Dämpa ljud från Biltema slipon?

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hej!

Köpte en Suzuki vx800 förra året och tidigare ägare har satt på biltemas slipon (https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/ljuddampare/ljuddampare-slip-on-2000028549).

Jag tycker det låter väldigt mycket för mycket och har tyvärr inte originaldämpare (Han kapade dem när han bytte).

Någon som fått tyst på detta slipon? Hur gör man på bästa sätt? Har redan kollat över packningen och det verkar vara så bra det kan bli på det planet.

Finns det nån db-killer som passar och hur tyst blir den? Är alltså ute efter en permanent lösning och inte enbart inför besiktning :)

Om någon vet var jag får tag på alternativa tystare/originaldämpare till vettigt (lågt) pris så är det också intressant ;)
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vore det inte en bra grej generellt att försöka få tag på en originaldämpare? Kanske tänker jag för seriöst nu att man alltid ska ha kvar sina originaldelar man byter ut men det hade kanske jag kikat på. alternativt köpt ett nytt slipon med db killer.

Inte dom billigaste lösningarna kanske men den vägen hade jag kört.
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Javisst vore det bra! Problemet är att cykeln inte är värd mer än cirka 12-15k nånstans. Så det behöver vara väldigt låga priser på nya slipon för att det ska kännas motiverat istället för att byta cykel (vilket jag helst undviker) ;)

Nya originaldämpare (om de går att köpa fortfarande) kostar mer än motorcykeln. Har inte hittat några begagnade vare sig på ebay eller i Sverige :(
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har du kollat på alla mc demontering som finns? Inte säkert att dom har allt listat på hemsidan
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Dunstall Decibell" modellen på den länkade sidan har jag använt och varit nöjd med. 745 spänn är skitbilligt!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[Ghettolösning]Ta av dämparen, klura ut hur du fäster en bricka eller nått inne i röret. Du skall se till att ljudet/avgaserna går ut i dämpullen och inte bara rakt ut.
Fäst den med lite ståltråd. Innerröret tenderar att vara perforerat. Bara dra igenom najtråden där och sen i brickan. Behöver ju inte vara snyggt då det ändå inte syns, utan bara se till att den täpper igen utloppet lite grann.[/Ghettolösning]

De där tillbehörsdämparna som det länkades till är ju inte direkt tysta...vet jag av erfarenhet. :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har tidigare ägare tagit bort förbindelseröret mellan de 2 avgasrören precis före sliponen ?

För i så fall kan du minska ljudet genom att montera ett nytt förbindelserör.
Avgaspulsen från varje cylinder fördelas ju då på två slipon.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag är säker på att du kan hitta ett par vinklade kina insatser för lunchpengar på eBay, som går att pyssla fast baktill. Värt att testa iaf
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Insåg att jag totalt glömt detta, 5 år senare.Jag uppar min gamla tråd. Motorcykeln är kvar :)

Försöker hitta vinklad dbkiller till samma dämpare nu. Den går igenom besiktningen men skulle vilja ha ned ljudet.

Hur stor skillnad blir det med en dbkiller?

Var kan jag köpa en vinklad som håller till mer än bara besiktningt? Detta är typ den enda jag hittar:

Enbart till besiktning står det specifikt dock.

Tar man en kort så blir den bara 4-5cm innan det tar stopp, misstänker att det gör varken till eller ifrån?

Någon som har några tips på var jag kan hitta en?

Cykeln är inte värd mycket, så skulle vilja komma undan med ett par hundringar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har du långt till närmsta mc-skrot ?annars är ju ett alternativ att modda dit en ljuddämpare som dämpar mer från valfri modell skrapad spelar ju mindre roll än en som brölar om man stör sig på det
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder du öronproppar ?
Om inte
besök närmsta apotek och inhandla öronproppar.

Hojen går ju igenom besiktning så utmaningen är ju din upplevelse.
Du vill få det tystare.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Kolla med Sams mc skrot i Karlstad.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hör kan du välja o vraka jag har kört med en av dom längsta vinklade på yzf, n blev tyst som bara den men den varvade inte mer än 5000 sedan borrade jag 4 8mm hål i kragen o då går det att varva 7500 o det räcker för mej det är ca 200 km

 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Skillnaden med db-killer kan bli stor.

Jag skulle letat ett begagnat originalsystem, exempelvis via mc-demontering eller på ebay. Ibland går det att få hem sådant för småpengar. Tittar du på exempelsökningen du fått länkad ovan ser det inte överdrivet dyrt ut i förhållande till hojens värde. Du har trots allt irriterat dig på ljudet i fem år nu.

Vill du komma väldigt billigt undan är det någon av ghettolösningarna som nämnts i tråden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Annars finns ju möjligheten köpa en ljuddämpare till bil. På grund av den hårda konkurrensen ligger ljuddämpare till bil i en annan prisklass än MC slipon. Men dämpar bättre.
Enligt principen ju större dessto tystare.
1691561603486.png
Exempel
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Har du långt till närmsta mc-skrot ?annars är ju ett alternativ att modda dit en ljuddämpare som dämpar mer från valfri modell skrapad spelar ju mindre roll än en som brölar om man stör sig på det
Kanske borde kika på det igen, se om det finns nåt i bra skick som skulle passa.

Använder du öronproppar ?
Om inte
besök närmsta apotek och inhandla öronproppar.

Hojen går ju igenom besiktning så utmaningen är ju din upplevelse.
Du vill få det tystare.
Yes! Jag kör med formgjutna proppar för att få bort vindbrus, som jag börjat bli mer känslig för. Jag vill mest få det tystare när man rullar tidig morgon eller sen kväll, för omgivningens skull :)

Kolla med Sams mc skrot i Karlstad.
Har kollat några gånger, verkar inte få in avgassystem till dessa tyvärr. Men tack för tipset!

Hör kan du välja o vraka jag har kört med en av dom längsta vinklade på yzf, n blev tyst som bara den men den varvade inte mer än 5000 sedan borrade jag 4 8mm hål i kragen o då går det att varva 7500 o det räcker för mej det är ca 200 km

Där fanns det endel! Ska kolla igenom. Inga problem att beställa till sverige?

Skillnaden med db-killer kan bli stor.

Jag skulle letat ett begagnat originalsystem, exempelvis via mc-demontering eller på ebay. Ibland går det att få hem sådant för småpengar. Tittar du på exempelsökningen du fått länkad ovan ser det inte överdrivet dyrt ut i förhållande till hojens värde. Du har trots allt irriterat dig på ljudet i fem år nu.

Vill du komma väldigt billigt undan är det någon av ghettolösningarna som nämnts i tråden.
Har inte kört den på 4 år. Tänkte besiktiga och sälja, men kom på att den är så trevlig att köra/inte värd så mycket så jag behåller den nog till körningar där jag inte vill ta "fin-mcn". Därför blev det aktuellt igen :D

Begagnade originalsystem är svåra att få tag på i bra skick. Verka kostar flera tusen när man väl hittar. Gissar att mcns värde gått ner till 10.000 eller lägre baserat på blocket just nu.

Det bästa alternativet jag hittat är ett eftermarknads för 3000kr begagnat, men det låter mer än original enligt säljaren. oklart om det är tystare än biltema dock. Men lite mycket att lägga mtp värdet på cykeln också.

Såg du några som var i bra skick? De jag hittade var rostiga/buckliga. Men jag kan ha missat några. Ska kolla mer ikväll!

Annars finns ju möjligheten köpa en ljuddämpare till bil. På grund av den hårda konkurrensen ligger ljuddämpare till bil i en annan prisklass än MC slipon. Men dämpar bättre.
Enligt principen ju större dessto tystare.
View attachment 487998
Exempel
Finns det några exempel på någon som använt och det ser bra ut? Tveksam till att man kan få det snyggt med dessa.

Lutar åt att jag pillar i en vinklad dbkiller och ser hur det blir till att börja med!
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top