Ett folk, ett parti - Socialdemokraternas historia.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Igen, leta fram var man i filmen påstår att aftonbladet är en socialdemokratisk blaska eller lägg ner det argumentet om du inte kan backa upp det.

Personligen tror jag att anledningen til att aftonbladet är med så mycket i filmen är för att de i nutid är duktiga på att peka på SDs fula rötter, och nu pekar SD tillbaka. Många av de artiklar som refereras handlar om socialdemokrater, även om inte tidningen som sådan var socialdemokratisk så kan det väl vara av relevans för filmen vad de skriver om den tidens sossar?

OK, det köper jag. De vill hämnas. Men AB hade oavsett detta ingenting med S att göra...


Buy quality, cry once
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Åkesson gick ju med när det var nazistiskt? Det var inte 1930-tal utan tjugo år sedan ungefär. Låååångt efter förintelsen och decennier av kunskap.


Buy quality, cry once

Löfven joinade S då de fortfarande höll på att tvångssterilisera folk till höger och vänster... Lååååångt efter förintelsen et cetera...

OK, det köper jag. De vill hämnas. Men AB hade oavsett detta ingenting med S att göra...


Buy quality, cry once

Som sagt, det tror jag faktiskt aldrig att man påstår rakt ut i filmen heller. Men om du kan leta fram ett tidsnummer då de säger det rakt ut i filmen så ska jag givetvis medge att jag har fel. Men inte dessförinnan :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Löfven joinade S då de fortfarande höll på att tvångssterilisera folk till höger och vänster... Lååååångt efter förintelsen et cetera...

Tvångssterilisering var ett jäkla otyg och ett led i den sociala ingenjörskonsten. Dock tror jag inte att gemene man hade särskilt stor koll på vilka som inte ansågs få fortplanta sig och jag tror heller inte att staten egentligen visste det heller på den tiden. Men tro inte att alla får fortplanta sig idag heller... även om det sker på andra sätt nuförtiden.

I efterhand har människoöden uppmärksammats i detta sammanhang, liksom vad gäller psykvården osv. Kring detta har det skrivits vitböcker och skadestånd utbetalats till ännu levande drabbade så jag vill nog påstå att man gjort upp med sitt förflutna i den delen.


Angående Aftonbladet: varför har man med den tidningen alls i en film om S? Det fanns ju andra tidningar som var ännu mer nazianstrukna?
 

Str3 R

Guest
Bara jag som gör en koppling här? Med tanke på tvångssteriliseringarna..?

0e7be7b23828fb1ac63be29be0a9a9a3.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tvångssterilisering var ett jäkla otyg och ett led i den sociala ingenjörskonsten. Dock tror jag inte att gemene man hade särskilt stor koll på vilka som inte ansågs få fortplanta sig och jag tror heller inte att staten egentligen visste det heller på den tiden. Men tro inte att alla får fortplanta sig idag heller... även om det sker på andra sätt nuförtiden.

I efterhand har människoöden uppmärksammats i detta sammanhang, liksom vad gäller psykvården osv. Kring detta har det skrivits vitböcker och skadestånd utbetalats till ännu levande drabbade så jag vill nog påstå att man gjort upp med sitt förflutna i den delen.


Angående Aftonbladet: varför har man med den tidningen alls i en film om S? Det fanns ju andra tidningar som var ännu mer nazianstrukna?

Det är inte upp till varken dig eller Socialdemokraterna att avgöra huruvida de "gjort upp med sitt förflutna". De kan betala folk och be om ursäkt till de nu levande allt de vill, men det är svårare att be de döda om förlåtelse. Om de nu levande av de som var skyldiga ställde sig vid gravarna tillhörande de vars liv man ändat på plågsamma sätt och frågade "förlåter du mig?" så skulle tystnaden bli deras svar.

Antagligen för att man tyckte att deras artiklar passade in i det diskuterade ämnet. En bidragande faktor kan också vara att den tidningen fortfarande existerar, och är duktiga på att peka finger åt andras nazistiska rötter. Det kastandet av sten i glashus kan mycket väl ha påverkat hur ofta man valt att referera till aftonbladet.

- - - Updated - - -

Bara jag som gör en koppling här? Med tanke på tvångssteriliseringarna..?

0e7be7b23828fb1ac63be29be0a9a9a3.jpg

:rofl Han matchar ju steriliseringskriterierna i alla fall... :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
2013 var året vi äntligen slutade tvångssterilisera medborgare... :3freak

Egentligen vette sjutton om man verkligen ska säga äntligen.

Och då tänker jag inte på Löfven utan snarare personer som helt enkelt är för mentalt handikappade att ta hand om ett barn. Det är ju inte mer humant att man låter dessa personer göra barn bara för att direkt tvångsomhänderta barnen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
2013 var året vi äntligen slutade tvångssterilisera medborgare... :3freak

Nja... Fram till 2013 var man tvungen att "frivilligt" gå med på att steriliseras ifall man ville byta kön. De riktiga tvångssteriliseringarna à la "Vi bestämmer att du inte ska fortplanta dig because reasons" upphörde på 70-talet.

Inte desto mindre hemskt att sådan praxis existerade.

Och i neutralitetens och rättvisans namn kan vi ju passa på att nämna att SD var ensamma om att rösta för att detta skulle fortgå då det avskaffades år 2013.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
https://unv.is/expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofvens-kanga-till-jimmie-akesson

Steffe verkar ju inte ha tagit till sig av kritiken direkt...

"Ska vi ha ett anständigt Sverige eller inte? Ska vi ge ett avgörande till ett parti med nazistiska rötter, rasistiska rötter, ett högerextremt parti? Jag tycker att vi ska ha en högre anständighet i Sverige".

Som vanligt fullt fokus på andras historia men den egna skits det fullständigt i. Förbannade hycklare :mad:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
https://unv.is/expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofvens-kanga-till-jimmie-akesson

Steffe verkar ju inte ha tagit till sig av kritiken direkt...

"Ska vi ha ett anständigt Sverige eller inte? Ska vi ge ett avgörande till ett parti med nazistiska rötter, rasistiska rötter, ett högerextremt parti? Jag tycker att vi ska ha en högre anständighet i Sverige".

Som vanligt fullt fokus på andras historia men den egna skits det fullständigt i. Förbannade hycklare :mad:

Tror du han är läskunnig? Jag menar, det är nog svårare att lära sig svenska än att klara av en svetsutbildning.

Igår efter ett misslyckat försök till härskarteknik över Ebba, så försökte han förklara bort det med att han jobbat större delen av sitt vuxna liv inom industrin...
Finns det någon som haft denne man som arbetskamrat på golvet och sett honom dra en svetssträng, hålla i en skiftnyckel eller utfört produktivt arbete i någon som helst form?

Jag bara undrar :va
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Sjukt hur lite kunskap folk har om saker och ting.

Hur mycket av svensk historia kan folk använda som propaganda egentligen?
Det känns som folk vet mer om vad de svenska hollywood fruarna gör än vad Sverige har gjort i sin existens.

Skamligt att folk tror på politikerna öht. Det är makthavande jävlar som har det vanliga folket som slavar.

Bäst skulle varit att ingen röstat...det går faktiskt att köra utan att ha en små grupp idioter som avgör alla viktiga saker för oss.

Det är enkelt att ordna fram online röstning för alla frågor som gäller oss. Låt folket inte rösta på parti men på allting. De som inte vill behöver inte såklart.

Undrar hur mycket pengar det blir över till sjukvård osv om man tar bort alla de här rika politiker?

Finns inget folkets parti...folkets parti skulle vara folket. Där alla kan vara med om att rösta om allt. Vilket inte är omöjligt att göra nu.

Men gå och tro att ett parti vill hjälpa dig...HA
Folk som tror SD kommer göra det så bra för det "hårt jobbande svensken".

Nej alla kommer få slava bort sitt liv för de rika i samhället. Skyll på vad som helst men riktiga problemet är och har alltid varit jämställdhet. Klyftorna i samhället växer och helt plötsligt har folk sämre och svårare i livet. Folk börjar med kriminalitet pga det går inte att jobba och samtidigt ha en ordentligt fritid med familj. Samt att se vissa som har det överdrivet bra i sitt liv och du behöver helt plötsligt betala mer i sjukhuset.
Väntan blir längre i sjukhuset osv osv.

De flesta människor är dumma som satan. Vi är inte en fantastisk varelse...vi är som alla andra djur. Det enda vi har är verktyg och är oerhört onda.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Haller med till 100% Vurparn.

I framtiden kommer folk titta tillbaka och skratta at hur fan det gick till. Att folk fortfarande lyssnar pa politiker ar for mig helt oforstaeligt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sjukt hur lite kunskap folk har om saker och ting.

Hur mycket av svensk historia kan folk använda som propaganda egentligen?
Det känns som folk vet mer om vad de svenska hollywood fruarna gör än vad Sverige har gjort i sin existens.

Skamligt att folk tror på politikerna öht. Det är makthavande jävlar som har det vanliga folket som slavar.

Bäst skulle varit att ingen röstat...det går faktiskt att köra utan att ha en små grupp idioter som avgör alla viktiga saker för oss.

Det är enkelt att ordna fram online röstning för alla frågor som gäller oss. Låt folket inte rösta på parti men på allting. De som inte vill behöver inte såklart.

Undrar hur mycket pengar det blir över till sjukvård osv om man tar bort alla de här rika politiker?

Finns inget folkets parti...folkets parti skulle vara folket. Där alla kan vara med om att rösta om allt. Vilket inte är omöjligt att göra nu.

Men gå och tro att ett parti vill hjälpa dig...HA
Folk som tror SD kommer göra det så bra för det "hårt jobbande svensken".

Nej alla kommer få slava bort sitt liv för de rika i samhället. Skyll på vad som helst men riktiga problemet är och har alltid varit jämställdhet. Klyftorna i samhället växer och helt plötsligt har folk sämre och svårare i livet. Folk börjar med kriminalitet pga det går inte att jobba och samtidigt ha en ordentligt fritid med familj. Samt att se vissa som har det överdrivet bra i sitt liv och du behöver helt plötsligt betala mer i sjukhuset.
Väntan blir längre i sjukhuset osv osv.

De flesta människor är dumma som satan. Vi är inte en fantastisk varelse...vi är som alla andra djur. Det enda vi har är verktyg och är oerhört onda.

Problemet med direktdemokrati är att det kräver en välutbildad och engagerad population. Det finns inte.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Fast medelintelligensen/utbildningen hos befolkningen överstiger nog dagens politiker med råge tror jag och dessutom blir ju direktdemokrati med automatik helt utan korruption och nepotism.

Yes! Vem bränner första häxan i vår lynchmobb?!

Bättre exempel på direktdemokrati är nog svår :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top