Svårstartad KTM 620 2001 SC

s_o_n_y

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2018
Ort
Alnö
Hoj
KTM 620 2001 SM LC4
Hej !
Har handlat på mig en KTM 620 Supermotard som är buskul att köra när den väl går.
Har googleat ihjäl mig på startteknik och jag tycker den sitter där men inte startar den på nått kick.

När den väl går så går den bra. Inga direkta missljud eller misständningar.

Det som verkar vara gjort på den är nån slipon dämpare, öppet filter med lite öppnad luftburk och sen en 62 huvudmunstycket.

Man kan få kicka 10-20 ggr innan den går igång och ibland är det bara att ge upp :(

Har rivit förgasare och rengjort allt, ställt den i original förutom munstycket då. Ställt ventilerna, bytt stift och kollat gnista från tändspole med och utan tändhatt. Kollat så svänghjul så markerat precis i ÖD. Blir gråhårig på den snart :(

Nån som har fler ideer om vad det kan vara ?

Mycket tacksam för hjälp och funderingar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Helt normalt betende första gången du har en stånka med rätt teknik startar dom alltid på första kicken.

Min första vecka med.en 525 bestod att att kicka springa bogsera o svära.

Då hade jag ändå kört yamaha tt600 sedan 1983 o 500cc 2T

Ktm kräver rätt teknik o då är det lika lätt att kicka den som en 125cc.

Bara att öva
 

s_o_n_y

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2018
Ort
Alnö
Hoj
KTM 620 2001 SM LC4
Har hört att det är mycket teknik, men kan påstå att jag nu har lästa alla inlägg och sett alla filmer om hur man får igång den och kan inte påstå att den hoppar igång på en gång. Folk pratar om något klick som inte finns. Däremot så knirrar kicken rejält när den bygger komp och blir helt stum. Då trycker ja in decomp och går förbi bara någon mm så ja har så mycket moment som möjligt. Sen trampar ja till utav bara h--lvete, men död. Ibland får ja den tom att gå två varv, alltså stanna på andra kompläget utan att den tänder till ens.
Kan väl påstå också att jag vet hur en 4 takt arbetar. Jag vill tycka att något är galet med den :(

Har i alla fall beställt alla originalmunstycken och nål mm som ja ska slänga dit.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom surar ned sig rätt så fort o då kan man kicka till man dör bokstavlig.

Då får man/jag hålla in dekompen o kicka runt motorn ett gäng varv så den vädrar ur bränslet ur cylindern.

Min erfarenhet är att startade hon inte på 3,dje kicken så var hon sur o behövdes ventileras eller vad man skall kalla det.

Skulle din vara ombestyckad är det ju fullt möjligt att hon surar fortare.

Mvh
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hade en Honda XR650 innan som också enbart hade kick. Tänkte att jag då behärskade kick-cyklar...
Men min 660 startade av säljaren på 5-6 kick, köpte, transporterade hem 40 mil och trodde nånting gått sönder i transporten. Den. Startade. EJ. Helt utan överdrift, så la jag 400-500 kick innan jag ens fick igång den första gången, i omgångar i drygt en vecka provade jag olika förgasarinställningar, ventilspel, allt. Ställde sen in allting till ''fabriksinställning'' på förgasare ventiler osv... Provade olika start tekniker, och det ENDA. Det ENDA som funkade...: Ifrån helt orörd: 3 hela vrid på gasen, kicka runt några varv med dekompen, ingen choke, få kicken till ett ''snäpp'' ifrån ÖD, ett nytt vrid på gasen och sen kick. Startar alltid på 1-2 kickar kall, och 1 kick varm. Om man kickar utan gas så visar det inget liv, inte ens en prutt. Med choke, samma sak. Riktigt jäkla grinig är den på springstart också, krävs 2 tunga pers på och en lång jäkla backe så startar den efter 2-3 försök, men på 1 kick med den tekniken... Och som det verkar så är det olika tekniker för samma hoj... Ingen startar sin detsamma som den andre :D Blir aldrig mer KTM efter den här... Hehe ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter som ts har rätt startteknik men jag vill som tidigare inlägg påpeka hur viktigt de är med urluftning om den inte startar på 3 kick. Håll full gas vid urluftning och kicka minst 5 snabba kick stäng inte av tändningen de är bara bra om den poffar lite vid urluftning.
Gasen får inte röras för om den startar med gas är förgasaren felbestyckad.
62 i huvudtmunstycke antar jag ska stå 162? De påverkar inte uppstarten man kan köra utan munstycke och den startar bra ändå. Däremot är de viktigt man ställt in rel låg tomg och justerat blandskruven rätt. Har man för hög tomg blir de svårstartade. Lämplig tomg max 1500-1700varv.
Om maskinen har stabil tomg dvs inte olika hög tomg efter gasavslag så brukar blandskruven stå rätt och lågfartsmunstycket va rätt storlek. Om den smårusar eller bluddrar skruva tills den går finast möjliga på tomg och testa att den går tillbaka stabilt till tomg efter gaspådrag. När de står rätt blir de lättstartade helt enkelt de kan vara svåra att starta om blandskruven står fel.
Ett tips till,,,många stånkor tycks inte gilla iridium tändstift de kan bli notoriskt svårstartade så kolla att de sitter ett vanligt billigt stift i den. Om de inte står uttryckligen iridium på stiftet så kolla på elektråden om den är toksmal i spetsen på elektråden typ 0,4-0,6mm då är de iridium. Denso stift har 0,4mm NGK 0,6mm smalt stift i mitten,,byt genast ut det till vanligt org rek stift.
 
Last edited:

s_o_n_y

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2018
Ort
Alnö
Hoj
KTM 620 2001 SM LC4
Tack innerligt för alla svar här !
Har provat att röra gasen liite och inte röra den alls. Tycker de inte gör nån skillnad mer än att när det väl startar och man har gasat lite så varvar den till. Observera !! Jag har ingen förgasare med Axpump, så den pyttsar ingen soppa ALLS när man rör gasen utan endast öppnar trotteln ! :)

Tändstiftet som sitter där är helt nytt och ett Original NGK DPR8EA-9. Tänkte köpa iridium, men då skippar vi det.
Nånting jag reflekterade på var att efter ca 5-6 kick så plockade ja ur stiftet och då är det snustorrt ?
Borde de inte vara blött om det är så att ja kickar fel men får inte igång den ?
Idag ska jag prova startgas och kolla om den tänder till på det. gör den de vet jag att det är någe tok med Dellorton :)
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På min 620 -98 med dellorto var sekvensen såhär: In med dekomp och snurra runt typ 5 ggr. Släpp ut dekomp och leta upp dödläget (där det tar emot som fan) in med dekomp och trampa kicken typ 20° från rakt upp så att säga och sen släpp dekomp igen, upp med kicken i högsta läget och sen snärta till som fan på kicken. Startade den inte där så repetera ovan.
 
Last edited:

s_o_n_y

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2018
Ort
Alnö
Hoj
KTM 620 2001 SM LC4
Kan informera nu att med startgas så smäller den i alla fall igång på typ 3e kicken och går sedan. utan startgas är den död igen ??
Sliten förgasare ?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Går den fint på tomgång sedan du har fått igång den? Går den att starta när den väl blivit varm? Kan vara fel på choken kanske.
 

s_o_n_y

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2018
Ort
Alnö
Hoj
KTM 620 2001 SM LC4
Har startat den och låtit den gått i bara ca 1-2 min sen lämnat den 1 timme. Gick ut nu och den small igång på andra utan startgas ?! Fattar ingeting. Gör ingen skillnad i kicktekniken heller. Ska prova varmköra den riktigt och se om den går att få igång sen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Troligen skit sur innan den startade. Eller så har farbror melker fått in rätta knycken:yoparty
 

s_o_n_y

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2018
Ort
Alnö
Hoj
KTM 620 2001 SM LC4
Haha jaa vi får se. Har gått ut i omgångar nu en stund och provstartat. Verkar ge sig. Har ställt fögasarn i original inställningar.
Ska provköra imorgon så den blir riktigt het, så ska vi se om man kan våga stanna och ta en glass haha ! :Bugar:hihi
 

Pexi

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
2008, KTM 990 SM
Halloj,
Hade en 620 SC 1994 tidigare, och hade inga problem med att starta den.
Körde med både original Dellorto och även Keihin- förgasare med accpump.

På min hoj fastande dekomp- spaken i aktiverat läge när man tryckte in den. Sedan trampade man sakta och försiktigt på kicken precis tills dekomp- spaken släppte tillbaka, och då var kolven i perfekt läge för att kicka igång motorn.
I detta läge släppte man upp kicken högst upp, och trampade till ordentligt, så startade den i princip direkt.
Dock är det viktigt att kicka ordentligt hela vägen ner med kicken.
Likaså att tomgången är stabilt inställd.
Man skulle absolut inte röra gasen när man kickade. Det bästa är att ej hålla i gashantaget alls, för omedvetet brukar man vrida lite på gasen när man kickar.

Har säkerligen lärt mig kicka stora fyrtaktare av tidigare erfarenhet från min Husaberg 501, som man svor åt många gånger i begynnelsen... ????????????
Men, man lär sig ????????
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top