Mälaren Runt 18 augusti 11.00 Pampas, Solna

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Dags igen och får väl inte missas?

Vore kul om några här på forumet har lust att samåka och jag/andra kanske kan lyckas övertala er att gå med i härliga MCE. Leta upp mig/någon med detta märket så höres/störes vi hoppas jag då det alltid är kul lära känna andra hojåkare

MCE.jpg
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Hej! Bor du i Jakobsberg? Jag gör det och funderar på att åka varvet även om det mest kromslädar som ställer upp...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej! Bor du i Jakobsberg? Jag gör det och funderar på att åka varvet även om det mest kromslädar som ställer upp...

Hej. Häng gärna på.

Jag bor idag inte i Jakan utan på två andra ställen runt STH (särbo då damen inte gillar att jag har hojen i vardagsrummet vintertid och meckar med den). Kom till starten vid Pampas där kommer du hitta igen oss. Klubben MCE har olika kategorier hojåkare så finns något som passar alla och även dig skulle jag tro :)

Hoppas vi syns nu på lördag.

/PeterDeleter
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Ja, det låtar åt att jag kör då svärmor kommer på besök hela helgen :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för kartan. Nyfiken bara. Rullar alla hojar på i vanlig trafik eller är det polisbevakning för att se till att allt går okej till. Har aldrig kört i en flock så där någon gång:)

Man rullar i vanlig trafik kan man säga. (Fast extremt tät trafik) Sen har såklart polisen extra resurser ute. Dels för att dirigera trafik och dels i viss mån för att övervaka.

Vad gäller tempot så är det i stort sett en obruten kö av motorcyklar från Pampas Marina ner till Strängnäs så det går inte direkt fort. Den biten som går efter Essingeleden (E4) håller väl ungefär normalt tempo på den vägen men när man svänger av och börjar närma sig Södertälje så tjockar det till sig och blir rätt mycket krypkörning eftersom det går trögt genom Södertälje med rödljus mm. Efter Södertälje är det väl i stort sett normalt landsvägstempo resten av vägen runt mälaren med några platser där det köar ihop sig. Bland annat in till Eskilstuna motorstadion där huvudstoppet är.

en 125:a kan ju få lite jobbigt att hänga på dom bitar som går på motorvägen men det finns ju inget som hindrar att man håller igen lite så att han hänger med resten av gänget. Enligt min uppfattning är det ganska många som aldrig kör fortare än 90 samtidigt som det finns ett antal som låter det gå rätt mycket fortare på dom bitar som är motorväg eller bred landsväg.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej. Häng gärna på.

Jag bor idag inte i Jakan utan på två andra ställen runt STH (särbo då damen inte gillar att jag har hojen i vardagsrummet vintertid och meckar med den). Kom till starten vid Pampas där kommer du hitta igen oss. Klubben MCE har olika kategorier hojåkare så finns något som passar alla och även dig skulle jag tro :)

Hoppas vi syns nu på lördag.

/PeterDeleter

Jag ska tyvärr inte med på lördag då jag ska på konsert som jag köpte biljetter till för nästan ett år sedan.
Däremot har jag faktiskt funderat på att gå med i MCE då jag dessutom bor i Järfälla och bara har några km till snutenvägen vid Görväln.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Låter kul, hur lång tid tar det typisch? Hur är färdvägen ungefär? Och är det som det låter glida runt i maklig takt. Grabben min kör 125a och jag är lite nyfiken på om en sån liten parvel kan hänga med i tempot.

Ingen fara med 125a. Går inte så fort som fler skriver. Vi hade en med oss på 125a för två år sen som dan innan hade kommit ner på den från Luleå :)

Blir en upplevelse för grabben din tror jag då folk går man ur huse för att vinka och titta på spektaklet. Sök upp MCE vid starten så får du en broschyr med info om klubben också.

Här kan du se från ett tidigare år. Finns massa filmer du kan förbereda dig med :)

https://www.youtube.com/watch?v=r0BLQfJCOdI
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är bizzart många människor som sitter och fikar samt vinkar febrilt åt varenda hoj som passerar. Surrealistiskt.

Jag körde härom året, med ett gigantiskt aphängarroder from hell. I år är målet att ge minst 100 st vägficksvinkare tinnitus:yoparty
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mälaren runt har ju blivit ett almänt jipo... Va annat -86 när de va bara choppers..

En kompis åkte mälaren runt på moppe sommaren -72, fast va ingen dagstur utan närmare veckan...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mälaren runt har ju blivit ett almänt jipo... Va annat -86 när de va bara choppers..


Berätta - har arrangemanget blivit mindre värt genom att fler kör? Att fler typer av motorcyklister deltar?

Om man idag skulle köra rundan med uteslutande "choppers" - egenbyggda långgafflar, hur många skulle delta? Hur många skulle bry sig?

Självklart var det annorlunda då. Körningen startades ju som en reaktion på att -60 och -70 talets åkchoppers liksom hade bleknat bort och allt fler satsade på extrema showbyggen som sällan eller aldrig syntes i trafik.

Hur är det själv? Åkte du chopper då? Gör du det fortfarande?

Jag tycker det är ett fint tillfälle för bikerekumenik och umgänge över de vanliga, trista stängslen av inordnande efter gaffelvinkel, körställning och eventuell frans- eller kålleschtröjepreferens. Leva och låta leva, typ.
I vart fall just denna helgen.





Det är bizzart många människor som sitter och fikar samt vinkar febrilt åt varenda hoj som passerar. Surrealistiskt.

Jag körde härom året, med ett gigantiskt aphängarroder from hell. I år är målet att ge minst 100 st vägficksvinkare tinnitus:yoparty

Ja, och just denna helgen är det dessutom okay. Känns som folk längs vägkanten vårdar sin tinnitus och är glada över den.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Finns många olika kategorier på MC och Mälaren runt idag. Den här ser man varje år :):):)

MC-båt.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Berätta - har arrangemanget blivit mindre värt genom att fler kör? Att fler typer av motorcyklister deltar?

Om man idag skulle köra rundan med uteslutande "choppers" - egenbyggda långgafflar, hur många skulle delta? Hur många skulle bry sig?

Självklart var det annorlunda då. Körningen startades ju som en reaktion på att -60 och -70 talets åkchoppers liksom hade bleknat bort och allt fler satsade på extrema showbyggen som sällan eller aldrig syntes i trafik.

Hur är det själv? Åkte du chopper då? Gör du det fortfarande?

Jag tycker det är ett fint tillfälle för bikerekumenik och umgänge över de vanliga, trista stängslen av inordnande efter gaffelvinkel, körställning och eventuell frans- eller kålleschtröjepreferens. Leva och låta leva, typ.
I vart fall just denna helgen.

Va bara en reflexion på att de blivit så stort...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag anade ett "bättre förr" som inte fanns.
Sorry. Inte meningen att börja bråka.

Jag har kört Mälaren Runt-runt-runt de senaste 6-7 åren eller så: några varv med strömmen, några varv mot strömmen, någon timma på motorstadion när det går att komma in utan att köa och någon timme stillasittande längs sträckan bara för att njuta.
Jag måste säga att det är ett fantastiskt arrangemang.

Alla typer av hojar på plats. Kul.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag fattar "JPT" vad du menar och det är ju jättekul detta spektakel blivit så stort att det räknas som ett av världens största event i sin genre :lol

Är liknande me Gotland Grand National.. Enduro tävling me några hundratal första året -84 å nu en hel veckas jipo..
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top