar väl en vanlig försäkring även efter garantin?

Från IF som exempel:
D81AEB25-6C87-4FDE-936D-0B9819A82F69.jpeg
DAE3C507-BA8C-451C-A469-08C0D81A490E.jpeg
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Skillnaden är att husqvarnan är bra mycket snyggare än ktm. :kär
Tidiga ktm 390 hade problem i vissa länder med lågoktanig bensin att toppen slog sig. De motorhaverier jag hört talats om utöver det har berott på slarv med servis. Hojarna byggs givetvis med lägre kvalité än en motorcykel som kostar 4x mer. Finns en anledning till att första justering av ventilspel ska ske vid 100mil.

Sneglar själv lite åt en sån som komplement till daytonan. Vill ha något modernt som är lätt och smidigt till landsvägskörning. Kör inte längre några längre sträckor eller i höga hastigheter, så jag tror en 401 hade varit perfekt till min körning.
Det som får mig att tveka är att triumph sägs ha en indisk stånka på gång, vill först se hur den blir.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Skillnaden är att husqvarnan är bra mycket snyggare än ktm. :kär
Tidiga ktm 390 hade problem i vissa länder med lågoktanig bensin att toppen slog sig. De motorhaverier jag hört talats om utöver det har berott på slarv med servis. Hojarna byggs givetvis med lägre kvalité än en motorcykel som kostar 4x mer. Finns en anledning till att första justering av ventilspel ska ske vid 100mil.

Sneglar själv lite åt en sån som komplement till daytonan. Vill ha något modernt som är lätt och smidigt till landsvägskörning. Kör inte längre några längre sträckor eller i höga hastigheter, så jag tror en 401 hade varit perfekt till min körning.
Det som får mig att tveka är att triumph sägs ha en indisk stånka på gång, vill först se hur den blir.
100mila service är ju ”standard” på nya cyklar och innebär bland annat kontrolldragning av bultar. Efter det är det vanliga intervall för KTM/Husqvarna. Att en dyr hoj nödvändigtvis skulle ha mer tillförlitlig motor än en billig hoj köper jag inte heller.

Hur det är med just denna motorns tillförlitlighet har jag däremot ingen koll på.
Låter ju för övrigt väldigt märkligt om både KTM och Husqvarna skulle ha en motor med vanliga fel gående i produktion år efter år.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
100mila service är ju ”standard” på nya cyklar och innebär bland annat kontrolldragning av bultar. Efter det är det vanliga intervall för KTM/Husqvarna. Att en dyr hoj nödvändigtvis skulle ha mer tillförlitlig motor än en billig hoj köper jag inte heller. Hur det är med just denna motorns tillförlitlighet har jag däremot ingen koll på.

Hur det är just på 401 kan jag inte svära på, men på ktm390 fram till åtminstone -18 ingår det justering av ventilspel redan på 100mil servicen, vilket inte är standard på andra fabrikat. Och den justeringen behövs, haft två årsm 15 där detta fuskats, och samtliga ventiler varit för tajta när jag kollade vid 700mil.
Från och med årsmodell 17 bytte man kamaxlar som tillät större spel från början, så det kan ha ändrats ytterligare till husqvarna fick motorn?

Har inga tvivel att kvalitén inte skulle vara bra nog till dess ändamål, men skulle jag kört en jordenrunt-resa hade hag litat mer på en gs650 än en stånka som från början var avsedd till den indiska marknaden ;)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
E680C6D5-2957-4B07-8284-E4AEB030C75D.jpeg10BEB372-97E4-400E-A7DA-39D5D9883BDE.jpeg
Braaaap braaaap! Det blev en ny 401 i fredags. Sjukt nöjd förutom att brist på efterkontroll kunde ha lett till katastrof.

Tror detta blir en klockren pendlar-stadshoj. Antagligen lanseras en 901 lagom till att jag blir sugen på ny hoj. Quickshift är ju för övrigt väldigt roligt.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top