Dålig laddning FZR1000 1987

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Någon som kan hjälpa mig besluta om hur jag ska avhjälpa laddningsfelet.

När jag ute och kör - efter ett tag om jag stänger av motorn får jag problem med att starta hojen. Startmotorn bara klickar. Då brukar det fungera springa igång hojen för att ta sig hem, självklart kopplar jag in CTEK för att ladda, men nästa gång inträffar samma sak.

Jag har testat att stoppa in batteri från en annan hoj, men får samma fel.

Jag tolkar felet som att jag har dålig laddning baserat på att när jag startar hojen och håller ca 3000 RPM och mäter batterisspänningen får jag ca 13,9 V vilket är alldeles för lite enligt verkstadsmanualen. ( laddningsspänningen ska ligga på 14,3 - 15,3)

Då jag försökt felsöka laddningsfelet:

- Mäta statorns lindningar - Jag får samma värde på 0,4 Ohm på alla tre lindningar. Då har jag räknat av mätsladdarnas resistans. Verkstadsmanualen säger det ska var 0,16-0,18 Ohm.
- Inspektera generatorkol - utan anmärkning tillräcklig längd.
- Mäta rotorns resistans - den ska vara 3,8-4,2 Ohm, och jag får ca 4 Ohm, vilket är ok.

Jag känner mig osäker ifall felet verkligen ligger i statorn. Jag får ju samma värde på alla tre lindningar. Om en hade avbrott då skulle det vara solklart, men när alla tre lindningar har exakt samma motstånd låter det orimligt att felet ligger i statorn.

Ska jag byta stator, regulator eller batteri?
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
-Kan de va så?
Att den drar "Tjuvström" när den står? :va

Eftersom du får samma,med ett annat Batteri?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Menar du att batteriet drar ur sig när jag gör paus?

Tycker inte att det är relevant här. Batteriet är fulladdad när jag åker iväg. När jag gör paus stänger jag av motorcykeln helt. Precis som jag gör hemma i garaget. Batteriet drar ut sig när jag kör, då den verkar inte få tillräcklig laddning under körningen.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
13.9 V borde räcka och bli över. Låter fishy. Har du testat mäta med avstängd motor precis efter färd?
För att förtydliga, 13.9 V hade du inte haft med motorn igång om inte generatorn laddar
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag skulle kolla jordkabelns anslutning i ramen. Bara för att utesluta.
Var det ett helt friskt batteri du lånade?
När startreläet bara klickar hur är det då med frilägeslampan eller halvljuset? Lyser de som vanligt eller lyser de svagare? Blir batteriet urladdat? Hur många volt har det innan du börjar ladda det? Hur många volt har det när du försöker starta?
Det skulle kunna vara startmotorn annars.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Hör du hojen vissla på låga varv typ som en turbo, är då en stor chans att några av lindningarna brunnit
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle kolla spänningen mellan skruv på motorn och pluspolen på generatorn. Den ska vara ca 14.3 Volt.
Hade 13.9 Volt över batteriet på Sprint RS. Och 14.3 Volt från generatorn. Sprinten var inte gjord för att köras med tänd belysning. Och kablaget lättast möjliga. Så med bättre kablage tex 4 ggr 2.5 mm2 från generatorn pluspolen till batteriet pluspol med ett relä emellan som dras vid tändning till och tänd belysning, tex styr till reläet från bakljus sladden, ja då blev det ordning på batterispänningen.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Idag testade jag vidare.

Tittade igenom allt igen och hittade en liten brännmärke på regulatorns diod ( stora runda i bilden) som eventuellt tyder på att ovansidan av regulatorn kortslöt mot generatorkåpan. FZR1000 1987 har regulatorn i generatorn.

66_1266610571.jpg


Slipade av och satte på en bit eltejp för att vara säker att det inte kortsluter.

Plockade ihop alllt och då fick jag över 14,5 V vid 3000 RPM vid test. Hojen startar utan problem.

Tog hojen till macken för att tanka, hojen startar inte. Startmotorn orkar inte. Sprang igång hojen och åkte hem hämtade en voltmätare för att mäta med.

Ut och körde 4 mil, stannade till och mätte laddningsspäningen över batteriet med motor på - över 14,5 V vid 3000 RPM.

Kör ca 3 mil till och kommer hem, stänger av hojen på uppfarten för att se om den startar igen. Startmotorn orkar inte, batterispänningen går ner till 7-10 V. In med hojen i garaget, på med CTEK. Efter 10 minuter med CTEK startar hojen utan problem.

I och med att batteriet verkar få rätt laddningsspänning och laddningen verkar fungera, är det batteriet man ska misstänka då? Kan det vara så att den är så dålig att den inte kan ta emot laddningen?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Tror att jag varvade upp till 6000 RPM som max, var lite under 15V.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Montera in mätsladdar på batteriet, tejpa mätaren på lämpligt ställe och ut och kör med hojen. Det är något som inte stämmer om hojen startar efter 10 min med en ctek.
Mycket överkurs men efter strul med Sprint RS fixade jag en Voltmeter på ciggplugg i cigguttaget på Sprint RS.
Men kan inte dra dit ett foto på en Apple padda :huvet
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Vill återkoppla hur det hela slutade.

Körde mycket riktigt med multimeter inkopplad och efter att jag fixade överslaget mellan regulatorn och kåpan har laddningsspänningen varit enligt specifikation över 14.3V.

Vad gäller batteriet visade det sig att den dels fick ingen laddning pga överslaget och att CTEK laddaren av äldre modell jag använde inte laddade fullt. Jag lånade en nyare CTEK och den laddade länge och till högre slutspänning. När den var klar var alla mina problem borta.

Så nu laddas batteriet när jag kör och den tål flera starter utan problem.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top