Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
    Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    Triumph 800xc -11, FZS600 -00

Skadad hoj på jobbet

Sökte på parkeringsskada men hittade mest påkörningar.

Min hoj stod på jobbet och på anvisade parkeringar så var dom enda lediga där man grävt ner fjärrvärme men inte asfalterat, hojen stod bra när jag ställde bort den men sen började det ösregna så att marken löstes upp vilket resulterade i att jag fick vickad hoj, Min en månad gamla varioruta gick av, backspegeln krokig och ca en decimeter av kanten på toppkåpan blev rispad rejält av gruset. eventuellt blev det mer men har inte kollat då både jag och MC var sjöblöt när jag kom hem.

Ska inte en arbetsgivare tillhandahålla ordentliga parkeringsplatser och stå för en sån skada?
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Kan man kanske tycka, men jag är tveksam till om de per automatik kan anses skyldiga till detta när det sker på privat mark.
    Hade det varit på kommunal mark är jag ganska säker på att du hade haft ett gott förhandlingsläge. Eller i alla fall ett bättre sådant.

MEN... Jag vet inte hur det förhåller sig, det var bara en.... inte ens kvalificerad gissning.
    Så jag borde nog varit tyst, men nu hade jag ju redan skrivit klart svaret så då kunde jag lika gärna skicka det.

Och då är jag glad ! Täppass avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    Ducati
    Tror inte mina ögon...
    Jo men så att...ehh..

Medlem Babe2s avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Hoj
    Honda 2016 CB1000R
    Arbetsgivaren är inte skyldig att tillhanda hålla några parkeringsplatser alls. Hur skulle det se ut? Skulle jag fixa 100 parkeringar till diverse fordon och dessutom stå till svars när något händer. Nä tänk om och lär dig att ha en platta under stödet om du ställer hojen på grus.

/B

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Svar nej. Parkerar du dumt står du för självrisken själv

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Man kan tror att någon millennial lånat bondes konto.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Fotogenic. [Tim]s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Hoj
    Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
    Jeeez...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    Hangaraound of The Pink Ladies

Elhjälp? Skicka PM

Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Husqvarna 701 SM
    If you're gonna be dumb, you gotta be tough.

Som den gamla countrydängan heter.

Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Man behöver faktiskt inte håna någon för att den ställer en fråga. Svaret på din fråga är nej, arbetsgivaren är inte ansvarig för vad som händer med arbetstagarnas fordon när de står på exempelvis en butiksparkering. Man har däremot ofta en försäkring som täcker skador som kan uppstå på fordon inom ett visst område. Detta kan dock variera enormt. Där jag jobbade tidigare så täckte försäkringen de garageplatser som låg precis rakt fram från butikens entre och hundra meter ut medans parkeringarna till vänster och höger Inte täcktes av försäkringen. Självrisken på denna försäkring brukar vara väldigt hög, vår var på 12.000:- om jag inte minns fel.
    Där jag jobbar nu finns ingen försäkring alls.

För såna här saker så får man använda sig egen försäkring.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2016
    Hoj
    Daytona 675 -07, banhoj CBR600RR -06, leksak KTM 85 SX -05
    Jag vet inte om det är upp till varje företag att bestämma. När det var mycket snö i vintras skulle jag parkera på jobbet, körde ner i ett potthål och spräckte läppen. Det ska jobbet ersätta har dem sagt, med anledningen att dem ska tillhandahålla gott skick på parkering och vägar som tillhör arbetsplatsen. Ta upp det med din arbetsgivare och hoppas på det bästa. Lycka till!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av faloxe Visa inlägg
    Jag vet inte om det är upp till varje företag att bestämma. När det var mycket snö i vintras skulle jag parkera på jobbet, körde ner i ett potthål och spräckte läppen. Det ska jobbet ersätta har dem sagt, med anledningen att dem ska tillhandahålla gott skick på parkering och vägar som tillhör arbetsplatsen. Ta upp det med din arbetsgivare och hoppas på det bästa. Lycka till!
    Det är skillnad på dej o ett fordon.

Korrekt är att du är försäkrad via jobbet från det du lämnar din dörr och till du tar i din dörr när du kommer hem.
    Detta gäller inte fordon där gäller trafikförsäkringen.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Korrekt, det är din egen helförsäkring som gäller.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Har inte en väghållare ett ansvar för de trafikytor de äger/driftar och som de upplåter för publika ändamål? Dvs, oavsett om det är ens arbetsgivare eller ej? T.ex. är ju privata fastighetsägare skyldiga att hålla byggnaderna i ett skick så att inte tredje mans person eller egendom tar skada.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Hoj
    2002 BMW K1200RS
    Frånsett direkt ansvar osv över vem som äger marken där det hände är jag ganska övertygad om att det är frågan om Force Majore, kunde man misstänka att osv. Nä misstänker att du får ta denna själv, uppdatera gärna så vi lär oss något i kollektivet!

Medlem
    Reg.datum
    jun 2016
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Det är skillnad på dej o ett fordon.

Korrekt är att du är försäkrad via jobbet från det du lämnar din dörr och till du tar i din dörr när du kommer hem.
    Detta gäller inte fordon där gäller trafikförsäkringen.
    Jag menar läppen på bilen (kanske skulle förtydligat genom att skriva kjolen). Som sagt har min arbetsgivare själva motiverat varför dem ska ersätta skadan på min bil, jag har bara sagt "hej, jag pajade bilen på jobbet" i princip utan att tjata.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Jag menar läppen på bilen (kanske skulle förtydligat genom att skriva kjolen). Som sagt har min arbetsgivare själva motiverat varför dem ska ersätta skadan på min bil, jag har bara sagt "hej, jag pajade bilen på jobbet" i princip utan att tjata.
    Då klarnar det. Äger företaget parkeringsytan så är företaget skyldig att hålla skicket på ytorna så att det ej skadar fordon som kör/befinner sig där.

Men du fick det att låta som att du slagit i eller bitit dej i läppen

Medlem
    Reg.datum
    jun 2016
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Då klarnar det. Äger företaget parkeringsytan så är företaget skyldig att hålla skicket på ytorna så att det ej skadar fordon som kör/befinner sig där.

Men du fick det att låta som att du slagit i eller bitit dej i läppen
    Haha, sist jag förklarade läget sa jag att jag spräckte kjolen, vilket heller inte funkade då jag är tjej.. Ja precis, det är jobbets mark så att säga.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Citat Ursprungligen postat av Babe2 Visa inlägg
    Arbetsgivaren är inte skyldig att tillhanda hålla några parkeringsplatser alls. Hur skulle det se ut? Skulle jag fixa 100 parkeringar till diverse fordon och dessutom stå till svars när något händer. Nä tänk om och lär dig att ha en platta under stödet om du ställer hojen på grus.

/B
    Hyggligt stort företag du har
    GSX1400+Kawasaki z750 s

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Har inte en väghållare ett ansvar för de trafikytor de äger/driftar och som de upplåter för publika ändamål? Dvs, oavsett om det är ens arbetsgivare eller ej? T.ex. är ju privata fastighetsägare skyldiga att hålla byggnaderna i ett skick så att inte tredje mans person eller egendom tar skada.
    Väghållare har ansvar ja. I sverige är det trafikverket och kommunerna som äger vägarna och dom har ett visst ansvar. Dvs om det uppstår skador på vägen som är så allvarliga att dom skadar fordon som kör på vägen så kan man ansöka om ersättning.
    Dock är det en annan sak med parkeringsytor. Det finns väldigt dåligt med krav på parkeringsytor just eftersom det inte krävs så enormt mycket för att kunna parkera.

I fallet med TS som ställt hojen på en grusyta där stödet senare sjunker ner tror jag dock att han får ta det på sin egen försäkring. Om dom tillhandahållit en jämn yta att parkera på så är i stort sett deras ansvar slut. Det finns inget som helst krav på att det skall vara asfalterat eller att det skall kunna hålla för vilka belastningar som helst. Och ett motorcykelstöd utsätter underlaget för mycket stora belastningar. Det gör ju till och med gropar i asfalt om den är aningen mjuk.
    TS borde ha räknat ut att stödet kan gräva ner sig i gruset och lagt en platta under stödet. Det finns väldigt praktiska platsplattor som gör jobbet utmärkt och som inte kostar mer än några tior och dom går utmärkt att ha med sig i innerfickan på stället. Jag har nästan alltid med mig en sådan när jag vet med mig att jag ska parkera någonstans där jag är osäker på om det finns asfalterat eller stenlagt underlag.
    The man, the myth, the concept.

Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    Triumph 800xc -11, FZS600 -00
    Vad många som sågade mitt inlägg och kommer med sarkastiska kommentarer och sen så ser man faloxe som får ersättning eftersom att ett företag är ansvarig att hålla ordning på dom parkeringsplatser man tillhandahåller på den egna marken.
    Ni som var så spydiga framstår därmed som okunniga besserwissrar.

Jag som anställd är anvisad till en viss plats och den ska då företaget sköta....dessutom har man ju haft 10 år på sig att fixa den och otalet gånger har man lagt fram att det måste fixas.
    Kan tillägga att en annan anställd fick sin bil omlackerad då is lossnade och föll ner på huven på samma parkering.
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är ju en korvätarhjälm!? Den kan väl aldrig bli cool/kewl eller vad det nu heter på modärn svenska? Bara för att någon gör det på youtube så innebär d [...]

RymdBörje
Vill du annonsera ovan? Klicka här