Shoeis hjälmutbud. Vad är vad?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu är det dags att köpa ny hjälm och jag blir inte klok på vad som är vad i Shoies sortiment.
Har kört med en XR-1000 som sitter som en smäck, men tyvärr inte går bra att köra bana med eftersom jag får vrida nacken ur led för att se framåt när jag ligger över tanken (hjälmen har för låg panna).

XR-1000 räknades väl mer som en sporttouringhjälm än som renodlad sport/racing-hjälm. Nu vill jag inte göra om samma misstag och tänker därför sikta in mig på rätt segment direkt.
Men jag bli inte klok av att surfa hjälmar!
GT air, NXR, X-spirit, Neotec 2 excursion. Finns det andra integralmodeller?

Det verkar som X-spirit är dyrast och mest race, men vad står de andra för?
Är GT-Air endast för stelopererade nackar som klarar 4 kilo tyngd på skallen på en hoj med vinden i bröstet-körställning?
Blir man stämplad som korvätare om man har en Neotec-hjälm med inbyggda solbrillor?

Hjälp mig förstå vilken modell som kan passa mig!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hehe, jag har en GT-Air när jag kör min literhoj. På mig är den väldigt tyst och bekväm, och jag hör Packtalken sjukt bra även i farter 200+. Gött med solvisiret också. Ventilationen är bra, men jag har alltid luftintaget framför munnen stängt. Turbulensen i hjälmen vid öppet läge gör att jag får luftströmen rakt i ögonen. Kör för lite bana för att störa mig på hur hög eller låg pannan är.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lås inte fast dig vid shoei bara för att xr1000 passar perfekt.
Tänkte byta när xr1100 kom men den passade inte alls, tryckte i pannan så det funkade inte men hade tur då att det fanns ett gäng billiga 1000 som skulle bort så jag köpte på mig en som funkade. :)

Även testat några andra men minns ej vad de hette nu, samma där iaf., de passade inte lika bra som xr1000 så ska du absolut ha en shoei igen så testa noga innan så den sitter bra.

Jag köpte en airoh gp500 istället, sitter perfekt och är lätt. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OK! Jag har haft Shoeihjälmar sedan jag var 16, och brukar testa lite annat när det är dags att byta, men väljer alltid Shoei pga passformen. Men givetvis är passformen en avgörande faktor. Det går inte att köpa en obehaglig hjälm även om den heter Bästitest!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hehe, jag har en GT-Air när jag kör min literhoj. På mig är den väldigt tyst och bekväm, och jag hör Packtalken sjukt bra även i farter 200+. Gött med solvisiret också. Ventilationen är bra, men jag har alltid luftintaget framför munnen stängt. Turbulensen i hjälmen vid öppet läge gör att jag får luftströmen rakt i ögonen. Kör för lite bana för att störa mig på hur hög eller låg pannan är.

Luftström i ögonen är bra när man kör med brillor, men kass när man har linser, vilket jag brukar ha när (om jag någonsin får tid till det igen) jag kör bana.

Hur är vikten? Hur är synvikleln när man ligger klistrad mot tanken?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gillade också XR1000, men XR1100 upplevde jag som lite trång över munnen. Men när jag böt senast så blev det en NXR, och den stormtrivs jag med :tummenupp Visserligen kör jag inte bana med den, men ganska sportigt på väg och har aldrig upplevt att hjälmen skulle vara ett hinder på något vis, eller att den skulle begränsa synfältet.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Luftström i ögonen är bra när man kör med brillor, men kass när man har linser, vilket jag brukar ha när (om jag någonsin får tid till det igen) jag kör bana.

Hur är vikten? Hur är synvikleln när man ligger klistrad mot tanken?

Minns inte exakt vikt, men den är såpass lätt och bra aerodynamiskt att jag aldrig reflekterat över att den är tung. Har även haft den på två långresor och då kört 70-miladagar utan problem alls.

Synvinkeln är bra, jag tycker den funkar riktigt fint även när man kör hårt och ligger ner ordentligt. Jag är sjukt nöjd och går in på mitt fjärde år med hjälmen nu!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
OK! Jag har haft Shoeihjälmar sedan jag var 16, och brukar testa lite annat när det är dags att byta, men väljer alltid Shoei pga passformen. Men givetvis är passformen en avgörande faktor. Det går inte att köpa en obehaglig hjälm även om den heter Bästitest!

Jag tyckte det var rätt stor skillnad på GT-Air och NXR, GTn passade kändes bara konstig och fel (kändes också stor och klumpig överlag) medan NXRen satt som en smäck, faktiskt den bekvämaste hjälm jsg någonsin provat. Tidigare hade jag en Shoei Syncrotec II (gammal korvätarhjälm) och den satt aldrig riktigt bra, så nog är det skillnad även på Shoei och Shoei.

Är för övrigt EXTREMT nöjd med NXRen. Den är tyst nog att jag kan köra i motorvägsfart utan öronproppar och har mycket bra aerodynamik, ingen ”buffeting” eller konstiga ryck/kast som jag upplevt med andra hjälmar. Dessutom ventilerar den så bra att jag kan köra med stängt visir även i låg fart/stadstrafik, möjligen bara med främre vetilationen på ”hakan” öppen.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag tyckte det var rätt stor skillnad på GT-Air och NXR, GTn passade kändes bara konstig och fel (kändes också stor och klumpig överlag) medan NXRen satt som en smäck, faktiskt den bekvämaste hjälm jsg någonsin provat. Tidigare hade jag en Shoei Syncrotec II (gammal korvätarhjälm) och den satt aldrig riktigt bra, så nog är det skillnad även på Shoei och Shoei.

Är för övrigt EXTREMT nöjd med NXRen. Den är tyst nog att jag kan köra i motorvägsfart utan öronproppar och har mycket bra aerodynamik, ingen ”buffeting” eller konstiga ryck/kast som jag upplevt med andra hjälmar. Dessutom ventilerar den så bra att jag kan köra med stängt visir även i låg fart/stadstrafik, möjligen bara med främre vetilationen på ”hakan” öppen.

Kan bara instämma. När jag provade NXRen så insåg jag direkt att det var den jag skulle ha. Använder den bara på bana men funkar garanterat bra på gata också. Upplevs väldigt lätt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tackar för input! Får se vad det blir för något efter lite provningar senare framåt våren eller när man nu kan ha sparat ihop till en ny.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Har en GT Air och en NXR och de är som natt och dag. GT Air är tyst och bekväm, men samtidigt tung, för tung för riktig banåkning skulle jag säga om man ska vara petig. NXR är lätt, smidig och har för mig riktigt bra passform och dessutom riktigt bra ventilation, men det låter som att någon försöker blåsa skallen av dig när du kommer upp i lite högre hastigheter. Så jag brukar köra GT Air för lite längre turer på landsväg och NXR för bana eller en kortrunda på gatan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag förstod mig inte heller på det när det var hjälmbytardags. Har kört shoei i 20 år men nu när jag skall betala marknadspris blev det inte en x-11/12/13 utan en nxr. Märks att det är mer budget men jag är nöjd med allt utom bullret.
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Jag tyckte det var rätt stor skillnad på GT-Air och NXR, GTn passade kändes bara konstig och fel (kändes också stor och klumpig överlag) medan NXRen satt som en smäck, faktiskt den bekvämaste hjälm jsg någonsin provat. Tidigare hade jag en Shoei Syncrotec II (gammal korvätarhjälm) och den satt aldrig riktigt bra, så nog är det skillnad även på Shoei och Shoei.

Är för övrigt EXTREMT nöjd med NXRen. Den är tyst nog att jag kan köra i motorvägsfart utan öronproppar och har mycket bra aerodynamik, ingen ”buffeting” eller konstiga ryck/kast som jag upplevt med andra hjälmar. Dessutom ventilerar den så bra att jag kan köra med stängt visir även i låg fart/stadstrafik, möjligen bara med främre vetilationen på ”hakan” öppen.

+1 på detta. Jag bytte till NXR förra året, har varit kanonnöjd sedan dess, bra synfält och upplevs lätt på skallen:tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Riktiga knuttar kör Arai :fakta:rock

Riktiga knuttar har korta huvuden med andra ord :).
När jag har testat Arai så hamnar hakan, eller iallafall delar av den, under hjälmen. Det känns som att ha en hjälmarnas fez jämfört med en tryggt omslutande Shoei ;).

Hur fanken kör man en hjälm förresten!?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har en GT Air och en NXR och de är som natt och dag. GT Air är tyst och bekväm, men samtidigt tung, för tung för riktig banåkning skulle jag säga om man ska vara petig. NXR är lätt, smidig och har för mig riktigt bra passform och dessutom riktigt bra ventilation, men det låter som att någon försöker blåsa skallen av dig när du kommer upp i lite högre hastigheter. Så jag brukar köra GT Air för lite längre turer på landsväg och NXR för bana eller en kortrunda på gatan.

Vilken upplever du som kvalitetsmässigt bäst? Jag kör så lite bana numera så ett par gram extra är inte väsentligt, och dessutom är jag ortoligt stark :rock, så om det inte är en blyklump till hjälm så funkar nog en GT Air. Vitalt är synfältet, komforten rent passformsmässigt (och den måste man ju själv prova för att känna) kommer därefter, samt i sista hand ljudnivån.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Bytte från Arai rx7 till shoei NXR inför denna säsong.

NXR sitter fint och funkar ypperligt till både gata och bana. Ljudnivåer på sporthojar med NXR är jag inte rätt man att avgöra då jag alltid kör med proppar och sitter upprätt mitt i vinden.

Plus på NXR gentemot Rx7 är visirbyten.
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Jag förstod mig inte heller på det när det var hjälmbytardags. Har kört shoei i 20 år men nu när jag skall betala marknadspris blev det inte en x-11/12/13 utan en nxr. Märks att det är mer budget men jag är nöjd med allt utom bullret.

Samma här. Shoei-huvud. När det var dags att byta min X-spirit II så tyckte jag X-spirit III blivit för dyr och kanske ännu mer race. NXR fick det bli. Nöjd men den är bullrigare. Även med bra öronproppar. Köpte en till i vintras efter en marksyning. Den bullrar fortfarande...:)

P
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top