Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är nog ingen risk att växlar på kompressorn så mycket att trycket blir för högt,,jag tror däremot att motorn kan krokna , de kan säkert bli så illa att kompressorn går så tungt att motorn har svårt att gå på tomg. På youtubefilmen hade de en amr 300 på en radfyra 250cc och de körde faktiskt med enkelförgasare före kompressor! Nu fick man inte reda på om de funkade men de vore enklare bygge om de funkar för då behöver du bara köpa en singelförgasare typ Mikuni tm eller HSR 40 alt kehin crossförgasare FCR 39-41mm. Kehin fcr hittar du på blocket för 1000-2000kr samma sak med mikuni tm /hsr 40-42. Faktum är att jag vet av en Mikuni hsr 42a.

Ang bredbandslambdan så är de rätt mätare du hittat,, köp en från ebay så blir den billigare alt beg på blocket.

Elsberg tuning va ju ett enormt matnyttigt läs allt där de förklarade ju de mesta med kompressor på liten motor.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ang. ”säkerhetsventil” så har i princip alla turboinstallationer (kanske även gäller kompressor?) en s.k. dumpventil, vilket är en fjäderbelastad ventil som öppnar när trycket når en viss (normalt reglerbar) nivå. Den sitter permanent monterad. Det är den som ger det där karaktäristiska ”pssch”-ljudet.

Har du läst VR-8s tråd om sin kompressormatade Aprilia? kan nog vara mycket intressant läsning där. Där var en av de stora frågorna hur drivningen av kompressorn löstes. Ganska avancerad konstruktion som jag minns det.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?150194-Aprilia-Factory-SuperCharged
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för tipset jag får läsa på den tråden.

Hoppas ni står ut med mina tusen frågor;)

Vet att man har en wastegate på turbomaskiner men den släpper väl avgaserna på "sidan av" turbon för att sänka trycket. Tänker att kompressorn inte kan överladda om den är rätt växlad i förhållande till motorn men det låter ju ut logiskt att man ska ha en säkerhetsventil även på en kompressor maskin. Det är alltså nån sån här liknande grej man ska ha https://www.ebay.com/itm/Universal-...table-25psi-BOV-Blow-Dump-Blue-/252955149166?

Drivningen av kompressorn ser jag som det "enkla" i detta sammanhang även om det säker kräver en hel del ombyggnad men min tanke är att ta drivningen i form av en remskiva på svänghjulet och eventuellt man man kanske få tillverka ett stödlager på axeländen, men sen att få rätt utväxling, bestyckning och annat är nog den riktigt stora utmaningen.

En korkad fråga till men annars lär man ju sig inget ;) Om man inte kan man inte kan köra med intercooler om man har kompressorn efter förgasaren kan man inte då bygga kylning av plenum? Eller blir det knas om man kyler redan förgasade bränsle/luftblandningen? Är det därför eller är det för att man får långa ledningar som det inte går?

Nu vid googling hittade jag denna tråd https://www.dlra.org.au/forum/viewtopic.php?f=18&t=1686&start=315 är väl kompressor 250 radfyran jag hittade på youtube. Har bara tittat lite snabbt i tråden men dom verkar ju köra en Aisin AMR300 som sugkompressor inte tryck för då man kollar på bilderna sitter förgasaren före kompressorn.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om man kyler bränsle/luftblandning i en intercooler så kondenseras bränslet och fastnar i ic'n.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dumpventil har man bara för att slippa övertryck i plenum vid gasavslag. Övertrycket är inte önskvärt för de saktar ner turbon vid om växlingar de gäller såklart inte kompressor. Man behöver med andra ord inte dumpventil på kompressor och sluttrycket bestäms som sagt av remhjulen. De svåra i detta fall är att nå närmare eller ännu bättre över 1 bar för de skulle behövas då org rovan är på så lite hk org. Men om ts bara vill ha en kul frän kompressor utan att den behöver kräka ut mycket effekt så kan du göra det enkelt och behålla org kompförhållande och ta ut lite laddtryck typ max 0,5 bar skule nog motorn klara utan kompsänk.
Som redan nämnts så går de inte ha ic med sugkompressor pga lång trång insugslängd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då var det lite som jag trodde då det gäller intercooler.

Fränhetsfaktorn är ju högre prioriterad i detta bygge än att skrämma ut varje lite hästkraft ur den gamla 250 cc motorn men nog vill jag få effektökning om man ska göra detta, skulle ju kännas meningslöst om fick ut samma effekt trots kompressor även om hojen i sig skulle se fränare ut. Vad kan man tro sig få för effektökning vid 0.5 bar?

Tror jag ska börja göra enkel principskiss över detta bygge så får vi se vad jag fattat och vad som fattas.

Tycker att Boost 3 förslag på original komp och lågt laddtryck låter ut som ett bra förslag att starta med sen får man väl bygga vidare från det om man vill öka på effekten.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då var det lite som jag trodde då det gäller intercooler.

Fränhetsfaktorn är ju högre prioriterad i detta bygge än att skrämma ut varje lite hästkraft ur den gamla 250 cc motorn men nog vill jag få effektökning om man ska göra detta, skulle ju kännas meningslöst om fick ut samma effekt trots kompressor även om hojen i sig skulle se fränare ut. Vad kan man tro sig få för effektökning vid 0.5 bar?

Tror jag ska börja göra enkel principskiss över detta bygge så får vi se vad jag fattat och vad som fattas.

Tycker att Boost 3 förslag på original komp och lågt laddtryck låter ut som ett bra förslag att starta med sen får man väl bygga vidare från det om man vill öka på effekten.

De är helt klart bra ide att starta med org kompförhållande för utmaningen i första hand är att ens nå över 0,5 bar. 0,5 bar brukar ge ca minst 50% effektökning "med turbo & ic" men en kompressor vet jag inte exakt vad en den ger då den tar mycket effekt genom drivningen av sig själv. De kan röra sig om bara 15-20% ökning med china kompressor och 30% om allt klaffar med dyr kompressor. De beror mycket på hur effektiv kompressorn i fråga är vs hur mycket effekt den drar. Man kan misstänka att en billig china 300 kompressor kan vara ineffektiv :gnissla

Länken tidigare till kompressorbygget Aprillian här på forumet va ju byggd absolut helt rätt med dyr 18-20000kr kompressor och den ökade från 130brp hk till 170brp på 0,55 bar om jag inte mins fel. Den byggdes med kompressor först sedan plenum med org insprutaspjäll dvs tryck vers som man uppnår mest effektökning med. Når man den effektivitetsgraden med en chinakompressor på så liten motor har man gjort ett otroligt bra jobb.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
En tanke och jag har ju noll koll men kan man inte sätta in en "säkerhetsventil" på plenum på samma sätt som man har på tex luftkompressorer eller hydroforer så att om laddtrycket skulle skjuta iväg blåser man ut det via säkerhetsventilen? När väl allt är intrimmat behövs kanske inte denna men borde ma inte kunna ha nåt sånt under intrimningfasen för att undvika motor ras?
[/url]


Jag har något dimmigt minne av att man i kompressorsammanhang brukar ha en "pop off valve" i plenumet, den ventilen gör ungefär samma sak som en wastegate men är inte ställbar på samma sätt mm.

Anledningen (om jag minns rätt) är att släppa ut det övertryck som skapas i händelse av att motorn baktänder.
Kompressorn är ju i princip helt tät viket gör att trycket vid baktändning blir mycket högt (laddtryck + förbränningstryck) vilket kan ha sönder kompressorn/installationen.

Detta är dock inget ämne jag egentligen kan så ta inlägget med en nypa salt.

Mvh,
Ingvar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tänker så här, om man startar med original komp, kompressor i sug koppling, en singelgasare har man ju chans att se om man får snurr på det hela i ett första läge. Detta är ju också som jag fattat urkoppingen som användes redan på 30-talet av bla BMW som då kan försvaras av att det är en cafe hoj;) . Skulle jag nå ca 30% ökning skulle jag nog vara mer än nöjd det är ju en rejäl effektökning mot original även om det är långt ifrån några herrejösses effekter men det kommer det ju åldriga att bli med detta bygge och det är väl inte avsikten heller ??

Får man det att funka kan man ju greja vidare för ökad effekt med tryckande kompressor, intercooler och sänkt komp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har något dimmigt minne av att man i kompressorsammanhang brukar ha en "pop off valve" i plenumet, den ventilen gör ungefär samma sak som en wastegate men är inte ställbar på samma sätt mm.

Anledningen (om jag minns rätt) är att släppa ut det övertryck som skapas i händelse av att motorn baktänder.
Kompressorn är ju i princip helt tät viket gör att trycket vid baktändning blir mycket högt (laddtryck + förbränningstryck) vilket kan ha sönder kompressorn/installationen.

Detta är dock inget ämne jag egentligen kan så ta inlägget med en nypa salt.

Mvh,
Ingvar

Då jag ögnade igenom tråden jag länkat till med Honda 250 radfyran så tror jag att dom gjort nåt sånt med en platta och tre fjädrar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sug kompressorbygge är ju fränt värre för de flesta i dag bygger ju tryckkompressor. De finns ju ett rel nystartat bygge här på turboforumet där man bygger gammal sugturbo på en HD. Jag ska höra mig för vad mikuni förgasaren kostar jag kan ev veta av två st. Jag rek Mikuni tm eller HSR före kehin fcr för mikunin är mer lättskruvad och accpumpen har fler inställningar samt att de är bet billigare munstycken till Mikuni.

Här finns glycerinfyllda tryckmätare de funkar skitbra fladdrar nästan inget alls.
https://www.esska.se/esska_se_s/Man...-bar-mwXgly000000-11180.html,shoptype_set=b2c
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja som sagt i detta fallet går ju fränheten före klokskapen redan från ruta ett;) Även om jag ändå vill åt effektökningen.

Nu tror jag att vi har stakat ut vägen till detta bygge, sugkompressor, enkel fögasare och original komp.

Påverkas laddtrycket av sug respektive tryckkopplat, det kan det väl inte göra? Jag tänker att om man kan få upp laddtrycket i en sug koppling så borde man väl senare ha försäkrat sig att man kan få till laddtryck i en tryck koppling?

Jag är ju lite skeptiskt till att köpa kines grejer, dom behöver ju inte vara dåliga men risken är ju hyfsat stor. Lägger ju gärna nån tusing mer på det man vet är bra grejer. Nån som har koll på om man kan tänkas hitta en Aisin AMR300 på en bilskrot? Jag blir inte klok på i vilka bilar den kan tänkas sitta och om dessa går att hitta i Sverige?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Laddtrycket påverkas inte av sugsidan.

Kolla in denna film på ett fint bygge på wr250 med AMR300 de är tryck vers med intercooler och han har kostat på insprut. Den går fint i hela registret och han påstår att den går bet bättre än en org wr250 fast de syns inte på filmen,,om den skulle va på 50hk som han tror borde den gått bättre typ som en yzf450 med wheelysar 1-3an minst. Men han visar viktiga byggbilder på hur tryck kompressor funkar med IC. Men om man bara laddar 7 psi så stiger inte effekten nämnvärt med ic så den är mer eller mindre onödig.
https://www.youtube.com/watch?v=yJ0r1uDlw3o

https://www.youtube.com/watch?v=EwsM4Ja_M-k
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering till över det hela behöver plenum vara stort? Har börjat spåna om hur man ska klämma in kompressorn på moppen för att inte behöva ändra på ramen. Tar man och linjerar kompressorn med svänghjulet kommer den ju att placeras på ena sidan ungefär som på VR250:in men i mitt fall ska hamnar den ju bakom motorn om den ska in mellan insug och förgasare och då är det ju lite ont om plats.

Känns väl inte optimalt att montera kompressorn och förgasaren framför motorn och sen runda den med plenum?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Undra om man ska försöka få kontakt med den där Elsberg, dom byggen han gör verkar ju vara av sug typ.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En fundering till över det hela behöver plenum vara stort? Har börjat spåna om hur man ska klämma in kompressorn på moppen för att inte behöva ändra på ramen. Tar man och linjerar kompressorn med svänghjulet kommer den ju att placeras på ena sidan ungefär som på VR250:in men i mitt fall ska hamnar den ju bakom motorn om den ska in mellan insug och förgasare och då är det ju lite ont om plats.

Känns väl inte optimalt att montera kompressorn och förgasaren framför motorn och sen runda den med plenum?

Med sugmonterad kompressor så bör man inte ha så långt insug mellan kompressor och topplock så kort som möjligt är ju bäst och man brukar inte ha plenum. Men Elsberg snubbararna hade plenum på någon av bilderna på hemsidan så läs igenom allt text och kolla bilderna på deras sida. Och ja de är nog en bra ide att rådfråga dem.
Om du kör tryckvers med kompressor så skulle jag kört 1,5l plenum. Fördelen med tryckkompressor är att du kan mont kopmressorn vart du vill för då är inte insugslängden mellan kompressor och förgasare så viktig, kortast möjliga ger såklart rappast gassvar men no big deal om de blir rel långt typ flera dm långt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag gjort en lite kladd skiss på hur jag tänker mig det hela där jag tror det ska få plats. Enklaste placeringen av kompressorn är att ha den sidoförskjuten åt svänghjulssidan för att få remmen att linjera, men detta gör att utloppet från kompressorn och insuget inte kommer att bli centrerade i förhållande till varandra. Hur tror ni det kommer att funka om man gör insuget som en låda där man blåser in i änden av ena långsidan dock inte rakt mot vänster cylinders port, orsaken till dessa funderingar att att man får insuget fysiskt kort bakåt.

Andra alternativet av insug känns väl bättre på ett sätt men tar mer plats och blir ju egentligen längre då man kommer att få gå lite fram och tillbaka med insuget mellan kompressor och topp.

Sista alternativet just nu är att montera kompressorn i mitten där förgasarna sitter och antingen förlänga axeln till drivningen av kompressorn och sen ha nåt stödlager i änden. Eller så kan man ha en "mellanaxel" med två remskivor så man flyttar drivningen i sidled på en axel.

Har kollat lite på hojen och jag tror det ska gå hyfsat bra att få dit en kompressor på motorn, man kan använda övre motorfästets tre bultar för en ordentlig fästpunkt, säkert även bakre motorfästet och två bultar i sidokåpan går också att använda för ett fäste av kompressorn så den sitter stadigt.

Nu ska jag försöka få tag på danskarna, hoppas man kan få lite info där.

Kladd skissen på hur jag tänker mig kompressor monteringen och de olika insugen
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De två nedersta bilderna där bränsleluftblandningen träffar in mellan insugen till cylindrarna är nog ett måste. På bilden där de blåser in från sidan funkar skitbra på tryckkompressor/turbo men knappast bra för sugkompressor. Jag tror bränslet som är tyngst i bränsleluftblandningen som stormar in från sidan åker längst in till höger i plenumet så höger cylinder kommer gå fetare än vänster cylle.
På bilderna ser insugslängden inte så farlig ut de lär funka skapligt även om insug monterat direkt i kompressor vore att föredra.
Jag måste ta mig tid att läsa allt på dansk sidan för jag är väldigt intresserad av detta bygge.

Man måste tydligen ha säkerhetsventil enligt Dansken trycket kan gå upp i 60 bar vid baktändning!!!!!!!!!!
Klipp från edsberg sidan ang ventil

A necessity in any suck- through installation is a pop- off panel or valve. A spring- loaded device opening a window big enough to let out excess pressure, in case of a backfire. It is neither a wastegate nor a BOW (blow off valve) and is a serious matter due to the amount of mixture present in the intake system, which now has a much larger volume. On a normally aspirated engine a back- fire will ignite the charge present in inlet passage only, (you hear a slight pop from the carb) but in a supercharged engine the charge in the volume of the supercharger and plenum must be added, and when it happens - well, you will know!. I have seen pressures as high as 60bars in a backfire, and that will do short work on gaskets, seals, airfilters and throttle valves, which occasionally turns into artwork! Adjust the pop- of valve to open 0,5bar above your boost setting. I usually make the outlet roughly the same diameter as the carburettor bore, cover is a piece of aluminum with a o- ring groove sealing outside the outlet. If you glue- in the o- ring, there is a big chance it will stay in place during a backfire and this will allow you to drive on. If the pop- valve dont re- seat after a backfire, your engine will have a major vacuum leak, and behave erratically until fixed.
 
Last edited:
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top